Στοιχεία Σύγχρονης Φυσικής για Μαθητές Λυκείου

οι Μ. Δρης, Θ. Κασίδης, Γ Παυλικάκης, Ν. Τράκας & Κ. Φαράκος, συνέταξαν εγχειρίδιο με το οποίο επιχειρούν να μετασχηματίσουν θέματα από τη Φυσική του 20ου αιώνα ώστε να απευθύνεται σε μαθητές λυκείου

με αυτό το εγχείρημα επιδιώκουν να αντιμετωπίσουν με δομή διδακτικού εγχειριδίου, δηλαδή με αναφορά στα μοντέλα και τα πειράματα, με καθημερινά παραδείγματα και εφαρμογές αλλά και με ερωτήσεις και υπολογιστικές ασκήσεις, το γνωστικό κενό που η ύπαρξή του είναι ευρύτερα αποδεκτή

η έκδοση σε ψηφιακή μορφή

ή από εδώ.

καλή ανάγνωση

(Visited 2,217 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
27 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Admin
6 μήνες πριν

Καλησπέρα Γιώργο και σε ευχαριστούμε για την ενημέρωση.

Ένα βιβλίο στη "γραμμή" του παλιότερου βιβλίου  της γενικής παιδείας της Γ΄Λυκείου… που χάθηκε…

(χωρίς αξιολογικές συγκρίσεις).

Το παρόν, που απευθύνεται; Να  υποθέσω ότι προβλέπεται κάτι;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor

Αξιέπαινη η προσπάθεια των Καθηγητών. 

Φοβάμαι όμως κάποιες λεπτομέρειες.

Αρχικά απουσιάζει αυτό:

unnamed

Έτσι ο γνωστός τύπος στη σελίδα 10 πέφτει ως κάτι που κάποιοι ανακάλυψαν. Ως δηλωτική γνώση.

Στην ίδια σελίδα διαβάζουμε "Έστω δύο αδρανειακά συστήματα Α και Β…".

Πριν την εισαγωγή της σύγχρονης Φυσικής θα έχουν διδαχθεί τα σχετικά με αδρανειακά και μη αδρανειακά συστήματα;

 

Η ανάγνωση των άλλων τμημάτων θα γίνει σύντομα.

Τίνα Νάντσου
6 μήνες πριν

Εξαιρετικά. Το “κλέβω” και εγώ δεν το γνώριζα.

Δημήτρης Γκενές
Editor
6 μήνες πριν

Καλησπέρα

Η προσπάθεια αξιέπαινη.

Συγχαρητήρια και μακάρι να ευοδώσει η προσπάθειά σας

Κάθε κίνηση είναι καλύτερη από την ακινησία ( γι’ αυτό κι η θάλασσα είναι όμορφη – γιατί κινείται πάντα )

Εγώ Γιάννη ΚΥΡ δεν κολλάω στο αδρανειακό ή μη ( άλλωστε το ξεπετάει με έναν ορισμό που το συνδέει με τον 1ο νόμο του Νεύτωνα και καλά κάνει ) Ούτε στο αν το σχήμα 2.5 της παραγράφου 2.2 μπορεί να δημιουργήσει παρανοήσεις με όμοιες αποστάσεις μεταξύ των Ενεργειακών σταθμών για n>2 Δεν κολλάω ούτε στην έλλειψη αναφοράς στην φασματομετρία ή σε ιστορικά πειράματα Φωτοηλεκτρικού, ακτινοβολίας μέλανος σώματος, ακτίνες Χ, κ.λ.π.

Άλλο θεωρώ κατά την γνώμη μου προϋπόθεση :

Να υπάρχει η δυνατότητα διορθώσεων , βελτιώσεων , Αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα καλύτερα χωρίς βιβλίο. ( Εδώ όλοι οι μαθητές έχουν στο κινητό τους ολόκληρες βιβλιοθήκες εύκολα προσβάσιμες για κάθε θέμα με διαλέξεις και όμορφες παρουσιάσεις από Πανεπιστημιακούς).
Το σημαντικότερο είναι να καθοριστεί το επίπεδο προσέγγισης και το επίπεδο των ασκήσεων- προβλημάτων. Γι αυτό και κάθε προσπάθεια πρέπει να υποστηρίζεται από αναλυτική έκθεση στόχων και από πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor

Μήτσο μιλάς γενικά.

Έτσι όλοι θα συμφωνήσουν μαζί σου.

Μανώλης Χανιωτάκης
6 μήνες πριν

Γεια σας,

Ωραία προσπάθεια, όπως κάθε προσπάθεια που προσπαθεί να φέρει αυτά τα θέματα στην εκπαίδευση. Θα έλεγα ότι θυμιζει λίγο αποφορτισμενο serway .

Χαιρετισμους

Πάνος Μουρούζης
6 μήνες πριν

Την προσπάθεια την θεωρώ σοβαρή. Το βιβλίο όμως εκπαιδευτικά απαράδεκτο. Και αυτό γιατί:

  1. Το βιβλίο αρχίζει και τελειώνει με ένα σωρό μαθηματικούς τύπους που εμφανίζονται χωρίς απόδειξη ή αιτιολόγηση. Εμφανίζονται δηλαδή  από το πουθενά. Μου θυμίζει τις σημειώσεις του Χατζηιωάννου. Ποιος ο λόγος να γράφεται ένας μαθηματικός τύπος ο οποίος δεν μπορεί ούτε να αιτιολογηθεί ούτε να κατανοηθεί; Μου θυμίζει την πρώτη παράδοση που παρακολούθησα στο Πανεπιστήμιο όπου κάποιος καθηγητής ( δεν θυμάμαι το όνομά του) στο σινεμά της Ιπποκράτους και Ακαδημίας, μας έγραψε την εξίσωση Σνέντιγκερ με μερικούς παραγώγους. Και θυμάμαι ακόμη τον ξεφτυλισμό μου όταν τόλμησα να ρωτήσω τι είναι αυτό το θ που εμφανίζεται στις εξισώσεις.
  2. Σε πολλά σημεία αναφέρεται στην μετατροπή της μάζας σε ενέργεια, προκαλώντας στους μαθητές την εντύπωση ότι εφόσον μπορεί η μάζα μπορεί να μετατραπεί σε ενέργεια το ενεργειακό πρόβλημα δεν υφίσταται. Η μετατροπή μάζας – ενέργειας σε αρκετά σημεία του βιβλίου αντιμετωπίζεται εκπαιδευτικά τουλάχιστον εσφαλμένα, αφού δεν αναφέρεται επαρκώς και σαφώς στην αρχή διατήρησης της Υλοενέργειας. Στο υλικό το θέμα αυτό, νομίζω ότι έχει αναλυθεί κατά καιρούς επαρκώς.  
  3. Πάρα πολλά σημεία του βιβλίου ( τα περισσότερα θα έλεγα ) παρουσιάζονται ως θεόπνευστα αφού δεν αναφέρεται η διαδικασία που ακολουθήσαμε ώστε να καταλήξουμε στο αντίστοιχο συμπέρασμα. Πχ πως καταλήξαμε ότι ένα πρωτόνιο αποτελείται από 3 κουάρκ; Ποιο είναι πιο σημαντικό για τη φυσική; Να γνωρίζουμε ότι αποτελείται από 3 κουάρκ ή να γνωρίζουμε με ποια μεθοδολογία καταλήξαμε σε αυτό το συμπέρασμα; Αυτό μου θυμίζει ένα περιστατικό όταν πριν από αρκετά χρόνια κάποια μέρα που έλεγα στα παιδιά της Γ' Γενικής ότι το πρωτόνιο και το νετρόνιο αποτελούνται από 3 κουάρκ τα οποία ποτέ δεν μπορούμε να τα διαχωρίσουμε, πετάγεται ένας μαθητής και με ρωτάει: «Κύριε μήπως αυτό σχετίζεται με αυτό που μας είπε την προηγούμενη ώρα ο Θεολόγος ότι ο Πατήρ, Ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα μολονότι είναι μία θεότητα δεν μπορούν ποτέ να διαχωριστούν; Τότε συνειδητοποίησα ότι ένας τέτοιος τρόπος διδασκαλίας της Φυσικής δεν διαφέρει και πολύ από τα Θρησκευτικά. Θεωρώ ότι η διδασκαλία των Φ.Ε θα πρέπει να αναφέρεται περισσότερο στη μεθοδολογία παρά στις εγκυκλοπαιδικές γνώσεις. Και το ποσοστό θα πρέπει συνεχώς να αυξάνει υπέρ της μεθοδολογίας όσο ανεβαίνουμε σε μεγαλύτερες τάξεις. Δηλαδή είμαι της άποψης ότι όταν μία μαθηματική σχέση δεν μπορώ να την αποδείξω είτε πειραματικά είτε μαθηματικά, καλύτερα να μην την αναφέρω.
  4. Στερείται παντελώς πειραματικών δραστηριοτήτων. Πειράματα που θα μπορούσαν να γίνουν στα περισσότερα λύκεια όπου υπάρχει ο κατάλληλος εξοπλισμός όπως πχ μέτρηση ταχύτητας του φωτός, πειραματικός προσδιορισμός της σταθεράς του Πλανκ, φαινόμενο περίθλασης, μέτρηση μήκους κύματος, φωτοηλεκτρικό φαινόμενο, μέτρηση συχνοτήτων των 3, 4 γραμμών του φάσματος του υδρογόνου, μέτρηση κοσμικής ακτινοβολίας  κλπ, αγνοούνται.

Συμπερασματικά θα έλεγα ότι το εγχειρίδιο αυτό για να μετατραπεί σε διδακτικό βιβλίο της Β/θμιας Εκ/σης απαιτείται ένας πολύ σοβαρός και ουσιαστικός εκπαιδευτικός μετασχηματισμός. Αν ήταν να εισαχθεί χωρίς καμία μετατροπή θα επέλεγα τη μη εισαγωγή του. 

 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor

Καλημέρα Πάνο.

Σε κάποια όλοι θα συμφωνήσουν μαζί σου. Έχεις και υποστήριξη από τον Άρονς (έπεται σε επόμενο σχόλιο).

Σε άλλα εγώ τουλάχιστον θα διαφοροποιηθώ, παρά την συμφωνία μου στα περί δηλωτικών γνώσεων.

1. Αρχικά η έκταση πρέπει να είναι μικρή. Δεν μπορεί το εγχειρίδιο να είναι 200 σελίδες.

2. Πάντοτε θα υπάρχουν δηλωτικές γνώσεις. Διδαχτήκαμε και διδάξαμε την δομή του ατόμου πριν διδαχθούμε και διδάξουμε το πείραμα του Ράδερφορντ. Μιλήσαμε για νετρόνια σε μικρότατους μαθητές πριν αναφερθούμε στον Τσάντγουικ.

 

Έτσι πρέπει να αποφασισθεί αρχικά ποιους αφορά μια παρουσίαση σύγχρονης Φυσικής. Αφορά όλους, οπότε εισάγεται σε Φυσική Γενικής Παιδείας, παρουσιαζόμενη αναπόφευκτα ως ένα πακέτο δηλωτικών γνώσεων;

Αφορά Φυσική Εξετάσεων οπότε αποκτά διαφορετική δομή και έκταση;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor

Επιχειρήματα από τον Άρονς (Μετάφραση Ανδρέα Βαλαδάκη):

1

2

Δεν θα συμφωνήσω 100% με τον Άρονς. Κάποια θα παραμείνουν "δηλωτικές γνώσεις". Διακηρύξεις αν το θέλουμε.

Όμως τα επιχειρήματα προβληματίζουν.

Άσχετα με το αν τα αποδεχόμαστε πλήρως. Άσχετα με το αν πιστεύουμε πως κάποιες πληροφορίες πρέπει να περάσουν έστω και ως εγκυκλοπαιδικές αναφορές.

 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor

Κινδυνεύοντας να παρεξηγηθώ:

Και άλλα από τον Άρονς.

Ούτε συμφωνώ 100% , ούτε τα επικαλούμαι ως θέσφατα.

Είναι ανόητο το να μην συζητάς και να λες "Μη μιλάς! Δες τι είπε ο ….. Δεν είμαστε όλοι το ίδιο!".

Η παράθεση απόψεων και επιχειρημάτων βοηθά σε τέτοια εγχειρήματα.

Δεν είναι μόνο αυτά όμως. Ποιες είναι οι πιθανές στρεβλώσεις που έρχονται όταν κάτι εισάγεται στην ομάδα των "εξεταστέων";

Πόσα πρόσωπα έχει η Φυσική και σε ποιο κοινό απευθύνεται κάθε πρόσωπο;

Επιτρέπεται ένας απόφοιτος Λυκείου να βλέπει σε μπλουζάκια το Ε=m.c^2 και να μην ξέρει τι είναι;

Να ερωτάται για το κουάρκ και να νομίζει ότι είναι επιφώνημα προερχόμενο από τα Ντοναλντάκια;

 

Καταλαβαίνουμε ότι το θέμα μόνο απλό δεν είναι;

Αν όχι, να κόψουμε την συζήτηση.

Δημήτρης Γκενές
Editor
6 μήνες πριν

ΚΥΡ Γιάννη

Μάλλον είσαι έτοιμος

(και με πλεονέκτημα συνταξιούχου πλέον)

Διάλεξε 2 έστω 3 ( όχι παραπάνω ) συνεργάτες δώσε τους να σου ετοιμάζουν κομμάτια.

Ανέθεσε και στου Φασού να φτιάξει μια τριμελή ( το πολύ κριτική επιτροπή κρίσης και επιμέλειας παρουσίασης

και ξεκίνα ( αρχικά σε ηλεκτρονική μορφή ).

Αν βάλει πλάτη και ο Ηλίας ο Σιτσανλής … Πάμε και για βραβείο

Πρώτα Γενική Παιδεία Α και Β Λυκείου και μετά βλέποντας και κάνοντας

Αν όχι εσύ …τότε ίσως κανείς

Αν όχι τώρα …ίσως ποτέ.