Θα πέσει δε θα πέσει…

Οι ιδιοκτήτες δυο σπιτιών Σ1 και Σ2, επισκέφτηκαν έναν μηχανικό, με  σκοπό να τον συμβουλευτούν για το τι μπορεί να συμβεί σε έναν σεισμό. Ο μηχανικός παρατήρησε ότι τα δύο κτίρια έχουν ανεγερθεί πάνω σε σκληρό και μαλακό αντίστοιχα στρώμα εδάφους, όπως φαίνεται στην εικόνα. Το σπίτι Σ1 έχει ύψος h1 = 5m ενώ το σπίτι Σ2 είναι αρκετά ψηλότερο αφού έχει ύψος h2 = 15m.

i) Ο μηχανικός έβγαλε από το συρτάρι του, το διπλανό διάγραμμα, όπου φαίνεται πως μεταβάλλεται η συχνότητα συντονισμού ενός κτιρίου σε συνάρτηση με το ύψος του.

Συνέχεια (Word)

Συνέχεια (Pdf)

 

(Visited 723 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
18 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Κώστας Παπαδάκης
6 μήνες πριν

Ωραίο το θέμα, Ανδρέα.
Δίνει πληροφορίες και συνδέει την Φυσική με την πραγματικότητα (έστω την προσομοίωση της πραγματικότητας που διδάσκεται στο λύκειο).
Θέλουμε περισσότερα θέματα που συνδέουν την Φυσική με τον κόσμο γύρω μας στις ασκήσεις του σχολείου και φυσικά καταλαβαίνω πόσο δύσκολο είναι αυτό.
Ελπίζω οι δημιουργοί των ασκήσεων (που έχει το ylikonet αρκετούς) να “εμπνευστούν” σχετικά και να κάνουν με μεράκι αυτό που ξέρουν καλύτερα, να … δημιουργούν.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Ανδρέα ευχαριστώ.
Καταρχήν μπράβο σου που τολμάς…
Σίγουρα ένα πρωτότυπο θέμα, με ένα σενάριο που εύχομαι
να μην χρειαστεί να ξαναζήσουμε…

Μήπως η περίοδος ταλάντωσης στο μαλακό έδαφος πρέπει να είναι 0,5sec
και όχι 4sec;

Μια ερώτηση: Στο αρμονικό ελαστικό κύμα η ταχύτητα διάδοσης εξαρτάται
από το μέσο διάδοσης. Αλλάζοντας το κύμα μέσο διάδοσης, αλλάζει η ταχύτητά του
και κατά συνέπεια το μήκος κύματος. Η συχνότητα της ταλάντωσης δεν εξαρτάται
από το μέσο, αφού συμπίπτει με αυτή του διεγέρτη
Πώς θα δικαιολογήσουμε τη διαφορετική περίοδο άρα και συχνότητα
του σεισμικού κύματος στα δύο διαφορετικά μέσα διάδοσης;

Και μια ερώτηση ακόμα: Στην εκφώνηση αναφέρεις “συχνότητα συντονισμού”
ενώ στη λύση “ιδιοσυχνότητα”…. Τις ταυτίζεις προφανώς…και καλά κάνεις κατά
τη γνώμη μου….σε επίπεδο Γ’ Λυκείου….

Αν όμως ο Πρόδρομος δεν είχε πάρει σύνταξη και έβαζε θέματα,
τα διαγράμματα στο σχήμα 1.28 θα εξέταζε….
Τι κάνουμε λοιπόν;;;;

Τώρα θα μου πεις εμείς τι κάνουμε; Το ΙΕΠ τι κάνει;;;;;;

Τελευταία διόρθωση6 μήνες πριν από Θοδωρής Παπασγουρίδης
Πρόδρομος Κορκίζογλου

Καλημέρα σε όλους.
Θοδωρή θίγεις ένα θέμα που το έχουμε συζητήσει ξανά, γύρω από το σχήμα 1.28 του σχολικού βιβλίου.
Είναι στην εξεταστές ύλη, με τις παραλείψεις του, άρα μπορεί να τεθεί θέμα τύπου Α ή Β, που η απάντηση θα στηρίζεται και στο σχήμα και στα λεγόμενα της λεζάντας!
Το αν είναι πλήρης η ανάπτυξη είναι άλλο θέμα, και άλλο αν μπορεί να βγει ερώτημα με βάση αυτό.
Εγώ το δίδασκα όπως έχει, και έβγαζα ερωτήματα με βάση αυτό.
Δυστυχώς το σχολικό βιβλίο έχει αυτά, και από τις εφαρμογές του συντονισμού, το παράδειγμα με τη γέφυρα και τα κτίρια που κάνουν εξαναγκασμένη ταλάντωση εξαιτίας σεισμού.
Το θέμα του Ανδρέα άπτεται και διευρύνει το τοπίο, γι’αυτό και αξίζει να το διαβάσει κάποιος.
comment image

Τελευταία διόρθωση6 μήνες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Θοδωρής Παπασγουρίδης

Πρόδρομε, ακριβώς επειδή το είχαμε συζητήσει πέρυσι με αφορμή δικό σου θέμα
σε διαγώνισμα, αναφέρθηκα σε σένα, συν ότι ο Ανδρέας θέλησε να μας
αφιερώσει την ανάρτηση

Καλό είναι να θυμίζουμε πως το σχολικό βιβλίο είναι ανακόλουθο στο σημείο αυτό
Στο σχήμα 1.26 αναφέρεται σε ταλάντωση με απόσβεση και δείχνει συντονισμό
για fδ=fo και στην επόμενη σελίδα στο σχήμα 1.28 λέει άλλα….
Αυτό έγραψα και πέρυσι, αυτό θέλω να θίξω και τώρα, χωρίς εσύ να εμπλέκεσαι
κάπου….πολύ δε περισσότερο χωρίς να έχεις καμία ευθύνη….

Ανδρέα, μάλλον κάτι δεν καταλαβαίνω
Αν Τ2=4s, η συχνότητα της ταλάντωσης (του διεγέρτη θα έλεγα) είναι f2=1/4Hz
ενώ η ιδιοσυχνότητα της κατασκευής (ψηλό σπίτι) fo=2Hz
Πώς έχουμε συντονισμό;;;

Επίσης, εγώ το σεισμό τον αντιλαμβάνομαι ως εξαναγκασμένη ταλάντωση
με συχνότητα-περίοδο αυτή που επιβάλλει ο διεγέρτης-πηγή, η οποία προφανώς και δεν εξαρτάται από το μέσο
Αυτό που γράφεις για τα ελατήρια, νομίζω πως ισχύει για ελεύθερη ταλάντωση,
όπου η διέγερση γίνεται άπαξ….

Σίγουρα το σεισμικό κύμα, απέχει έτη φωτός από το μοντέλο του αρμονικού ελαστικού
κύματος που διδάσκαμε …. αλλά η πηγή αναφοράς για το σχολείο δεν παύει να είναι
το αρμονικό ελαστικό κύμα….και ας κόπηκε

Πιθανά να μην καταλαβαίνω σωστά κάτι

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλή χρονιά Ανδρέα, πολλές φορές έχω σκεφτεί πως είσαι
ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος του ylikonet… δική μου αναφορά
σε κριτικό ταινιών κινηματογράφου
Αν όμως σε μεγάλωσα ηλικιακά και προτιμάς μπορούμε να σε πούμε
και Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο…..
Πάντως τον τίτλο του σινεφιλ δεν τον γλυτώνεις