Αεροπλάνο κινείται σε ύψος h=500m με οριζόντια ταχύτητα uo=100m/s. Τη χρονική στιγμή t=0 , ο πιλότος βλέπει ένα φορτηγό να κινείται στο ίδιο κατακόρυφο επίπεδο με αυτόν και προς την ίδια κατεύθυνση, με ταχύτητα υφ=20m/s . Τη χρονική στιγμή t1=1s αφήνει βόμβα μάζας m=10kg , η οποία τελικά χτυπά το φορτηγό. Ο αέρας ασκεί στη βόμβα σταθερή οριζόντια δύναμη αντίστασης F=20N. Δίνεται g=10 m/s2. Υπολογίστε
1.Τη χρονική στιγμή που φτάνει η βόμβα στο φορτηγό
2.Την αρχική γωνία θ ως προς τον ορίζοντα με την οποία βλέπει ο πιλότος το φορτηγό.
3.Την ταχύτητα της βόμβας τη στιγμή που χτυπάει το φορτηγό.
4.Τη θέση του αεροπλάνου τη στιγμή που η βόμβα χτυπάει το φορτηγό.
5.Προαιρετικό ( δύσκολο!) Τη χρονική στιγμή που ο πιλότος άκουσε την έκρηξη της βόμβας. Δίνεται ότι η ταχύτητα του ήχου στον αέρα είναι 340m/s . (6+7+6+6=25 μον.)
Θέματα σε wordκαι σε pdf
Απαντήσεις σε word και σε pdf
Καλησπέρα Πρόδρομε.
Βλέπω ταύτιση στην οριζόντια δράση από τον αέρα η οποία βέβαια αφαιρεί από τα θέματα τον τίτλο "οριζόντια βολή'' μια και σ'αυτή δεν υπάρχει άλλη δράση πέραν της βαρύτητας ή μήπως κάνω λάθος;
Έτσι βλέπω μια λεκτική αντίφαση καθομιλουμένης και ορολογίας Φυσικής… "Βάλω οριζοντίως αλλά δέχεται το βλήμα δύναμη από τον αέρα…" άρα η βολή δεν λέγεται οριζόντια.
Κάλυψες και το κινούμενο σύστημα στο οποίο ενώ "αφήνεται" το βλήμα στην ουσία "βάλλεται οριζόντια" και αν δεν υπήρχε η αντίσταση θα εκτελούσε "οριζόντια βολή" χωρίς να βληθεί.
Να 'σαι καλά
Καλησπέρα Παντελή κι ευχαριστώ για το σχόλιο.
Όσο για το θέμα που βάζεις λέω το εξής:
Όταν λέμε ότι ένα σώμα βάλλεται οριζόντια, εννοούμε ότι η αρχική του ταχύτητα είναι οριζόντια! Από εκεί και πέρα, αν εκτός του βάρους του, ασκείται και δύναμη από τον αέρα, τότε η κίνησή του στην πραγματικότητα είναι πολύ σύνθετη, αφού η αντίσταση του αέρα είναι διαρκώς αντίθετη της ταχύτητας, και στην καλύτερη περίπτωση ανάλογη του μέτρου της! Κάτι που προϋποθέτει διαφορική εξίσωση κατά άξονες, και δύσκολη μελέτη.
Εγώ στο Δ θέμα, έθεσα διαρκώς οριζόντια και σταθερού μέτρου δύναμη, που δίνει σταθερή επιβράδυνση, για τις ανάγκες της άσκησης!!
Θα μπορούσα να βάλω και σταθερή δύναμη προς τα πάνω, μαζί με το βάρος, αλλά τότε θα γινότανε λίγο πιο σύνθετη, χωρίς να αλλάξει η λογική της αντιμετώπισής της!
Τέλος πάντων, σε διαγώνισμα που έχεις μόνο οριζόντια βολή, το να βάλεις θέμα που να ξεχωρίζει τον μαθητή που κατάλαβε την επαλληλία κινήσεων, γνωστών από την Α Λυκείου, δεν είναι κάτι που δεν λύνεται!
Να είσαι καλά και καλό βράδυ.
Πρόδρομε καλημέρα
Το διαγώνισμα είναι εξαιρετικό. Σε ότι αφορά το θέμα Δ, θέλει μόνο κάποιες διορθώσεις εκφραστικές.
Ευχαριστώ Γιώργο για το σχόλιο, να είσαι καλά.
Δεν καταλαβαίνω ποια είναι τα εκφραστικά λάθη!
Αν έχεις κάτι να μου υποδείξεις, ευπρόσδεκτες.
Καλή σου μέρα.
΄Ενα χτένισμα γλωσσικό. η ουσία είναι ίδια και όμορφη.:
Αεροπλάνο κινείται σε ύψος h=500m με οριζόντια ταχύτητα uo=100m/s. Τη χρονική στιγμή t=0, ο πιλότος βλέπει ένα φορτηγό να κινείται στο ίδιο κατακόρυφο επίπεδο με αυτόν και προς την ίδια κατεύθυνση, με ταχύτητα υφ=20m/s. Τη χρονική στιγμή t1=1s αφήνει βόμβα μάζας m=10kg, η οποία τελικά χτυπά το φορτηγό. Ο αέρας ασκεί στη βόμβα σταθερή οριζόντια δύναμη αντίστασης, F=20N, αντίθετη με την οριζόντια συνιστώσα της ταχύτητάς της. Δίνεται g=10 m/s2. Υπολογίστε
Καλημέρα Πρόδρομε
Για προπόνηση ανεβάσματος εικόνας σε σχόλιο είπα να λύσω το "κουιζ" του Γιώργου.
Συγνώμη Γιώργο που δεν σε είδα όπως συνήθως το παθαίνω.
Τουλάχιστον ταυτιζόμαστε νομίζω …
Γιώργο και Παντελή σας ευχαριστώ!
Είχατε δίκιο, έγιναν οι διορθώσεις αφενός, και προστέθηκε και η λύση στο Δ5 που αναφέρεται για τον υπολογισμό της χρονικής στιγμής που ακούει την έκρηξη ο πιλότος. Βαρύ ερώτημα, για αυτούς που θέλουν να εκπαιδεύουν το μυαλό τους στα δύσκολα!!!
Να είστε καλά .
καλημέρα σε όλους
υπερσυγκέντρωση …Φιλολόγων έχουμε εδώ
πολύ καλό Δ, Προδρομε
καλώς επανήλθες Παντελή
καλώς τον Γιώργο (πάνω στις δικές σου τροποποιήσεις "πάτησα", βασική παρατήρση: όλες οι αρχικές προτάσεις είναι παράγραφοι, διότι έχουν ανεξάρτητα θέματα)
η δική μου "κόπια" σε εικόνα, αν μπορέσω, διότι μου "τρώει" τις διαγραφές και τα bold
Γειά σου Βαγγέλη. Εύστοχες και οι δικές σου επεμβάσεις!
Θα προστεθούν…
Να είσαι καλά φίλε.
Γειά σου Βαγγέλη.
Υποκλίνομαι στην απόδοση ενός θέματος καθώς πρέπει γλωσσολογικά ,συντακτικά και "φυσικά ορολογιακά".
Είπα να μερεμετίσω απλά, καθ'όσον ερασιτέχνης της γραπτής γλώσσας είμαι και ουχί "Φιλόλογος¨, έχω πει δε στο παρελθόν την αίτια ,να μην επαναλαμβάνω …
Να 'σαι καλά και ευχαριστώ για το "καλώς επανήλθες" .
Καλησπέρα Πρόδρομε. Ευχαριστούμε για το υψηλού – υψηλότατου για τους φετινούς μαθητές – επιπέδου διαγώνισμα, που εξετάζει, ειδικά με το Δ θέμα, την κριτική ικανότητα των καλών μαθητών, στη διεύρυνση της "θεωρίας". Αν κάποτε τελειώσει η κατάληψη και κάνω βολές, το διαγώνισμά σου θα δοθεί για να δούμε τι ψάρια πιάνουν…
Αφού οι συνάδελφοι τοποθετήθηκαν στο φιλολογικό μέρος της ανάρτησης, ας πω κάτι για το φυσικό μέρος της.
Γράφεις επιβράδυνση αx = 2m/s^2 και προφανώς εννοείς το μέτρο της επιτάχυνσης. Η γνώμη μου είναι να επιμείνουμε στη διανυσματικότητα του 2ου Νόμου Newton, γιατί πρέπει οι μαθητές να συνηθίζουν τη χρήση αλγεβρικών τιμών και να γράφουμε:
επιτάχυνση αλγεβρικής τιμής αx = -2m/s^2 ή
επιτάχυνση μέτρου |αx| = 2m/s^2
Την εξίσωση της κίνησης μπορούμε να την γράφουμε
χβ = υ0.t + 1/2 αx t^2 ή
χβ = υ0.t – 1/2 |αx| t^2
Δυστυχώς το λάθος ξεκινάει και από το σχολικό βιβλίο της Α΄, που παρουσιάζει την εξίσωση υ = υ0 -αt , ως εξίσωση ομαλά επιβραδυνόμενης κίνησης, αδιαφορώντας για τη σημασία της θετικής φοράς του άξονα.
Η επιβράδυνση κακοποιείται σαν έννοια στα σχολικά. Προσωπικά όσο μπορώ χρησιμοποιώ μόνο τον όρο επιτάχυνση και το τι προκαλεί στο σώμα εξαρτάται από τη φορά του άξονα, το πρόσημο της ταχύτητας και φυσικά το δικό της πρόσημο.
Να είσαι καλά!
Ευχαριστώ Ανδρέα για το σχόλιο καθώς και στις παρατηρήσεις σου.
Ως προς τον όρο που χρησιμοποιώ ''επιβράδυνση α=2m/s^2'', του όρου επιτάχυνση α=-2m/s^2, συμφωνώ μαζί σου! Συνήθως υπολογίζω την αλγεβρική τιμή και γράφω τους τύπους της επιβραδυνόμενης κίνησης υ=υο-|α|t , x=υοt-(1/2)|α|t^2 για να έχω το κεφάλι μου ήσυχο! Πολλοί μαθητές γράφουν τους τύπους με – και αντικαθιστούν και την επιτάχυνση με -, οπότε η κίνηση από επιβραδυνόμενη γίνεται..επιταχυνόμενη!!
Να είσαι καλά.
Πρόεδρε καλησπέρα.
Δυνατό διαγώνισμα στην οριζόντια βολή.
Φυσικά δεν είναι μόνο για μία ώρα. Είναι για επανάληψη σε όλη την παράγραφο.
Όσον αφορά την τριβή από τον αέρα μόνο κατά μήκος μιας διεύθυνσης με ξενίζει αλλά ο σκοπός είναι διδακτικός. Ίσως με αυτό που προτείνεις σταθερή δύναμη με συνιστώσες στον οριζόντιο και κατακόρυφο άξονα να ήταν πιο ορθό.
ΥΓ. Είχα κάνει σχόλιο στις ασκήσεις σου στην οριζόντια βολή και είχα πάρει στη τρίτη άσκηση άλλη μια συνθήκη. Η ταχύτητα που βγάζεις βέβαια καλυπτει την απαίτηση αυτή οπότε δεν τίθεται θέμα.
Καλημέρα Χρήστο κι ευχαριστώ για το σχόλιο.
Αρχικά σκέφτηκα στο θέμα Δ να πάρω και κατακόρυφη συνιστώσα της αντίστασης του αέρα, αλλά είπα να κρατήσω και κάτι από την κλασσική οριζόντια βολή!
Άλλωστε η άσκηση είναι όπως είπες, διδακτική, και δοκιμάζει τον μαθητή στη διαχείριση εξισώσεων κίνησης.
Να είσαι καλά.