Ένα «νόμιμο» θέμα Β στο στερεό (1)

Αφιερωμένη στον Γιάννη Κυριακόπουλο

Ένας ομογενής δίσκος (1) κι ένα κιβώτιο (2) ίσης μάζας , αφήνονται την ίδια χρονική στιγμή t0=0, να κινηθούν ξεκινώντας από την ηρεμία πάνω σε δυο κεκλιμένα επίπεδα ίδιας κλίσης φ και διανύουν την ίδια απόσταση S, σε χρόνους t1 και t2 αντίστοιχα…..

Η συνέχεια εδώ……

(Visited 1,347 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
17 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ευχαριστώ Χριστόφορε.
Θα το διαβάσω.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Η πλάκα είναι Χριστόφορε ότι εσείς που διδάσκετε ακόμη παιδιά θα κάνετε τέτοια καλού-κακού, όση φασαρία και να κάνουμε για τις “νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων”.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Αυτό το “Αυτονόητο” με στενοχωρεί.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
4 μήνες πριν

Καλησπέρα Χριστόφορε.
Απέφυγα αυτές τις μέρες να πάρω θέση, πάνω στο θέμα, επειδή διαπίστωσα υψηλούς τόνους και ένταση. Οπότε προτίμησα να μην μιλήσω, αφού θα μπορούσε εύκολα να μου πει κάποιος, “όποιος είναι έξω από το χορό”…
Τώρα που πέρασε λίγο χρόνος, μπορούσε να πάρουμε θέση, σε πιο ήπιους τόνους.
Ας έρθουμε στις ερωτήσεις που βάζεις και να δούμε τι μου “έγραψε ένας μαθητής”!

1) Έχουμε δεδομένο ότι ο κύλινδρος κυλίεται. Μόνο αυτό. Δεν ξέρω γιατί και πώς προέκυψε αυτή η κύλιση. Δεν ξέρω πώς να εμπλέξω τις ροπές, Ξέρω ότι αν ένα σώμα που ηρεμεί, δεχτεί ροπή θα αρχίσει να στρέφεται. Αλλά αν στρέφεται (όπως στην κύλιση) γιατί να απαιτείται ροπή; Αυτό δεν το ξέρω.
Βέβαια στην 2η λύση σου χρησιμοποιείς τον θεμελιώδη νόμο βάζοντας την επιτάχυνση του κέντρου μάζας. Αυτό το έχω κάνει; Ξέρω τον νόμο για το υλικό σημείο, αλλά το στερεό; Το ίδιο είναι; Δεν το γνωρίζω.
2) Αυτό που λες για στατική τριβή, δεν το καταλαβαίνω. Γενικά δεν καταλαβαίνω γιατί να υπάρχει τριβή στην κύλιση. Αλλά αν δεχτώ ότι υπάρχει, τότε πώς εφαρμόζουμε ΑΔΜΕ; Είναι συντηρητική δύναμη η τριβή; Τώρα πρόσεξα ότι μιλάς για “στατική τριβή” αλλά αυτό και αν δεν μπορώ να το συνδέσω… Δηλαδή;
3) Τι εννοείς μιλώντας για μεταφορική κινητική ενέργεια; Εγώ μια κινητική ενέργεια γνωρίζω μόνο για ένα υλικό σημείο που κινείται. Τώρα στον κύλινδρο που κυλίεται τι γίνεται; Η κινητική του ενέργεια δεν είναι Κ= 1/2 mυ^2; Είναι άλλο η κινητική του ενέργεια και άλλο η μεταφορική του κινητική ενέργεια; Δηλαδή υπάρχει και άλλη κινητική ενέργεια; Δεν το ξέρω! Σκέφτομαι μόνο ότι στην Β τάξη όταν κάναμε κυκλική κίνηση δεν είχαμε ορίσει άλλη κινητική ενέργεια, ούτε της είχαμε δώσει επιθετικό προσδιορισμό…

Αυτά μου έγραψε Χριστόφορε ο μαθητής και δεν είχα τι να του απαντήσω.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
4 μήνες πριν

Καλησπέρα Χριστόφορε.
Μετά την αναλυτική σου απάντηση, κάτι αρχίζω να κατανοώ.
Φαντάζομαι ότι μετά από μερικές ώρες διδασκαλίας, θα μπορούσε ένας μαθητής να απαντήσει ανάλογα ερωτήματα.
Αλλά προϋποθέτει διδασκαλία και κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται θεσμικά, αφού έχει αφαιρεθεί τόσο η διδασκαλία της δυναμικής, όσο και της ενέργειας…

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
4 μήνες πριν

Καλησπέρα Χριστόφορε. Οι μαθητές βρίσκονται στα όριά τους. Μαθησιακά και ψυχολογικά. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί τι διδάσκουμε μέσα από τα γουέμπεξ γιατί ένα πολύ μικρό ποσοστό καταλαβαίνει τι ακούει. Όπως γράφει και o Βασίλης δίπλα ουδείς γνωρίζει τι εισπράττουν οι μαθητές μας αυτή τη στιγμή. Και το τι θα έρθει του χρόνου στην Α΄ούτε θέλω να το σκέφτομαι…
Οι περισσότεροι υποψήφιοι έχουν κουραστεί. Αν σκεφτούμε ότι κάναμε δράσεις για την εξάρτηση από τα κομπιούτερ και τα κινητά και τώρα τους το επιβάλλαμε δια της βίας! 7+4 = 11ώρες γουέμπεξ! Η ανάρτησή σου κατά τη γνώμη μου έχει την αξία της αντίστοιχης του Γιάννη ή του Νεκτάριου: Παράδειγμα θέματος προς σοβαρό προβληματισμό των θεματοδοτών! Ίσως θέτει και το ηθικό όριο των φετινών θεμάτων…
Όταν είδα κύλιση σε κατηφόρα και σύγκριση με κύβο, αυτόματα θυμήθηκα τις ασκήσεις που όλοι κάνουμε στο 2ο Νόμο και την Ενέργεια, αφού εμπεδώσουν οι μαθητές τα αντίστοιχα κομμάτια θεωρίας. Εμείς που έχουμε στο νου μας όλο το φαινόμενο μπορούμε να αλλάξουμε νοητικά τη σειρά και να ζητήσουμε ό,τι μας αρέσει. Τα παιδιά δε μπορούν.
Να το πω και αλλιώς. Θα δίναμε μια τέτοια άσκηση στα παιδιά, την εποχή πριν τον κορονιό, αμέσως αφού είχαμε τελειώσει την Κινηματική; Αν θα την έκανες τότε, δε θα είχα αντίρρηση να την κάνεις και τώρα. Θα την έκανες όμως;

Τελευταία διόρθωση4 μήνες πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
4 μήνες πριν

Χριστόφορε, πιστεύοντας βεβαίως απόλυτα ότι δεν θα συμφωνούσες να δοθούν τέτοια θέματα, αλλά…….κλπ, το ότι έχει διαβαστεί ήδη από 552 συναδέλφους σημαίνει έχει αρχίσει ο φόβος που και εσύ περιγράφεις να απλώνεται, μου δημιουργήθηκε διαβάζοντας τη δική σου άσκηση και κάποιων αντίστοιχων αγαπητών συναδέλφων, το εξής ερώτημα.

Έχει περάσει (αμήν και πότε ) ο κορωνοιός, έχει έρθει η ύλη του στερεού στα παλιά. Η επιτροπή τότε κάνει “ρελάνς” και βάζει άσκηση κύλισης, καλή ώρα, αλλά στο τέλος λέει : η άσκηση να λυθεί ΜΟΝΟ με σχέσεις-εξισώσεις που αφορούν την κίνηση υλικού σημείου.
Φαντάζεσαι τι θα γίνει και τι θα τους σούρουμε;

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Καλημέρα Χριστόφορε, καλημέρα πατρίδα.
Για μένα καλά έκανες και έβαλες την ανάρτηση, που ναι μεν κανένας θεματοδότης δεν θα τολμήσει να προτείνει όλα τα ερωτήματα, αλλά τα δύο πρώτα θα μπορούσε, αφού απαντώνται με την εναπομείνασα ύλη, όπως το έκανες!
Να είσαι καλά.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλησπέρα Χριστόφορε, έχω δει την ανάρτηση από χθες το μεσημέρι….
Προβληματίστηκα, αν πρέπει να σχολιάσω….
Καλό θα είναι όμως να είμαστε ξεκάθαροι….

Θεματοδότης που θα θελήσει τη σχολική χρονιά 2020-21 να δώσει τέτοιο θέμα,
δεν θα είναι “δάσκαλος”….θα είναι απλά “επαγγελματίας”….
Πιστεύω λοιπόν, πως αν κάποιος από την ομάδα που προτείνει και λύνει τα θέματα,
έχει κάποια τέτοια ιδέα, να μαζευτεί από τους υπόλοιπους …..
Δεν μπορώ να διανοηθώ πως μπορεί να περάσει και να βγει προς τα έξω τέτοιο θέμα…
Θα είναι “έγκλημα” και μάλιστα “εκ προμελέτης”….

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Προφανώς Χριστόφορε και δεν αναφέρομαι σε σένα….
Εκτιμώ όμως πως δεν πρέπει να υπάρχει “φόβος” για τέτοιας
λογικής θέματα…
Προσωπικά δεν θα κάνω….
Τα θέματα δεν είναι “υπόθεση ενός” αλλά μιας ομάδας
Να είμαστε δίκαιοι..
Τα θέματα δεν έχουν δώσει αφορμή για σχολιασμό “ήταν εκτός ύλης”
Σαφώς και έχουν υπάρξει “κακής αισθητικής” θέματα, αλλά όχι
εκτός ύλης…. Τουλάχιστον εγώ δεν θυμάμαι κάτι