Εισαγωγικό μάθημα στο ηλεκτρικό φορτίο…

 

 

14 April 2018, Germany, Frankfurt: A protestor has a tattoe on her cheek reading ‘I am the best you can make out of quarks and electrons’ during the kick-off of the ‘March for Science’ at the Bockenheim Warte. For the second time, people all around the world demonstrate for free research and against populism. Photo: Arne Dedert/dpa (Photo by Arne Dedert/picture alliance via Getty Images)

Εισαγωγικό μάθημα στο ηλεκτρικό φορτίο και στοιχεία σύγχρονης φυσικής

-Ερώτηση 1η: Τι ονομάζεται ηλεκτρικό φορτίο;

Το ηλεκτρικό φορτίο δεν το είδε ποτέ κανείς. Δεν έχει ούτε βάρος, ούτε χρώμα ούτε διαστάσεις.
Στο ερώτημα: «Τι ονομάζεται ηλεκτρικό φορτίο;» δεν μπορούμε να δώσουμε απάντηση.
Όπως συμβαίνει και με άλλες θεμελιώδεις έννοιες, δεν είναι δυνατόν να το ορίσουμε, να το περιγράψουμε δηλαδή, με όρους απλούστερους. Μπορούμε όμως να το μετρήσουμε……….

Ερώτηση 8η

Είναι τα πρωτόνια και τα νετρόνια τα στοιχειώδη δομικά σωματίδια της ύλης;
Τα πρωτόνια και τα νετρόνια, γενικότερα τα αδρόνια, έχουν δομή και αποτελούνται από πιο μικροσκοπικά συστατικά, που λέγονται quarks. Τα quarks έχουν ως φορτίο κλάσμα του στοιχειώδους ηλεκτρικού. Υπάρχουν έξι quarks, τα οποία χωρίζουμε σε ζεύγη: up-down, charm-strange, top-bottom

Εισαγωγικό μάθημα στο ηλεκτρικό φορτίο και στοιχεία σύγχρονης φυσικής

(Visited 1,002 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
12 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
9 μήνες πριν

Καλησπέρα Θοδωρή. Χρόνια Πολλά για τη σημερινή επέτειο.
Συγχαρητήρια για το άρθρο σου, που είναι και αφορμή για προβληματισμό.
Μεγάλη η ευθύνη του ΙΕΠ αλλά και του Υπουργείου Παιδείας. Η εκπαίδευση των μαθητών στα βασικά της Πυρηνικής Φυσικής έχει  αφεθεί στην "αγκαλιά" του Internet, ενώ έπρεπε να είναι εντός της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να γίνεται από τους καθηγητές Φυσικής. Θεωρήθηκε σκόπιμο να παραμείνουν τα Θρησκευτικά και τα Αγγλικά ως μαθήματα Γενικής Παιδείας στη Γ΄και όχι η Φυσική που κάνει σκεπτόμενους τους μαθητές και διώχνει την αμάθεια που οδηγεί σε προλήψεις και ψεύδη, όπως το περίφημο "τα κινητά εκπέμπουν ραδιενέργεια".
Όταν ετοιμάζεται ο περίφημος αντιδραστήρας σύντηξης Iter, που μπορεί να μας ανοίξει το δρόμο για τη λύση του ενεργειακού προβλήματος, οι Έλληνες μαθητές εκπαιδεύονται μόνο με Θρησκευτικά και Αγγλικά. Δεν έχω κάτι με αυτά τα δύο μαθήματα, αλλά με εκείνους που διέταξαν την απαλοιφή της Φυσικής από το ωρολόγιο πρόγραμμα. 
Δεν είναι μόνο θλιβερό, όπως το λες, αλλά και επικίνδυνο, αφού οδηγεί στην αμάθεια, με ό,τι συνεπάγεται αυτή…
Για την τιμή των όπλων ας θυμηθούμε το διάγραμμα Feynman της διάσπασης β(-)

600px-Feynmann-Diagram-beta-minus-decay-svg

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
9 μήνες πριν

Καλησπέρα Θοδωρή.

Πολύ καλή "εισαγωγή".

Την κάνεις στην Β΄ Γενικής παιδείας, πριν ξεκινήσεις;

Αφού βλέπω μια σύνδεση βασικών στοιχείων και σύγχρονης φυσικής, που σκέφτομαι ότι δύσκολα περνά στις πρώτες ώρες της Β΄ τάξης…

Βαγγέλης Κουντούρης

Καλή δουλειά, και κουραστική θεωρώ, Θοδωρή.

Σχετικό: 1977, πρωτοδιόριστος στην Κρήτη, στην Κίσσαμο Χανίων, 12 ώρες στο Λύκειο και 12 στο Γυμνάσιο, 24 ώρες ήταν, τότε, το υποχρεωτικό ωράριο. Στο Γυμνάσιο έχω Β Γυμνασίου, η αγαπημένη μου τάξη ες αεί, όπου και ξεκινούσαμε με Ηλεκτρισμό. Μου την έριξε τη βόμβα μια μέρα ένας μικρός: “Κύργε ντα πράμα είναι τουτονέ το φορτίο;”, “ε, το φορτίο είναι μια οντότητα, είναι, ε’ιναι…” με έσωσε το κουδούνι, είχα όμως συνειδητοποιήσει ότι δεν το είχα ορίσει και, το χειρότερο, δεν ήξερα να το ορίσω, κάτι “άλλα λόγια” την επόμενη φορά που είχα ξανά Φυσική στο ίδιο τμήμα, πέρασε καιρός ήρθαν οι διακοπές των Χριστουγέννων και βολίδα Σόλωνος 104, βρήκα τον Διονύση τον Μαρίνο, αργότερα που βρεθήκαμε ώρες οι δυο μας στην ΕΕΦ, διαπίστωσα ότι ως φοιτητής είχα λάθος γνώμη γι αυτόν, του εξηγώ τί έγινε και “εγώ Φυσική, βασικά, έμαθα εδώ, διότι προέρχομαι από Κλασσικό σχολείο, όπου και ελάχιστη η Φυσική εκεί,τί να του πω του μαθητή μου όταν ξαναπάω στο τμήμα του”; και η απάντηση του Διονύση: “να του πεις “δεν ξέρω”, εσύ είσαι Φυσικός, δεν είσαι ο Κατασκευαστής του Σύμπαντος”, κράτησα τη συμβουλή του παρακαταθήκη σε όλη τη διαδρομή μου στη Μέση Εκπαίδευση.

(διαφωνώ, όμως, με την πρόταση: “θα μπορούσαμε να λέμε ότι το φορτίο του ενός ασκεί δύναμη στο φορτίο του άλλου σώματος”, εν γνώσει μου, προφανώς, ότι υπάρχει σχεδόν ίδια και στο σχολικό βιβλίο : “κάθε σημειακό ηλεκτρικό φορτίο ασκεί δύναμη σε κάθε άλλο σημειακό φορτίο”, με σκεπτικό ότι η δύναμη είναι “προνόμιο” της μάζας, το φορτίο είναι η αιτία εμφάνισης της δύναμης, αλλά αυτή ασκείται στη μάζα του φορτισμένου σωματιδίου, έχω καταθέσει τη διαφωνία μου και εδώ, στο ylikonet, με κριτική του σχολικού βιβλίου, και, τότε, σε ολομέλεια, κατά τη συγγραφή του βιβλίου, αλλά ήμουν ισχνότατη μειοψηφία μια ψήφου…)

 

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
9 μήνες πριν

Καλησπέρα Θοδωρή.

Δεν ξέρω ποιος το έγραψε αλλά … ΕΝΣΤΑΣΗ

Ας τα π'αρουμε με την σειρά : Το ΠΡΩΤΟ ερώτημα είναι τι ονομάζουμε φορτίο.

(Αν ήταν τι ονομάζουμε "ροή πεδίου" ;  Αν ήταν τι ονομάζουμε "αδράνεια" 😉

Το ….δεν το είδε ποτέ κανείς. Δεν έχει ούτε βάρος, ούτε χρώμα ούτε διαστάσεις.
Στο ερώτημα: "Τι ονομάζεται ….. δεν μπορούμε να δώσουμε απάντηση."

Αλλοίμονο αν για ότι δεν μπορούμε να δούμε ή για κάθε τι που δεν έχει σχήμα, χρώμα , βάρος απαντούσαμε δεν μπορούσαμε να δώσουμε ορισμό.

(Η ικανότητα ; Η αθωότητα ; Η ηλιθιότητα ; )

Κάθε έννοια της Επιστήμης ακόμη και οι θεμελιώδεις διεκδικούν και δικαιούνται ορισμό. ( Από τον καιρό του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη – βλέπε διάλογος με Φαίδρο- ) Ακόμα και οι καθολικές έννοιες και αυτές που δεν μπορούμε να τος δείξουμε με το δάκτυλο ( και αυτές  έχουν περισσοτερο ανάγκη μια εκ των προτέρων περιγραφή ).

Ασφαλώς ο ορισμός είναι μια ατελής και συνοπτική περιγραφή που δεν εξαντλεί όλες τις σχέσεις της έννοιας με τις υπόλοιπες έννοιες μιας θεωρίας . Είναι όμως πολλές φορές αναγκαίοι για να εξασφαλίσουμε την επικοινωνία σε κοινή γλώσσα και απαραίτητοι για την διατύπωση παραγωγικού και επαγωγικού λόγου.

Ο Ευκλείδης δεν ξεκίνησε τα "Στοιχεία" γράφοντας πως κανένας δεν είδε σημείο και δεν υπάρχει ορισμός . Ξεκίνησε με πρώτη πρόταση : «ΣΤΙΓΜΗ ΕΣΤΙ ΟΥ ΜΕΡΟΣ ΟΥΘΕΝ.» και η θεωρία του θεωρίται ΄το κορυφαίο λογικό και επιστημονικό έργο όλων των εποχών ( η μόνη μάλιστα πλήρης θεωρία κατά Γκέντελ ) 

Ένας συνοπτικός λοιπόν ορισμός του ηλ. φορτίου θα ήταν π.χ.

Το ηλ. φορτίο είναι ένα φυσικό μέγεθος ( δηλαδή έννοια  που περιγράφει – ή αντιστοιχεί σε – αντκείμενα της φύσης και μπορεί να μετρηθεί άμεσα ή έμμεσα ) που αντιστοιχεί στο υπόθεμα των ηλεκτρικών αλληλεπιδράσεων.

Αν μας φαίνεται περίπλοκος μπορούμε να βρούμε και απλούστερες διατυπώσεις. Στην φύση σε κάθε αντικείμενο που μπορεί να αλληλεπιδρά ηλεκτρικά με άλλα αντικείμενα αποδίδουμε ένα φυσικό μέγεθος q που ονομάζεται ηλεκτρικό φορτίο. Αντικέιμενα που δεν έχεουν ηλεκτρικό φορτίο δεν μπορούν να αλληλεπιδράσουν ηλεκτρικά με άλλα αντικείμενα.

Ακόμα και για τον χώρο και τον χρόνο τα βιβλία γράφουν κάτι. Δεν γράφουν "δεν μπορούμε να τον περιγράψουμε με άλλες απλούστερες έννοιες ".

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Πάρα πολύ καλή!

Θα την έκανα και σε μορφή παρουσίασης. Η ερώτηση με τους υποδιπλασιασμούς προσφέρεται για animation εύκολο.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
9 μήνες πριν

"Αν και νομίζω, πως οι παρουσιάσεις αδρανοποιούν τη φαντασία και περιορίζουν τη θεατρικότητα… "

Καλημέρα Θοδωρή.

Βασίλειος Μπάφας
9 μήνες πριν

Καλημέρα Θοδωρή. 

Πάντα ο τολμών λαμβάνει τα μπράβο παρά τις καλοπροαίρετες διαφωνίες.

Αν μου επιτραπεί θα πρόσθετα για να ξεκαθαριστεί ότι τα φορτία είναι ετερόσημα και όχι ετερώνυμα όπως πολλές φορές το συναντάμε (ομόσημα – ομώνυμα). Τα ομώνυμα και ετερώνυμα είναι κλάσματα.

Επίσης θα τόνιζα ότι το γεγονός πυρήνας θετικός, ηλεκτρόνια αρνητικά είναι αυθαίρετο. Θα μπορούσε να είναι και ανάποδα.

Βαγγέλης Κουντούρης

καλημέρα σε όλους

Θοδωρή, δεύτερη φορά που μου αρέσει, "φιλολογίστικα" η γραφή σου, αρχίζεις να γίνεσαι επικίνδυνος…

Μήτσο, δεν συμφωνώ με τον ορισμό του φορτίου που δίνεις, για δύο βασικούς λόγους:

α. διότι χρησιμοποιείς το ρήμα “είναι”, που “απαγορεύεται”, διότι δείχνει διαπίστωση μετά τη γνώση του μεγέθους, αντί των “νομίμων” “λέγεται”, “ορίζεται”, “ονομάζεται”, που δείχνουν αυθαίρετο βάπτισμα, αυτό είναι συγχωρητέο, και

β. διότι ορίζεις το μέγεθος με τη βοήθεια του οριζομένου, έννοιας που δεν γνωρίζεις, αφού έπεται του μεγέθους, κάνεις “κύκλο” δαγκώνεις την “ουρά σου”

Το ηλ. φορτίο είναι ένα φυσικό μέγεθος ( δηλαδή έννοια που περιγράφει – ή αντιστοιχεί σε – αντικείμενα της φύσης και μπορεί να μετρηθεί άμεσα ή έμμεσα ) που αντιστοιχεί στο υπόθεμα των ηλεκτρικών αλληλεπιδράσεων.

Προσωπικά τήρησα τη συμβουλή του Διονύση Μαρίνου και έμαθα να λέω “δεν ξέρω”, διότι δεν είμαι εγώ ο Κατασκευαστής της Φύσης

(“δεν ξέρω”, λέω, και αν μου ζητηθεί ορισμός της ενέργειας, κάπως “στρίβειν δια του αρραβώνος”, και απαντώ: “δεν έχω ορισμό για το μέγεθος ενέργεια, γνωρίζω, όμως, τί μπορεί να κάνει ένα σώμα ή ένα σύστημα αν διαθέτει ποσότητα ενέργειας”)