Μονοθέσιο ελικοφόρο αεροπλάνο πετά σε σταθερό ύψος H=180m με σταθερή οριζόντια ταχύτητα υο=180Km/h. Κάποια στιγμή που θεωρούμε to=0, ο πιλότος αφήνει ένα τσαμπί μπανάνες. Θεωρείστε ορθογώνιο σύστημα αξόνων Οx, Oy με αρχή (0,0) τη θέση του αεροπλάνου τη στιγμή to=0. Θετική φορά του οριζόντιου άξονα Οx θεωρείστε τη φορά της ταχύτητας υο και θετική φορά του άξονα Oy, τη φορά του βάρους. Θεωρείστε επίσης πως οι μπανάνες έχουν ως προς το έδαφος την ταχύτητα του αεροπλάνου.
Στην κατακόρυφο που βρίσκεται το αεροπλάνο τη στιγμή που αφήνει το 1ο τσαμπί βρίσκεται ακίνητος ο πίθηκος Νο1. Οι υπόλοιποι έντεκα πίθηκοι, βρίσκονται ανά 50m σε ευθεία παράλληλη στον φορέα της ταχύτητας του αεροπλάνου, προς την φορά κίνησης του αεροπλάνου. Τόσο το αεροπλάνο, όσο και οι πίθηκοι να θεωρηθούν υλικά σημεία.
Ο πιλότος έχει μαζί του έξι τσαμπιά μπανάνες ίδιας μάζας. Κάθε ένα δευτερόλεπτο αφήνει και ένα τσαμπί, το οποίο κινείται χωρίς να δέχεται δύναμη αντίστασης από τον αέρα.
Α. Να σχεδιάσετε σχήμα στο οποίο να φαίνεται η θέση του αεροπλάνου και των 12 πιθήκων τη χρονική στιγμή to=0. Να επιλέξετε κλίμακα 1cm/50m για τις θέσεις των πιθήκων και 1cm/10m για τον κατακόρυφο άξονα Oy. (Καλό θα ήταν να χρησιμοποιήσετε το χαρτί μιλλιμετρέ στην πίσω σελίδα)
Β. Να συμπληρώσετε τον επόμενο πίνακα, με τις συντεταγμένες θέσης των τεσσάρων πρώτων τσαμπιών
καλημέρα σε όλους
(επειδή Πειραματικός και "Φιλόλογος"…) Άριστα Θοδωρή!
Γεια σας, αυτό το φύλλο εργασίας το συμπληρώνουν οι μαθητές στην τάξη τους ή στο σπίτι; Θα περίμενα να περιέχει οδηγίες αλλά και μεθοδολογία μέσα.
Καλημέρα Θοδωρή.
Το αρχείο pdf δεν εμφάνιζε σωστά την 2η εικόνα.
Οπότε κατέβασα το Word και έφτιαξα νέο, που το ανέβασα σε δικό μου χώρο.
Αν θέλεις να το ανανεώσεις, κατέβασέ το στο δίσκο και βάλε αυτό στο Drive σου, δίνοντας νέο σύνδεσμο.
Καλησπέρα Θοδωρή.
Διάβασα αρκετές φορές το σενάριο για να συμπληρώσω τον 1ο πίνακα και συμπέρανα πως για να λυθεί το πρόβλημα απαιτεί ήρεμη σκέψη και αρκετό χρόνο .Και το Δ) θέλει προσοχή
Καλή άσκηση, καλό Σαββατοκύριακο
Καλησπέρα Θοδωρή. Εξαιρετικό φύλλο εργασίας, με στόχο, εκτός από τους πίθηκους, τους μαθητές, που θέλουν να οπτικοποιήσουν έναν ειρηνικό βομβαρδισμό από …μπανάνες (αλήθεια γιατί δεν έβαλες βόμβες, που έχουν και αεροδυναμικό σχήμα;). Η εικόνα τη χρονική στιγμή t = 6s, με τις μπανάνες η μία κάτω από την άλλη, τα λέει όλα!
Επειδή το ρωτάς, οι πίθηκοι 1-6 έχασαν…
Πολύ ωραία διατύπωση "…η οποία θεωρείται επαλληλία δύο υποθετικών ανεξάρτητων κινήσεων", υπονοώντας ότι η κίνηση είναι μία.
Να είσαι καλά!
Μόνο για πλάκα και όχι για την τάξη δύο λύσεις.
Η πρώτη:
Η δεύτερη:
Καλησπέρα. Θοδωρή καλή άσκηση.
Νομίζω ότι θα ήταν προτιμότερο να μην αναφέρεται πως έχουν ίδια μάζα στην εκφώνηση αλλά στο συγκεκριμένο ερώτημα γιατί δημιουργεί την εντύπωση ότι παίζει ρόλο η μάζα στα πρώτα ερωτήματα της κίνησης.
Αν κατάλαβα καλά δεν λαμβάνεται υπόψη η κίνηση των τσαμπιών όσο είναι μέσα στο αεροπλάνο.
Υ.Γ.
Και επιτέλους η φυσική δεν είναι πολεμική επιστήμη. Αρκετά με τις βόμβες, συγχαρητήρια.
Γρηγόρη αν σου ρίξουν ένα τσαμπί μπανάνες από 180 μέτρα θα γλυτώσεις;
Αν πάλι πέσει στο έδαφος μπορεί να μην εκραγεί πάντως η μαϊμού δεν θα βρει να φάει.
Γιάννη η πρόθεση μετράει. Η βολή της μπανάνας ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα γίνεται για καλό.
Άλλωστε ακόμα και στο έδαφος να πέσει αν είναι από τις νόστιμες οι πίθηκοι και όχι μόνο θα τις έτρωγαν.
Καλησπέρα Γρηγόρη.
"και στο έδαφος να πέσει αν είναι από τις νόστιμες οι πίθηκοι και όχι μόνο θα τις έτρωγαν."
Καλή μας όρεξη!
Πολύ καλή διδακτικά. Πέραν τούτου χορτάσαμε από βομβαρδισμούς…
Μου θύμισε και την δυστυχώς επίκαιρη ταινία 12 πίθηκοι.
Καλησπέρα, χαίρομαι που έχει την αποδοχή της πλειοψηφίας…
Βαγγέλη, αν έχει και «φιλολογική» έγκριση, χαίρομαι διπλά….
Διονύση, δεν αλλάζω τίποτα, μια χαρά είναι… όπως και τα σχήματα που μου έφτιαξες…
Παντελή, απαιτεί χρόνο, είναι αλήθεια…νομίζω όμως πως όποιος ασχοληθεί έχει να κερδίσει….Προσπάθησα να καταστήσω σαφή τη διαφορά του x=υt και του Δx=υΔt
Ελπίζω να το πέτυχα…
Ανδρέα, αυτό παλεύω κάθε χρόνο….να γίνει σαφές πως η κίνηση γίνεται στην καμπυλόγραμμη τροχιά και οι ευθύγραμμες είναι νοητικές διεργασίες που μας επιτρέπουν απλά, να μελετήσουμε την καμπυλόγραμμη…
Γιάννη, ευχαριστώ και για τις εικόνες και για τις προτεινόμενες λύσεις… Η ιδέα δημιουργήθηκε από το σχόλιό σου στην ανάρτηση των ρευστών….Διδακτικά διαφωνώ με την πρώτη λύση….. εξάλλου δεν έχουμε και ελικόπτερο…..για να μείνει στην ίδια θέση στον αέρα….. Η δεύτερη λύση έχει …το κατιτίς της…..
Γρηγόρη, σκέφτηκα μαζί με το τσαμπί να έριχνε και μία μάσκα….αλλά φοβήθηκα μην κάνει λάθος το μέγεθος…..και ανοίξει και γίνει αλεξίπτωτο …. οπότε πάει η άσκηση..
Αποστόλη, το δώδεκα δεν ήταν τυχαία επιλογή… ειδικά μια μέρα σαν τη σημερινή…
όπου βγαίνοντας από το σπίτι σου πρέπει να φοράς μια χλαπάτσα στα μούτρα….
Εμείς πάνω στη μηχανή, είμαστε μέσα ή έξω;;;; Μήπως να απαγορεύσουν και τα σπαστά κράνη και να μας επιβάλουν full face κλειστά;;;;;
Βασίλη, δόθηκε σαν εργασία για το σπίτι… Η οριζόντια βολή ολοκληρώθηκε και στο επόμενο μάθημα θα γράψουν κάποιο τεστ… Δεν βλέπω ποιες οδηγίες θα μπορούσα να δώσω, πέρα από την επιλογή του συστήματος αξόνων, το γεγονός πως το τσαμπί αν και αφήνεται έχει την ταχύτητα του αεροπλάνου και την κλίμακα στους άξονες της γραφικής παράστασης…. Θεωρώ σημαντικό να σχεδιάσουν….να ψάξουν να βρουν τις θέσεις….έστω και μετρώντας 50άρια… τα νούμερα είναι βολικά…
Τα παιδιά δεν έχουν σχεδιάσει ποτέ σε μιλλιμετρέ….δεν ξέρουν πως να επιλέξουν κλίμακα….
Θα μπορούσαν να φτιαχτούν πολλά σενάρια…..όπως…σε ποια θέση πρέπει να αφήσει το 1ο τσαμπί για να φτάσει στον 1ο πίθηκο….κάθε πόσο χρόνο πρέπει να αφήνει τσαμπιά για να φάνε οι πίθηκοι περιττής αρίθμησης….κλπ
Όποιος είναι έξω.. γρήγορα μέσα….σε λίγο αρχίζει η απαγόρευση…
Καλημέρα Θοδωρή… που μου είσαι με το παράπονο ότι εξαφανίστηκα!!!
Προτιμώ όταν δεν προλαβαίνω να κοιτάξω ένα θέμα να μην το σχολιάσω μόνο και μόνο για να γράψω συμμετοχή…
Το ίδιο ισχύει μέχρι τώρα στο φετινό αυτό πρώτο δίμηνο….
Επειδή μερικές φορές ξεχνάτε… να σου θυμίσω ότι μέχρι σήμερα στο σχολείο δεν έχει χαθεί ούτε μία διδακτική ώρα…
Ενδεικτικά να σου αναφέρω μερικά πράγματα που έχουν κάνει τη φετινή χρονιά ακόμη πιο δύσκολη…. (και κατά συνέπεια όταν μένει λίγος ελεύθερος χρόνος να προτιμώ να "αποτοξινώνομαι'' από την τάξη και τη Φυσική!!)
1. Ως τώρα στο σχολείο έχουν γραφτεί δύο τρίωρες προσομοιώσεις στη Γ΄ Λυκείου… Βάλε λοιπόν σύνταξη θεμάτων, κανά εξάωρο η κάθεμία… επίλυση θεμάτων και διόρθωση δύο τμημάτων (συνολικά 32 γραπτά σε κάθε προσομοίωση).
2. Στη Β΄ Λυκείου έχει γραφτεί μία προσομοίωση.
3. Στην Β΄ Λυκείου μέχρι σήμερα σε γενική παιδεία και κατεύθυνση έχουν γραφτεί 4 τεστ, ένα κάθε εβδομάδα με θέματα που πρέπει να ετοιμαστούν.
4. Μπήκαν πριν είκοσι περίπου μέρες δύο τμήματα σε καραντίνα και όσοι εκπαιδευτικοί ήμασταν στο σχολείο αναπληρώναμε τις ώρες.. όπου ο καθηγητής που ήταν καραντίνα συνδεόταν από το σπίτι στην αίθουσα και έκανε μάθημα στους παρόντες μαθητές με τον αναπληρωτή καθηγητή να βοηθά και να συμμετέχει στην διαδικασία…. Άρα οι 21 ώρες τάξεις με τις αναπληρώσεις φαντάζεσαι πόσο πήγαν…
5. Ενημέρωση γονέων… Προφανώς δεν μπορεί να γίνει live… Έτσι λοιπόν επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά με έναν-προς έναν τους γονείς προκειμένου να μάθουν για την επίδοση και την πορεία των μαθητών… Χτες Κυριακή τελείωσα κατά τις 21.00 το βράδυ… (Σύνολο μαθητών που έπρεπε να ενημερώσω τηλεφωνικά 50….)
6. Αναμορφώσεις φυλλαδίων και προετοιμασία φύλλων εργασίας… Δεν θα πω κάτι εγώ… Ρώτησε τον Πρόδρομο που τυγχάνει να κάνει μάθημα σε έναν μαθητή στο σχολείο μας για να δεις τι παίρνουν…
Υ.Γ.1. Φέτος φαντάζομαι ότι συμφωνείς: Μία εβδομάδα μάθημα = Ένας μήνας κούραση.
Υ.Γ.2 Δεν μπαίνω κάν στην διαδικασία παράδοσης στην τάξη με τη μάσκα που ξέρεις πολύ καλά πόσο κοπιαστικό είναι.
Υ.Γ.3. Άραγε θεωρείς τυχαίο ότι ακόμη και την προηγούμενη εβδομάδα προσέρχονται σωρηδόν μαθητές για έντρυ τεστ προκειμένου να γραφτούν στο σχολείο;;;
Υ.Γ.4. Με αυτά και με αυτά συγχαρητήρια και για το φύλλο εργασίας σου… αλλά δυστυχώς είμαι ήδη στις κρούσεις!!! Το κρατώ για του χρόνου…
Υ.Γ.5. Ευτυχώς που σήμερα είμαστε κλειστά και έχω τώρα μια μικρή άνεση να δω κάποια θέματα και να σχολιάσω…. Βλέπεις σήμερα θα τη βγάλω μεταξύ σπιτιού και συνεργείου γιατί το αμάξι μου έχει πρόβλημα…
Υ.Γ.6. Καλό είναι να γνωρίζουμε πράγματα και να μην πετάμε ''βόμβες''. Ο χώρος μου αρέσει και θέλω να συμμετέχω αλλά… άλλο τι θέλει η ψυχή και άλλο το σώμα τι μπορεί….
Καλή μέρα να έχεις.