Μια παρουσίαση για τον Ηλεκτρομαγνητισμό της Γ΄ Λυκείου
Πρόκειται για το δεύτερο μέρος (§4.6 Επαγωγή) του κεφαλαίου. Μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά, κατά την παράδοση του μαθήματος στην τάξη και ως βοηθητικό μέσο για το διάβασμα των μαθητών στο σπίτι.
Περιέχει ορισμένα σημεία που είναι εκτός ύλης (σημειώνονται με “ΕΥ”), τα οποία ο διδάσκοντας (και ο μαθητής) μπορεί να παραλείψει, αν θέλει.
Επίσης με “ΕΥ” έχουν σημειωθεί τα σημεία που εξηγούνται μέσω της δύναμης Lorentz.
Πρέπει να την αφήσετε να φορτώσει λίγο και στη συνέχεια να κάνετε full screen. Η πλοήγηση γίνεται με τα βελάκια (εμπρός-πίσω).
Μπορείτε να την δείτε online εδώ ή να την κατεβάσετε εδώ ώστε να “παίζει” χωρίς ανάγκη σύνδεσης.
Τα σχήματα που έφτιαξα για αυτό το δεύτερο μέρος θα τα βρείτε εδώ. Μπορείτε να τα κατεβάσετε και να τα χρησιμοποιήσετε όπως θέλετε.
Το πρώτο μέρος θα το βρείτε εδώ. Μπορείτε επιπλέον να βρείτε εδώ μια λίστα με 10 βίντεο ηλεκτρομαγνητισμού (κυρίως επαγωγής) συνολικής διάρκειας περίπου 1 ώρας.
Θα ακολουθήσει το τρίτο και τελευταίο μέρος της παρουσίασης (Εναλλασσόμενο ρεύμα) μαζί με τα αντίστοιχα σχήματα.
Υπέροχη δουλειά Αναστάση!!!
Να σαι καλά. Το τελευταίο κομμάτι με το στρεφόμενο αγωγό δεν είναι εκτός ύλης ή έχει αλλάξει κάτι; Εννοείται καλά έκανες και το συμπεριέλαβες
Ευχαριστώ Λεωνίδα! Ναι είναι εκτός. Όλα τα σημεία που είναι εκτός σημειώνονται με ένα σύμβολο "ΕΥ".
Καλά , αν σου πω ότι δεν το είδα
. Να σαι καλά και πάλι
Καλησπέρα Τάσο.
Συγχαρητήρια και γι' αυτήν την πολύ όμορφη συνέχεια! Σε ευχαριστούμε.
Ήθελα να δούμε μόνο ένα σημείο που υπέπεσε στην αντίληψή μου. Δίνοντας το σχήμα:
τι σημαίνει η ροή που περνά από το πλαίσιο, αν όχι η μαγνητική ροή που περνά από την επιφάνεια όλων των σπειρών;
Και η ροή αυτή δεν είναι Φ=ΒΑ, όπου Α το εμβαδόν της μιας σπείρας. Αυτή είναι η ροή που περνά από την σπείρα.
Η συνολική ροή είναι Φ=ΒΑΝ
κ. Διονύση ευχαριστώ πολύ.
Σχετικά με τη μαγνητική ροή: νομίζω (έτσι έχω διαβάσει) ότι η ροή που περνά από τη μια και από όλες τις σπείρες είναι η ίδια (αφού ίδιος είναι ο αριθμός των δυναμικών γραμμών, ποιοτικά). Αν Βάζαμε τη ροή Φ=Ν.ΒΑ, τότε σε περίπτωση μεταβολής της, τι θα γράφαμε στον νόμο του Faraday? Θα έβγαινε ένα Ν^2…
Όχι δεν θα έβγαινε Τάσο Ν^2
Η συνολική ροή είναι Φ=ΝΒΑ και με παραγώγιση παίρνουμε:
Ε=-dΦ/dt=-NA(dB/dt)
Από κει και πέρα, παίζουμε με τα σύμβολα!!! Τι σημαίνουν;
Πρόσφατα σε μια συζήτηση εδώ, είχαμε τοποθετηθεί στο ίδιο θέμα.
Μεταφέρω μια τοποθέτησή μου:
Πώς γράφεται ο νόμος της επαγωγής;
Αν μιλάμε για μια σπείρα, ο νόμος γράφεται Ε=-dΦ1/dt. Και αν μετά περάσουμε σε πηνίο; Προσθέτουμε τις επιμέρους ΗΕΔ (κάνουμε δηλαδή σύνδεση πηγών σε σειρά…), οπότε η ολική ΗΕΔ είναι ίση Εολ=-Ν·dΦ1/dt.
Θα μπορούσαμε όμως να “αναπτύξουμε” το πηνίο, παίρνοντας επιφάνεια εμβαδού Αολ=ΝΑ οπότε η μαγνητική ροή που περνά από όλη αυτήν την επιφάνεια θα υπολογίζεται από την εξίσωση Φολ=ΒΑολ=ΝΑΒ, αλλά αν το γράψουμε αυτό, τότε η ΗΕΔ από επαγωγή θα γράφεται Εολ=-dΦολ/dt.
Είναι κάτι το διαφορετικό; Όχι βέβαια!
Εολ=-dΦολ/dt=-d(NAB)/dt=-N·d(AB)/dt= – N·dΦ1/dt.
Επί της ουσίας δεν διαφωνώ καθόλου.
Όμως επειδή η παρουσίαση απευθύνεται και σε μαθητές, οι οποίοι στη συνέχεια θα πρέπει να εφαρμόσουν την μαγνητική ροή στον νόμο του Faraday (όπως τον έχει το βιβλίο: για πλαίσιο Ν σπειρών Ε=-Ν.ΔΦ/Δt), καλό θα είναι, πιστεύω, να ξεκαθαριστεί ότι ΔΕΝ πρέπει να εμφανιστεί Ν^2. Άρα θα πρέπει η ροή στο πλαίσιο των Ν σπειρών να είναι Φ=Β.Α και το Ν να μπει μόνο μια φορά στον νόμο του Faraday (που έχει Ν).
Υπό αυτό το πρίσμα έγραψα το κομμάτι αυτό στην παρουσίαση.
Εξαιρετική δουλειά!
Ευχαριστώ!
Τάσο, η λέξη εντυπωσιακή δεν φτάνει
Θα τη δω προσεκτικά και σίγουρα θα την παρουσιάσω στην τάξη…. ελπίζοντας πως οι μαθητές μου
δεν θα φύγουν από το Πασαλιμάνι να έρθουν τρέχοντας στη Σαλαμίνα….
Και μένα η γνώμη μου (Θέμα Α) είναι πως η ροή από το πλαίσιο είναι ΝΒΑ
Για άλλη μια φορά σε ευχαριστούμε
Θοδωρή σ'ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια!!!