Ανοιχτή επιστολή προς την Κεραμέως…

Ανοιχτή επιστολή προς την Κεραμέως από τον Σύλλογο Διδασκόντων Ελληνογαλλικής Σχολής Ευγένιος Ντελακρουά

Αξιότιμη κα Υπουργέ,

Αισθανόμενοι ότι ακροβατούμε μεταξύ νόμιμου, ηθικού και εφικτού, απευθύνουμε σε εσάς την παρούσα επιστολή προκειμένου να λάβετε γνώση των πολλαπλών και έντονων προβληματισμών που από καιρό απασχολούν το σύνολο των διδασκόντων του σχολείου μας, της Ελληνογαλλικής Σχολής Αγίας Παρασκευής, Ευγένιος Ντελακρουά.

Προβληματισμοί και σκέψεις, που πιθανώς και εσείς η ίδια γνωρίζετε και σας απασχολούν, που πιστεύουμε ακράδαντα πως εκφράζουν και αντανακλούν την έντονη ανησυχία της πλειονότητας των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας. Εν όψει του τέλους του Α ́ τετραμήνου και της επικείμενης αξιολόγησης των μαθητών νιώθουμε την υποχρέωση να προτάξουμε την παιδαγωγική μας ευαισθησία στο ουσιώδες ζήτημα της αξιολόγησης και κρίνουμε επιτακτική την ανάγκη να μοιραστούμε με την κοινότητα εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών τις ανησυχίες μας, τις σκέψεις μας και τους προβληματισμούς μας. Έχοντας εργαστεί εμείς –όπως εξάλλου και η συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων μας-από τον Σεπτέμβριο πολύ συστηματικά και εντατικά τόσο στη δια ζώσης όσο και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, εκφράζουμε τη βεβαιότητα πως το σχολείο μας σε αυτές τις δύσκολες και πρωτόγνωρες συνθήκες αντεπεξέρχεται με τρόπο υποδειγματικό.

Παράλληλα, από την πρώτη στιγμή συναισθανθήκαμε την ουσιαστική παιδαγωγική μας επίδραση στη θωράκιση της ψυχικής υγείας των μαθητών μας που τελούν για δεύτερη φορά υπό εγκλεισμό σε διάστημα δέκα μηνών. Θα θέλαμε να τονίσουμε ευθύς εξαρχής ότι αναγνωρίζουμε πλήρως τον βαρύνοντα ρόλο της αξιολόγησης στην εκπαιδευτική διαδικασία θεωρώντας την αναπόσπαστο μέρος της. Ωστόσο, αξιολογώντας, ως οφείλουμε, τη μαθησιακή πορεία των μαθητών μας, εκφράζουμε βαθύτατο προβληματισμό για τη δυνατότητα μιας αποτελεσματικής και κυρίως, αντικειμενικής βαθμολόγησης των μαθητικών επιδόσεων τη φετινή χρονιά κατά το Α ́τετράμηνο. Και αυτό γιατί κάτι τέτοιο αντιβαίνει σε βασικούς κανόνες παιδαγωγικής και παραβιάζει την ενδεδειγμένη εκπαιδευτική πρακτική. Όλοι οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβανόμαστε την αξιολόγηση ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε κάθε τάξη, συμπλήρωση της μετάδοσης και πρόσληψης γνώσεων και δεξιοτήτων, επιβεβαίωση και επιβράβευση, επισήμανση αδυναμιών ή κενών στην πρόσληψη και παρότρυνση.

Όμως, σε συνθήκες μη ενσώματης διδασκαλίας το μεγαλύτερο μέρος της αξιολόγησης συρρικνώνεται και ενδεχομένως απαξιώνεται καθώς μετατρέπεται σε μια απλή αριθμητική πράξη χωρίς ουσιαστική σχέση με την παιδαγωγική διαδικασία.

Επίσης, παραβιάζεται η προβλεπόμενη εκπαιδευτική αρχή αξιολόγησης, γιατί είναι προφανές ότι μεγάλο μέρος της βαθμολογίας θα βασίζεται σε πιθανολόγηση,  όχι σε πραγματικά δεδομένα.

Πιο συγκεκριμένα:

γραπτές δοκιμασίες, οι οποίες αποτελούν έναν βασικό παράγοντα στην διαμόρφωση του βαθμού, πιστεύουμε ότι την περίοδο αυτή δεν είχαν πάντα όλα τα αδιάβλητα και αντικειμενικά χαρακτηριστικά τους. Η αξιοπιστία δηλαδή, των τεστ με όποια μορφή κι αν έχουν δοθεί (quiz, ανάθεση εργασιών μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, πολλαπλές ομάδες τεστ κλπ.) ελέγχεται, διότι έχουν παρατηρηθεί μεγάλες βαθμολογικές αποκλίσεις από τα τεστ που έγραψαν οι μαθητές με φυσική παρουσία στην τάξη. Έτσι, μια γραπτή εξέταση με αυτό τον τρόπο δεν μας δίνει την πραγματική εικόνα του μαθητή. Επιπρόσθετα, η συμμετοχή και η συνέπεια με όρους τηλεκπαίδευσης, κριτήρια που κανονικά καθορίζουν την προφορική αξιολόγηση του μαθητή, δεν μπορούν παρά να δώσουν μία προσεγγιστική αλλά όχι ολοκληρωμένη εικόνα για την επίδοση του μαθητή. Αρκετοί μαθητές που είναι εσωστρεφείς και σημειώνουν μικρή συμμετοχή στη δια ζώσης τάξη δυσκολεύονται ακόμα περισσότερο να αποδώσουν στα διαδικτυακά μαθήματα. Αναπόφευκτα επίσης, σε κάθε βαθμίδα και σχολική μονάδα ένας εκπαιδευτικός συναντά τηλε-μαθητές “συνδεδεμένους” στο μάθημα αλλά παράλληλα “ανενεργούς”!

Είναι λοιπόν, για αντικειμενικούς λόγους περιορισμένη η δυνατότητα, με αξιοπιστία και σεβασμό στο έργο μας και αίσθημα δικαίου προς τους μαθητές μας, να αποτιμήσουμε βαθμολογικά την επίδοση των παιδιών. Μοιάζει κατά συνέπεια υποτιμητικό για το σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την ίδια την ύπαρξή μας ως εκπαιδευτικών να λειτουργούμε φέτος στη βαθμολόγηση, σαν να μην υπάρχουν ιδιαίτερες συνθήκες. Φυσικά είναι δύσκολο να υπάρχει διδακτική λειτουργία χωρίς αξιολόγηση. Είναι όμως αδύνατο να υπάρχει αξιολόγηση χωρίς κανονική διδακτική λειτουργία! Και μπορεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία να είναι ένα αναγκαίο μέτρο αλλά πράγματι πώς να συγκριθεί με τη διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία;

Και το τονίζουμε αυτό ιδίως εμείς, που δεν αφήσαμε ούτε μια διδακτική ώρα να πέσει στο κενό αλλά τις καλύψαμε όλες με εξ αποστάσεως διδασκαλία, αξιοποιώντας στο μέγιστο κάθε τεχνολογική δυνατότητα, όλες τις μεθόδους τηλεκπαίδευσης και διάδρασης και διευρύνοντας τις γνώσεις μας και τις παιδαγωγικές πρακτικές μας, για να σταθούμε από την πρώτη στιγμή με διδακτική επάρκεια και παιδαγωγική αξιοπιστία δίπλα στους μαθητές μας. Ακόμα περισσότερο θα θέλαμε να επισημάνουμε την αίσθηση πως υπονομεύεται η λειτουργία μας ως εκπαιδευτικών όταν, ειδικά φέτος, σε τέτοιες συνθήκες

  • οι ασαφείς προθέσεις του Υπουργείου αναφορικά με την βαρύτητα που θα έχει ο βαθμός στην πρόσβαση των μαθητών της Α ́Λυκείου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση γνωστοποιούνται καθυστερημένα, κάτω από πίεση των Μέσων
  • η εξεταστέα ύλη των μαθημάτων για την Γ ́ Λυκείου μειώνεται επίσης με καθυστέρηση και εκτιμούμε άνισα για κάποια μαθήματα, όπως τα Μαθηματικά ή η Ιστορία
  • καμία συζήτηση δε γίνεται για εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης στις άλλες τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου
  • πιθανώς θα αποτελούσε μία καποια λύση η θεσμοθέτηση για το σχολικό έτος 2020-2021ενός και μόνο προφορικού ετήσιου βαθμού, που θα αντιπροσωπεύει την ετήσια συνολική επίδοση του μαθητή στη δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευση συνολικά.
  • καμία σκέψη δεν εκφράζεται για επιμήκυνση του τετραμήνου ή έστω για προσμέτρηση του βαθμού του Α’ τετραμήνου στον τελικό Μέσο Όρο με μειωμένο συντελεστή

Αντίθετα

  • παρουσιάζονται αλλεπάλληλες αλλαγές αναφορικά με την υποχρεωτικότητα της ωριαίας γραπτής αξιολόγησης στο Α ́ τετράμηνο τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο
  • και διαρκώς και σε κάθε ευκαιρία επαναλαμβάνεται δια στόματος υπευθύνων πως οι τελικές εξετάσεις της Α ́ Λυκείου θα διενεργηθούν με Τράπεζα Θεμάτων!

Καλούμαστε λοιπόν, να λειτουργούμε, μαθητές και διδάσκοντες, σε καθεστώς αβεβαιότητας που υπονομεύει το κύρος μας και προσθέτει περιττή ανασφάλεια και πρόσθετο άγχος. Κατόπιν όλων αυτών, επιθυμούμε να μοιραστούμε τις ανησυχίες μας με το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και να συμβάλουμε, στον βαθμό που μας αναλογεί, στον γενικότερο προβληματισμό γύρω από το θέμα, προσδοκώντας να πολλαπλασιαστούν έγκαιρα ανάλογες φωνές, ώστε να έχουμε από τις εκπαιδευτικές αρχές άμεσα μια αξιόπιστη απάντηση στα βαρύνοντα ζητήματα του τρόπου και του χρόνου αξιολόγησης των μαθητών όχι μόνο για το Α’ τετράμηνο αλλά για ολόκληρη την πολύπαθη σχολική χρονιά 2020-2021.

Οι Σύλλογοι Διδασκόντων Γυμνασίου και Λυκείου της Ελληνογαλλικής Σχολής Αγίας Παρασκευής Ευγένιος Ντελακρουά

(Visited 1,712 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
15 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Ανδρέας Ριζόπουλος
Editor
1 μήνας πριν

Καλησπέρα Διονύση.
Μπράβο στους συναδέλφους της Ελληνογαλλικής σχολής.
Στα δημόσια σχολεία, νομίζω ότι υπάρχει το ίδιο πνεύμα, τουλάχιστον κατά πλειοψηφία. Φυσικά υπάρχουν δημόσιοι καθηγηταράδες, που θέλουν να “βοηθήσουν” τα παιδιά – ενώ εμείς δε θέλουμε φαίνεται – και ξέρουν να βαθμολογούν αξιόπιστα, πίσω από την κλειστή κάμερα και την κομμένη σύνδεση! Τους αξίζουν πολλά συγχαρητήρια…
Οι διευθυντές – κάποιοι βασιλικότεροι του βασιλέως – πιέζουν για κατάθεση βαθμολογίας, στέλνοντας email με αποκόμματα από νόμους, κατά το δοκούν, γιατί βρίσκουν έδαφος…
Ευτυχώς κυκλοφορούν υποδείγματα πρακτικών, που έχουν φτιάξει συνδικαλιστές, αν θέλουμε να έχουμε κάποιο μπούσουλα.
Δε νομίζω ότι δεν καταλαβαίνει το υπουργείο την αναξιοπιστία της διαδικασίας. Αλλά επιμένει. Γιατί;

Θοδωρής Βαχλιώτης
1 μήνας πριν

Συμφωνώ εν πολλοίς με τον Ανδρέα Ριζόπουλο. Προσωπικά σκέφτομαι να μην καταθέσω βαθμολογία, αν βρω και κανένα ακόμα συμπαραστάτη στο σύλλογο διδασκόντων του σχολείου μου δε θα’ναι κακό, αιτιολογώντας ότι δεν δύναμαι σε συνθήκες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης να αξιολογήσω αξιόπιστα τους μαθητές, δεδομένου ότι δίνεται η δυνατότητα, αν υπάρχει σοβαρός λόγος, να μην κατατεθεί βαθμολογία Α τετραμήνου και να μπει μόνο βαθμολογία Β τετραμήνου.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor

Μοιάζει με σφάλμα.
Φέτος απουσιάζω αλλά φίλοι που παρέμειναν στο σχολείο μου λένε λεπτομέρειες.
Τα παιδιά της Β και της Γ μάλιστα τα γνωρίζω.
Γίνεται διαγώνισμα και ο τάδε άριστος γράφει 17 ενώ κάποιοι κάτω του μετρίου 20.
Τα γραπτά ήταν εμφανώς γραμμένα από άνθρωπο της δουλειάς. Ο τρόπος παρουσίασης φαίνεται.
Μου λένε συνέχεια πόσο τυχερός είμαι που αποχώρησα.

Μαλάμης Γρηγόρης
1 μήνας πριν

Συνάδελφοι καλησπέρα.
Προσωπικά έχω εξ αρχής δηλώσει στη Διευθύντρια ότι δεν μπορώ να αξιολογήσω πλακίδια με ονόματα και δεν πρόκειται να καταθέσω βαθμολογία Α τετραμήνου.
Εξ άλλου δεν είναι και η πρώτη φορά, το έχω ξανακάνει πολλές φορές στα 34 χρόνια που διδάσκω για μαθητές κομήτες στο σχολείο.

Βιολάκης Στράτος
1 μήνας πριν

το να μην βάλετε βαθμούς γενικά είναι σαν να απαξιώνετε την προσπάθεια κάποιων μαθητών που έχουν στόχους και εργάζονται σκληρά προς αυτή την κατεύθυνση. όλοι γνωρίζουμε αν ο βαθμός σε κάποιο τεστ ή διαγώνισμα κάποιου μαθητή είναι αληθινός ή έχει βοηθηθεί. εξάλλου ο βαθμός τετραμήνου δεν υπολογίζεται μόνο από αυτά. εγώ προσωπικά θα δώσω βαθμούς και σε περιπτώσεις μαθητών που δεν συμμετέχουν στο μάθημα είτε λογω αδιαφορίας ή λόγω αδυναμίας (ιντερνετ κλπ ) δεν θα βάλω τίποτα. όταν δεν έχεις εικόνα για ένα μαθητή έτσι και αλλιώς υπό κανονικές συνθήκες μπορείς να μην δώσεις βαθμό για αυτόν.

Βαγγέλης Κουντούρης

η γνώμη μου μου (αν φανεί δηλαδή…)
comment image

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Διονύσης Μάργαρης
Πανανας Γιάνννης
1 μήνας πριν

Βαγγέλη οι συνθήκες το πάνε προς τα εκεί που γράφεις. Δεν μπορεί να συγκριθεί αυτή η περίοδος με άλλες.

Θοδωρής Βαχλιώτης
1 μήνας πριν

Γεια σας. Κύριε Κουντρούρη γιατί όμως ο βαθμός στο Β να κυμαίνεται από 10 έως 20; Αν κάποιος αξίζει για παρακάτω δηλαδή;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor

Γεια σου Βαγγέλη.
Μην αποκλείεις κάτι τέτοιο.
Ίδωμεν.

Θοδωρής Βαχλιώτης
1 μήνας πριν

Γιάννη νομίζω είσαι υπεραισιόδοξος. Ήδη βγήκε εγκύκλιος οι βαθμοί α τετραμήνου να σταλούν με μέιλ στους γονείς…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor
Απάντηση σε  Θοδωρής Βαχλιώτης

Θοδωρή δεν συνιστά αισιοδοξία.
Αν συμβεί κάτι τέτοιο θα σημαίνει ότι οι εξελίξεις με τον κορονοϊό δεν θα είναι καλές. Έτσι απεύχομαι αυτό που έγραψα:
-Μην αποκλείεις κάτι τέτοιο.
Μακάρι να ανοίξουν τα σχολεία χωρίς κορονοϊικές επιπλοκές και να γίνουν κανονικά οι Εξετάσεις. Στην όποια ύλη.

Ανδρέας Ριζόπουλος
Editor
1 μήνας πριν

Γεια σας και πάλι. Στο σχολείο μου προ lockedown υπήρχε πολυήμερη κατάληψη. Πως είναι δυνατόν να γνωρίζουν τους μασκοφορεμένους μαθητές της Α΄ οι καθηγητές- κάποιοι εξ αυτών μάλιστα πηγαίνοντας σε 3 σχολεία από τις λίγες ώρες, που τους είδαν;
Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα διαμαρτυριών από γονείς ή μαθητές και με το δίκιο τους. Γιατί να υποβαθμίσουμε άνευ λόγου την αξιοπιστία μας ως αξιολογητές;
Ψηφίζω Βαγγέλη – πάντα δάσκαλος…

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρης Αλεβίζος
Editor
1 μήνας πριν

Μπράβο στους συλλόγους της Ελληνογαλλικής Σχολής.

Νομίζω τα προφανή του κειμένου είναι γνωστά στην ηγεσία του υπουργείου και τους παρακαθήμενους.
Το ζήτημα είναι άμεσα μεν να φαίνεται ότι δήθεν αποκαταστήσαμε την κανονικότητα και κυρίως βάζουμε τις βάσεις για μελλοντικά σχέδια γενίκευσης της της e-εκπαίδευσης.

Η θέση της ΟΛΜΕ για το θέμα εδώ

Κωστας Πυροβολου
1 μήνας πριν

Εγώ θα το γυρίσω λίγο το θέμα τούμπα. Ας βάλουν οι καθηγητές 10,20,30 ή όσο θέλουν. Το ζήτημα είναι τα παιδιά τι έμαθαν; Η απαντηση είναι ΤΙΠΟΤΑ. Δυστυχώς ακόμα και καλός να είναι ο μαθητής και φιλότιμος και να έχει όλα τα καλά πάνω του δεν αντέχει σε τέτοιες καταστάσεις. Κοινώς θα ξεχάσει κι αυτά που ξέρει. Δεν έχει ενδιαφέρον, δεν έχει όρεξη πλέον να κάνει δουλειά. Πόσο μάλλον ένας δάσκαλος που θέλει και βλέπει ότι πέφτει η προσπάθεια στο κενό. Όλα αυτά τα λέω γιατί τα βλέπω σε δικούς μου μαθητές και το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν ότι έχω εγώ λάθος αλλά τελικά δεν είναι έτσι.
Δυστυχώς θα συμφωνήσω με το Βαγγέλη κι εγώ.
Από Σεπτέμβριο – να μας έχει όλους ο Θεός καλά – αρχίζει το πάρτυ αφού έρχονται για πανελλήνιες παιδιά που θα έχουν να ανοίξουν βιβλίο από το Μάρτιο του 2020 δηλαδή 18 μήνες απραγία!!!!!