Το γυρισμένο ποτήρι και η μπίλια

Γυρίζουμε στο πλάι ένα ποτήρι μάζας Μ και κρεμάμε σε αυτό με νήμα άγνωστου μήκους L, ένα σώμα m, όπως στο σχήμα. Το ποτήρι είναι ελεύθερο σε λείο δάπεδο και δεν ανατρέπεται. Εκτοξεύουμε μια μπίλια μάζας m με ταχύτητα u και χτυπάει πλαστικά με το κρεμασμένο σώμα. Το συσσωμάτωμα φτάνει οριακά στην οριζόντια θέση.

(α) Ποια η ταχύτητα του ποτηριού όταν το νήμα γίνει οριζόντιο?

(β) Θέλουμε να βρούμε το μήκος του νήματος. Πόσο είναι αυτό?

(γ) Αν θέλουμε η ταχύτητα του ποτηριού στην οριζόντια θέση του νήματος να είναι μέγιστη, θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη η μάζα του ποτηριού ή η μάζα του κρεμασμένου σώματος (δηλ. Μ>m ή M<m) ?

 

Η συνέχεια εδώ (word)

(Visited 2,121 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
36 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
9 μήνες πριν

Σπύρο η συζήτηση αυτή ξεπερνά το θέμα της παρουσίασης της ανάρτησης, όπου μπορούμε ή όχι να συμφωνήσουμε. 
Προσωπικά χαίρομαι που ένας ευφυής μαθητής συμμετέχει στο δίκτυο και θα χαιρόμουν να σε έχω και μες την τάξη και ας βαριόσουν λίγο με τις αναλυτικές εξηγήσεις, που θα έκανα.
Για την κατάντια των βάσεων εισαγωγής και το επίπεδο των εισαγομένων φοιτητών έχεις δίκιο. Και δεν αφορά μόνο το Φυσικό, αλλά και το Πολυτεχνείο (π.χ. 8500 Ηλεκτρολόγοι Σάμου).
Θα ήθελα επίσης να ζητήσω συγγνώμη ως καθηγητής, για όλους εκείνους τους συναδέλφους μου, που όπως λες σου έβαλαν εμπόδια στην πορεία σου. Δυστυχώς έχω διαπιστώσει έναν περίεργο τρόπο αντιμετώπισης των άριστων μαθητών, από κάποιους συναδέλφους. Οι ίδιοι που βάζουν το 17 αβίαστα σε μαθητές που "προσπαθούν", τσιγκουνεύονται το 20 στον άριστο. Και ακόμα χειρότερα, ενοχλούνται με την παρουσία του ή τις ερωτήσεις του…
Όμως η Φυσική πρέπει να διδάσκεται σε όλους τους μαθητές, γιατί η αλληλεπίδραση σε μια τάξη, ανεξάρτητα από το επίπεδό τους στη μάθηση ή το κοινωνικό τους υπόβαθρο, μόνο καλό μπορεί να κάνει, αρκεί ο διδάσκων να εξασφαλίσει όλοι να σέβονται όλους. Ο κακός μαθητής να θαυμάζει εσένα να λύνεις στον πίνακα μια άσκηση και εσύ να μη σνομπάρεις την ανικανότητα του κακού στη Φυσική, δεδομένου ότι θα έχει κάποια ικανότητα ή δεξιότητα που εσύ δε θα έχεις.
Καλό απόγευμα.
 

Άρης Γραμματικόπουλος

Προσωπικά θα ήθελα να μάθω με ποιον τρόπο στεκόταν εμπόδιο οι καθηγητές του σχολείου σε ένα ταλαντούχο παιδί σαν τον Σπύρο. Φαντάζομαι πως είναι δύσκολη η συνύπαρξη ενός μαθητή που είναι πλήρως εξοικειωμένος με δύσκολες μαθηματικές έννοιες με συμμαθητές του που νομίζουν πως η ταχύτητα -10m/s είναι μικρότερη από την 1m/s ή παπαγαλίζουν πως από εμβαδόν διαγράμματος ταχύτητας χρόνου υπολογίζεις διάστημα. Ούτε καν μετατόπιση. Δυστυχώς ο καθηγητής θα πρέπει να ασχοληθεί με την πλειονότητα των μαθητών και να μην προσπαθεί να λύνει απορίες του ενός "θυσιάζοντας" στην ουσία τους υπόλοιπους. Βέβαια δεν αφήνεις ξεκρέμαστο και αυτό τον μαθητή,αφιερώνεις χρόνο ακόμα και από το διάλειμμα για αυτόν, του δίνεις και προβλήματα να λύνει μόνος όσο αντιπαιδαγωγικό και αν είναι αυτό. Αν λοιπόν ο καθηγητής δεν επικεντρώνεται μόνο σε έναν μαθητή,είναι κατανοητό για εμένα. Για τον ίδιο τον μαθητή,δεν είναι αποδεκτό μάλλον. Κάτι τέτοιο θεωρώ σαν εμπόδιο, ελπίζω να μην έχουν γίνει χειρότερα πράγματα μέσα σε μια τάξη.

 

Βαγγέλης Κουντούρης

καλό απόγευμα σε όλους

(δεν είδα καμία από τις τοποθετήσεις)

κάτι δεν μου “κάθεται" καλά, στη διατήρηση της ενέργειας,

δεν έχω και μια πλαστική κρούση του m με το m στον κατακόρυφο άξονα;

(με ταχύτητα του κινουμένου m που εξαρτάται και από την αρχική υψομετρική διαφορά;)

και ακαριαία μετά, τέλεια ελαστική (κατά την πάγια θεώρησή μου) λόγω του νήματος,

άρα αναστροφή της όποιας κατακόρυφης ταχύτητας του 2m;