Η έννοια του δυναμικού και της τάσης, των δυσκολότερων εννοιών κατά τη γνώμη μου όλου του Λυκείου, μέσα από μία αντιστοιχία. Για το τέλος μία απόδειξη της δυναμικής ενέργειας χωρίς τη χρήση ολοκληρωμάτων. Για τους ψαγμένους μαθητές της Β’ Λυκείου.
Το άρθρο
Καλημέρα Πάνο.
Ωραίες οι αναλογίες και πολύ χρήσιμες, στην περίπτωση που έχουμε να διδάξουμε δύσκολες έννοιες.
Γι΄ αυτό το “μηχανικό ανάλογο” πάντα ήταν ένα καλό διδακτικό εργαλείο.
Να μου επιτρέψεις δύο επισημάνσεις.
1) Γράφεις, θέλοντας να θέσεις το θέμα της μεταφοράς της ηλεκτρικής ενέργειας υπό μεγάλη τάση:
Το μουλάρι, χάνει πάντα ένα κιλό ξύλα ανεξάρτητα του φορτίου, οπότε μειώνεται το ποσοστό απώλειας.
Στις γραμμές μεταφοράς δεν μειώνεται απλά το ποσοστό. Μειώνεται και το απόλυτο μέγεθος της ηλεκτρικής ισχύος που μετατρέπεται σε θερμότητα.
2) Αν ήμουν μαθητής, που δεν ήξερα ολοκληρώματα και με έβαζες να υπολογίσω το άθροισμα
ακόμα θα έτρεχα φωνάζοντας:
Τα χαιρετίσματά μου στην Κέρκυρα και στο Ιόνιο…
καλημέρα σε όλους
“ως εκ του Κλασσικού”, αλλά και, κυρίως, ως “ομότεχνος”, Πάνο, εξαιρετική η “πάσα” στα μουλάρια!
(διόρθωσε ότι ο λογιστής πρέπει να κάνει ανάποδα την αφαίρεση που γράφεις με λόγια, με bold είναι σωστή, μην απολυθεί ο άνθρωπος…)
Η παρατήρησή σου είναι σωστή Διονύση και με είχε προβληματίσει όταν έγραφα το άρθρο, αλλά αποφεύγοντας τύπους και τετράγωνα δεν βρήκα άλλον τρόπο μέσα από αυτή την αναλογία να δώσω να καταλάβουν οι μαθητές γιατί η ενέργεια πρέπει να μεταφέρεται υπό υψηλή τάση.
Όσον αφορά το ολοκλήρωμα, νομίζω ότι γενικότερα τα ανώτερα μαθηματικά μας παρέχουν εργαλεία αφαιρώντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα εύρεσης έξυπνων λύσεων. Αυτό συμβαίνει με την πρακτική αριθμητική ή και με την Ευκλείδια γεωμετρία.
Χαριτωμένη μεταφορά.
Ευχαριστώ για την παρατήρηση Βαγγέλη. Νάσαι καλά
Συνεμορφώθην προς τας υποδείξεις.