Τελικό διαγώνισμα 2021

A1. Σώμα μάζας m ισορροπεί δεμένο στο κάτω άκρο ιδανικού ελατηρίου σταθεράς k, το πάνω άκρο του οποίου είναι ακλόνητο. Εκτρέπουμε το σώμα κατακόρυφα προς τα κάτω και το αφήνουμε ελεύθερο. Κατά την κίνησή του δέχεται δύναμη απόσβεσης της μορφής FANT = -b υ. Τότε:

α. Η κίνηση είναι αμείωτη

β. Η επιτάχυνση του σώματος όταν περνά από την αρχική θέση ισορροπίας του είναι ίση με μηδέν

γ. Το πλάτος ταλάντωσης αυξομειώνεται περιοδικά

δ. Το έργο της FANT είναι αρνητικό για κάθε μετατόπιση του σώματος

 (Μονάδες 5)

A2. Δύο λείες σφαίρες Σ1 και Σ2 κινούνται σε λείο οριζόντιο δάπεδο χωρίς να στρέφονται με ταχύτητες υ1 και υ2 αντίστοιχα και συγκρούονται ελαστικά. Αμέσως μετά την κρούση οι σφαίρες Σ1 και Σ2 κινούνται με ταχύτητες V1 και V2 αντίστοιχα:

α. η κινητική ενέργεια του συστήματος παραμένει σταθερή σε όλη τη διάρκεια του φαινομένου

β. ισχύει υ1 + V1 = υ2 + V2

γ. η μεταβολή της ορμής της σφαίρας Σ1 κατά την κρούση είναι αντίθετη με τη μεταβολή της ορμής της σφαίρας Σ2

δ. η μεταβολή της κινητικής ενέργειας της σφαίρας Σ1 στη λήξη της κρούσης είναι ίση με τη μεταβολή της κινητικής ενέργειας της σφαίρας Σ2

(Μονάδες 5)

A3. Ιδανικό υγρό ρέει από περιοχή Α σε περιοχή Β οριζόντιου σωλήνα. Το εμβαδόν διατομής του σωλήνα στην περιοχή Β είναι μικρότερο από το αντίστοιχο της περιοχής Α:

α. Η βαρυτική δυναμική ενέργεια του υγρού ανά μονάδα όγκου στην κατεύθυνση ροής μεταβάλλεται

β. Το έργο των δυνάμεων του περιβάλλοντος υγρού από την περιοχή Α στην Β είναι θετικό

γ. Η κινητική ενέργεια του υγρού ανά μονάδα όγκου στην κατεύθυνση ροής μειώνεται

δ. Η πίεση που επικρατεί στην περιοχή Α είναι μικρότερη από αυτή της περιοχής Β

  (Μονάδες 5)

Η συνέχεια σε word

και σε pdf

(Visited 6,105 times, 79 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
47 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Πρόδρομος Κορκίζογλου

Εξαιρετικό διαγώνισμα!!!
Ο υποψήφιος δοκιμάζεται σε ποιοτικά θέματα , και “μετράει” τις δυνατότητές του όσο είναι καιρός.
Μου άρεσαν ΟΛΑ τα θέματά σου!
Να είσαι καλά.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
26 ημέρες πριν

Καλημέρα Αποστόλη.
Πολύ καλό το διαγώνισμα, θα συμφωνήσω με τον Πρόδρομο, απλά θα δώσω δύο ερωτήματα που ξεχώρισα.
Το Α2 και το Β1.
Το πρώτο επιβάλλει σωστή ανάγνωση του ερωτήματος, πράγμα που πολλές φορές δεν κάνει ένας διαβασμένος μαθητής και χάνει ερωτήματα, όπως αυτό.
Το δεύτερο αφού εξετάζει πολύ σοβαρά, ένα θέμα, που ο μαθητής συνήθως χρησιμοποιεί την εξίσωση υcm=ωR, εντελώς τυπικά…

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Αποστόλη.
Σύμφωνος με τους φίλους στους από πάνω ορόφους,…είναι εξαιρετικής ποιότητας.
Στο Α2: είπα σωστή και η β.
Στο Β1 : προτείνω μια προσθήκη . Η ταχύτητα του κέντρου μάζας του τροχού στη διάρκεια της κίνησής του, έχει μέτρο…
Κάνω την πρόταση επειδή δίνεις σχήμα με συγκεκριμένη θέση του Κ προφανώς ορισμένη στιγμή και στις απαντήσεις υπάρχει απάντηση γιαυτή τη θέση
Πολύ μου άρεσε το σύνολο
Καλό Σαββατοκύριακο

Πανανας Γιάνννης
26 ημέρες πριν

Συνάδελφε το διαγώνισμα σου είναι βατό και χρήσιμο για όλους τους υποψήφιους. Πολύ καλή η ιδέα του βατραχίου.
Μια ερώτηση : Αν στο Α4 ο υποψήφιος βάλει Σ γιατί το βιβλίο γράφει “Στις εξαναγκασμένες ταλαντώσεις στο σύστημα προσφέρεται συνεχώς ενέργεια με συχνότητα f μέσω της διεγείρουσας δύναμης ‘ είναι λάθος;

Πανανας Γιάνννης
26 ημέρες πριν
Απάντηση σε  Πανανας Γιάνννης

Το Α4 λάθος. Είναι το δ. του Α5

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Αποστόλη ξέρω πως πονηριές στα θέματά σου δεν χωράνε γιατί δεν το θέλεις.
Θα υποστηρίξω τη θέση μου για το Β1.
α) στην εκφώνηση αναφέρεσαι …”Ο τροχός του σχήματος…”
β) το Κ στο σχήμα φαίνεται ακριβώς στην κατακόρυφη διάμετρο οπότε μπορεί να το εκτιμήσει ο λύτης έτσι.
Αν βέβαια είχες το Κ σε τυχαία θέση εκτός οριζόντιας και κατακόρυφης διαμέτρου και ίσως μια διακεκομμένη κυκλική τροχιά του Κ δεν θα υπήρχε λόγος παρανόησης όπως και αν δεν υπήρχε σχήμα .
Συγνώμη που με υποστηρίζω

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Και στη Γεωμετρία αλλά και σε ασκήσεις Φυσικής πρέπει να δικαιολογήσεις το ότι είναι ορθογώνιο. Για πιο μέτριους μαθητές… Πυθαγόρειο. Για Μαθητές ίσως το ότι βαίνει σε διάμετρο.
Όμως…..
Αυτός που κάνει το σχήμα έχει μεγάλη ευθύνη. Δεν μπορείς να δίνεις παραπειστικά σχήματα.
Ας κάνει ο ευλογημένος ένα τρίγωνο σκαληνό. Εκτός αν είναι ορθογώνιο οπότε θα το σχεδιάσει έτσι και ο εξεταζόμενος θα χάσει μόρια αν δεν το αποδείξει.

Μπάυ δε γουέυ μια άσκηση από το γιουτιούμπ:
comment image

Βρείτε το εμβαδόν του ορθογωνίου τριγώνου του σχήματος.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Αποστόλη, το καλόπιστο του διαλόγου μας είναι δεδομένο εις βάθος παρελθόντος και μέλλοντος χρόνου …
Στο ερώτημα με το τρίγωνο σαφώς δεν έχω το δικαίωμα να το θεωρήσω ορθογώνιο εκτός και αν έβαινε σε ημιπεριφέρεια με μια κορυφή στην περιφέρεια που δεν ήταν αναγκαίο να το λέει η εκφώνηση αφού θα την βλέπω στην περιφέρεια .
Στο επίμαχο (για μένα) ,μιλάς για Κ και δίνεις Κ (σχηματικά σαφές ως προς τη θέση και με την προϋπόθεση ότι βλέπω καλά ή στη φωτοτυπία μεθαύριο, έβαλα τον χάρακα και είδα ) και δίνεις και μια των απαντήσεων ορθή για αυτή τη θέση. Είναι εύκολη η ολίσθηση …νομίζω.
Η διαφορά μας δεν είναι φυσικής αξίας αλλά σύνταξης του θέματος και αν μας βλέπουν οι φίλοι και επιθυμούν ,ας πουν την γνώμη τους και να ξέρουν ότι “το “λάθος” θα το πάρουμε αγκαλιά”. Ο πληθυντικός γιατί έτσι πιστεύω.
Βέβαια θα έχει αξία η απάντηση των μαθητών και φαντάζομαι έναν τολμηρό ο οποίος θα δώσει και τις δύο ορθές τεκμηριωμένα βέβαια,
οπότε θα βάλλει σε περίσκεψη τον βαθμολογητή.
Πάντως αν εξελιχθούν σε Μαραθώνιο τα σχόλια είναι δεδομένο το αποτέλεσμα.
Γειά σου Αποστόλη

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Αποστόλη έπαθα ότι περιγράφει ο Παντελής ως πιθανό να συμβεί.
Θεώρησα πως αναφέρεται στη δεδομένη στιγμή που το Κ βρίσκεται στην κατακόρυφο..
Δεν διάβασα την απάντηση γ καν.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Γειά σου Γιάννη.
Κάτι θυμάμαι σε θέματα Πανελληνίων που το σχήμα δημιουργούσε πρόβλημα στο κείμενο. Το ψάχνω κάπου στα ρευστά νομίζω ήταν.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Παντελή θυμάμαι πρόβλημα σε θέμα με σφαίρα που σχεδιάστηκε μικρή και δεν ήταν μικρή.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Όμορφο διαγώνισμα Αποστόλη.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Αποστόλη προς Θεού.
Φυσικά δεν είπα ότι δίνεις παραπειστικό σχήμα.
Απαντώ στην ερώτησή σου με το τρίγωνο που φαίνεται ορθογώνιο.
Εάν δεν είναι και το κάνεις να μοιάζει με ορθογώνιο, έχουμε παραπειστικό σχήμα.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Σε ξέρουμε Αποστόλη…Να είσαι πάντα καλά

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Kαλησπερα Αποστόλη,καλησπερα σε ολους. Η προταση του Α5 δ. “Σε μια εξαναγκασμένη ταλάντωση, ο διεγέρτης προσφέρει συνεχώς ενέργεια στο ταλαντούμενο σύστημα.” ειναι ισοδυναμη με την προταση ¨” Η ισχυς P(t) της δυναμης που ασκει ο διεγερτης στο ταλαντουμενο συστημα ειναι θετικη για καθε t.”? H με την προταση “Η ισχυς P(t) της δυναμης που ασκει ο διεγερτης στο ταλαντουμενο συστημα ειναι θετικη ‘η μηδεν για καθε t.”? η με καμμια απο τις δυο?

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Αυτο σιγουρα αν δεν βρισκομαστε σε συντονισμο.Εγω Αποστολη ρωταω τι εννοει η προταση Α5δ.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Για μένα η αντίθετη πρόταση είναι:
Υπάρχει εξαναγκασμένη ταλάντωση κατά την οποία υπάρχουν στιγμές στις οποίες ο διεγέρτης αφαιρεί ενέργεια.
Η παραπάνω πρόταση είναι σωστή, Επομένως η Α5δ είναι λανθασμένη.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Η προταση του σχολικου  “Στις εξαναγκασμένες ταλαντώσεις, στο σύστημα προσφέρεται συνεχώς ενέργεια με συχνότητα f μέσω της διεγείρουσας δύναμης.” Πρεπει να εκληφθει ως σωστη αφου την γραφει το σχολικο.Αρα το σχολικο αναφερεται στην μεση ισχυ κατα την διαρκεια μιας περιοδου η οποια σε καθε περιοδο ειναι θετικη. Αυτο μαλλον εννοει με την λεξη “συνεχως”.Εγω ρωτησα ο Αποστολης που εβαλε την ερωτηση τι εννοει διοτι χρησιμοποιει την ιδια εκφραση με το σχολικο. Αρα με βαση το σχολικο η προταση ειναι σωστη.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Κωνσταντίνε ο Αποστόλης θίγει ένα θέμα που στο σχολικό βιβλίο τίθεται “αμφίσημα”. Καλώς το κάνει αυτό.
Είναι σαν να λέει “Προσέξτε συνάδελφοι”.
Αυτοί που θα επιλέξουν το θέμα θα πρέπει να προσθέσουν κάτι σαν:
Σε κάθε εξαναγκασμένη ο διεγέρτης προσφέρει ενέργεια σε χρόνο πολλαπλάσιο της περιόδου.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Το θεμα ειναι οτι η προταση Α4δ οπως ειναι διατυπωμενη πρεπει να θεωρηθει σωστη αν υποθετικα τιθετο ετσι ακριβως στις πανελληνιες διοτι ειναι καρμπον η προταση του σχολικου.Η προταση σου ¨”Υπάρχει εξαναγκασμένη ταλάντωση κατά την οποία υπάρχουν στιγμές στις οποίες ο διεγέρτης αφαιρεί ενέργεια.” ειναι σωστη αλλα ειναι διατυπωμενη με μαθηματικο τροπο και δεν υπαρχει ασαφεια ουτε η εκφραση σου μοιαζει με την εκφραση του σχολικου.

Τελευταία διόρθωση26 ημέρες πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Κωνσταντίνε ένας που την χαρακτηρίζει σωστή δικαιούται τα μόρια διότι …. το σχολικο βιβλίο.
Ένας που τη χαρακτηρίζει λανθασμένη δικαιούται τα μόρια διότι είναι τέτοια.
Έτσι το θέμα έχει πρόβλημα. Θα δινόταν εντολή να εκληφθούν και οι δύο σωστές και αυτό προκαλεί προβλήματα.

Όμως ο Αποστόλης δεν βάζει θέμα σε Εξετάσεις. Κάνει κάτι καλύτερο.
Προκαλεί συζήτηση και ίσως εφιστά την προσοχή σε συναδέλφους που θα κληθούν να βάλουν θέματα.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Να σου θεσω ενα αλλο ερωτημα, Η προταση : “Σε μια εξαναγκασμένη ταλάντωση,στην κατασταση συντονισμου ο διεγέρτης προσφέρει συνεχώς ενέργεια στο ταλαντούμενο σύστημα.” Σωστο η λαθος?

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Στις ακραίες θέσεις η ισχύς της δύναμης του διεγέρτη είναι μηδενική.
Τις στιγμές αυτές δεν προσφέρει ενέργεια.
Εννοείς αυτό όμως;
Εννοείς πως υπάρχει και περίπτωση μηδενικής απόσβεσης;
Εννοείς ότι με κατάλληλες αρχικές συνθήκες ο διεγέρτης αφαιρεί αρχικά ενέργεια και μετά προσφέρει;
Δες εδώ:
comment image
Μηδενική απόσβεση και συντονισμός!!
Αρχικά μειώνεται το πλάτος και μετά αυξάνεται!
Ποια απ’ όλες τις περιπτώσεις σκέφτεσαι;

Άσχετα όμως με το ποια σκέφτηκες, η πρόταση έχει πρόβλημα.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Ναι αυτο εννοω.Και εννοω μετα την ληξη των μεταβατικων φαινομενων.Αλλα σε καθε περιπτωση η προταση ειναι σαφεστατα λαθος διοτι ανεξαρτητα απο τις αρχικες συνθηκες,τις χρονικες στιγμες κατα τις οποιες το σωμα ειναι ακινητο,δεν προσφερεται καθολου ενεργεια αφου η ισχυς της δυναμης του διεγερτη ειναι μηδενικη. Εγω ερμηνευω την λεξη ” συνεχως” ως ισοδυναμη με την : “για καθε t”.Η προταση ομως εχει οντως προβλημα διοτι με βαση το σχολικο σε καθε εξαναγκασμενη ταλαντωση προσφερεται συνεχως ενεργεια απο τον διεγερτη και αρα και σε αυτην.Αυτοι που γραψαν το σχολικο δεν εχουν αγνοια, ξερουν τι συμβαινει απο πλευρας φυσικης. Απλως χρησιμοποιουν λανθασμενες εκφρασεις. Mε την λεξη συνεχως, εννοουν:“για καθε περιοδο”. Οτι δηλαδη συνεχως η συνολικη ενεργεια που προσφερεται απο τον διεγερτη κατα την διαρκεια μιας περιοδου ειναι θετικη. Θετικη την μια περιοδο ,θετικη και την επομενη περιοδο κλπ.Τα προβληματα αυτα δεν υπαρχουν σε βιβλια μαθηματικων διοτι οι μαθηματικοι γνωριζουν καλυτερα περι ψευδων και αληθων προτασεων και ειναι πολυ προσεκτικοι στις διατυπωσεις τους .Θυμαμαι αυτο που ειχες πει οτι ειχε πει ο Ανδρέας Κασσέτας για τις λεξεις.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Γιάννη συμφωνω. Στην ερωτηση αυτη οτι και να απαντησουμε παιρνουμε τα μορια.Για αυτον ακριβως τον λογο τετοια ερωτηση δεν προκειται να πεσει.Αν μια στις χιλιες πεσει τοτε ολες οι απαντησεις θα πιαστουν σωστες.

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
26 ημέρες πριν

Καλησπέρα Αποστόλη. Πολύ καλό διαγώνισμα, με ερωτήματα που πρέπει να γνωρίζει ο υποψήφιος. Ξεχωρίζω τα Β2, Β3, Β4 και όλο το Α, αφού έχει πολύ ψαγμένες ερωτήσεις.
Ας πούμε στο Α2 προσπαθούσα να βρω γιατί δεν είναι το β, ώσπου είδα ότι έλειπε το “κεντρικά”…
Παρατηρώ συμφωνία με τον Παντελή για Δ΄θέμα σε ταλάντωση. Ίδωμεν.
Να είσαι καλά!