Το γυρισμένο ποτήρι και η μπίλια

Γυρίζουμε στο πλάι ένα ποτήρι μάζας Μ και κρεμάμε σε αυτό με νήμα άγνωστου μήκους L, ένα σώμα m, όπως στο σχήμα. Το ποτήρι είναι ελεύθερο σε λείο δάπεδο και δεν ανατρέπεται. Εκτοξεύουμε μια μπίλια μάζας m με ταχύτητα u και χτυπάει πλαστικά με το κρεμασμένο σώμα. Το συσσωμάτωμα φτάνει οριακά στην οριζόντια θέση.

(α) Ποια η ταχύτητα του ποτηριού όταν το νήμα γίνει οριζόντιο?

(β) Θέλουμε να βρούμε το μήκος του νήματος. Πόσο είναι αυτό?

(γ) Αν θέλουμε η ταχύτητα του ποτηριού στην οριζόντια θέση του νήματος να είναι μέγιστη, θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη η μάζα του ποτηριού ή η μάζα του κρεμασμένου σώματος (δηλ. Μ>m ή M<m) ?

 

Η συνέχεια εδώ (word)

(Visited 2,080 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
36 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor

Καλησπέρα Θοδωρή.

«Αλλά το όλο σύστημα είναι μονωμένο, άρα:  muημθ=(M+2m)V»

Ο πρώτος όρος είναι η αρχική x ορμή. Ο δεύτερος είναι η x ορμή του συστήματος όταν το νήμα γίνεται οριζόντιο.

Ενδιάμεσα το συσσωμάτωμα έχει μεγαλύτερες ταχύτητες από το ποτήρι.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor

Εκτός αν εννοείς ότι η λύση δεν γίνεται κατανοητή από έναν μαθητή.

Διονύσης Μάργαρης
Admin
6 μήνες πριν

Προφανώς αυτό  εννοεί ο Θοδωρής, Γιάννη…

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Ναι Γιάννη, αυτό εννοώ…πως η λύση δεν γίνεται κατανοητή από ένα μαθητή….

Και δεν θα έγραφα σχόλιο, αν:

– Η ανάρτηση δεν είχε ετικέτα: Φυσική Γ- 3.5 Κρούσεις

Δηλαδή αν δεν αναφέρονταν ως υλικό μαθητών στις κρούσεις

– Αν δεν ήταν εύκολο να εξαχθούν καταχρηστικά συμπεράσματα τα οποία οδηγούν σε λάθη….

Γράφει ο Σπύρος:

«Το συσσωμάτωμα φθάνει οριακά στην οριζόντια θέση»

Οφείλω ως μαθητής να καταλαβαίνω τι εννοεί;

Υπάρχει ο κίνδυνος των παρανοήσεων που αναφέρω;;;;;

-Αν ο Σπύρος δεν επιζητούσε  σχολιασμό σε μια «απλή» ανάρτηση….ευκολάκι κατά το προσφιλέστερο….

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλημέρα Σπύρο, υπάρχουν πολλοί τρόποι να υποτιμήσεις τη νοημοσύνη κάποιου.

Σίγουρα ένας από αυτούς δεν είναι η επεξήγηση μιας λύσης ώστε να είναι κατανοητή

και από το μέσο μαθητή…

Και αν όσα έγραψα δεν τα θεωρείς σημαντικά ώστε να γίνει αναφορά, τότε ποιο ήταν

το ενδιαφέρον της ανάρτησης; Το ακρότατο μιας συνάρτησης;

Τα μαθηματικά είναι εργαλείο και όχι αυτοσκοπός……

 

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Έτσι Σπύρο, ακριβώς έτσι…..

Τα συγχαρητήριά μου και για τις γνώσεις και για τη μετριοφροσύνη….

Κυρίως για το δεύτερο….

Ανδρέας Ριζόπουλος
Editor
5 μήνες πριν

Καλημέρα Σπύρο. Το θέμα της ανάρτησής σου είναι ενδιαφέρον και μου άρεσε πολύ.
Απευθύνεται όμως σε όλους τους μαθητές. Θα έχεις προσέξει ότι στις απαντήσεις που δίνουμε όταν πρόκειται για μαθητές είμαστε πολύ αναλυτικοί. Δε θα μπορούσαμε να γράψουμε πέντε εξισώσεις, χωρίς λόγια και να παραθέτουμε τις λύσεις; Τότε όμως θα ήταν σα να επικοινωνούμε οι Φυσικοί μεταξύ μας με έναν κώδικα "μορς" και θα είμαστε μια κλειστή ομάδα, χωρίς να απευθυνόμαστε σε άλλους.

Δεν είναι μόνο η λύση ο στόχος αλλά και η διαδικασία, ο τρόπος σκέψης, η καλλιέργεια της γλώσσας αν θες, αφού όπως υποστήριζε και ο αείμνηστος Ανδρέας, η γλώσσα της Φυσικής είναι πολύ σημαντική για να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε.

Στις προϋποθέσεις να μάθει κάποιος Φυσική, θα διαφωνήσω στο 2 και 3.
Ας αφήσουμε τον ορισμό του μέσου επιπέδου, που δε νομίζω να υπάρχει αξιόπιστη μέτρηση και ας αναρωτηθούμε:

Πρέπει να είναι "έξυπνος" κάποιος να μάθει Φυσική ή η μελέτη της Φυσικής θα τον κάνει πιο "έξυπνο";

Προσωπικά πιστεύω ότι η μελέτη της Φυσικής, ακόμα και χωρίς πολλά μαθηματικά, θα γυμνάσει το μυαλό όπως τα βάρη στο γυμναστήριο και θα το ανεβάσει επίπεδο. Μου αρκεί για παράδειγμα οι μαθητές μου να γνωρίζουν γιατί δεν πέφτει η σελήνη και οι χιλιάδες τεχνητοί δορυφόροι στη Γη, έστω και χωρίς την εξίσωση g = ω^2.R.

Η εξαιρετική συνάδελφος Τίνα Νάτσου διδάσκει Φυσική χωρίς πολλά μαθηματικά και δείχνει με τη δουλειά της ότι το μάθημα δεν ανήκει σε μια ελίτ με υψηλή νοημοσύνη, αλλά σε όλους ανεξαιρέτως. Γιατί όπου φτάνει η Φυσική διαλύει το μυστικισμό και τη δεισιδαιμονία και πάει τον πολιτισμό ένα βήμα πιο πέρα.
Θέλουμε κάτι περισσότερο από αυτό;

Αποστόλης Παπάζογλου
Editor

Καλημέρα Σπύρο. Θεωρώ τον εαυτό μου ένα μέτριο φυσικό και έχω συμβιβαστεί με αυτό. Όμως με ενδιαφέρει ιδιαίτερα, να προσπαθώ κατά τη διδασκαλία για αυτούς που θέλουν, αλλά για διάφορους λόγους δεν μπορούν…Νομίζω ότι προς την ίδια κατεύθυνση κινούνται οι προσπάθειες των περισσοτέρων φίλων του δικτύου. Το νεαρόν της ηλικίας σου και οι ομολογουμένως μεγάλες δυνατότητές σου ίσως δικαιολογούν τον αφοριστικό σου τόνο, όμως σκέψου ότι έχεις δρόμο μπροστά σου και ότι θα αναθεωρήσεις στην πορεία αρκετά από αυτά, που τώρα θεωρείς ως αδιαπραγμάτευτα.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor

Σπύρο με απογοητεύουν όλα όσα έγραψες.

Ασχέτως με το ότι θαυμάζω τις ικανότητές σου.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor
Απάντηση σε  Σπύρος Τερλεμές

Σε όλα διαφωνώ.

Δεν θα αναλύσω τις 9 παραγράφους γιατί και τεράστιο κείμενο θα χρειαζόταν και νόημα δεν έχει.

Θα συνεχίσεις να επιμένεις ότι θερίζουν με το ψαλίδι, ότι και αν γράψω.

Κάποια πράγματα υπερβαίνουν τις δυνάμεις μου.