Κίνηση φορτισμένης σφαίρας σε ομογενές ηλεκτρικό πεδίο

Ένα μικρό φορτισμένο σφαιρίδιο μάζας m=8g φέρει φορτίο q=1μC και είναι δεμένη στο άκρο μονωτικού και μη ελαστικού νήματος, μήκους l=2m, το άλλο άκρο του οποίου δένεται σε ένα ακλόνητο σημείο Ο, ενός μονωτικού και λείου οριζοντίου επιπέδου. Φέρνουμε τη σφαίρα στη θέση Α, του οριζοντίου επιπέδου, με το νήμα τεντωμένο και την αφήνουμε ελεύθερη να κινηθεί. Στον χώρο υπάρχει ένα ομογενές οριζόντιο ηλεκτρικό πεδίο έντασης Ε=4.000V/m, με διεύθυνση που σχηματίζει γωνία φ=60° με την διεύθυνση ΟΑ.

  1. Να βρεθεί η αρχική επιτάχυνση της σφαίρας, μόλις αφεθεί ελεύθερη στη θέση Α.
  2. Ποια η ταχύτητα της σφαίρας στη θέση Β, όπου το νήμα είναι παράλληλο με την ένταση του πεδίου;
  3. Να υπολογισθεί η τάση του νήματος στη θέση Β.

Απάντηση:

ή

%ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b11 Κίνηση φορτισμένης σφαίρας σε ομογενές ηλεκτρικό πεδίο
%ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b13 Κίνηση φορτισμένης σφαίρας σε ομογενές ηλεκτρικό πεδίο

(Visited 398 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
9 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αντώνης Τρίμης
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Όντως το 2. ήταν στον πανελλήνιο διαγωνισμό φυσικής του 2008. Οι προσθήκες σου είναι όπως πάντα αξιόλογες και με ενδιαφέρουσες.

Κανέλλος Μπάνος
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλησπέρα κ. Μάργαρη, διδακτική άσκηση που συνδυάζει αρκετά πράγματα και συμφέρει. Θα χρησιμοποιηθεί στην τάξη. Να είστε καλά.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
1 μήνας πριν

Καλησπέρα Διονύση,
μακάρι να διευρυνθεί η ύλη και να δούμε τέτοια «ξεχασμένα» θέματα στις εξετάσεις, τα οποία θα ελαττώσουν και τις «υπερπαραγωγές» (ξεχασμένα για μας, δυστυχώς άγνωστα στους περισσότερους των μαθητών).
Φέτος λόγω της πανδημίας, και με την γενική χαλαρότητα που υπάρχει σχετικά με τις απολυτήριες εξετάσεις, τόλμησα να προτείνω σε μαθητές (εκεί καταντήσαμε…), να διδαχθούν κανονικά το μεγαλύτερο μέρος της Β Λυκείου. Δεν χρειάζεται να περιγράψω το τι έγινε… και το τι έκανα.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλημέρα Διονύση, ευχαριστώ για τις ευχές

Αναλυτικότατη η λύση που προτείνεις και απόλυτα συμβατή
με όσα οφείλουμε να διδάξουμε

Περιμένω από χθες να διαβάσω αντιπρόταση “έξυπνης” λύσης:

“Γυρνάω το οριζόντιο επίπεδο κίνησης σε κατακόρυφο, η δύναμη από το ηλεκτρικό πεδίο, έχει ρόλο “βάρους”, του οποίου το έργο είναι πάντα W=Fh=F(ΓB) …..

Ανησυχώ…..

Καλημέρα

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
1 μήνας πριν

Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική άσκηση για τη συντηρητικότητα του ηλεκτρικού πεδίου και το ρόλο της κεντρομόλου δύναμης.
Αν γυρίσουμε το σχήμα 90 μοίρες δεξιά και βάλουμε g αντί για Ε, μετατρέπεται σε αιώρηση εκκρεμούς, που μελετάμε και ως εφαρμογή της κεντρομόλου.
Προς το παρόν έχω δύο εβδομάδες και προσπαθώ να εξηγήσω τη διαφορά δυναμικού στο βαρυτικό πεδίο…Μην ξεχνάμε 2 ώρες φέτος η Β΄τάξη…