Το ελατήριο, το βάρος και οι δυνάμεις.

 

Ένα ιδανικό ελατήριο (απόλυτα ελαστικό με αμελητέο βάρος), κρέμεται από το ταβάνι, όπως στο σχήμα (θέση Α), έχοντας το φυσικό μήκος του ℓ0. Ασκώντας με το χέρι μας στο κάτω άκρο του, μια κατακόρυφη δύναμη F1 μέτρου F1=4Ν, επιμηκύνουμε το ελατήριο κατά Δℓ, όπως στη θέση Β.

i) Στη Γ θέση, έχουμε αντικαταστήσει την δύναμη F1, με μια μικρή σφαίρα, η οποία ηρεμεί, έχοντας προκαλέσει την ίδια επιμήκυνση Δℓ στο ελατήριο.

α)  Να σχεδιάσετε την δύναμη F2 που επιμηκύνει το ελατήριο στη θέση Γ και να υπολογίσετε το μέτρο της.

β) Να βρείτε το βάρος της σφαίρας.

ii) Τραβώντας τη σφαίρα προς τα κάτω, την φέρνουμε στη θέση Δ και την αφήνουμε ελεύθερη να κινηθεί.

α) Να σχεδιάσετε την δύναμη F3 που η σφαίρα ασκεί στο ελατήριο, αμέσως μόλις αφεθεί να κινηθεί.

β) Το μέτρο της δύναμης F3, είναι μικρότερο, ίσο ή μεγαλύτερο από το βάρος της σφαίρας;

iii) Μετά από λίγο, η σφαίρα έχει φτάσει στη θέση Ε, του σχήματος. Να σχεδιάστε στη θέση αυτή, την δύναμη F4 που η σφαίρα ασκεί στο ελατήριο. Συνδέεται με κάποιο τρόπο η δύναμη αυτή με το βάρος της σφαίρας;

Απάντηση:

ή

%ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b11 Το ελατήριο, το βάρος και οι δυνάμεις.
%ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b13 Το ελατήριο, το βάρος και οι δυνάμεις.

(Visited 343 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
6 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Παντελεήμων Παπαδάκης
Editor

Καλημέρα Διονύση.
Τα είπες όλα ,δηλαδή ανάλυσες το στόχο,…στο “Συμπέρασμα” .
Είναι το ανάλογο του ερωτήματος : ποιά δύναμη ασκεί ένα σωμα που κρατώ στην παλάμη μου…”
Η συνήθης απάντηση: το βάρος
Και όταν κατεβάσεις το χέρι προς τα κάτω και δουν το χάσιμο επαφής ,ψάχνουν δικαιολογία…
Χρησιμότατη!

Κωνσταντίνος Σαράμπαλης

Διονύση, ο στόχος είναι ευκρινέστατος.
Ο διαχωρισμός δυνάμεων επαφής και από απόσταση, όπως και η διάκριση δράσης – αντίδρασης σημαντικά για τα δυσκολότερα επόμενα. Θυμίζει σώμα πάνω σε ράβδο που στη ράβδο ασκείται το βάρος του σώματος.
Να είσαι καλά.

Βαγγέλης Κουντούρης
16 ημέρες πριν

διευκρινιστική, άρα χρήσιμη, άσκηση, Διονύση
στους “μικρούς βασανιστές” μου, του μαθητές της Β΄ Γυμνασίου έλεγα να γράψουν στο “καθαρό” τετράδιο με μεγάλα γράμματα, “χαλώντας” μία ολόκληρη σελίδα:
κάθε σώμα δέχεται μία, τουλάχιστον, δύναμη: το βάρος του
το βάρος κάθε σώματος είναι “ιδιοκτησία” αυτού του σώματος