τί δείχνει, τί εκφράζει ένα φυσικό μέγεθος;

Ε, ναι, αφού λύσαμε, λέμε τώρα, το θέμα ποιος ορισμός είναι “νόμιμος”, ποιος “παράνομος” και ποιος “ημιπαράνομος”, ας κουβεντιάσουμε και το θέμα που έπεται του ορισμού: τί δείχνει, τί εκφράζει ένα φυσικό μέγεθος, στη συνήθη περίπτωση που ο ορισμός, εκτός από τη διατύπωση, έχει και μαθηματικό τύπο με μορφή κλάσματος;

Διαβάστε παρακάτω….

 

(Visited 396 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
13 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
5 μήνες πριν

Καλησπέρα Βαγγέλη.
Τη χρονιά που ήμουν στην ΣΕΛΜΕ και είχα τον Ανδρέα Κασσέτα Δάσκαλο, υποστήριζε έναν συγκεκριμένο τρόπο γραφής ενός φύλλου εργασίας, για εισαγωγή ενός φυσικού μεγέθους.
Δίνω παρακάτω ένα τέτοιο “γύμνασμά μου” της εποχής (πριν 30 χρόνια… πια), το οποίο αναφέρεται στη διδασκαλία της επιτάχυνσης, όπως το βρήκα στο αρχείο μου (απλά ανανέωσα την έκδοση του Word…):

comment image
comment image

Τελευταία διόρθωση5 μήνες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Χαράλαμπος Κασωτάκης

Αντίθετα εγω θεωρώ παράνομη την (α) και (β) και νόμιμη μόνο τη (γ). Θεωρώ απαραίτητο το διαχωρισμό του τι εκφράζει το μέγεθος(περιγραφή) από τον ορισμό. Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν υπάρχει μονοσήμαντος ορισμός π.χ. αδράνεια, δύναμη αλλά υπάρχει περιγραφή του τι εκφράζει κάποιο μέγεθος.

  • Παρατήρηση: Ο Maxwell αν θυμάμαι καλά είχε καταλήξει σε μια φυσική όπου απουσίαζε παντελώς η δύναμη και ως έννοια.
  • Προσοχή στη χρήση της λέξης ορισμός καθώς με τον ορισμό το μέγεθος πρέπει να περιγράφεται μονοσήμαντα. π.χ. μέτρο αδράνειας μπορεί να αποτελεί η μάζα , η μάζα στο τετράγωνο κ.λ.π. Θα τολμούσα να πω: μάζα ΔΕΝ είναι “το μέτρο της αδράνειας ενός σώματος” αλλά “ΕΝΑ μέτρο της αδράνειας ενός σώματος.”
  • Προσοχή σε εκφράσεις που μπορεί να δημιουργήσουν σύγχυση στους μαθητές π.χ. η ταχύτητα είναι η μετατόπιση σε 1 s (αντε να το εφαρμόσεις σε ηλεκτρόνιο γύρω από άτομο).
  • Γενικά συμφωνώ με την “Αμερικανική παιδαγωγική σχολή” που απαγορεύει δια ροπάλου εκφράσεις όπως ” η ΗΕΔ εκφράζει την ανά μονάδα φορτίου ηλεκτρική ενέργεια που προσφέρει η πηγή στη κύκλωμα” και ας το έγραφε ο Αντρέας.
Τελευταία διόρθωση5 μήνες πριν από Χαράλαμπος Κασωτάκης
Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
5 μήνες πριν

Καλησπέρα Χαράλαμπε.
Σε ποια α,β,γ αναφέρεσαι;
Στου Βαγγέλη ή στην δική μου παρέμβαση;

Χαράλαμπος Κασωτάκης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Στου Βαγγέλη. Με τη δική σου παρέμβαση συμφωνώ.

Κώστας Παπαδάκης
5 μήνες πριν

Μια ωραία ανάρτηση.

Η δομή – μορφή του κ. Κασσέτα μου φαίνεται άψογη.

Αλλά οι τρόποι (α) και (β) θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε δεύτερο χρόνο, για παράδειγμα για να βοηθήσεις ένα μαθητή να λάβει και ένα επιπλέον στοιχείο.

Χαράλαμπος Κασωτάκης

Δεν έγραψα ότι διαφωνώ με αυτά που γράφετε απλά έγραψα τι θεωρώ, κατά την προσωπική μου άποψη, σωστό σαν ορισμό και τι που υπάρχει στα σχολικά βιβλία και στα βιβλία του Αντρέα βλ “Το μακρόν φυσική προ του βραχέος διδάσκω” εκδ1996 σελ 395 όπου γράφει ότι π.χ. ότι το δυναμικό ορίζεται και “η ως η ανά μονάδα φορτίου δυναμική ενέργεια του οποιουδήποτε φορτισμένου σωματιδίου βρεθεί στο σημείο αυτό”

ή στο σχολικό “η ΗΕΔ εκφράζει την ανά μονάδα φορτίου ηλεκτρική ενέργεια που προσφέρει η πηγή στη κύκλωμα ”

και εξετάζονται σε αυτό οι μαθητές (π.χ. στην ερώτηση 38 σελ 123 του σχολικού βιβλίου)

ή ερώτηση 32 σελ 47 όπου απαιτεί από τον μαθητή να απαντήσει ότι “το δυναμικό εκφράζει την δυναμική ενέργεια που έχει η μονάδα του ηλεκτρικού φορτιου στη συγκεκριμένη θέση του πεδίου”

δεν θα έπρεπε να υπάρχει καθόλου ούτε καν ως έκφραση (σε επόμενα σχολικά βιβλία) για παιδαγωγικούς λόγους παρερμηνείας/σύγχυσης από μαθητές και ας δίνει μια περιγραφή του μεγέθους σε κάποιοες περιπτώσεις.

Τελευταία διόρθωση5 μήνες πριν από Χαράλαμπος Κασωτάκης
Χαράλαμπος Κασωτάκης

ευχαριστώ για τις ευχές. Πρόλαβα να γνωρίσω τον Αντρέα ελάχιστα όταν κατέβηκε μία φορά στο Ρέθυμνο λίγο πριν πεθάνει. Μάλιστα είχαμε συζητήσει για το yliconet που τότε ήταν στα πρώτα του βήματα σε γεύμα που κάτσαμε μετά και μου είχε εκφράσει το θαυμασμό του για αυτό. Είχα διαβάσει τα βιβλία του που ήταν τότε τα μόνα Ελληνικά για διδακτική της φυσικής και είχα διδάξει ως φροντιστής αυτό της Α λυκείου αν και ως μαθητής είχα το άλλο βιβλίο. Τα προηγούμενα τα έγραψα γιατί τα βιβλία και οι τότε εργασίες του του έχουν επηρεάσει και επηρεάζουν προς το καλύτερο γενιές φυσικών, σχολικά βιβλία κ.λ.π. Πιστεύω όμως ότι είναι καλύτερο να γνωρίζουμε, και ίσως να υιοθετούμε, και άλλες απόψεις σε ορισμένα ζητηματάκια διδακτικής όπως αυτό που έγραψα ιδιαίτερα αν αυτές προτείνονται από την AAPT(American Assosiation of Physics Teachers) ώστε να μην υπάρχουν σε μελλοντικά ελληνικά βιβλία.

Πάνος Μουρούζης
5 μήνες πριν

Γενικά νομίζω ότι ορίζουμε ένα νέο φυσικό μέγεθος ως πηλίκο δύο άλλων μεγεθών όταν αυτό το μέγεθος παραμένει σταθερό σε αρκετές καταστάσεις. Δηλαδή όταν εκφράζει κάτω από ορισμένες συνθήκες μία αναλογία. Αν η αναλογία δεν συνέβαινε ποτέ ( σε καμία φυσική κατάσταση ), δεν μπορώ να καταλάβω γιατί να ορίσουμε ένα νέο φυσικό μέγεθος.