Θέμα Β με άρωμα πανελληνιων

Θέμα Β με άρωμα πανελληνίων
Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε θέματα που συσχετίζουν την χημεία με πραγματικές της εφαρμογές στη βιολογία, αλλά και σε άλλους τομείς, σχετικά απλά που όμως μπερδεύουν τα παιδιά, γιατί προσπαθούν για πχ να δώσουν απάντηση σκεφτόμενοι και βιολογία ενώ σίγουρα η απάντηση θα καθορίζεται μόνο από γνώσεις χημείας.
Πχ1 Ασθενής με καταρράκτη υποβλήθηκε σε εγχείριση και παρουσίασε επιπλοκή οίδημα (πρήξιμο)στο μάτι. Ο γιατρός του χορηγεί κολλυριο. Τι είναι το κολλυριο σε σχέση με το κυτταρικό υγρό του ματιού υπερτονο ισότονο ή υποτονο;
Φυσικά υπερτονο και εδω πρέπει να αιτιολογησουμε ότι από το φαινόμενο της ώσμωσης ξέρουμε ότι δια μέσω ημιπερατης μεμβράνης που είναι η μεμβράνη των κυττάρων του ματιού ρέει διαλύτης από το πιο αραιό στο πιο πυκνό, άρα εν προκειμένω για να ξεπρηστεί το μάτι θα ρέει κυτταρικό υγρό (δ/της) στο πιο πυκνό διάλυμα του υπερτονου κολλυριου με το οποίο ήρθε σε επαφή.
Πχ2 Γιατί το μέλι δεν χρειάζεται συντηρητικά;
Εδώ πρέπει να σκεφτούμε (ίσως δίνεται και υπόδειξη) ότι τα συντηρητικά εμποδίζουν την ανάπτυξη μικροοργανισμών δηλαδή κυττάρων. Το διάλυμα του μελιού είναι πολύ πυκνό σε σχέση με το κυτταρικό υγρό του μικροοργανισμου οπότε σύμφωνα με το φαινόμενο της ώσμωσης θα φύγει όλο το κυτταρικό υγρό από τον μικροοργανισμο, το κύτταρο θα συρρικνωθεί και θα καταστραφει.

(Visited 947 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
2 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
3 μήνες πριν

Καλημέρα Σοφία και καλό ΣΚ.
Βρήκα ίδιο θέμα αναρτημένο σήμερα για 2η φορά, το οποίο κατέβασα, αφήνοντας την πρώτη ανάρτηση.