Μια μπάλα κινείται σε οριζόντιο επίπεδο, στο οποίο έχουμε ορίσει ένα προσανατολισμένο άξονα x΄x, με θετική την προς τα δεξιά κατεύθυνση. Στο διάγραμμα δίνεται η θέση της μπάλας, σε συνάρτηση με το χρόνο από κάποια στιγμή t0=0 έως τη στιγμή t1. Τι γίνεται πριν και μετά δεν ξέρουμε, ούτε μας ενδιαφέρει. Στο σχήμα φαίνεται η μπάλα στη θέση Α κάποια στιγμή μεταξύ 0 και t1.
i) Η αρχή του άξονα x=0, βρίσκεται δεξιά ή αριστερά του σημείου Α;
ii) Η μπάλα έχει ταχύτητα με κατεύθυνση προς τα δεξιά ή προς τα αριστερά;
iii) Ποια από τα παρακάτω διαγράμματα ταχύτητας – χρόνου και μετατόπισης – χρόνου μπορεί να είναι σωστά;
iv) Αν η αρχική θέση της μπάλας είναι η x0=8m και t1=10s, να βρεθεί η θέση της την χρονική στιγμή t2=6,5s.
Να δικαιολογήσετε τις απαντήσεις σας.
ή
Μερικές πληροφορίες από ένα διάγραμμα
Μερικές πληροφορίες από ένα διάγραμμα
Καλημέρα Διονύση.
Πολύ καλή. Εργαλείο στα χέρια καθηγητή που θα θελήσει ειδικά στα τρία πρώτα να αποφύγει πράξεις που διώχνουν τους περισσότερους.
Επίσης είναι σημαντικό να μπει στη διαδικασία ότι άλλη η γραφική παράσταση της θέσης και άλλη της μετατόπισης, που είναι από τα συνήθη μπερδέματα.
πολύ καλή, Διονύση, ιδιαίτερα τα ii. τα iii.,
(στο iv. "ψιλικαρφώνεσαι" για το i., διότι δίνεις θετικό το αρχικό x)
Καλημέρα Βασίλη, καλημέρα και από εδώ Βαγγέλη.
Σας ευχαριστώ για το σχόλιο.
Καλησπέρα κι από 'δω.
Σε μια κίνηση απλή ,σημαντικά τα ερωτήματα…
(Που φτάνουν άραγε στα Σχολεία;)
Να είσαι καλά
Καλημέρα και καλό ΣΚ Παντελή.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Όσον αφορά το ερώτημά σου, ας απαντήσει κάποιος “ενεργός και της τάξης”, συνάδελφος.
Από ό,τι μαθαίνω επικρατεί ένα χάος στα σχολεία…
Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική διδακτική προσέγγιση μιας ΕΟΚ αρνητικής κατεύθυνσης.
Πολύ ωραία έχεις σχεδιάσει την κλίση της x – t, η οποία σχηματίζοντας αμβλεία γωνία έχει εφθ < 0, άρα υ < 0.
Για τη μετατόπιση μπορούμε να γράψουμε και Δx = υ. Δt η Δx = υ. (t -0) ή Δx = υ.t , υ < 0, οπότε βρίσκεται και η σωστή απάντηση, όπως πολύ αναλυτικά το γράφεις και στα σχόλια.
Δυστυχώς το σχολικό βιβλίο δε δίνει και πολύ σημασία στην αρνητική κατεύθυνση, οπότε τέτοιες αναρτήσεις οφείλουν να τις διδάξουν οι συνάδελφοι.
Να είσαι καλά!
καλημέρα σε όλους
Ανδρέα, επειδή είσαι εν ενεργεία, και αρκετά "παλιός", και ίσως διδάξεις κάτι αντίστοιχο και επειδή, αν θυμάμαι καλά, διότι πολλά διότι…,οι μαθητές αποστρέφονται τις γωνίες και τους τριγωνομετρικούς τους αριθμούς, δεν είναι καλύτερο να πούμε οτι από το διάγραμμα βλέπω ότι το x μειώνεται, άρα το κινητό κινείται προς τα αριστερά, και επειδή έχω αποδεχθεί τα θετικά προς τα δεξιά, άρα η ταχύτητά του είναι αρνητική;
Καλησπέρα Ανδρέα, καλησπέρα Βαγγέλη.
Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Συνάδελφοι, ακούγοντας για το τι γίνεται φέτος στα σχολεία με τα γνωστικά κενά των μαθητών και τις δυσκολίες που υπάρχουν, προσπάθησα να δώσω μια πρόταση με πολύ χαμηλότερους διδακτικούς στόχους, από αντίστοιχες προηγουμένων ετών…
Ελπίζοντας ότι κάτι μπορεί να γίνει!
Καλησπέρα Βαγγέλη. Φυσικά και μπορεί να διδαχτεί έτσι απλά, όπως το λες. Αλλά πιστεύω πως το "μειώνεται", μπορεί να οδηγήσει σε παρανοήσεις. Για παράδειγμα στη γραφική παράσταση
κάποιοι μαθητές μπορεί να πουν το x "μειώνεται" και να κάνουν λάθος. Η κλίση είναι εφθ >0, ως οξεία γωνία και έτσι υ > 0.
Ανδρέα, όχι, και στο δικό σου σχέδιο η ποιοτική προσέγγιση λέει: το x είναι αρνητικό και μειώνετα, άρα το σώμα κινείται προς τα δεξιά, άρα…
εν ολίγοις, επειδή Πειραματικός, πάντα προτιμώ την ποιοτική προσέγγιση, κατ' αρχήν, και την ποσοτική μετά, κατ' ανάγκην…