Στάθη καλημέρα.Αποτελεί τιμή για μένα η αναφορά σου .Παρακολουθώ τις αναρτήσεις σου και έμαθα πολλά ειλικρινά από αυτές.Απλώς την περίοδο αυτή δεν έχω την χρονική άνεση να επικοινωνω μαζί σας.Το Δίκτυο είναι καταξιωμένος χώρος και πρέπει κανείς να προσέχει τι γράφει.Έτσι δεν διακινδυνεύω αναφορές που,λόγω πίεσης χρόνου, θα κινδυνέψουν να χαρακτηριστούν προχειρότητες.
Καλό ξεκαθάρισμα για την εξαναγκασμένη. Για την ενέργεια ταλάντωσης έχω την άποψη ότι πιο εύκολα και γρήγορα μπορούμε να αποδείξουμε ότι η δύναμη επαναφοράς είναι συντηρητική δύναμη και να πάρουμε το άθροισμα κινητικής και δυναμικής , όπως το κάνουμε με το βάρος και τη δύναμη του ελατηρίου. Επιπλέον δεν το περιορίζουμε σε ένα μόνο φαινόμενο , δηλαδή σώμα με κατακόρυφο ελατήριο.
Γιάννη καλημέρα.Έχεις δίκηο.Απλώς στόχος μου δεν είναι η εκ των προτέρων αναφορά σε μία έννοια με την γενική της ισχύ, αλλά η διαπίστωση από τον μαθητή ,κατά την εφαρμογή του Θεωρήματος μεταβολής της κινητικής ενέργειας, ότι καταλήγει σε μια μαιθηματική σχέση που έχει ενδιαφέρον. Στην συνέχεια και παρά τις περιορισμένες γνώσεις που έχει, καθώς η ενέργεια διδάσκεται εν τάχει στην Α λκυκείου να προχωρήσει στις επόμενες σκέψεις. Αν φυσικά μπορεί.
Γιάννη καλημέρα!Σ΄ευχαριστώ πολύ για την αναφορά σου.Εινα τιμή για μένα, άτομα της δικής σου κατάρτισης να σχολιάσουν κείμενό μου, ανεξάρτητα απο την συμφωνία η διαφωνία με αυτό.
Καλησπέρα Παρμενίωνα. Μπράβο και από μένα!
Όταν εμείς που διδάσκουμε το μάθημα, χρησιμοποιούμε την έκφραση “Αρχή Διατήρησης”, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Υπάρχει Αρχή Διατήρησης Ενέργειας ή 1ος Θερμοδυναμικός Νόμος.
Τι σημαίνει λοιπόν ΑΔΕΤ; Μια έκφραση – μνημονικός κανόνας για να λύνουν κονσέρβα τις ασκήσεις οι υποψήφιοι.
Πολύ ωραία το έγραψες. “Μπορούμε να ορίσουμε (χωρίς βέβαια να είναι απαραίτητο)μια δυναμική ενέργεια που να σχετίζεται μόνο με την συνισταμένη των Fελ και w”.
Θα πρόσθετα λοιπόν ότι η διευκρίνηση είναι και για καθηγητές.
Ανδρέα καλημέρα.Σ΄ευχαριστώ για τον σχολιασμό σου.Σε παρακολουθώ ανελιπώς και την περιοδο αυτή που πιεζομαι από άποψη χρόνου χρηισιμοποιω ιδέες δικές σου, του Θοδωρή του Χρήστου, του Πρόδρομου του Χριστοφορου………………όλων σχεδόν.για να καλύψω τις απαιτήσεις του σχολείου.Ξέρεις είναι μεγάλη υπόθεση να χρησιμοποιείς έτοιμη δουλειά, χωρίς το αγχος μήπως υπάρχει κάποιο πρόβλημα στη δομή των θεμάτων.Σας ευχαριστώ όλους.
Καλησπέρα συνάδελφοι.
Να πω κάτι, το οποίο ήθελα να σχολιάσω από την αρχή, αλλά δεν το έκανα γιατί θεώρησα ότι θα ξεστράτιζε την γενικότερη συζήτηση. Συγκεκριμένα αναφέρομαι στο
Μπορούμε να ορίσουμε (χωρίς βέβαια να είναι απαραίτητο) μια δυναμική ενέργεια που να σχετίζεται μόνο με την συνισταμένη των Fελ και w.
Συμφωνώ πως δεν είναι απαραίτητο από φυσικής πλευράς να ορίσει κάποιος δυναμική ενέργεια ταλάντωσης, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι μέσω αυτής οι υπολογισμοί γίνονται πιο γρήγορα και πιο εύκολα Επίσης υπάρχουν προβλήματα πιο σύνθετα, όπου η εισαγωγή μεγεθών όπως η “δυναμική” ενέργεια ταλάντωσης ή μία σταθερά όπως το D (σταθερά αναλογίας μεταξύ δύναμης και γενικευμένης συντεταγμένης σε ένα πρόβλημα) διευκολύνει κατά πολύ όχι μόνον τις πράξεις, αλλά και την κατανόηση του φαινομένου.
Με τα παραπάνω θέλω να τονίσω πως το να ορίζουμε προς διευκόλυνσή μας, διάφορες μαθηματικές ποσότητες σε ένα φυσικό πρόβλημα δεν είναι κακό, ίσα-ίσα που είναι κοινή πρακτική και θεμιτό. Αν κάποιος το κάνει με ξεκάθαρο τρόπο στο τι εννοεί και δεν κατακρεουργεί βασικές αρχές της φυσικής, καλά κάνει και δεν πρέπει να δαιμονοποιούμε την πράξη του αυτή.
Να τονίσω επίσης βέβαια το προφανές, ότι αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποδίδουμε σε αυτές τις ποσότητες φυσική σημασία που δεν έχουν.
Στάθη συμφωνώ και αυτό στη φυσική γίνεται συχνά.Όπως έγραψε και ο Ηλίας:
” οι ορισμοί δεν κρίνονται ως σωστοί ή λάθος, αλλά ως χρήσιμοι ή άχρηστοι”
και μου θύμισε το αμερικάνικο βιβλίο που διδάξαμε αρχές της δεκαετίας του 90.
Προσωπικά θέλω να ευχαριστήσω τον Παρμενίωνα για την κατάθεση
της θέσης του….Το κείμενό του το γνωρίζω από χθες, είναι στοχευμένο και ουσιαστικό…
Να συνυπολογισθεί δε ότι το έγραψε σε δύσκολες γι αυτόν συνθήκες
λόγω θεμάτων υγείας της μητέρας του…
Αυτό κάνει την προσφορά του ακόμα πιο σημαντική, αλλά δείχνει και
ότι το ylikonet αφυπνίζει συνειδήσεις διδακτικής αμφισβήτησης…ασαφειών
που χρόνια μένουν στο απυρόβλητο
Στάθη, θα δανειστώ την τελευταία σου φράση για να κλείσω
και την παράπλευρη συζήτηση που εγώ άνοιξα
Θοδωρή καλημέρα.Σ΄ευχαριστώ πολύ.Έγραψα παραπάνω στον Ανδρέα πόσο με βοηθούν οι αναρτήσεις του δικτύου τώρα που ο χρόνος μου είναι ελάχιστος.Βρίσκω πάντα κάτι καινούριο να κάνω στην τάξη και δεν νιώθω έτσι μπαγιατικος.
Ωραίο κείμενο που βάζει πολλά πράγματα στην πραγματική τους διάσταση. Για την ενέργεια ταλάντωσης το σχολικό βιβλίο:
α) Ορίζει δυναμική ενέργεια ταλάντωσης το αντίθετο του έργου της δύναμης επαναφοράς για τυχαία μετατόπιση ή το έργο μιας ακριβώς αντίθετης της εξωτερικής δύναμης που όντως μπορεί να θεωρηθεί ότι αντιπροσωπεύει μια ενέργεια “αποθηκευμένη” στη αντικείμενο ή πιο σωστά στο σύστημα αντικείμενο – ταλαντωτής
β) Αποδεικνύει ότι το άθροισμα δυναμικής ενέργειας ταλάντωσης και κινητικής ενέγειας παραμένει σταθερό, κάτι που δεν χρειαζόταν μια και εξαιτίας του (α) το σταθερό άθροισμα πρέπει να προκύπτει και από την γενικότερη αρχή διατήρησης της ενέργειας. Τώρα η Αρχή Διατήρησης Ενέργειας Ταλάντωσης(ΑΔΕΤ) αποτελεί Ελληνική εφεύρεση που δυστυχώς χρησιμοποιουν πολλά βιβλία όπως και το study for exams. Σαφέστερο θα ήταν να γράφαμε κάθε φορά που την εφαρμόζουμε “αφού η ενέργεια ταλάντωσης διατηρείται” αφού αποδείξαμε στη θεωρία ότι αυτό που ορίσαμε ως ενέργεια ταλάντωσης διατηρείται στην ΑΑΤ. Επίσης πουθενά στη θεωρία το βιβλίο δεν αναφέρει, αν και το χρησιμοποιεί ότι ο όρος ενέργεια ταλάντωσης (με τις αρχικές αποδειξεις) μπορεί να έχει επέκταση (με τα ίδια ακριβώς συμπεράσματα ως έννοια) σε άλλου είδους ταλαντώσεις π.χ. φθίνουσες. Ακόμα και ο ορισμός της περιόδου (ο ελάχιστος χρόνος που χρειάζεται για να επανληφθεί ΑΚΡΙΒΩΣ Η ΙΔΙΑ ΚΙΝΗΣΗ σε μια περιοδική κίνηση) ή της συχνότητας πρέπει να τροποποιθεί γι αυτές. Εκφράσεις τοι σχολικού βιβλίου όπως ” Η περίοδος για ορισμένη τιμή της σταθεράς b διατηρείται σταθερη” δεν έχουν νόημα εκτός αν ΞΑΝΑΟΡΙΣΟΥΜΕ την περίδο ως “την χρονική διάρκεια ανάμεσα σε τρία συνεχόμενα σταματήματα”ή “την ελάχιστη χρονική διάρκεια ανάμεσα σε τρία σταματήματα”.
Χαραλαμπε καλημερα.Εχεις δικηο το βιβλίο αυτό είναι λίγο, για να μπορεί να παραμένει ενεργό τόσα χρόνια.Το θέμα είναι ότι όλοι εμείς που το διδάσκουμε τι κάνουμε και πως μπορούμε να απαιτησσουμε να αλλάξει!
Καλημέρα Παρμενίων.
Πάρα πολύ καλή η διευκρίνιση. Πρέπει να μελετηθεί από τους μαθητές.
Να είσαι καλά.
Χριστόφορε καλημέρα.Σ΄ευχαριστώ πολύ για την αναφορά σου.
Καλημέρα Παρμενίωνα.
Μπράβο για την παρέμβαση.
Σαφέστατο!!!
Διονύση καλημέρα.Σ΄ευχαριστώ πολύ!
Καλημέρα Παρμενίωνα,
το προσυπογράφω από της αρχή μέχρι το τέλος, ειδικά το τέλος!
Στάθη καλημέρα.Αποτελεί τιμή για μένα η αναφορά σου .Παρακολουθώ τις αναρτήσεις σου και έμαθα πολλά ειλικρινά από αυτές.Απλώς την περίοδο αυτή δεν έχω την χρονική άνεση να επικοινωνω μαζί σας.Το Δίκτυο είναι καταξιωμένος χώρος και πρέπει κανείς να προσέχει τι γράφει.Έτσι δεν διακινδυνεύω αναφορές που,λόγω πίεσης χρόνου, θα κινδυνέψουν να χαρακτηριστούν προχειρότητες.
Καλό ξεκαθάρισμα για την εξαναγκασμένη. Για την ενέργεια ταλάντωσης έχω την άποψη ότι πιο εύκολα και γρήγορα μπορούμε να αποδείξουμε ότι η δύναμη επαναφοράς είναι συντηρητική δύναμη και να πάρουμε το άθροισμα κινητικής και δυναμικής , όπως το κάνουμε με το βάρος και τη δύναμη του ελατηρίου. Επιπλέον δεν το περιορίζουμε σε ένα μόνο φαινόμενο , δηλαδή σώμα με κατακόρυφο ελατήριο.
Γιάννη καλημέρα.Έχεις δίκηο.Απλώς στόχος μου δεν είναι η εκ των προτέρων αναφορά σε μία έννοια με την γενική της ισχύ, αλλά η διαπίστωση από τον μαθητή ,κατά την εφαρμογή του Θεωρήματος μεταβολής της κινητικής ενέργειας, ότι καταλήγει σε μια μαιθηματική σχέση που έχει ενδιαφέρον. Στην συνέχεια και παρά τις περιορισμένες γνώσεις που έχει, καθώς η ενέργεια διδάσκεται εν τάχει στην Α λκυκείου να προχωρήσει στις επόμενες σκέψεις. Αν φυσικά μπορεί.
Όμορφο κείμενο Παρμενίωνα.
Γιάννη καλημέρα!Σ΄ευχαριστώ πολύ για την αναφορά σου.Εινα τιμή για μένα, άτομα της δικής σου κατάρτισης να σχολιάσουν κείμενό μου, ανεξάρτητα απο την συμφωνία η διαφωνία με αυτό.
Καλησπέρα Παρμενίωνα. Μπράβο και από μένα!
Όταν εμείς που διδάσκουμε το μάθημα, χρησιμοποιούμε την έκφραση “Αρχή Διατήρησης”, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Υπάρχει Αρχή Διατήρησης Ενέργειας ή 1ος Θερμοδυναμικός Νόμος.
Τι σημαίνει λοιπόν ΑΔΕΤ; Μια έκφραση – μνημονικός κανόνας για να λύνουν κονσέρβα τις ασκήσεις οι υποψήφιοι.
Πολύ ωραία το έγραψες. “Μπορούμε να ορίσουμε (χωρίς βέβαια να είναι απαραίτητο)μια δυναμική ενέργεια που να σχετίζεται μόνο με την συνισταμένη των Fελ και w”.
Θα πρόσθετα λοιπόν ότι η διευκρίνηση είναι και για καθηγητές.
Ανδρέα καλημέρα.Σ΄ευχαριστώ για τον σχολιασμό σου.Σε παρακολουθώ ανελιπώς και την περιοδο αυτή που πιεζομαι από άποψη χρόνου χρηισιμοποιω ιδέες δικές σου, του Θοδωρή του Χρήστου, του Πρόδρομου του Χριστοφορου………………όλων σχεδόν.για να καλύψω τις απαιτήσεις του σχολείου.Ξέρεις είναι μεγάλη υπόθεση να χρησιμοποιείς έτοιμη δουλειά, χωρίς το αγχος μήπως υπάρχει κάποιο πρόβλημα στη δομή των θεμάτων.Σας ευχαριστώ όλους.
Καλησπέρα συνάδελφοι.
Να πω κάτι, το οποίο ήθελα να σχολιάσω από την αρχή, αλλά δεν το έκανα γιατί θεώρησα ότι θα ξεστράτιζε την γενικότερη συζήτηση. Συγκεκριμένα αναφέρομαι στο
Συμφωνώ πως δεν είναι απαραίτητο από φυσικής πλευράς να ορίσει κάποιος δυναμική ενέργεια ταλάντωσης, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι μέσω αυτής οι υπολογισμοί γίνονται πιο γρήγορα και πιο εύκολα Επίσης υπάρχουν προβλήματα πιο σύνθετα, όπου η εισαγωγή μεγεθών όπως η “δυναμική” ενέργεια ταλάντωσης ή μία σταθερά όπως το D (σταθερά αναλογίας μεταξύ δύναμης και γενικευμένης συντεταγμένης σε ένα πρόβλημα) διευκολύνει κατά πολύ όχι μόνον τις πράξεις, αλλά και την κατανόηση του φαινομένου.
Με τα παραπάνω θέλω να τονίσω πως το να ορίζουμε προς διευκόλυνσή μας, διάφορες μαθηματικές ποσότητες σε ένα φυσικό πρόβλημα δεν είναι κακό, ίσα-ίσα που είναι κοινή πρακτική και θεμιτό. Αν κάποιος το κάνει με ξεκάθαρο τρόπο στο τι εννοεί και δεν κατακρεουργεί βασικές αρχές της φυσικής, καλά κάνει και δεν πρέπει να δαιμονοποιούμε την πράξη του αυτή.
Να τονίσω επίσης βέβαια το προφανές, ότι αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποδίδουμε σε αυτές τις ποσότητες φυσική σημασία που δεν έχουν.
Στάθη συμφωνώ και αυτό στη φυσική γίνεται συχνά.Όπως έγραψε και ο Ηλίας:
” οι ορισμοί δεν κρίνονται ως σωστοί ή λάθος, αλλά ως χρήσιμοι ή άχρηστοι”
και μου θύμισε το αμερικάνικο βιβλίο που διδάξαμε αρχές της δεκαετίας του 90.
Προσωπικά θέλω να ευχαριστήσω τον Παρμενίωνα για την κατάθεση
της θέσης του….Το κείμενό του το γνωρίζω από χθες, είναι στοχευμένο και ουσιαστικό…
Να συνυπολογισθεί δε ότι το έγραψε σε δύσκολες γι αυτόν συνθήκες
λόγω θεμάτων υγείας της μητέρας του…
Αυτό κάνει την προσφορά του ακόμα πιο σημαντική, αλλά δείχνει και
ότι το ylikonet αφυπνίζει συνειδήσεις διδακτικής αμφισβήτησης…ασαφειών
που χρόνια μένουν στο απυρόβλητο
Στάθη, θα δανειστώ την τελευταία σου φράση για να κλείσω
και την παράπλευρη συζήτηση που εγώ άνοιξα
Θοδωρή καλημέρα.Σ΄ευχαριστώ πολύ.Έγραψα παραπάνω στον Ανδρέα πόσο με βοηθούν οι αναρτήσεις του δικτύου τώρα που ο χρόνος μου είναι ελάχιστος.Βρίσκω πάντα κάτι καινούριο να κάνω στην τάξη και δεν νιώθω έτσι μπαγιατικος.
Ωραίο κείμενο που βάζει πολλά πράγματα στην πραγματική τους διάσταση. Για την ενέργεια ταλάντωσης το σχολικό βιβλίο:
α) Ορίζει δυναμική ενέργεια ταλάντωσης το αντίθετο του έργου της δύναμης επαναφοράς για τυχαία μετατόπιση ή το έργο μιας ακριβώς αντίθετης της εξωτερικής δύναμης που όντως μπορεί να θεωρηθεί ότι αντιπροσωπεύει μια ενέργεια “αποθηκευμένη” στη αντικείμενο ή πιο σωστά στο σύστημα αντικείμενο – ταλαντωτής
β) Αποδεικνύει ότι το άθροισμα δυναμικής ενέργειας ταλάντωσης και κινητικής ενέγειας παραμένει σταθερό, κάτι που δεν χρειαζόταν μια και εξαιτίας του (α) το σταθερό άθροισμα πρέπει να προκύπτει και από την γενικότερη αρχή διατήρησης της ενέργειας. Τώρα η Αρχή Διατήρησης Ενέργειας Ταλάντωσης(ΑΔΕΤ) αποτελεί Ελληνική εφεύρεση που δυστυχώς χρησιμοποιουν πολλά βιβλία όπως και το study for exams. Σαφέστερο θα ήταν να γράφαμε κάθε φορά που την εφαρμόζουμε “αφού η ενέργεια ταλάντωσης διατηρείται” αφού αποδείξαμε στη θεωρία ότι αυτό που ορίσαμε ως ενέργεια ταλάντωσης διατηρείται στην ΑΑΤ. Επίσης πουθενά στη θεωρία το βιβλίο δεν αναφέρει, αν και το χρησιμοποιεί ότι ο όρος ενέργεια ταλάντωσης (με τις αρχικές αποδειξεις) μπορεί να έχει επέκταση (με τα ίδια ακριβώς συμπεράσματα ως έννοια) σε άλλου είδους ταλαντώσεις π.χ. φθίνουσες. Ακόμα και ο ορισμός της περιόδου (ο ελάχιστος χρόνος που χρειάζεται για να επανληφθεί ΑΚΡΙΒΩΣ Η ΙΔΙΑ ΚΙΝΗΣΗ σε μια περιοδική κίνηση) ή της συχνότητας πρέπει να τροποποιθεί γι αυτές. Εκφράσεις τοι σχολικού βιβλίου όπως ” Η περίοδος για ορισμένη τιμή της σταθεράς b διατηρείται σταθερη” δεν έχουν νόημα εκτός αν ΞΑΝΑΟΡΙΣΟΥΜΕ την περίδο ως “την χρονική διάρκεια ανάμεσα σε τρία συνεχόμενα σταματήματα”ή “την ελάχιστη χρονική διάρκεια ανάμεσα σε τρία σταματήματα”.
Χαραλαμπε καλημερα.Εχεις δικηο το βιβλίο αυτό είναι λίγο, για να μπορεί να παραμένει ενεργό τόσα χρόνια.Το θέμα είναι ότι όλοι εμείς που το διδάσκουμε τι κάνουμε και πως μπορούμε να απαιτησσουμε να αλλάξει!