O τεχνικός ενός εργοστασίου που κατασκευάζει πλυντήρια, συμμετέχοντας σε σύσκεψη, για τις προδιαγραφές των συσκευών αυτών, παρουσίασε κάποιες μετρήσεις. Ο κυλινδρικός κάδος Κ ενός μοντέλου, ακτίνας R = 0,4m περιστρέφεται με τη βοήθεια ιμάντα, που διέρχεται από το αυλάκι μιας ομοαξονικής τροχαλίας Τ1 ακτίνας R1 = 0,2m, προσαρμοσμένης στο πίσω μέρος του κάδου. Ο ιμάντας τίθεται σε κίνηση αφού διέρχεται και από το αυλάκι δεύτερης τροχαλίας Τ2 ακτίνας R2 = 0,05m, η οποία κινείται με τη βοήθεια ηλεκτρικού κινητήρα.
α) Αν το πλυντήριο στύβει τα ρούχα στις 600στροφές /min, ο τεχνικός παρουσίασε ποια είναι η γωνιακή ταχύτητα και η αντίστοιχη συχνότητα περιστροφής, για την τροχαλία Τ2 του κινητήρα. Τι αποτελέσματα τους έδειξε;
β) Ένα στέλεχος του συμβουλίου τον ρώτησε «Γιατί τα ρούχα κολλάνε στην εσωτερική επιφάνεια του κάδου, καθώς αυτός περιστρέφεται; Πως αυτή η περιστροφή βοηθά το στέγνωμα;» Ο τεχνικός απάντησε τις ερωτήσεις και επιπλέον του είπε πόσα «G» δέχεται ένα ρούχο, εξαιτίας της γρήγορης περιστροφής και πόση δύναμη ασκεί ο κάδος σε ένα μικρό ρούχο μάζας m = 0,1kg, όταν βρίσκεται στην ανώτερη θέση κατά την περιστροφή του. Ποιες ήταν οι απαντήσεις;
γ) Ο τεχνικός παρουσίασε επίσης ότι, καθώς το στέγνωμα φτάνει στο τέλος του και η συχνότητα περιστροφής του κυλίνδρου μειώνεται, μια πλαστική σφαίρα αμελητέας ακτίνας, τοποθετημένη στον κάδο, χάνει την επαφή της, στη θέση που η επιβατική της ακτίνα σχηματίζει επίκεντρη γωνία θ = 600 με την κατακόρυφη. Έτσι μπόρεσε να υπολογίσει τη συχνότητα περιστροφής εκείνη ακριβώς τη στιγμή. Πόσο λέτε ότι βρήκε;
δ) Τέλος, για ένα μικρό ρούχο μάζας m = 0,1kg, παρουσίασε τη γραφική παράσταση της αλγεβρικής τιμής της κάθετης δύναμης στήριξης από τον κάδο, σε συνάρτηση με τη γωνία θ, που σχηματίζει η επιβατική ακτίνα με την κατακόρυφο, για την γωνιακή ταχύτητα του ερωτήματος (γ). Ποια ήταν η γραφική παράσταση περιστροφή του κάδου κατά π/3 rad;
Οι αναρτήσεις σου έχουν ένα άρωμα καθημερινής ζωής και ρεαλισμού.
Καλημέρα Ανδρέα.
Συγχαρητήρια για την ανάρτησή σου. Μ’ αρέσει πάρα πολύ, τόσο η ιδέα, όσο και το τι ρωτάς. Όπως επίσης και ο τρόπος που το ρωτάς. Αποφεύγεις το μηχανιστικό “να υπολογίσετε πως…..”. Μου θύμισε ερωτήσεις και ασκήσεις από παλιά φροντιστηριακά βοηθήματα και σχολικά βιβλία.
Πάρα πολύ όμορφα σχήματα. Εξαιρετικά σχόλια.
Να είσαι καλά.
Προτότυπη, ρεαλιστική άσκηση,
υποδειγματική λύση,
σχήματα που “μιλούν”,
ελκυστική για ένα μαθητή που βαρέθηκε να διαβάζει και να λύνει ασκήσεις .. αφαιρετικές ως προς την καθημερινότητα!
Εύγε.
Καλημέρα Ανδρέα.
Η κυκλική κίνηση μπήκε στο πλυντήριο με άριστα αποτελέσματα!!!
Σταθερός στο ρεαλισμό των θεμάτων σου .
Την χάρηκα.
Να είσαι καλά
Καλημέρα Ανδρέα.
Θα συμφωνήσω ότι οι αναρτήσεις σου “έχουν ένα άρωμα καθημερινής ζωής και ρεαλισμού.”.
Έχεις κατακτήσει ένα πολύ χαρακτηριστικό προσωπικό στυλ, το οποίο ελπίζω να προκαλεί το ενδιαφέρον των μαθητών σου, αλλάζοντάς τους σιγά – σιγά την στάση απέναντι στο μάθημα…
Να είσαι καλά.
Καλημέρα Αντρέα. Συμφωνώντας με τους προηγούμενους, ωραία εκπαιδευτικά διατύπωση και ωραία συνολικά άσκηση.
Καλησπέρα συνάδελφοι. Σας ευχαριστώ πολύ όλους για τα σχόλιά σας.
Γιάννη η καθημερινή ζωή έχει αλλάξει πολύ από τις εφαρμογές της Φυσικής. Το πλύσιμο στο ποτάμι μόνο σε ταινίες το έχω δει, αλλά στη σκάφη το έζησα, αφού πλυντήριο ΙΖΟΛΑ, μπήκε στην οικογένεια κάπου στο ’73 και θυμάμαι που το χάζευα ώρες, όταν λειτουργούσε…
Χριστόφορε τις περισσότερες φορές δε μπορούμε να μη βάλουμε το κλασσικό “υπολογίστε”, αλλά για να σπάει η μονοτονία το κάνουμε λίγο θεατρικό… Σε αυτό δες αναρτήσεις του Γιάννη Κυρ, με τα σχετικά σκιτσάκια. Για τα σχήματα θα ήθελα να χρησιμοποιώ το visio, αλλά περιέργως με δυσκολεύει και έχω παραμείνει στο Word 2013.
Πρόδρομε σκέψου ότι δε βλέπουμε τους μαθητές μας φέτος. Οπότε κάνουμε και λίγο σκόντο στην αυστηρότητα των μοντέλων – με προσοχή όμως – μήπως και αυξήσουμε λίγο το ενδιαφέρον στη ραδιοφωνική μετάδοση.
Παντελεήμονα “η κυκλική κίνηση στο πλυντήριο”, μα πως σου έρχονται τόσο εύστοχα λογοπαίγνια! Μοναδικό χάρισμα.
Διονύση, αυτός ο χώρος έχει δώσει τη δυνατότητα να εκφραζόμαστε σε διάφορα επίπεδα μέσα από τη Φυσική, αλλά όλα δοκιμάζονται στην τάξη και εκεί κρίνεται αν είναι ή όχι πετυχημένα. Αν σκεφτούμε και την απαξίωση του πειράματος, όταν μπορούμε να διδάξουμε κάτι με ρεαλιστικό παράδειγμα, πιστεύω ότι πρέπει να το κάνουμε, έχοντας όμως στο νου ότι η απομάκρυνση από μοντέλα, μπορεί να οδηγήσει σε λάθη.
Βασίλη χαίρομαι που σου άρεσε η ανάρτηση και η δομή της.
Ανδρέα καλησπέρα.
Πολύ ωραίο θέμα. Που μπορεί να περάσει πολύ ωραία πράγματα όπως το χάσιμο επαφής σε σημείο που δεν είναι το ανώτατο. Παραδείγματα καθημερινής ζωής στη φυσική βοηθούν να γινειμπιο ελαστική. Τα σχολικά της Κύπρου για παράδειγμα εχουν πολλά τέτοια. Θα μπορούσε να γίνει και εδώ.
29 κατασκευαστές πλυντηρίων συνιστούν…Ανδρέα. Πλούσιο σε φυσική, ικανό να προκαλέσει το ενδιαφέρον. Μπράβο!
Χρήστο, Αποστόλη σας ευχαριστώ.
Χρήστο μου έκανε εντύπωση η αναφορά σου στα σχολικά της Κύπρου και τα κοίταξα.
Στον πρόλογο του βιβλίου στη Β΄Θετικής, διαβάζουμε:
“Γι’ αυτό τον λόγο σε αυτό το βιβλίο τα θέματα της Φυσικής συνδέονται με την καθημερινή ζωή, τη φύση και την εξέλιξη της επιστήμης.”
Και μέσα στην ύλη βλέπουμε θέματα όπως:
2.2 Πλάγια Βολή από την Επιφάνεια του Εδάφους,
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΣΧΕΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
4.8. Κυκλική Κίνηση με Μεταβαλλόμενη Ταχύτητα
6.5. Ώθηση Δύναμης
6.6. Ώθηση Δύναμης και Μεταβολή της Ορμής
Τι μας θυμίζουν;
Αποστόλη όποιον και αν συστήσουν οι κατασκευαστές, από εμάς εδώ στο υλικό, το ίδιο θα τους πει. Οι συσκευές τους πρέπει να υπακούουν στους νόμους της Φυσικής…
Καλησπέρα Αντρέα.
Αυστηρό για τα σχολικά δεδομένα και ταυτόχρονα γλαφυρό και οικείο το περιεχόμενο των ασκήσεών σου. Έχω φτάσει να ν’ αναγνωρίζω από τον τίτλο ότι πρόκειται για δική σου δουλειά.
Τι να κάνουμε έχει και το δημόσιο σχολείο τους ανθρώπους που θέλουν και μπορούν να διεγείρουν και να βοηθήσουν τα παιδιά, όσο και αν κάποιοι θέλουν να το αρνούνται.
Καλησπέρα Άρη. Σε ευχαριστώ. Ας το αρνούνται. Οι μαθητές μας είναι οι κριτές μας και όταν βλέπουμε στα πρόσωπά τους την εμπιστοσύνη ή ακούμε που και που – χωρίς φυσικά να το επιδιώκουμε – έναν καλό λόγο, μας φτάνει. Και φυσικά η αποδοχή και η κριτική από τους καλούς συναδέλφους του Υλικού. Να είσαι καλά!