Ποιο το διδακτικό όφελος από ένα τέτοιο ερώτημα


αα

Θα ήθελα κάποιος συνάδελφος να μου εξηγήσει αυτό που εγώ δεν αντιλαμβάνομαι…
Τι αποκομίζει ο μαθητής βλέποντας το πιο πάνω ερώτημα ως ερώτηση κλειστού τύπου και διαβάζοντας ως απάντηση ….. (β)

Περιμένω επίσης μια ικανοποιητική απάντηση γι αυτό που θα αντικρούσει το επιχείρημα του σοβαρού μαθητή:

“Κάθε σπείρα δέχεται αντίθετες δυνάμεις από τις σπείρες που βρίσκονται δεξιά και αριστερά αυτής, άρα η σπείρα ισορροπεί και δεν μετατοπίζεται από την αρχική θέση. Μόνο οι σπείρες στα άκρα μπορεί να μετατοπιστούν αλλά αυτό δεν επηρεάζει το μήκος του ελατηρίου, αν οι σπείρες του είναι πολλές σε αριθμό”

(Visited 2,883 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
34 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Θοδωρή, Χρόνια Πολλά.
Δεν μπορώ να βρω κάποιο. Η απάντηση στο ερώτημά σου ήταν και πάλι ερώτηση: “έλα ντε;” Αν ήταν ερώτημα για δυο σπείρες , παραλλήλων επιπέδων με δοσμένες φορές ρευμάτων, να πω……
Δεν έχω να αντικρούσω την άποψη του μαθητή. Άντε να πιάσουμε την κουβέντα, από ποιο σημείο και μετά , το πεδίο του σωληνοειδούς αρχίζει να καμπυλώνει τις γραμμές του και να γίνεται ανομοιογενές…έχει νόημα; Μάλλον ερώτημα εντυπωσιασμού και παγίδευσης.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Η ερώτηση:
-Ποιο το διδακτικό όφελος;
μου θύμισε μια ιστορία
Κάποιος που είχε αρχίσει να διδάσκεται γεωμετρία δίπλα στον Ευκλείδη, μόλις έμαθε το πρώτο θεώρημα τον ρώτησε:
-Τί περισσότερο θα κερδίσω αν τα μάθω όλα αυτά;
Τότε ο Ευκλείδης φώναξε το δούλο του και του είπε:
-Δώσε σε αυτόν τρεις οβολούς, διότι έχει ανάγκη να κερδίζει κάτι από ό,τι μαθαίνει.

Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης
Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Τώρα Θοδωρή, -χωρίς να θέλω να ανοίξω άλλη κουβέντα- σ’ αυτό το “πάντα αντιστέκεται στην κίνηση” είμαι σκεπτικιστής για να μην πω αρνητής, ακόμη κι αν δεν υπάρχει πηγή.
(Σχήμα)
Ο κυκλικός αγωγός του εισέρχεται σε Ο.Μ.Π. και λοιπά. Οι δυνάμεις Laplace στα “πίσω” τμήματα “βοηθούν την κίνηση”.
Είμαι σίγουρος πως υπάρχουν κι άλλα παραδείγματα.
Αντιθέτως είμαι θιασώτης της άποψης πως “οι δυνάμεις Laplace τείνουν να μεταβάλλουν το εμβαδόν του κυκλώματος με τέτοιον τρόπο, ώστε να αντιτίθενται στην ΔΦ”.

Τελευταία διόρθωση7 μήνες πριν από Χριστόφορος Κατσιλέρος
Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Ναι Θοδωρή. Τώρα το σκέφτηκα κι εγώ. Ετοιμαζόμουν για ύπνο, και το συνειδητοποίησα. Το διορθώνω. Ευχαριστώ.
Ιδού η διόρθωση.

Τελευταία διόρθωση7 μήνες πριν από Χριστόφορος Κατσιλέρος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Αν τώρα ένας μαθητής μου έθετε το ερώτημα θα έδινα δύο απαντήσεις.
Η μία θα στηριζόταν σε σχήμα και θα επεκαλείτο το ότι (με εξαίρεση την μεσαία σπείρα) οι σπείρες δεν έχουν ίδιο αριθμό σπειρών δεξιά και αριστερά τους.
Η άλλη απάντηση θα προσπαθούσε να δείξει την δύναμη που δέχεται μια σπείρα από το μαγνητικό πεδίο των υπολοίπων
Η δεύτερη θα μου έδινε αφορμή να συζητήσω το ποια δύναμη δέχεται κυκλικός ρευματοφόρος αγωγός από ραβδόμορφο μαγνήτη.

Η όλη αυτή συζήτηση θα ήταν και το όφελος όσων παρακολουθούσαν.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Χρόνια Πολλά Θοδωρή.
Από μία ερώτηση ελάχιστα μαθαίνει.
Αν όμως του μιλήσεις για την αλληλεπίδραση κυκλικού ρευματοφόρου αγωγού με ραβδόμορφο μαγνήτη (ή πηνίο) κάτι έμαθε, κάτι που ξεφεύγει από τα τετριμμένα.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
7 μήνες πριν

Καλημέρα Θοδωρή, καλημέρα σε όλους και Χρόνια Πολλά.
Νομίζω ότι ο Θοδωρής έχει δίκιο.
Αυτό που βλέπω είναι ότι οι μαθητές θα μάθουν την απάντηση δηλωτικά “το πηνίο μειώνει το μήκος του”, χωρίς να καταλαβαίνουν το γιατί και οι καθηγητές χωρίς να μπορούν να το δικαιολογήσουν με σαφή τρόπο, για το πώς προκύπτει..
Κάτι θα πουν, στο περίπου, η συζήτηση θα πάει αλλού, αλλά ότι θα γίνει κατανοητή η ερμηνεία με τις πολλές σπείρες, δεν το βλέπω…

Βασίλειος Μπάφας
7 μήνες πριν

Καλημέρα Θοδωρή και χρόνια πολλά.
Συμφωνώ μαζί σου, δεν έχει θέση αυτή η ερώτηση για μαθητή στη συγκεκριμένη περίπτωση.
Επίσης να πω και δυο πράγματα ακόμη:
Αυτό το γεγονός της “πολύ μικρής σταθεράς”, προφανώς για να “ακούει” την ηλεκτρομαγνητική έλξη που είναι “πολύ μικρή”, ενώ δεν αναφέρει τάξη μεγέθους του ηλεκτρικού ρεύματος, δε με βρίσκει σύμφωνο να ευσταθεί για διατύπωση. Δηλαδή αν η σταθερά ήταν μεγάλη δε θα μίκραινε, αλλά λιγότερο;
Επίσης, για να πω μια καλημέρα στο Γιάννη, που συμπαθώ πολύ για την αντρεπτικότητά του και το δημιουργικά επαναστατικό του πνεύμα, του ανταπαντώ ότι αν οι σπείρες είναι ζυγές σε πλήθος, δεν υπάρχει μεσαία σπείρα! Καλημέρα Γιάννη

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα στην όμορφη παρέα και Χρόνια Πολλά,
με φυσικούς προβληματισμούς και λιγότερα προβλήματα στην πορεία του καθ’ενός.
Αγαπητέ Θοδωρή θα ήμουνα υπόλογος στη συνείδησή μου αν δεν έδινα σημασία στον προβληματισμό σου που κατά σύμπτωση εδώ
είχα ανεβάσει το θέμα και σε σχόλιο στο τέλος των απαντήσεων υπάρχει ένα παρενθετικό ερωτηματικό που είναι προφανές πως έχει σχέση με τον προβληματισμό σου ,χωρίς όμως να δίνει και απάντηση σ’ αυτόν.
Διαβάζοντας τα σχόλια θα φανεί και η πηγή της ερώτησης την οποία διατυπώνω μαζί με την ακριβή απάντηση της, από το σύγγραμμα “Γενικές ασκήσεις φυσικής” των Αλεξόπουλου – Μαρίνου -Βαρώτσου (ερώτηση238 σελ.24 : Διοχετεύουμε ρεύμα σε σπειροειδές ελατήριο. Τι θα συμβεί:
Απάντηση, σελ.326: “Θα μεταβληθεί το μήκος του ελατηρίου. Το ρεύμα μέσα σε μια σπείρα, προκαλεί, κατά το νόμο Biot Savaat, μαγνητικό πεδίο μέσα στο οποίο η γειτονική σπείρα. Επειδή και αυτή διαρρέεται από ρεύμα, δρα πάνω της δύναμη Laplace. Η λεπτομερής εξέταση της φοράς της δυνάμεως , αποδεικνύει ότι το ελατήριο θα κοντύνει, γιατί οι δυνάμεις μεταξύ ομορρόπων ρευμάτων είναι ελκτικές.”)
Διακρίνεται νομίζω η έλλειψη εμβάθυνσης για κατανόηση της απάντησης.
Η θέση μου λοιπόν : το ελατήριο κονταίνει (με την απάντηση να εστιάζει στις ακραίες σπείρες όπως ο Θοδωρής δίνει πιθανή απάντηση σαν… μαθητής .)
Πολλές οι λίγες σπείρες δεν νομίζω πως θα μπουν στη σκέψη του μαθητή.
Εννοείται πως ο Θοδωρής καλώς θέτει το ερώτημα.

Να είστε όλοι καλά και με το καλό ,το νούμερο 1 να παίξει την κλωτσιά στο 0 μπαίνοντας στον νέο χρόνο 20210

Τελευταία διόρθωση7 μήνες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.
Η ερώτηση:
-Συμφωνείς με ερώτημα Α1 σε διαγώνισμα που “προσομοιώνει”
πανελλαδικές και με την έγκριση του υπουργείου;
είναι άλλη από την:
-Τι αποκομίζει ο μαθητής βλέποντας το πιο πάνω ερώτημα ως ερώτηση κλειστού τύπου και διαβάζοντας ως απάντηση ….. (β)
Πιστεύω ότι τα Α θέματα πρέπει να είναι γνώσεις δηλωτικές που απαντώνται χωρίς καμία επεξεργασία από οιονδήποτε έχει διαβάσει το συναφές τμήμα του σχολικού βιβλίου.
Μια ερώτηση π.χ. που θα ζητά την φορά του Β ή την σχέση της με τον αριθμό τν σπειρών.
Όχι μία η οποία θα απαιτεί από τον μαθητή να σκεφτεί ότι διπλασιάζοντας το Ν διπλασιάζεται το l , οπότε το πεδίο δεν αλλάζει, εκτός αν σταθερή είναι η τάση και όχι το ρεύμα, οπότε διπλασιάζεται η αντίσταση και…..
Αυτά είναι β θέματα.

Κάποιες φορές, αρκετές ίσως, έθετα ερωτήματα που είτε τα απαντούσαν είτε όχι, μου έδιναν την αφορμή να θίξω (σχολιάζοντας απαντήσεις) ένα θέμα που δεν ήταν προφανές και δεν το είχαν συναντήσει. Ένα θέμα που δεν θα ήθελα να έβλεπαν για πρώτη φορά σε Εξετάσεις. Ένα θέμα που θα μπορούσε να πλασαριστεί ως β θέμα έστω.
Ως πιτσιρικάς συνάντησα ασκήσεις και ερωτήσεις πολλές που δεν απάντησα. Αυτές θυμάμαι και όχι τις άλλες. Αυτές με ωφέλησαν. Πιστεύω λοιπόν σε θέματα που δίνονται για να μην απαντηθούν.  Δεν έβαζα τέτοια θέματα σε διαγωνίσματα Ιουνίου. Είναι δι άλλην χρήσιν.