Οι αθλητές και το NH4NO3

Οι αθλητές έχουν κατά την προπόνηση τους ένα σακουλάκι που περιέχει ΝΗ4ΝΟ3 και χωρίζεται με μια μεμβράνη με νερό. Σε περίπτωση τραυματισμού δημιουργούν ένα ψυχρό επίθεμα τραβώντας την μεμβράνη και κάνοντας ανάμιξη των 2 ουσιών δημιουργώντας διάλυμα ΝΗ4ΝΟ3. Επίσης οι ορειβάτες έχουν αντίστοιχο σακουλάκι που περιέχει ΚΟΗ και χωρίζεται με μεμβράνη με νερό. Τραβώντας την μεμβράνη δημιουργούν διάλυμα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως θερμό επίθεμα που ενδεχομένως να χρειαστεί για να ζεσταθούν οι ίδιοι ή κάποια κονσέρβα. Εξηγήσετε γράφοντας και τις αντίστοιχες χημικές εξισώσεις.

Λύση

Στην πρώτη περίπτωση γίνεται η διάλυση του ΝΗ4ΝΟ3 → ΝΗ4+ + ΝΟ3 με ΔΗ1

Το ΝΗ4+ αντιδρά με Η2Ο στη συνέχεια και παράγεται ΝΗ3 και Η3Ο+ με ΔΗ2. Η ΔΗ2 είναι σίγουρα θετική αφού ο ιοντισμός είναι ενδόθερμη αντίδραση ενώ για την ΔΗ1 δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι αφού είναι το άθροισμα 3 ΔΗ , της ΔΗα για την διάσπαση του δεσμού της ετεροπολικής ένωσης που είναι σίγουρα θετική, την ΔΗβ για την διάσπαση διαμοριακών δεσμών του μορίου νερού που είναι κι αυτή σίγουρα θετική και την ΔΗγ για το σχηματισμό των εφυδατωμένων ιόντων που είναι αρνητική. Η ΔΗ1 = ΔΗα + ΔΗβ + ΔΗγ, άρα δεν μπορούμε να γνωρίζουμε εκ των προτέρων τι είναι. Όμως για το συνολικό φαινόμενο ισχύει ΔΗ1 + ΔΗ2 > 0, δηλαδή είναι ενδόθερμη οπότε απορροφάται θερμότητα από το περιβάλλον και έχουμε ψύξη του διαλύματος που λειτουργεί ως ψυκτικό επίθεμα σε περίπτωση τραυματισμού του αθλητή. Αντίθετα η διάλυση του ΚΟΗ σε Κ+ και ΟΗ που ομοίως με την πρώτη περίπτωση ορίζεται το άθροισμα τριών ΔΗ, όπου ΔΗα > 0, ΔΗβ > 0 και ΔΗγ < 0 ορίζεται ομοίως ως ΔΗ2 = ΔΗα + ΔΗβ + ΔΗγ < 0, οπότε η αντίδραση είναι εξώθερμη εκλύεται θερμότητα και το σακουλάκι χρησιμοποιείται ως ζεστό επίθεμα.

 

(Η ανάλυση των ενθαλπιών διάλυσης στις επιμέρους δεν χρειάζεται γιατί η ΔΗ διάλυσης είναι εκτός), απλά την έκανα για να είναι πιο αναλυτική η εξήγηση. Αυτό που χρειάζεται να γράψει ο μαθητής είναι τις χημικές εξισώσεις από το κεφάλαιο οξέων, βάσεων και απλά ότι ΔΗ1 + ΔΗ2 > 0 ώστε να δημιουργείται ψυκτικό επίθεμα ενώ στη δεύτερη η αντίστοιχη ΔΗ1 είναι και η συνολική ώστε είναι αρνητική οπότε έχουμε εξώθερμη αντίδραση, έκλυση θερμότητας και δημιουργία θερμού επιθέματος.

 

π.χ.2    Ένα κουνούπι περπατά πιο εύκολα Η2Ο(l) ή σε CH3CHO(l);

Φυσικά στο νερό λόγω των πιο ισχυρών διαμοριακών δεσμών Η σε σχέση με τις διαμοριακές δυνάμεις διπόλου – διπόλου που έχουμε στα μόρια της ακεταλδεΰδης που επομένως δημιουργούν μεγαλύτερη επιφανειακή τάση στο νερό και το κουνούπι περπατά ευκολότερα.

 

(Visited 942 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
6 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
3 μήνες πριν

Σοφία καλημέρα και καλή αρχή στις αναρτήσεις σου.
Όπως βλέπεις έκανα ένα ρετούς στην ανάρτησή σου.
Προσοχή δεν βάζουμε το κείμενο στον τίτλο αλλά παρακάτω που λέει κείμενο!
Καλό θα είναι να μπαίνει και μία εικονίτσα για λόγους ομοιγένειας. (Αν δεν την βάζεις εσύ θα την βάζω εγώ ή ο Διονύσης!!!
Για κάθε βοήθεια εδώ είμαστε.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
3 μήνες πριν
Απάντηση σε  Καλλιγα Σοφια

Καλημέρα Σοφία.
Δεν γράφουμε “ενημέρωση” μέσω της προσωπικής σελίδας ή μέσω της σελίδας “δραστηριότητας”. Οι αντίστοιχοι σχολιασμοί που κάνατε, μάλλον δεν διαβάστηκαν από κανένα.
Αναρτούμε με “προσθήκη άρθρου” και σχολιάζουμε κάτω από κάθε ανάρτηση.

Γιωργος Σωτηροπουλος

Καλησπερα σας, αν και πολυ πιθανον να ειμαι λαθος, δεδομενου οτι γνωριζουμε στην Γ λυκειου οτι η διασπαση δεσμων απαιτει ενεργεια πως γινεται να απαντησουμε, αγνοωντας τις ενθαλπιες διαλυσης και σχηματισμου εφυδατωμενων ιοντων, οτι η διασπαση του ΚΟΗ θα δινει συνολικα αρνητικη ΔΗ;