Δυο λόγια σαν εισαγωγή.
Στο δίκτυο χαμηλής τάσης της ΔΕΗ υπάρχουν τρία καλώδια (φάσεις) τα οποία βρίσκονται «υπό τάση» 220V και ένας ουδέτερος αγωγός με μηδενικό δυναμικό. Η σύνδεση κάποιου καταναλωτή (μιας οικίας) γίνεται με μια φάση και τον ουδέτερο, οπότε έτσι τροφοδοτείται από τάση 220V. Η τάση αυτή είναι εναλλασσόμενη, αλλά δεν μας ενοχλεί αν το θεωρήσουμε, για τις ανάγκες του μαθήματος ως συνεχή…
Ας δούμε τώρα κάποια πράγματα, όσον αφορά το δίκτυο αυτό.
/////////////////////
Για τις ανάγκες του προβλήματος ας υποθέσουμε ότι έχουμε μια γραμμή μεταφοράς, η οποία αποτελείται από ένα καλώδιο (η μία φάση) και τον ουδέτερο με μηδενικό δυναμικό. Δύο διαδοχικές κολώνες απέχουν απόσταση d=100m ενώ τα καλώδια έχουν αντίσταση R*=2Ω/km. Συνδέουμε, κοντά στην μία κολώνα, ένα ιδανικό βολτόμετρο το οποίο δείχνει ένδειξη V1=220Ω, ενώ το κύκλωμα διαρρέεται από ρεύμα έντασης Ι1=50Α.
- Να υπολογιστούν τα δυναμικά στα σημεία Α και Μ, όπου Μ το μέσον του σύρματος, μεταξύ των δύο στύλων.
Ένας μικρός πελαργός στέκεται στο ένα του πόδι στο σημείο Μ. Τι θα συμβεί;
- Σε μια στιγμή ο πελαργός κουράζεται και πατά και το άλλο του πόδι, πάνω στο καλώδιο. Υποστηρίζεται ότι τώρα θα «τον κτυπήσει το ρεύμα», παθαίνοντας ηλεκτροπληξία. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με την θέση αυτή;
- Ένα φίδι, ανέβηκε στην κολώνα και ακολουθώντας το πάνω καλώδιο, πλησιάζει τον πελαργό για τον φάει, όπως στο Α σχήμα. Μόλις το αντιλαμβάνεται ο πελαργός, επειδή δεν θέλει να απομακρυνθεί, προτιμά να πετάξει και να αλλάξει απλά καλώδιο, μεταφερόμενος στον ουδέτερο (σχήμα Β). Τι να κάνει το φίδι, πρέπει και αυτό να αλλάξει καλώδιο και να μεταφερθεί στον ουδέτερο (σχήμα Γ). Τι λέτε είναι αυτή μια καλή ιδέα;
ή
Ο μικρός πελαργός και το φίδι
Ο μικρός πελαργός και το φίδι
Μια άσκηση, σε …παιχνιδιάρικο στυλ, για την Β΄ Λυκείου γενικής παιδείας.
Αν δεν διεγείρει το ενδιαφέρον των μαθητών, ούτε το “κουίζ” με το φίδι, τότε… εγκαταλείπω την προσπάθεια!
Γειά σου Διονύση.
Από τις όμορφες “παιχνιδιάρικες”, και σαν Παππούς κι εσύ, ξέρεις πως το παιχνίδι είναι ”μέσον μάθησης” …
Να μην εγκαταλείψεις λοιπόν.
Ως προς το ερώτημα του 5ου αγωγού…νομίζω με ρίσκο πως πρέπει να είναι Δημοτικός φωτισμός μέσω αυτού και μιας φάσης
Πολύ μ’άρεσε
επειδή Πειραματικός, εξαιρετικά όμορφη και …σπάνια άσκηση, Διονύση, αλλά και “τραβηχτική”, την είχα δοκιμάσει, είχε “σουξέ” (καθώς και την παρόμοια, του Καίσαρα, με το ποιος κινδυνεύει πιο πολύ όταν πέφτει σε ένα χωράφι κεραυνός, μια αγελάδα ή ο βοσκός της)
ο 5ος αγωγός είναι για τα φώτα του Δήμου
Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική άσκηση. Αν έκανα στη Β΄ Γενικής θα την έδινα οπωσδήποτε μπας και…
Δεν είναι όλα τα πουλιά τόσο έξυπνα. Το παρακάτω την πάτησε…
Γεια σου Ανδρέα. Το …χαζοπούλι που έβαλες, δεν πρόσεχε όταν τα δίδασκες στην τάξη!!
Βαγγέλη ,Καλή Χρονιά χωρίς βραχυκλώματα .
Χαίρομαι που το ρίσκο της απάντησης μου αποδεικνύεται ορθό από τον “πειραματικό” της νησίδας!
Να συμπληρώσω κάτι σαν πρόσθετο ερώτημα : “αν ο πελαργός από το καλώδιο κατέβει στο έδαφος, θα νοιώσει κάτι; Εξηγείστε.”
θα “ξαλαφρώσει”=θα ξεφορτωθεί τα φορτία που έχει, Παντελή, θα του τα πάρει όλα η άπειρης χωρητικότητας μάνα Γη, θα ξαναγίνει πελαργός κανονικός, ωραίος, αφόρτιστος…
Σωστός Βαγγέλη, αν ρωτούσα …”τι θα συμβεί στο πουλί”
α, χα, στο πουλί του πουλιού;
ε, ναι θα απογοητευόταν λίγο μετά η σύντροφός του,
διότι αποφόρτιση, πτώση, ε, μα…
Γειά σου Βαγγέλη
Θεωρώντας πως η ερώτησή μου έχει σχέση με το αισθητήριο σύστημα του πελαργού το οποίο ομολογώ δεν κατέχω δεν λέω ακόμη την άποψή μου.
Να είπω βέβαια για να μη παρεξηγηθώ πως ορθά Βαγγέλη λες για αποφόρτιση.
Πολύ ωραίο! Ποσο κριμα να μην ασχολουμαστε καθολου με το δικτυο , τη μεταφορα κλπ.. εχει ενα ωραιο ενθετο στο σχολικο Β λυκειου.. εκτος υλης φυσικα.. αλλα βεβαια ποσο χρησιμο ειναι το ρευμα στο σπιτι μας μπροστα σε μια υποθετικη κατανομη φορτιων στο κενο???
μα, ναι, Παντελή, όταν κατέβαινε από το σύρμα,
φουσκωτός ήτανε, απωθούνταν τα φτερά και πούπουλά του,
ομόσημα φορτισμένα γαρ,
όπως ο ηλεκτρικός θύσσανος, αν έχεις κάνει το σχετικό πείραμα,
και καμάρωνε η σύντροφός του, σου λέει πώς τον έριξα τέτοιον πελαργό;
και σκάγανε από τη ζήλεια τους οι άλλες πελαργίνες,
σιγανό ποταμάκι η φιλενάδα, πώς τα κατάφερε; λέγανε,
μετά, όμως αποφορτίστηκε ο φίλος μας
και έπεσε θλίψη μεγάλη στη σύντροφό του,
διότι ξανάγινε ίδιος, όπως πριν, λιγούλης να πούμε,
και χάρηκαν πολύ οι φιλενάδες αυτής, μάλιστα…
Καλησπέρα σε όλους.
Παντελή, Βαγγέλη, Ανδρέα και Κώστα σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Και βέβαια ο 5ος αγωγός (ο προτελευταίος) είναι του Δήμου! Σε αυτόν συνδέονται όλες οι λάμπες στους δρόμους, διαρρέεται από μικρότερης έντασης ρεύμα και γι΄ αυτό είναι πιο λεπτός! Φαίνεται ακόμη και στο σχήμα!
Παντελή, στο ερώτημά σου, θα συμφωνήσω με το Βαγγέλη. Θα εκφορτιστεί! Το αν θα νιώσει κάτι, δεν το ξέρω…
Ωραία η παραλλαγή Ανδρέα, με το ερώτημα που βάζεις. Αν ένας μαθητής κατέχει το ένα, εύκολα απαντά και στο άλλο..
Καλησπέρα Διονύση.
“…αν θα νοιώσει κάτι δεν το ξέρω” ,ούτε κι εγώ αλλά αν θα νοιώσει κάτι …τι θα είναι αυτό; Υποθέτω κάτι σαν μούδιασμα μια και ρευματάκι θα δημιουργηθεί…
Μην παρεξηγηθώ έπαιξα ουχί εσκεμμένα με την ερώτηση και την ορθή απάντηση του Βαγγέλη που όμως αφορά άλλη ερώτηση…”εκ του κλασσικού”
Να ‘στε καλά
Εξαιρετική Διονύση. Βιωματική, διδακτική, ότι πρέπει.