η εξεταστέα ύλη στη Χημεία το 2020 – 2021;

Ποια θα έπρεπε να είναι η εξεταστέα ύλη στη Χημεία το 2020 – 2021; 

Με δεδομένη τη μείωση των ωρών διδασκαλίας φέτος, ενδιαφέρον θα είχε, θεωρώ,  μια συζήτηση περί του περιεχομένου της φετινής εξεταστέας ύλης. Μια ορθολογική επιλογή, υπό τους περιορισμούς των σχολικών εγχειριδίων, μπορεί να επιφέρει μια οριακή βελτίωση στην ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης. Για να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός πρέπει η επιλογή να μην είναι η “εύκολη λύση” (αφαιρούμε διαμοριακές δυνάμεις, ωσμωτική πίεση κ.λ.π.) αλλά μια γενικότερη θεώρηση ώστε οι μαθητές να είναι σε θέση να κατανοήσουν και να ανακαλέσουν, όταν χρειάζεται, θεμελιώδεις γνώσεις. Σημαντικό ρόλο στα παραπάνω θα παίξει, βέβαια, και η τράπεζα θεμάτων. Περί αυτής όμως σε μελλοντική συζήτηση. Η θέση μου για την εξεταστέα ύλη είναι:

  1. Διαμοριακές δυνάμεις. Σημαντική η συζήτηση για την αμοιβαία διαλυτότητα των ουσιών καθώς και για τους δεσμούς υδρογόνου. 
  2. Ωσμωτική πίεση. Πρέπει οι μαθητές να έχουν ακούσει την έννοια “προσθετική ιδιότητα”. Επίσης η έννοια “ημιπερατή μεμβράνη” είναι ουσιώδης για πληθώρα βιολογικών φαινομένων.
  3. Θερμοχημεία συμπεριλαμβανομένης της  θερμιδομετρίας. Είναι σημαντικό να συνδεθεί η μεταβολή της ενθαλπίας με ένα μετρήσιμο μέγεθος.
  4. Χημική κινητική, ως έχει.
  5. Χημική ισορροπία, ως έχει. Δεν χρειάζονται “τρελλά σενάρια”, και ασκήσεις με γριφώδεις εκφωνήσεις και πολύπλοκους υπολογισμούς. Ούτε και πολλά διαγράμματα. Χρειάζεται όμως ιδιαίτερη αναφορά και ενασχόληση με το πηλίκο αντίδρασης το οποίο αποτελεί το θερμοδυναμικό μέτρο της “απόστασης” του συστήματος από την ισορροπία.
    Σε συνδυασμό με τη χημική κινητική θα πρέπει να διδαχθεί και κατανοηθεί ο κινητικός και ο θερμοδυναμικός έλεγχος αντίδρασης.
  6. Ιοντική ισορροπία, ως έχει.
  7. Οργανική Χημεία, ως έχει προφανώς χωρίς αλογονοφορμικη! Εντάξει, είναι όμορφο το ιωδοφόρμιο αλλά μέχρις εκεί. Σημαντικότερο είναι να αναφερθούν δύο λόγια για το βενζόλιο και την αρωματική υποκατάσταση.
  8. Οξειδοαναγωγή, ως έχει. Σημαντική θα ήταν και η ηλεκτροχημεία ηλεκτρολυτικών κελιών αλλα και γαλβανικών στοιχείων, σε πολύ απλό στάδιο. Ζούμε στην εποχή της μπαταρίας πρέπει οι απόφοιτοι να γνωρίζουν τις βασικές αρχές λειτουργίας τους. Όμως για την τρέχουσα χρονιά αυτό είναι μάλλον αδύνατο.

Όπως είναι προφανές δεν συμπεριλαμβάνω ηλεκτρονιακή δομή και Περιοδικό Πίνακα. Δεν κατανούνται αλλά και δεν διδάσκονται σωστά. Απόδειξη, εμπειρική βέβαια, τα πολλά “μαργαριτάρια” από αυτή την ενότητα που έχουν ταλαιπωρήσει τους μαθητές στις εξετάσεις. Ακόμη, είναι παντελώς παράλογο όχι να διδάσκεις αλλά και να αναφέρεις, απλώς, το μήκος κύματος de Broglie χωρίς να ξέρουν οι μαθητές τι είναι … κύμα!

 

(Visited 3,734 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
7 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Θοδωρής Βαχλιώτης
8 μήνες πριν

Μιχάλη καλησπέρα. Ωραίο θέμα άνοιξες. Γενικά συμφωνώ με την πρότασή σου. Όμως νομίζω ότι η μόνη σωτηρία είναι να δώσουν ένα δίωρο κατεύθυνσης στη β λυκείου. Πρόσεξε μια πρόταση:

Α λυκείου ως έχει έως διαλύματα.

Β γενικής: Στοιχειομετρικοί υπολογισμοί (σε βάθος)-Γενικό μέρος οργανικής-Υδρογονάνθρακες-Αλκοόλες-Καρβονυλικές ενώσεις

Β κατεύθυνσης: Οξειδοαναγωγή-Δομή ατόμου και ΠΠ (με τύπους Lewis και VSEPR)-Διαμοριακές δυνάμεις και Προσθετικές Ιδιότητες-Καρβοξυλικά οξέα-Βιομόρια

Γ λυκείου (4 ή 5 ώρες): Θερμοχημεία – Χημική Κινητική – Χημική Ισορροπία – Ιοντική Ισορροπία – Οργανική

Αυτή η πρόταση φυσικά είναι ενδεικτική και μπορούν να γίνουν αρκετές παραλλαγές…

Απορώ γιατί δεν το κάνουν. Ψάχνω να βρω έναν λόγο. Οι συνολικές ώρες χημείας στο λύκειο παραμένουν ίδιες (αν γίνει τετράωρη στη Γ). Έτσι και οι μαθητές δεν θα βρίσκονται (όταν φτάνουν στη Γ) προ οδυνηρών εκπλήξεων, θα έχουν χρόνο να αφομοιώσουν την ύλη όπως πρέπει, θα διδάσκονται την ύλη με λογική σειρά χωρίς πρωθύστερα, εμείς θα διδάσκουμε πολύ καλύτερα το μάθημά μας και η Χημεία θα πάρει τη θέση που της αρμόζει στο Λύκειο ως η δεύτερη θεμελιώδης φυσική επιστήμη. Αν ξέρει κάποιος το λόγο για τον οποίο δε δίνουν άλλο ένα δίωρο κατεύθυνσης στη Β ας μας ενημερώσει…

 

Γιώργος Πασχαλίδης
8 μήνες πριν

Θοδωρή, συμφωνώ απόλυτα με τη σκέψη σου για 2 ώρες Χημεία Προσανατολισμού στη Β'. Όμως, οι ώρες στη Β' είναι ήδη 35 δηλ. 5 επτάωρα. Θα πρέπει να κοπούν ώρες από άλλα μαθήματα για να δοθούν στη Χημεία Προσανατολισμού. Επίσης θα πρέπει να προστεθούν και 2 ώρες στο θεωρητικό προσανατολισμό. Εκτός αν εννοείς 1 ώρα Χημεία στο θετικό προσαν. της Β' οπότε θα πρέπει να κοπεί 1 ώρα μαθηματικά.

Θοδωρής Βαχλιώτης
8 μήνες πριν

Γιώργο ας πάρουν δύο ώρες από άλλο(α) μάθημα(θήματα) της Β να τις δώσουν στη χημεία και σε ένα μάθημα προσανατολισμού της θεωρητικής, π.χ. ιστορία, και τις δύο ώρες που θα κόψουν χημεία στη Γ (από 6 σε 4) ας τις δώσουν σε αυτό το άλλο μάθημα. Να κάνουν μία αμοιβαία δηλ. αλλαγή ωρών μεταξύ Β και Γ. Μονόωρο μάθημα για εμένα δεν είναι μάθημα, είναι κοροϊδία.

Κατερίνα Σκαλτσά
8 μήνες πριν

Μια πρόταση που έχει ενδιαφέρον είναι η παρακάτω αν θεωρήσουμε το βιβλίο δεδομένο αν όχι σημειώνουμε τι έννοιες:

1) Ξεκινάμε απο το κεφ.6. Από 6.1 τροχιακό μέχρι και κανόνας HUNDσελ (203-216) και χωρίς ΠΠ συνεχίζουμε

6.5 Ηλεκτρονιακοί τύποι κατα Lewis & VESPER (χωρίς υπερβολές αλλά οι ηλεκτρονικοί τύποι είναι αναγκαίοι καθώς και το τρισδιαστατο των μορίων) Ο ΠΠ έχει διδαχθεί στην Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ. Στην συνέχεια

7.1σελ.253-267  και σελ. 277 αναφορά στη γεωμετρική ισομέρεια. Κατόπιν πάμε στις διαμοριακές δυνάμεις ως έχουν με αναφορά στις προσθετικές ιδιότητες.Αυτό το κομμάτι αποτελεί την διδασκαλια του μικρόκοσμου και η σύνδεση με τον μακρόκοσμο μέσω των διαμοριακών δυνάμεων και συνέχεια..

.2) Θερμοχημεία ως έχει . Η θερμιδομετρία δεν χρειάζεται αφού έχει διδαχθεί στη φυσική στο γυμνάσιο μπορεί να γίνει απλή αναφορά. 3) ΧΗΜΙΚΉ ΚΙΝΗΤΙΚΉ ω έχει

4) Χημική ισορροπία ως έχει

5) ΙΟΝΤΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ως έχει  

6) ΟΡΓΑΝΙΚΗ ως έχει.

ΣΕ ΚΑΜΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΟΙ ΩΡΕΣ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ΑΥΤΟ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΕΜΑΣ!!!!!!

 

Κατερίνα Σκαλτσά
8 μήνες πριν

Δεν θα διαφωνήσω αλλά είναι θέμα προς συζήτηση και με βάση την υπάρχουσα κατάσταση πρότεινα μια αναμόρφωση της ήδη υπάρχουσας ύλης επισημαίνοντας την αναγκαιότητα των ηλεκτρονιακών τύπων κατά Lewis και εισαγωγγή στην στερεοχημεία.