Η παρέα της Βιέννης (1800), το yliko της και τα βιβλία Φυσικών Επιστημών

Η παρέα της Βιέννης,  το yliko της και τα βιβλία Φυσικών Επιστημών

Βασίλειος Παππάς

   Βρισκόμαστε περί το 1800 στην πρωτεύουσα της Αυστρο-ουγγρικής Αυτοκρατορίας. Η σύντομη διαδρομή στο κέντρο της Βιέννης, μέσω της οδού Griechengasse (=των Ελλήνων), οδηγεί από τον Αγ. Γεώργιο στην Αγία Τριάδα. Δύο εμβληματικές εκκλησίες της Βιέννης σημείο αναφοράς των Ελλήνων εμπόρων και λογίων από το 1750 μέχρι το 1821 και μετέπειτα. Η κοινότητα της Αγίας Τριάδος έλαβε Αυτοκρατορικά Προνόμια το 1787. Ιδρύθηκε από ελληνορθοδόξους, οι οποίοι είχαν γίνει υπήκοοι της Αυτοκρατορίας των Αψβούργων.

   Το 1801 η κοινότητα της Αγίας Τριάδος αποφασίζει σε συνεργασία με την κοινότητα του Αγ. Γεωργίου την ίδρυση ενός ελληνικού σχολείου. Στις 6 Μαΐου 1804 ο Αυτοκράτορας Φραγκίσκος Α’  χορηγεί  στην Ελληνική Εθνική Σχολή (Griechische National-Schule) τα δικαιώματα δημοσίου εκπαιδευτηρίου (Öffentlichkeitsrecht). Ακόμη και σήμερα το ελληνικό σχολείο στεγάζεται στους χώρους της πάλαι ποτέ Εθνικής Σχολής, στον δεύτερο όροφο πάνω από τον ναό της Αγίας Τριάδος.

https://i.ibb.co/wskWL25/1.jpg

   Σε μαρτυρίες απογραφής του 1766/67 εμφανίζονται ως έμποροι στη Βιέννη 134 Οθωμανοί υπήκοοι, από τους οποίους οι 82 καταγράφονται ως Έλληνες (δηλαδή Ελληνορθόδοξοι από την Οθωμανική Αυτοκρατορία). Ήσαν ελληνικής καταγωγής. Οι Έλληνες της Βιέννης κατά τον 18ο και τον πρώιμο 19ο αιώνα  προέρχονταν κυρίως από τις περιοχές της Ηπείρου, της Μακεδονίας και της Θεσσαλίας.

   Απέναντι από τον Ναό της Αγ. Τριάδος, στην οδό am Fleischmarkt 18, η κατοικία του   Έλληνα έμπορου Χριστόφορου Νάκου. Στην είσοδο επιγραφή  με ανάγλυφη απεικόνιση του Αυτοκράτορα Ιωσήφ Β’ μνημονεύει το ”Διάταγμα ανεξιθρησκίας” του 1781, σύμφωνα με το οποίο οι μη καθολικοί πληθυσμοί αποκτούν  το δικαίωμα να ασκούν ελεύθερα τα θρησκευτικά τους καθήκοντα: «Εφήμερη είναι αυτή η οικία, όχι όμως και η φήμη του Ιωσήφ. Αυτός μας έδωσε την ‘ανεξιθρησκία’, και αυτή μας έδωσε αθανασία». Έδωσε δε και  το προνόμιο να εκτυπώνονται ελληνικά βιβλία.

   Πιο κάτω επί της οδού am Fleischmarkt και συγκεκριμένα στον αριθμό 12 (Fleischmarkt 12) βρισκόταν το Darvarhof, οικία η οποία έλαβε το όνομα της από τον Ιωάννη Δάρβαρη, ο οποίος και την απέκτησε το 1795, (πολυπληθής οικογένεια πέντε αδελφών) από την Καστοριά.

   Στο τέλος του 18ου αιώνα, ένας διαφορετικός άνεμος πνέει στον απόηχο της αμερικανικής και της γαλλικής επανάστασης. Τέσσερεις νεαροί θα αφήσουν το στίγμα τους στην Ευρώπη : ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν είναι στη Βιέννη μαθητής του Χάιντν, ο Χέγκελ σπουδάζει φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο στο Τύμπιγκεν, ο Ναπολέων βρίσκεται στην Κορσική αφού έχει σπουδάσει στην École Militaire στο Παρίσι, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης είναι  κλέφτης στην Πελοπόννησο. Στη Βιέννη ανεβαίνει το Die Zauberflöte  (Ο Μαγεμένος Αυλός) και το Cosi Fan Tutte  (΄Ετσι κάνουν όλες ή Σχολείον Εραστών) του Μότσαρτ.https://i.ibb.co/y8nRzz3/1.jpg

   Στη Βιέννη επίσης συναντώνται στο τέλος  του 18ου αιώνα ο Ρήγας Βελεστινλής, ο Κωνσταντίνος Κούμας, ο Άνθιμος Γαζής, οι αδελφοί Πουλίου, ο Δημήτριος Δάρβαρης, ο Δανιήλ Φιλιππίδης, ο Γρηγόριος Κωνσταντάς, ο Θεόκλητος Φαρμακίδης, ο Κωνσταντίνος Κοκκινάκης. Ίσως να συναντιόντουσαν στα γραφεία των εμπορικών τους οίκων, στο ελληνικό σχολείο, στις ελληνορθόδοξες εκκλησίες  ή στην ταβέρνα των ελλήνων.

   Ιδιαίτερη μνεία για τον Ρήγα. Αυτός δεν είναι λόγιος, ιερωμένος, έμπορος. Είναι Διανοούμενος – Επαναστάτης. Πιθανόν στην ελληνική ταβέρνα μαζί με τον Περραιβό  να συνυπήρξαν με τον Μότσαρτ σε διπλανά τραπέζια (υπάρχουν οι υπογραφές τους)!

   Ο Ρήγας εκτός των άλλων γράφει το «Φυσικής Απάνθισμα» σε «απλούν ύφος» για να είναι κατανοητό από τον λαό και για να καταπολεμήσει τις προλήψεις και δεισιδαιμονίες. Μεταφέρει, την επιστημονική γνώση της Γαλλικής Εγκυκλοπαιδείας (1751-1776) των Diderot και D’ Alambert.

https://i.ibb.co/5WYfpjN/1.jpg
Εκεί στις ταβέρνες, ανάμεσα από τους καπνούς και τ’ άγρυπνα μάτια της αυστριακής αστυνομίας, συλλαμβάνουν την ιδέα ότι η απελευθέρωση από τον οθωμανικό ζυγό περνά μέσα από την απελευθέρωση του πνεύματος,  αντιμαχόμενοι την δεισιδαιμονία, τις προλήψεις, τη μεταφυσική του Κορυδαλέα, την μετά το 1789 αντίθετη στάση του Πατριαρχείου προς κάθε τι ριζοσπαστικό και επαναστατικό. Ερανίζονται, μεταφράζουν, συμπληρώνουν με δικές τους σημειώσεις βιβλία φυσικών επιστημών, γεωγραφίας, μαθηματικών τα οποία διδάσκονται ήδη επί δεκαετίες στα τότε γυμνάσια της εποχής στη Γαλλία κυρίαρχα, αλλά και στην Ιταλία και Αγγλία. Οι μεταφράσεις ειδικά των βιβλίων χημείας και αστρονομίας, είναι έργων που έχουν επανεκδοθεί πολλές φορές (κάτι σαν τον δικό μας Μάζη!!!) Και όταν ερανίζονται οι πηγές τους είναι απόλυτα τεκμηριωμένες πρώτιστα από την γαλλική «Εγκυκλοπαίδεια» των Diderot και D’ Alambert.

   Εκδίδουν εφημερίδες: «Εφημερίς» των αδελφών Πουλίων, ο «Ελληνικός Τηλέγραφος» και το περιοδικό «Καλλιόπη» και το κυριότερο εξ’ όλων ο «Ερμής ο Λόγιος», Βιέννη 1811-21. Ο Λόγιος Ερμής είναι  το περιοδικό που κάνει γνωστό στους υπόδουλους ΄Ελληνες τον ευρωπαϊκό στοχασμό, την επιστημονική σκέψη και παιδεία. Μετακενώνει τη νέα επιστημονική και πολιτισμική κουλτούρα της Ευρώπης του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης. Στον πρόλογό του ο εκδότης ΄Ανθιμος Γαζής γράφει: «…Σκοπός της παρούσης φιλολογικής εφημερίδος είναι να δίδη ειδήσεις φιλολογικάς, αναφερομένας κυρίως εις τάς γνώσεις των επιστημών και μαθήσεων.. εις τας νέας εφευρέσεις των τεχνών και επιστημών… Παρακαλούνται λοιπόν όλοι οι Ελλόγιμοι του γένους όσοι κατά την Ελλάδα διατρίβουσιν, εις το να ειδοποιώσι αμέσως εις εμέ τας παρατηρήσεις των, τας ανηκούσας δηλαδή εις την Γεωγραφίαν, εις την Αστρονομίαν εις την Φυσικήν Ιστορίαν… εις παν άλλο τι τοιούτον προς τας μαθήσεις αναφερόμενον».

   Ο Ανθιμος Γαζής εκδίδει μεταξύ των άλλων την «Επιτομή Αστρονομίας», του Laland και την «Χημικήν Φιλοσοφίαν» του Fourcroy. Στον πρόλογο της χημείας αναφέρει «Φιλέλληνες …Αυτή η τέχνη ήτις έχει κοινωνίαν με περισσοτέρας Επιστήμας οίον Ιατρικήν και μάλιστα την Φυσικήν είλκυσε δια την ωφέλειαν της χρήσεώς της πλήθος σοφών ανδρών …».

   Ο πολυγραφότατος Κ. Κούμας την «Σύνοψιν Φυσικής» κατά των προλήψεων και της δεισιδαιμονίας, την «Σύνοψιν της παλαιάς Γεωγραφίας», την «Επιτομήν Χημείας» του Pierre-Auguste Adett κά. Αναφέρει στον πρόλογο της Φυσικής: «…αλλά δεν είναι αμαρτία να μένωσιν ούτοι ανήκουστοι των κυριωτέρων της Φυσικής γνώσεων; Να μην εξεύρωσι κανένα λόγον των καθ’ ημέραν φαινομένων έμπροσθεν των οφθαλμών των; Ή να αναγκάζωνται να πλάττωσιν αιτίας ανυπάρκτους κι’ αλόγους και πολλάκις βλασφημητικάς της του θεού προνοίας»;

   Ο Κοδρικάς τυπώνει το «Ομιλίαι Περί Πληθύος Κόσμων» του Fontenel, με το οποίο εισάγει τον αναγνώστη στην ηλιοκεντρική θεωρία με τον τρόπο που το επιχείρησε ο Γαλιλαίος, στους περίφημους «Διαλόγους» του. Ο Δάρβαρης, φίλος του Ρήγα, συνδέθηκε με τον εφημέριο της κοινότητας Άνθιμο Γαζή, τον δάσκαλο Κωνσταντίνο Κούμα και τον ιερωμένο Νεόφυτο Δούκα, συμμετέχει στην εκδοτική προσπάθεια του Λόγιου Ερμή και τυπώνει στη Βιέννη την «Επιτομή Φυσικής – εις τρία μέρη διηρημένη» και εισάγει την αλληλοδιδακτική μέθοδο διδασκαλίας (οι μεγαλύτεροι μαθητές διδάσκουν τους μικρότερους) σύνηθες στα σχολεία του ελλαδικού χώρου.

Εν κατακλείδι

   Στη σύντομη τούτη αναφορά της «παρέας» των Λογίων της Βιέννης καταδείχνεται, ότι η προετοιμασία και το ξέσπασμα της ελληνικής επανάστασης δεν ήταν το αποτέλεσμα ενός «μεταφυσικού κρίνου», αλλά τουναντίον ήταν μια κίνηση συνεχούς μετακένωσης στον ελλαδικό χώρο των νέων επιστημονικών ρευμάτων, ως «νέαι δόξαι», προτρέποντας τους φιλομαθείς να ακολουθήσουν το παράδειγμα της «πεφωτισμένης Ευρώπης». Στην οδό των «Ελλήνων», στο σχολείο της Βιέννης, στην ελληνική ταβέρνα, στις ελληνικές εκκλησίες, στα  τυπογραφεία του Ιωσήφ Βαουμαϊστέρου (Josef von Baumeister) και του Θωμά Τράτνερ στην ίδια πόλη και στα κατ΄εξοχήν  ελληνικά τυπογραφεία της Βιέννης, αυτά του Βεντότη και των Αδελφών Πούλιου ονόματα όπως Berthollet, Biot Jean Baptiste, Buffon, Descartes, Voltaire, Davy, Galileo, Gay – Lussac, Fourcroy, Laplace, Lavoisier, Rumford, Otto Gerike, Thenard, Volta και προφανώς ο «μέγας» Νewton, βρήκαν τον δρόμο τους στο να τυπωθούν για να αφυπνίσουν τους υπόδουλους «ρωμιούς».

Προμετωπίδες βιβλίων, βλέπε εδώ.

Σημ1. Κατάλογος κληροδοτών των ελληνικών κοινοτήτων του Αγίου Γεωργίου και της Αγίας Τριάδος στη Βιέννη (1769–1918), Stefano Saracino/Nathalie Soursos/Maria A. Stassinopoulou – Πανεπιστήμιο Βιέννης.

   Οι καλές ιδέες απαιτούν οργάνωση και χρηματοδότηση. Η «παρέα» της Βιέννης δημιουργεί πλαίσιο και αφήνει αποτύπωμα. Οι κληροδότες λειτουργούν ως υποστηρικτικός μηχανισμός της ελληνικής κοινότητας της Βιέννης, αλλά και ως αιμοδότες των ελληνικών κοινοτήτων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, με ιδιαίτερη μνεία την υποστήριξη σχολείων, δασκάλων και μαθητών.

Ενδεικτικά:

  • Anastasios, Georg /Αναστασίου, Γεώργιος – 1809: Προς Αρχιμανδρίτη Παππά Άνθιμο (Γαζή) (100 φιορίνια).
  • Christoph, Constantin/ Κωνσταντίνου, Χριστόφορος – 1780: Κεφάλαιο κληροδοτήματος πάνω από 4.000 αργυρά νομίσματα Zwanziger. Τα έσοδα θα προορίζονται για σχολείο στο Αργυρόκαστρο/Gjirokastra.
  • Consta, vor Georg /Κώνστα, Γεώργιος – 1808: για το σχολείο στο Καπέσοβο (50 Πιάστρες)
  • Consta, Johann/ Κώνστα, Ιωάννης – 1801: Κεφάλαιο κληροδοτήματος πάνω από 10.800 φιορίνια, (σύμφωνα με την Διαθήκη 10.600 φρ.). Τα έσοδα θα προορίζονται για το σχολείο και τους πτωχούς στις Σέρρες.
  • Darvar, Demeter N. / Δάρβαρης, Δημήτριος Ν. – 1823: Κληροδότημα προς ελληνικό σχολείο (Βιέννη) (300 φιορίνια. Να γίνει διανομή των σχολικών εγχειριδίων που βρίσκονταν στην κατοχή του κληροδότη στα ελληνικά σχολεία των ”κρατιδίων” σύμφωνα με τον αριθμό των μαθητών σε κάθε ένα από αυτά.
  • Darvar, Peter/ Δάρβαρης, Πέτρος – 1838: Κληροδότημα σχολικών εγχειριδίων (Βιέννη): Κεφάλαιο κληροδοτήματος πάνω από 5.529 φιορίνια. Τα έσοδα θα προορίζονται για την εκτύπωση ελληνικών σχολικών εγχειριδίων, τα οποία έχει γράψει ο αδελφός του κληροδότη (Demeter N. Darvar).
  • Emanuel, Johann / Εμμανουήλ Ιωάννου – 1798: Κληροδότημα προς σχολείο (Καστοριά).
  • Karajan, Georg Johann/ Καραγιάνης, Γεώργιος – 1813: Το κεφάλαιο κληροδοτήματος σύμφωνα με τη διαθήκη είναι 2.000 φρ., σύμφωνα με τη Συστατική Πράξη Κληροδοτήματος είναι 1.754 φιορίνια νέου ”Αυστριακού Νομίσματος”. Τα έσοδα θα προορίζονται για το καλό τουελληνικού σχολείου στη Βιέννη.
  • Margarit, Johann Kalussius / Ιωάννης Καλούσιος – 1815: 10 μεγάλα βιβλία του Ανθίμου Γαζή / σχολείο στις Μηλιές.
  • Sakellario, Philipp Pappa / Σακελλάριος, Φίλιππος – 1814: προς σχολείο στις Μηλιές (Θεσσαλία), (100 φιορίνια Βιενέζικου νομίσματος).Pauli, Demeter / Παυλής, Dημήτριος – 1793: Επιπρόσθετα ετήσιες επιχορηγήσεις θα προορίζονται για το σχολείο στα Ιωάννινα („Βalani“), (100 Πιάστρες για τον πρώτο καθηγητή, 100 Πιάστρες για υποτροφίες 2 δασκάλων).

Σημ.2: Δύο Λόγιοι, της προεπαναστατικής περιόδου, ο Νικηφόρος Θεοτόκης και ο Ευγένιος Βούλγαρης με αντίστοιχα έργα «Φυσικής Φιλοσοφίας» δεν μνημονεύνται, αφού δεν ανήκουν  στην «παρέα της Βιέννης». Ακολουθούν άλλη πορεία εξ ίσου ενδιαφέρουσα, με την οποία στο μέλλον θα ασχοληθούμε!

(Visited 692 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
12 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
4 μήνες πριν

Καλή αρχή Βασίλη, στις δημοσιεύσεις που είναι αφιερωμένες στην επανάσταση του 1821 και στα 200 χρόνια που συμπληρώνονται φέτος.
Και για ενημέρωση των φίλων, να πω ότι βλέπετε ένα “νέο μέλος” με ονοματεπώνυμο!!! 1821. 200.
Στην πραγματικότητα, κάτω από αυτό το προφίλ υπάρχουν τρία μέλη, ο Βασίλης Παππάς, ο Αποστόλης Παπάζογλου και ο Γιώργος Φασουλόπουλος, οι οποίοι έχουν ετοιμάσει μερικά πράγματα, που καλό θα ήταν να πληροφορηθούμε και οι υπόλοιποι, γιορτάζοντας την εθνική μας Επανάσταση.
Αναμένοντας και τη συνέχεια, να ευχαριστήσω και τους τρεις για την πρωτοβουλία που ανέλαβαν.
Παιδιά είμαστε έτοιμοι, αφού ….λάβαμε θέσεις!!!

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  1821. 200

έχοντας στο μυαλό μου τον Μότσαρτ στην ίδια ταβέρνα με τους έλληνες διαφωτιστές της Βιέννης

πέφτω πάνω στον Karajan Georg Johann – Καραγιάνη Γεώργιο – 1813, χορηγό του σχολείου της Βιέννης

απ την  αναζήτηση προκύπτει ότι είναι κοζανίτης και πρόγονος του διάσημου διευθυντή ορχήστρας Χέρμπερτ φον Κάραγιαν

μας ταξιδεύεις Βασίλη   

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Ένα τεράστιο ευχαριστώ στο Βασίλη, στον Γιώργο και στον Αποστόλη…
Μεθαύριο Τετάρτη, θα κάνουμε τη γιορτή με το τμήμα Υγείας
Η τελευταία τους ανάμνηση Γιορτής από το σχολείο, μέσω μιας οθόνης…
Σήμερα, συζητώντας κατάλαβα, πόσο πολύ θέλουν τα παιδιά κάτι
“φρέσκο” και “ζωντανό”…..κάτι που θα θυμούνται για πάντα….ακριβώς επειδή
βγαίνει τόσο δύσκολα… μέσα από συνθήκες απομόνωσης…
Κάνοντας με τα ίδια παιδιά τη γιορτή του Πολυτεχνείου (σαφώς πιο εύκολη
γιορτή αφού το υλικό είναι τεράστιο και υπάρχουν μνήμες ζωής πίσω)
τους είχα πει, να μην απογοητεύονται γιατί την 25η θα είναι στο σχολείο
να “επικοινωνήσουν” ζωντανά…
Δυστυχώς, δεν βγήκα αληθινός…Η ευθύνη της αναπλήρωσης της δια ζώσης επικοινωνίας τεράστια……..
Η φύση της γιορτής της 25ης “δύσκολη” γιατί εύκολα μπορείς να βρεθείς
εκτός επιθυμητού στόχου…αν δεν το έχεις δουλέψει και ψάξει πολύ…
Το συγκεκριμένο κείμενο, δίνει το διαφορετικό που οφείλουμε να δώσουμε
στα παιδιά…..Και μόνο οι προμετωπίδες των βιβλίων, δώρο μεγάλης αξίας

Νομίζω πως το ylikonet ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο, ανάλογης με τις αναρτήσεις αξίας, ειδικά στην covid εποχή….
Ευχαριστούμε και πάλι τους συντελεστές….Θα προωθηθεί και στους συναδέλφους
στο σχολείο
ΥΓ: Αν υπάρχει κάτι ακόμα μέχρι την Τετάρτη το πρωί, θα αξιοποιηθεί άμεσα
και χωρίς έλεγχο, αφού η ποιότητα και η αισθητική είναι εγγυημένες από
την ποιότητα των δημιουργών

Πρόδρομος Κορκίζογλου

ΣΥΓΧΑΡΗΤΉΡΙΑ στους συντελεστές αυτού του άρθρου
Αποστόλη Παπάζογλου
Βασίλη Παππά
Γιώργο Φασουλόπουλο,
για την ενδελεχή έρευνά τους, χωρίς τυμπανοκρουσίες , ταπεινοί όντες γαρ,
δίνουν μια οπτική γωνιά εξιστόρησης της εποχής, με τη ματιά των θετικών επιστημών, κάτι σαν ακτινογραφία,
ταξιδεύοντάς μας στη Βιέννη και στο κλίμα της εποχής,
στέλνοντας το μήνυμα απανταχού των Ελλήνων, ότι,
τίποτα δεν είναι τυχαίο, και ότι για να γυρίσει ο Ήλιος θέλει δουλειά πολύ!!
απλά ευχαριστούμε την τρόικα των συντελεστών αυτού του άρθρου!!!

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

Πρόδρομε καλημέρα
ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια
 
παρότι και δυστυχώς δεν έχω συμβάλει
ούτε εγώ, ούτε ο Αποστόλης,
στην οργάνωση της ανάρτησης
που υπογράφει ο Βασίλης
 
πετάξαμε πρώτο τον Βασίλη στα λιοντάρια
για να δούμε πως θα πάει
ώστε να πέσουμε εμείς στα μαλακά
 
πρόκειται για τεχνική
που μας έμαθαν οι έλληνες μαχητές
απέναντι στον τούρκικο τακτικό στρατό
 
 

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
4 μήνες πριν

Καλημέρα παιδιά.
Όπως γράφει και ο Γιώργος, το άρθρο μας ταξιδεύει, αλλά είναι και πηγή σκέψεων…
Θα μου επιτρέψετε δύο από αυτές.
1) Η Ελλάδα και κάθε τι το Ελληνικό, “θάφτηκε” από τους Ρωμαίους και τη νέα επικρατούσα θρησκεία τον Χριστιανισμό, κάτω από τόνους χώμα, ως μια τελειωμένη ειδωλολατρική, προχριστιανική κατάσταση…
Στην ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία δεν υπήρχαν Έλληνες, υπήρχαν Ρωμαίοι, άντε υπήρχαν Ρωμιοί! Ακόμα και σήμερα το Πατριαρχείο αναφέρεται στου Ρωμιούς. (Σε ευρύτερο μετασχηματισμένο πλαίσιο υπήρχαν Βυζαντινοί αλλά όχι Έλληνες).
Έτσι και στα πλαίσια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, υπήρχαν Χριστιανοί, πρώην Βυζαντινοί, υπήρχαν Ρωμιοί, αλλά όχι Έλληνες…
Και όμως στο κέντρο της Βιέννης, μιας Αυτοκρατορικής πρωτεύουσας, ανάμεσα σε δύο Ορθόδοξες εκκλησίες των Ελλήνων, υπάρχει η οδός των Ελλήνων, η Griechengasse… Και αυτό πριν το 1.800.
2) Όσον αφορά τη Φυσική και τη γνώση, εντάσσεται και αυτή στον κυρίαρχο στόχο και σκοπό. Στην μόρφωση του γένους των Ελλήνων:

comment image
Δεν μπορώ όμως, να μην επισημάνω τον υπότιτλο στο βιβλίο του Ρήγα:

comment image

Τελευταία διόρθωση4 μήνες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Αποστόλης Παπάζογλου
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα σε όλους.
Βασίλη μας μετέφερες μοναδικά την ατμόσφαιρα της Βιέννης στα τέλη του 18ου αιώνα. Ένα χαρμάνι διανόησης, τέχνης και εκσυγχρονισμού της πόλης. Την περίοδο αυτή συγκροτείται η οικονομική αστική τάξη της Βιέννης και ταυτόχρονα εδραιώνεται η παρουσία των Ελλήνων στην πόλη. Η προσπάθεια της Αυστριακής διοίκησης να περάσει το εμπόριο με την Ανατολή στα χέρια των Αψβούργων υπηκόων (για να μετριαστούν οι αρνητικές συνέπειες που είχε για το ισοζύγιο της Μοναρχίας η δράση των Οθωμανών υπηκόων), είχε ως αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός βαλκάνιων εμπόρων να οδηγηθεί στην απόκτηση της αψβουργικής υπηκοότητας.Οπωσδήποτε το διάταγμα ανεξιθρησκείας δημιούργησε ευνοικούς όρους για την συσπείρωση των Ελλήνων της διασποράς. Η απουσία τυπογραφείων από το σύνολο της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, καθιστά την Βιέννη ιδανικό τόπο για την μετάφραση στα ελληνικά και εκτύπωση επιστημονικών βιβλίων.
Αναζητώντας στοιχεία στο διαδίκτυο στάθηκα στη σελίδα του πανεπιστημίου της Βιέννης για τη δράση της Ελληνικής κοινότητας στην πόλη, καθώς και σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα βιβλιοκριτκή του βιβλίου “Έλληνες στη Βιέννη (18ος – μέσα 19ου αιώνα)” της Βάσως Σειρηνίδου (Αθήνα, Ηρόδοτος, 2011).

Τελευταία διόρθωση4 μήνες πριν από Αποστόλης Παπάζογλου
Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
4 μήνες πριν

Ένα μεγάλο ευχαριστώ και στους τρεις που συμμετείχαν στο συγκεκριμένο άρθρο. Περιμένουμε τη συνέχεια!!!

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Όμορφη δουλειά!

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
4 μήνες πριν

Αγαπητέ Βασίλη,

Ευχαριστούμε για την γλαφυρή και τεκμηριωμένη περιγραφή του κλίματος και των δράσεων της ελληνικής κοινότητας της Βιέννης στα προεπαναστατικά χρόνια. Πραγματικά το βρήκα απολαυστικό.

Να μου επιτρέψεις μια άποψη επί της ουσίας που έχω, μέσα από τα, ερασιτεχνικά βέβαια, διαβάσματά μου. Θα έλεγα λοιπόν εγώ στο,

«Εν κατακλείδι

….το ξέσπασμα της ελληνικής επανάστασης δεν ήταν το αποτέλεσμα ενός «μεταφυσικού κρίνου», αλλά τουναντίον ήταν μαζί με άλλους λόγους οικονομικούς, κοινωνικούς, πολιτικούς και μια κίνηση συνεχούς μετακένωσης στον ελλαδικό χώρο των νέων επιστημονικών ρευμάτων, ως «νέαι δόξαι»…..»