“Αφου γραφεις οτι χ=Αημωt. Aυτο και 1000 δυναμεις να ασκουνται ειναι ΑΑΤ εξ ορισμου.Σχεση 1.1 σελ. 10 σχολικου. Που διαβασες οτι οταν ειναι forced oscilation αποκλειεται να ειναι αρμονικη ταλαντωση? Δειξε μου ενα βιβλιο φυσικης στον πλανητη γη που να το γραφει. “
“Αν εχετε καταληξει στο συμπερασμα οτι η χ= Αημ ωt δεν ειναι αρμονικη ταλαντωση σε καποιες περιπτωσεις τοτε προφανως ολα αυτα που συζητατε ειναι λαθος. Η Αληθεια στα μαθηματικα δεν ειναι ζητημα Δημοκρατιας”
“Γραφεις στην πρωτη απαντηση σου σε μενα οτι η κινηση x=Aημωt δεν ειναι ΑΑΤ παντα. Αυτο ειναι σιγουρα λαθος ,διοτι το ειδος της κινησης οριζεται απο την εξισωση κινησης ακομα και αν ειναι μια φωτεινη κουκιδα σε μια οθονη τηλεορασης. ”
Οι παραπάνω προτάσεις αποτελούν μέρος των απαντήσεων που έλαβα στο email μου, όσον αφορά την θέση μου ότι η εξαναγκασμένη ταλάντωση δεν είναι αατ, από μέλος του δικτύου μας.
Το θέμα ξεκίνησε από μια άσκηση εξαναγκασμένης, που έχω δημοσιεύσει.
Ας δούμε λοιπόν κάποια ερωτήματα και ας απαντήσουμε σε αυτά:
Το σώμα του σχήματος εκτελεί εξαναγκασμένη ταλάντωση με εξίσωση απομάκρυνσης x=Α∙ημ(ωt) με ω ≠ ω0.
α) Η κίνηση του σώματος είναι αατ;
β) Πόση είναι η δύναμη επαναφοράς στη θέση Γ; Αυτή ταυτίζεται με τη συνισταμένη δύναμη; Πόση είναι η δυναμική ενέργεια στην θέση αυτή και με ποιας δύναμης έργο συνδέεται; Με το έργο της δύναμης του ελατηρίου ή με το έργο της συνισταμένης δύναμης;
γ) Πόση είναι η δυναμική ενέργεια στη θέση Β, η οποία είναι θέση πλάτους; Πόση είναι αντίστοιχα η κινητική ενέργεια στη θέση φυσικού μήκους του ελατηρίου (θέση x=0);
Καλημέρα παιδιά.
Διονύση όσα έγραψα φυσικά δεν είχαν στόχο να μπερδέψουν ένα μαθητή σε πιθανό θέμα Εξετάσεων.
Απάντησα σε ένα ερώτημα:[
-Είναι η κίνηση α.α.τ.;
Διετύπωσα τη θέση μου για το τι σημαίνει “κίνηση”.
Παρουσίασα κείμενο του Ανδρέα στο οποίο φαίνεται πως η προσέγγιση διαφέρει από χώρα σε χώρα.
Διαφώνησα με όσους ταυτίζουν την κίνηση με το φαινόμενο.
Τι θα έπρεπε να απαντήσω στο ερώτημα;
Κάτι που δεν πιστεύω για να μην πάει η μπάλα στην εξέδρα;
Δεν είχα σκοπό να το γράψω, αλλά τώρα πρέπει.
Στο επόμενο σχόλιο.
Το μπέρδεμα της Κινηματικής με την Δυναμική έχει προκαλέσει και άλλα προβλήματα επικοινωνίας. Ένα από αυτά είναι «η μία και μοναδική κίνηση».
Ένας που ακούγοντας «κίνηση» σκέφτεται το συνολικό φαινόμενο θα μας πει ότι η κίνηση είναι μία διότι σε συγκεκριμένο σύστημα η συνισταμένη είναι μία η ενέργεια μία, η ορμή μία. Θα μας πει ότι η θέση έχει συντεταγμένες, η ταχύτητα και η ορμή συνιστώσες, όμως οι προβολές του υλικού σημείου δεν κινούνται.
Μικρό το κακό διότι αν τον ξέρεις μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί του.
Άλλες φορές θα μας πει ότι η Αρχή της Επαλληλίας είναι άστοχη διότι αν ο δορυφόρος κινηθεί ευθύγραμμα για χρόνο Δt και μετά αφεθεί να πέσει για ίδιο χρόνο, δεν θα βρεθεί σε σημείο της κυκλικής τροχιάς στο οποίο έπρεπε να βρεθεί.
Προϊόν σύγχυσης της δυναμικής με την Κινηματική είναι το παραπάνω. Η Κινηματική δεν ασχολείται με δυνάμεις βαρύτητας που ρίχνουν ένα σώμα προς το κέντρο της γης κ.λ.π.
Δεν φταίει η Αρχή αν εμείς δεν την καταλάβαμε.
Εδώ είναι δύσκολο το να επικοινωνήσεις μαζί του διότι δεν θα σε ακούσει.
Το μπέρδεμα φάνηκε με τις απαντήσεις που δόθηκαν στην ερώτηση της μαθητρίας.
Η υπόθεση με την «απλή αρμονική ταλάντωση» μου θυμίζει την «Βαβυλωνία» και την παρεξήγηση με τα «κουράδια». Διαβάζει ένας ένα βιβλίο αλλοδαπόν και αναφωνεί:
-Κάνανε λάθος. Είπαν «απλή αρμονική ταλάντωση» αντί αρμονική ταλάντωση!
Σαν να είναι υποχρεωμένος ο αλλοδαπός συγγραφέας να γνωρίζει ότι εμείς συμφωνήσαμε να λέμε κουράδια τα πρόβατα.
Πέρα από όλα αυτά Γιάννη, υπάρχει και η τάξη….
Δεν μπορεί ο καθηγητής σε μαθητές που μοχθεί να μεταφέρεις τα στοιχειώδη, να αρχίσει να μιλά για διαφορές “απλής αρμονικής ταλάντωσης” και “απλού αρμονικού ταλαντωτή”… Το έχασε παντελώς….έκανε κακό…
Μπορεί όμως να τους πει ποια δύναμη συνδέεται με δυναμική ενέργεια
και να εξηγήσει εύκολα τι σημαίνει χωροεξαρτώμενη δύναμη…
Αυτά που γράφεις στο 2-3 σχόλιο της συζήτησης
Εγώ αυτό το έμαθα από το Θρασύβουλο…
Και συνεπής θα είμαι και θα μείνω σε αυτό…..
Γιατί, όταν γράψω πως η αρμονική εξαναγκασμένη κίνηση είναι ΑΑΤ,
οι 99 στους 100 συναδέλφους θα θεωρήσουν πως ισχύουν και όλα
τα ενεργειακά χαρακτηριστικά της ΑΑΤ…..
Και τον Ιούνη, αν γίνει η στραβή, όπως το 2017, καμιά δεκαριά θα είμαστε
στα βαθμολογικά ανά την Ελλάδα να “παλεύουμε” με φαντάσματα
και πολλές φορές να εισπράττουμε χλεύη από όσους δεν μπορούν
ή δεν θέλουν να καταλάβουν….
Και όσο για το σχόλιο (όχι δικό σου)
“Αν ρωτήσουν σε Σ-Λ αν η εξαναγκασμένη είναι ΑΑΤ, τι απάντηση θα δώσουμε”
ένα έχω να πω…
Ο ρόλος μας είναι να πείσουμε τους 3 θεματοδότες συναδέλφους και τους 2 λύτες
πως δεν πρέπει να τεθεί τέτοιο ερώτημα….
Και για να γίνει αυτό πρέπει να είμαστε στοχευμένα ουσιαστικοί…και όχι
να πλατυάζουμε με πολλά ετερόκλητα
Έχω μάθημα….
Θοδωρή δεν μπαίνω στο “δια ταύτα στην τάξη”.
Προφανώς πρέπει οι θεματοδότες να προσέξουν.
Όμως το θέμα του ονόματος υφίσταται.
Θα γίνω βαρετός ξαναπαραθέτοντας τις διαφορές μεταξύ των κρατών στο θέμα του ορισμού. Δεν είναι λυμένο.
Καλημέρα σε όλους.
Η προσωρινή άποψή μου:
Φανταστείτε κάποιον που γνωρίζει κάθε λεπτομέρεια της μαθηματικής περιγραφής της αατ και της εξαναγκασμένης ταλάντωσης, ακόμη και σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Μπορεί να απαντήσει στο ερώτημα “Η εξαναγκασμένη ταλάντωση είναι αατ;”
Ο Ισαάκ Ασίμωφ έχει δώσει την απάντηση: “Οι λέξεις είναι ασαφές υποκατάστατο των μαθηματικών εκφράσεων.”
Σε εξετάσεις λοιπόν μια τέτοια ερώτηση δεν θα έλεγχε τη γνώση στη Φυσική αλλά την ορθότητα της άποψης του Ασίμωφ.
Συνάδελφοι καλησπέρα.
Κατάφερα πριν λίγο να διαβάσω τα σχόλια των συναδέλφων, που δεν είναι και λίγα, για τα επίμαχα ερωτήματα.
Θα συμφωνήσω απολύτως με το Διονύση και το Θοδωρή που πασχίζει να διαχωρίσει τις δύο ταλαντώσεις μέσω ορισμένων δυναμικών και ενεργειακών χαρακτηριστικών (γιατί υπάρχουν και άλλα, όπως για παράδειγμα η αρχική φάση στην απλή αρμονική ταλάντωση που καθορίζεται από τις αρχικές συνθήκες, ενώ στην εξαναγκασμένη ταλάντωση, μετά τα μεταβατικά φαινόμενα, οι αρχικές συνθήκες δεν παίζουν κανένα ρόλο και η γωνία που εμφανίζεται στην απομάκρυνση αποδίδει τη διαφορά φάσης απομάκρυνσης και διέγερσης που ρυθμίζεται από τα στοιχεία του ταλαντευόμενου συστήματος και την ω του διεγέρτη ή ότι η ενέργεια του συστήματος, σε αντίθεση με την ισχύ του διεγέρτη, δεν γίνεται μέγιστη στην ιδιοσυχνότητα, αλλά πιο πριν). Πάντως πολλά βιβλία που έχω υπόψη μου δίνουν ορισμούς μέσω των δυναμικών συνθηκών.
Εύχομαι τέτοια ζητήματα να μην τεθούν στις εξετάσεις (στους μαθητές μου τους λέω ότι ως σωστό να θεωρούν τα του σχολικού βιβλίου, έστω και αν είναι λάθος).
Να είστε όλοι καλά.
διάβασα ξανά όλες τις τοποθετήσεις,
πώς άντεξα; μπράβο μου…,
η τελική μου θέση: νόμιμος ορισμός, σε κάθε περίπτωση, είναι αυτός που γράφεται στο επίσημο σχολικό βιβλίο, εν προκειμένω αυτό της Γ Λυκείου (διότι, ο ίδιος ορισμός, τί σύμπτωση!, στο αντίστοιχο κεφάλαιο στο βιβλίο της Β Γενικής φαγώθηκε από τους αχρηστόπουλους μαζί με ολόκληρο το κεφάλαιο!)
αν αργότερα αλλάξει ο ορισμός, στο επόμενο σχολικό βιβλίο, θα στηρίζω με την ίδια θέρμη αυτόν τον ορισμό
τελικά στον χώρον τούτον, μόνο “βαρεμένοι” κατοικούν
λέγω…
Συμφωνω κυριε Κουντούρη.Σας εχω ασκηση Γεωμετριας εξαιρετικη!
Λεγεται το προβλημα του θησαυρού.Εχει σχεση με μια γεωμετρικη κατασκευή που κανουν οι πειρατες για να θαψουν τον θησαυρο σε ενα νησι και οταν επιστρεφουν,λειπουν καποια στοιχεια της αρχικης κατασκευης.
πες νησί, συνομωτικά,
και φέρε σκλάβους να σκάβουν,
μισά-μισά Κωνσταντίνε…