Αλλάζοντας το υγρό.

Καλησπέρα σε όλους και καλό μήνα!

Στο βιβλίο φυσικής της Β Γυμνασίου, στο κεφάλαιο της πίεσης (σελ.82), υπάρχει η παρακάτω ερώτηση. Θα ήθελα την άποψή σας σχετικά με τη σωστή επιλογή στην πρόταση (γ) για το p, που φαίνεται στην εικόνα και που σύμφωνα με την εκφώνηση είναι η ένδειξη της υδροστατικής πίεσης.

Δε θυμάμαι να έχουμε συζητήσει ξανά την παρακάτω ερώτηση, αν το έχουμε κάνει και κάποιος το θυμάται, παρακαλώ να με παραπέμψει στην παλιά συζήτηση.

 Ευχαριστώ!

 

(Visited 630 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
26 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
4 μήνες πριν

Καλησπέρα Ελετθερία
Δες εδώ
Ίσως σε καλύψει
Δες και τα σχόλια …τουλάχιστον τα πρώτα.

Τελευταία διόρθωση4 μήνες πριν από Δημήτρης Γκενές
Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

καλησπέρα Ελευθερία

είχα εντελώς ξεχάσει την ανάρτηση του Μήτσου

όσο για τα ψηφιακά λυσάρια που κοίταξα με την ευκαιρία της ανάρτησής σου,

αυτά την αγνοούν

comment image

comment image

comment image

χωρίς όμως και να συγκλίνουν μεταξύ τους

καλησπέρα και σε σένα Μήτσο!

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Ελευθερία, Μήτσο, Γιώργο.
Εγώ κατάλαβα ότι αλλάζουμε το θαλασσί υγρό.
Αν είναι έτσι, τότε αν υποδιπλασιάζουμε την πυκνότητά του θα διπλασιαστεί η απόσταση των επιφανειών των δύο σκελών.

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

έτσι είναι Γιάννη

η κατάσταση μοιάζει με το να χρησιμοποιούμε την θήκη ενός δυναμόμετρου, μαζί και την βαθμονόμηση που αντιστοιχεί σ ένα συγκεκριμένο ελατήριο

αλλάζοντας το ελατήριο μ ένα άλλο μαλακότερο
οι ενδείξεις για ίδιο φορτίο μετά την αλλαγή ελατηρίου, θα προκύπτουν μεγαλύτερες

πρόκειται για ερώτημα εντελώς τεχνικό και μάλλον ακατάλληλο για μαθητές

αφού πέτυχε να αποπροσανατολήσει ακόμα και συναδέλφους με εμπειρία

και δεν αναφέρομαι μόνον αυτούς που έγραψαν βοηθήματα με απαντήσεις ασύμβατες προς τη διατύπωση της ερώτησης,

αλλά και εκείνους που μετάφεραν αυτές τις προσεγγίσεις στις τάξεις

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γιώργο είχα συμμετάσχει στην συζήτηση του Μήτσου και το είχα ξεχάσει.
Το θέμα που έθεσε ο Μήτσος ήταν άλλο.
Όπως άλλο ήταν το θέμα που είχε θέσει ο Πάνος Μουρούζης.
Εδώ τα πράγματα είναι απλά:
Δεδομένο βάθος και δεδομένη ελαστικότητα μεμβράνης σημαίνουν δεδομένη πίεση αέρα εντός της κάψας. Δεδομένη διαφορά της επομένως από την ατμοσφαιρική πίεση.
Οπότε η τιμή του ρ.g.h είναι δεδομένη.
Όχι ίση με την ρκυ.g.H όμως δεδομένη.
Έτσι αν αλλάξουμε ρ->ρ/2 πρέπει h->2h.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Τώρα για το “ακατάλληλον” της ερώτησης:
Ο συνάδελφος που κάνει μάθημα ας μεταγλωττίσει το θέμα και ίσως ας απομονώσει ερωτήματα.
Αν είχαμε μείνει στα όσα γράφουν τα σχολικά βιβλία…..

Βαγγέλης Κουντούρης

είχα γράψει παλιά, και ξαναγράφω και τώρα ότι “πάσχει” η διατύπωση, άλλο πίεση p και άλλο ένδειξη y, (καλά οι “εκ του Κλασσικού όλο κακές διατυπώσεις βρίσκουμε…)
η πίεση p βέβαια και δεν θα αλλάξει αφού δεν άλλαξε το βάθος του υγρού στο οποίο τη μετράμε,
η ένδειξη, όμως, αυτού του μανομέτρου, που του αλλάξαμε το υγρό, το ύψος y της στήλης του υγρού του, θα διπλασιαστεί

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Βαγγέλη γράφει “ένδειξη p” και όχι “πίεση p”.

Βαγγέλης Κουντούρης

μπερδεύει η φράση Γιάννη, αν εννοεί πίεση που καταλαβαίνουμε όλοι, δεν αλλάζει, αν εννοεί στήλη που, επίσης, καταλαβαίνουμε όλοι, διπλασιάζεται, γι αυτό γράφω περί ασάφειας…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γράφει “ένδειξη”. Το ερώτημα είναι κάπως σύνθετο.
Πρέπει να καταλάβει το παιδί αυτό που είπε πριν ο Γιώργος με την αλλαγή ελατηρίου και τον διπλασιασμό της ένδειξης του δυναμόμετρου.
Να καταλάβει ότι αυτός που βαθμολόγησε το μανόμετρο το έκανε βάσει του συγκεκριμένου υγρού που περιείχε.

Δηλαδή:
-Πριν έδειχνε 0,01 Atm. Τώρα η ένδειξη θα είναι:
A) 0,01Atm B) 0,02 Αtm Γ) 0,005 Atm.

Έτσι έχουμε ένα θέμα ανώτερου επιπέδου από ένα που θα ζητούσε αν θα διπλασιαστεί το h ή αν θα παραμείνει ίδιο.

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
3 μήνες πριν

Έχετε δει μανόμετρο ανοικτού σωλήνα U βαθμονομημένο ;
Αν ΝΑΙ , είμαι λάθος εγώ. ( Θα ήθελα να δω πως βαθμονομείται η διαφορά στάθμης των δυο σωλήνων )
Αν ΟΧΙ, ξαναδιαβάστε τα σχόλιά μου στην αρχική ανάρτηση

Τελευταία διόρθωση3 μήνες πριν από Δημήτρης Γκενές
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γεια σου Μήτσο.
Αν βαθμονομημένο εννοούμε:

comment image

Διαβάζω μιλμπάρ στη μέση.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Οπότε να μην ξαναδιαβάσω τα σχόλια;

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
3 μήνες πριν

Όχι να μην διαβάσεις τα σχόλια γιατί βρήκες φωτογραφία βαθμονομημένου ΑΡΑ ΘΑ είμαι Λάθος εγώ
Αλλά αφού είσαι σίγουρος Γιάννη ότιο αυτό που έβαλες θα χρησιμοποιηθεί ως ανοικτό μανόμετρο θα ήθελε μερικές απαντήσεις.

1) Μπορείς να μου πεις ποια πίεση δείχνουν τα όργανα στην θέση π.χ. του δεξιού (μπλέ) οργάνου. 14 mbar ή 12,5 mbar ή 26,5 mbar ;

2) Μπορείς να μου εξηγήσεις γιατί οι ενδείξεις δεξια και αριστερά δεν είναι ακριβώς συμμετρικές ; Ακαλιμπράριστο το πουλάνε ;

3) Και προφανώς έχουν κλείσει τις δυο εξόδους ( σε διαφορετικές πιέσεις ) για να μην χυθεί υγρό ή να μην εξατμιστεί. Αν εξατμιστεί λίγο θα δουλεύει κανονικά η βαθμονόμηση ;

4) Ξέρεις αν έχει ένδειξη στην πίσω πλευρά για το που μετρά σωστά το όργανο με αυτή την βαθμονόμηση ; Στην Λα Παζ ή στην Κομπεγχάγη ;
ή δεν έχει σημασία ;

5) Αν το όργανο προορίζεται να δουλέψει ως ανοικτό μανόμετρο μέτρησης πίεσης (και όχι επίδειξης) η βαθμονόμησή του είναι σωστή για κάθε g και κάθε Εξ. Πίεση ;

Σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα δεν μπορώ να δώσω απαντήσεις αλλά θα με βοηθήσεις φαντάζομαι ώστε να μην φτάσω σε μικροπρέπεις δηλώσεις πως κάποιοι εκεί έξω πουλάνε φύκια για μεταξωτές κορδέλες.

Τα μηχανικά και ηλεκτρονικά μανόμετρα σίγουρα τα προτιμούν οι επαγγελματίες όχι μόνο για λόγους μόστρας.

Τελευταία διόρθωση3 μήνες πριν από Δημήτρης Γκενές
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Δημήτρης Γκενές

Μήτσο προφανώς έχω διαβάσει τα σχόλια και μάλιστα όλα.
Ήθελα να θυμηθώ.
Ιδέαν δεν έχω πως θα χρησιμοποιηθεί.
Επίσης δεν έχω ουδεμία πρόθεση να το χρησιμοποιήσω.
Αν αναγκαζόμουν να το χρησιμοποιήσω θα διάβαζα το προσπέκτους ώστε να καταλάβω αν χρειάζεται αφαίρεση ή ότι άλλο.
Δεν ξέρω σε ποιο g βαθμολογήθηκε.
Δεν ξέρω γιατί είναι ακαλιμπράριστο και δεν με ενδιαφέρει.
Ούτε η ακρίβειά του με ενδιαφέρει. Ούτε η χρήση του.
Ούτε ξέρω αν οι κατασκευαστές δουλεύουν την κοινωνία.
Ούτε θα ψάξω να βρω δύο υγρά με λόγο πυκνοτήτων 2:1.
Με απασχολεί το πρόβλημα στο οποίο διαβάζω τη λέξη “ένδειξη”.
Αυτό σημαίνει κάποια καταγραφή. Δεν με απασχολούν οι μονάδες.
Αυτή λοιπόν η ένδειξη θα διπλασιαστεί. Όπως θα αυξηθεί η ένδειξη του καμπανού αν το κινητό βαρίδι αντικατασταθεί από άλλο ελαφρότερο.
Ότι με ένα μέτρο μήκους δύο ποδών είμαι πάνω από 3 μέτρα (Κασσέτας).
Αυτό είναι καλό θέμα για μικρούς. Μια ανώτερη νοητική διαδικασία από το να τους ρωτήσω αν άλλαξε η πίεση του αέρα μέσα στο μανόμετρο και αν η υπερπίεση είναι ρ.g.h.

Απάντησα καταφατικά και λακωνικά στην ερώτηση:
Έχετε δει μανόμετρο ανοικτού σωλήνα U βαθμονομημένο ;

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

γεια σας παιδιά

εσείς καλά τα είπατε – εγώ τι κρατώ

μια διάταξη επίδειξης, που δεν θα πρέπει να την εμπιστευόμαστε αν απαιτούμε ακρίβεια στις μετρήσεις της υδροστατικής πίεσης

αποτέλεσε έμπνευση για ερώτημα

που η περιγραφή του αποπλαισίωσε όσους από μας προσεγγίζουν με υπερβολική αυτοπεποίθηση ερωτήματα επιπέδου Γυμνασίου, γιατί αυτά οφείλουν να έχουν απλές διατυπώσεις

το αν ο Γιάννης αν προκληθεί, μπορεί να βρει ηλεκτροστατική γεννήτρια που ο αριθμός στροφών της μανιβέλας θα προσδιορίζει με αποδεκτή ακρίβεια τα mC που θα εμφανιστούν σε κάθε ακροδέκτη,
έχει σταματήσει να αποτελεί έκπληξη

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Ελευθερία Νασίκα

καλησπέρα Ελευθερία,
η κλίμακα αναφέρεται σε μονάδες μήκους

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Και όμως το θέμα είναι ωραίο.
Ωραίο δεν σημαίνει ότι βρήκαμε ένα όργανο ακριβείας.
Χου κέαρς αν μετράει σωστά την πίεση;
Άλλη αγωνία δεν είχα από το να μετρήσω την πίεση σε βάθος 12 πόντων!
Ωραίο διότι προσφέρεται για συζητήσεις. Κάποιες με τα παιδιά, κάποιες μεταξύ ημών.
Ένα βίντεο:

Ερωτήσεις για παιδιά και πειραματικούς:
Αν Η το βάθος κατάδυσης της κάψας και h η διαφορά υψών του νερού στα δύο σκέλη, τότε Η=h ;
Αν διπλασιάσουμε το H τι θα συμβεί με το h;
Οι ερωτήσεις σχετίζονται με το συγκεκριμένο όργανο.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Φοβού τους πειραματικούς και δώρα φέροντας (Λαοκόων).
Πριν λίγα χρόνια στείλανε κεκλιμένους οδηγούς με την οδηγία να μετρήσουμε ροπή αδράνειας σωμάτων. Στα σώματα συμπεριλαμβάνονταν σφαίρες διαφόρων μεγεθών.
Οι μεγάλες φτάνανε κάτω πιο σύντομα από τις μικρές!!
Φυσικά το μόνο που δεν μετρούσες ήταν ροπές αδράνειας.

Πολύ παλιότερα μας είχαν στείλει πρόταση επίδειξης μετασχηματιστή υποβιβασμού της τάσης. Έρχεται μια μέρα μήνυμα που έλεγε περίπου:
-Να μην εκτελεσθεί το πείραμα. Λίαν επικίνδυνο. Γράψτε σημείωμα και κολλήσατε αντίγραφο του εγγράφου στη ντουλάπα με τα όργανα, ώστε να το δει και νέος συνάδελφος.
Όπως έλεγε και ο Μποστ “Εν ανάγκη ρίψατε σημείωμα”.

Δεν αποκλείω να στηθεί πείραμα στο οποίο να γίνεται γραφική παράσταση του h συναρτήσει του Η.

Βαγγέλης Κουντούρης

καλημέρα σε όλους
δεν έχω καταλάβει ακριβώς αν και πού διαφωνούμε
βλέποντας ξανά την εικόνα , χίλιες λέξεις, και συμφωνώντας με μένα (!) ότι “ο συμβολισμός ενός φυσικού μεγέθους είναι αυθαίρετος”, με προϋπόθεση ότι διευκρινίζεις τί συμβολίζει, θεωρώ ότι ο συντάξας την ερώτηση ερωτά για μήκος στήλης, μήκος δείχνει στο σχήμα, πίεση δεν θα μπορούσε να δείχνει, αφού είναι μονόμετρο μέγεθος, το ότι τo συμβολίζει με p, μπερδεύει, διότι είμαστε σε περιοχή πίεσης που στο βιβλίο συμβολίζεται με p, θα μπορούσε, πάντως, να το συμβολίζει και με F, αρκεί να το διευκρίνιζε
επομένως, σωστή απάντηση είναι η β., το μήκος θα διπλασιαστεί
(η πίεση προφανώς θα μείνει η ίδια, αφού το υγρό της λεκάνης και το βάθος στο οποίο βρίσκεται η μεμβράνη του μανομέτρου δεν άλλαξαν) 

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

καλημέρα Βαγγέλη

συμφωνώ με την επιλογή της απάντησής σου!

επιπλέον, με εντυπωσίασε η κλιμάκωση που φαίνεται να παθαίνει η φάσα του τοίχου πίσω απ’ την πειραματική διάταξη που φαίνεται στο βίντεο που κοινοποίησε ο Γιάννης

&nbspcomment image

πώς να την αιτιολογήσουμε;

Τελευταία διόρθωση3 μήνες πριν από Γιώργος Φασουλόπουλος
Βαγγέλης Κουντούρης

καλό μεσημέρι, Γιώργο
πιθανολογώ ότι το δεξιό τμήμα του δοχείου με το υγρό, μάλλον είναι άλλος χώρος με γυαλί διαφορετικού πάχους

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

σ’ ευχαριστώ Βαγγέλη

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

καλησπέρα Ελευθερία, γεια σου Βαγγέλη

μια ακόμα άποψη για το ερώτημα

η κάμερα δέχεται ακτίνες απ’ το τμήμα της φάσας που δείχνει το μεσαίο βέλος της απεικόνισης. Αυτές οι ακτίνες περνάνε απ τις δυο παράλληλες κατακόρυφες πλευρές του πλαστικού δοχείου με το νερό, οπότε συμβαίνει παράλληλη προς τα κάτω μετατόπιση ως προς την κάμερα. Η προς τα κάτω μετατόπιση ενισχύει την υπόθεση ότι η κάμερα πρέπει να βρίσκεται ψηλότερα απ’ την πραγματική θέση της φάσας

η κάμερα όμως δέχεται ακτίνες και απ το τμήμα της φάσας που σημειώνεται με το τρίτο δεξιά βέλος. Αυτές μπαίνουν στο νερό απ την πλευρική δεξιά κατακόρυφη επιφάνεια του δοχείου, όπως επισημαίνεις Ελευθερία, και βγαίνουν απ’ την κατακόρυφη πλευρά ακριβώς απέναντι απ’ την κάμερα. Αντιμετωπίζουν επομένως στην πορεία τους ένα πρίσμα νερού με θλαστική γωνία 90 μοιρών και εκτρέπονται απ’ αυτό

η κάμερα καταγράφει αυτές τις δύο συμπεριφορές του φωτός, που οφείλονται στην παράλληλη μετατόπιση και στην εκτροπή από πρίσμα μεγάλης γωνίας, οπότε προκύπτουν δυο διαφορετικά οπτικά αποτελέσματα

η μεγαλύτερη εκτροπή των ακτίνων που περνούν απ’ το πρίσμα έχει σχέση με τη θέση και τον προσανατολισμό της κάμερας ως προς το δοχείο και τον τοίχο που είναι κολλημένη η φάσα. Το ίδιο και οι γεωμετρικοί υπολογισμοί