Μια άσκηση – δυο απορίες

Καλησπέρα, χρόνια πολλά σε όλους και καλή επιτυχία στα παιδιά.
Δυο οριζόντιοι και απείρου μήκους αγωγοί χ΄χ και ψ΄ψ, έχουν μηδενική αντίσταση και βρίσκονται σε κατακόρυφο ομογενές πεδίο Β. Οι αγωγοί ΚΛ και ΜΝ έχουν μάζες 1Kg και 4Kg αντίστοιχα, αντίσταση R ο καθένας και μπορούν να κινούνται χωρίς τριβές όπως φαίνεται στο σχήμα. Δίνουμε στον αγωγό ΚΛ αρχική ταχύτητα 5m/s. Να βρεθούν οι ταχύτητες των αγωγών όταν η απόσταση μεταξύ τους γίνει ελάχιστη.
Η συνέχεια:

Μια άσκηση – δυο απορίες

(Visited 813 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
39 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Μανόλης Μαργαρίτης
2 μήνες πριν

είναι εντος , μεταβάλλεται η ροή που ορίζει το κλειστό κύκλωμα κτλ.
δεν ισχύει ο νόμος της δρασης αντίδρασης έχουμε μεσολάβηση πεδίου

Μανόλης Μαργαρίτης
2 μήνες πριν

Ακυρο είναι εκτός , άλλωστε έχει δυο πηγες

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Βασίλη, έχω γράψει και παλιότερα, πως όταν η εξέλιξη του φαινομένου, δεν μπορεί
να γίνει αντιληπτή διότι απαιτεί νόμους που δεν έχουμε διδάξει, η ηθική της εξέτασης απαιτεί να αφήνουμε τέτοια ερωτήματα στην άκρη….

Ας ρωτήσουμε λοιπόν
Τη στιγμή που η απόσταση γίνεται ελάχιστη να βρείτε:
α. Το ρεύμα στο κύκλωμα
β. Το ρυθμό μεταβολής της ταχύτητας κάθε αγωγού
γ. Το ρυθμό μεταβολής της κινητικής ενέργειας κάθε αγωγού
δ. Το ρυθμό έκλυσης θερμότητας στους αντιστάτες του κυκλώματος

Να γράψω και άλλα;;;;

Μπορεί ο μαθητής να απαντήσει κάποιο από τα παραπάνω;;;;

Αν όχι, διότι δεν του έχουμε διδάξει κάτι απόλυτα χρήσιμο, τον 2ο κανόνα Kirchhoff,
τι νόημα έχει να σκαλίζουμε “πληγές”;;;

Απόλυτα ΕΚΤΟΣ

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Θοδωρής Παπασγουρίδης
Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
2 μήνες πριν

Καλημέρα Βασίλη.
Θα συμφωνήσω ότι μια τέτοια άσκηση δεν πρέπει επ΄ ουδενί να μπει στις εξετάσεις.
Αλλά γιατί μιλάς για δράση αντίδραση;
Στο πρώτο σχήμα οι αγωγοί δέχονται αντίθετες δυνάμεις, αλλά αυτές δεν αποτελούν ζευγάρι δράσης -αντίδρασης, Ασκούνται στους αγωγούς από το μαγνητικό πεδίο, δεν ασκείται δύναμη από τον έναν αγωγό στον άλλο.

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
2 μήνες πριν

Καλημέρα Βασίλη. Έχω αναρτήσει την:

Δυο αγωγοί και το φαινόμενο της επαγωγής

Υπάρχει κάτι στη λύση εκεί που είναι εκτός ύλης; Αν διαβάσεις και τα σχόλια, θα δεις ότι όλοι συμφωνούν πως τα ερωτήματα και ο τρόπος προσέγγισης της άσκησης, έχει μεγάλη σημασία και την καθιστούν εντός ύλης.

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Βαγγέλης Κουντούρης

καλημέρα σε όλους
προσωπικά δεν βλέπω 3ο νόμο του Νεύτωνα
ως προς το εντός ή μη (αφού κάποιοι ινστρούκτορες “φάγανε” τον 2ο κανόνα Κίρχωφ) θα επέλεγα Εεπ=dΦ/dt και θα την έκανα εντός (επειδή η ροή μειώνεται η Βεπ πρέπει να “βοηθάει” την υπάρχουσα, άρα Β προς τα μέσα, άρα Ιεπ διξιόστροφα, άρα δύναμη Λαμπλάς αριστερά προς τα αριστερά και δεξιά προς τα δεξιά, αριστερά επιβραδυνόμενη, δεξιά επιταχυνόμενη, ώσπου η ροή παραμένει σταθερή, άρα ταχύτητες ίσες)

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
2 μήνες πριν

Δάσκαλε συμφωνούμε…

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
2 μήνες πριν
Απάντηση σε  Βασίλειος Μπάφας

Καλημέρα και πάλι Βασίλη.
Να ξεκαθαρίσω κάτι. Δεν είπα παραπάνω ότι η άσκηση είναι εκτός ύλης
(άλλωστε έχω πάγια θέση αντίθεσης με την λογική αφαίρεσης ασκήσεων από την
ύλη…).
Έγραψα ότι “Θα συμφωνήσω ότι μια τέτοια άσκηση δεν πρέπει επ΄ ουδενί να μπει στις εξετάσεις.”

Η ΑΔΟ μπορεί να εφαρμοστεί, αλλά η εξέλιξη του φαινομένου, πολύ δύσκολα
μπορεί να κατανοηθεί από μαθητή, αν δεν μελετηθεί με δύο πηγές. Μπορεί να
υπολογίσει μαγνητική ροή, να υπολογίσει και ρυθμό μεταβολής της (έστω και με
λίγα περισσότερα μαθηματικά…) αλλά την ουσία της φυσικής … την χάνει.

Στο 2ο σχήμα, δεν έχουμε μονωμένο σύστημα και προφανώς δεν ισχύει η ΑΔΟ.
Αν πάρουμε το (διανυσματικό) άθροισμα Δp1/Δt+Δp2/Δt, αυτό είναι διάφορο του μηδενός, οπότε διάφορο του μηδενός θα είναι και το άθροισμα Δp1+Δp2 για κάθε χρονικό διάστημα

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλημέρα σε όλους, αυτό που καθιστά τέτοιες ασκήσεις ξεκάθαρα εκτός,
είναι η ηθική της εξέτασης

Ναι, υπάρχει αποδεικτική διαδικασία που καθιστά τον υπολογισμό της ΗΕΔ
“εντός”…. Αυτό που δείχνει ο Ανδρέας….
Το Νοέμβρη, επηρεασμένος από την τότε συζήτηση επιχείρησα να παρουσιάσω
ανάλογους υπολογισμούςcomment image

Φυσικά διαδικτυακά… Όχι πως στην τάξη το αποτέλεσμα θα ήταν καλύτερο..
Πιστεύετε ότι μια τέτοια απόδειξη μπορεί να γίνει κατανοητή από τους μισούς
τουλάχιστον μαθητές πανελλαδικά;;;
Διότι, θέμα εξέτασης πρέπει να διαμορφώνεται με βάση κάτι που μπορεί να είναι
αντιληπτό από την πλειοψηφία και όχι από μια ελάχιστη μειοψηφία….
Το μόνο που κατάφερα ήταν να σπείρω πανικό…και ούτε που σκέφτομαι
να επαναφέρω το θέμα ξανά στην επανάληψη….

Φυσικά μπορώ να τους πω…
Θα πάρετε ΑΔΟ και θα βρείτε την κοινή ταχύτητα, διότι τότε το πλαίσιο αποκτά
σταθερό εμβαδόν, παύει η μεταβολή ροής και κάθε επαγωγικό φαινόμενο και
επέρχεται μόνιμη κατάσταση….

Άλλη μια σούπα διδακτικής ανάλογη του “παίρνω ΑΔΣ και ΑΔΜΕ”

Θα ξαναγράψω πως φέτος οι τάξεις θα λειτουργήσουν δια ζώσης 3 μήνες κατά το μέγιστο. Μην τα ξεχνάμε αυτά…

Εγώ δεν μπορώ να πάω σχολείο μέχρι 25/5 διότι έκανα μάθημα 2 ώρες σε τμήμα
Β Λυκ που βρέθηκε θετικός μαθητής, σύμφωνα με το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ
Πάμε πάλι webex ….. στα 3 τμήματα που έκλεισαν (αφού στον προσανατολισμό
οι μαθητές προέρχονται από δύο τμήματα) και στο Γυγ που διαμορφώνεται
νέο πρόγραμμα, ώστε να γυρνάνε σπίτι να κάνουν μέσω webex φυσική και βιολογία,
αφού και η βιολόγος πρέπει να μείνει σπίτι για τον ίδιο λόγο….
Είναι αυτές συνθήκες φυσιολογικές για να ψάχνουμε εξεζητημένα θέματα;;;;

Λέτε αυτό να συνέβη μόνο στο δικό μου σχολείο;;;;;

Η χρονιά είναι δύσκολη μέχρι το τέλος….
Όποιος το ζει, το καταλαβαίνει…Μακάρι να το καταλάβουν και οι συνάδελφοι
που έκαναν αίτηση για συμμετοχή στην ΚΕΕ

Τώρα διάβασα και το σχόλιο του Διονύση και βλέπω απόλυτη συμφωνία
στην ουσία του θέματος….

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Θοδωρής Παπασγουρίδης
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Θοδωρή το θέμα έχει θέση σε διαγωνισμό Φυσικής;

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Γιάννη, χωρίς τον 2ο ΚΚ, μπορούν να στηθούν ερωτήματα έξυπνα
που απαιτούν εμβάθυνση εννοιών φυσικής, αλλά “παιγμένα”
σε διάφορες παραλλαγές την εποχή των δεσμών..
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα κάθε βιβλίο που σέβεται τον εαυτό του
να έχει κάποια εκδοχή αυτής της ιδέας… πράγμα που καθιστά
το θέμα “στημένο και γνωστό” για διαγωνισμό Φυσικής

Εκτός Γιάννη, αν ρωτάς αν είναι κατάλληλος για διαγωνισμό
ο υπολογισμός της Εεπ στο πλαίσιο;
Ούτε αυτό κατά τη γνώμη μου είναι, τουλάχιστον όπως το έδωσα
σε μαθητές υγείας που δεν γνωρίζουν παραγώγιση…

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Θοδωρής Παπασγουρίδης
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Θοδωρή δεν ζήτησα υπολογισμό ΗΕΔ.
Ρώτησα αν ακριβώς αυτή η άσκηση μπαίνει σε διαγωνισμό.
Δηλαδή αν θα βρεθούν παιδιά να τη λύσουν.

Ας προσθέσω και άλλο ερώτημα δύσκολο:
-Μπορώ με κατάλληλη εκφώνηση να την μετατρέψω σε ένα 4ο θέμα που αν και δύσκολο μπαίνει και σε Πανελλαδικές Εξετάσεις;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Δηλαδή ρωτάω αν μπορώ προσθέτοντας ερωτήματα να μετατρέψω την άσκηση του Βασίλη ή την άσκηση του Μανόλη σε θέμα που αρκετά παιδιά αντιμετωπίζουν.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

comment image

Θα δανειστώ τη φωτο από το σχόλιο του φίλου Δημήτρη Τσάτση (σε χάσαμε)
για να σχολιάσω:

“Όλα μπορούν να γίνουν εντός”

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
2 μήνες πριν

Θοδωρή το σχολείο μου βρίσκεται σε περιοχή, όπου ο τοπικός παπάς οργάνωσε ό,τι ήταν δυνατόν για να αυξηθούν τα κρούσματα: Φίσκα εκκλησιασμούς με σχεδόν …απαγόρευση χρήσης μάσκας εντός, περιφορές επιταφίων σε όλη την ενορία με τεράστιο πλήθος συνωστιζόμενων πιστών κ.λ.π. Μάλιστα άκουσα και για “ποινές μετάνοιας” στους υποστηρικτές της …μάσκας!
Οπότε webex για πάντα…
Η άποψή μου είναι ότι άλλο θέμα αν είναι ως άσκηση εντός, δηλαδή λύνεται με βάση την υπάρχουσα θεωρία και άλλο αν είναι ηθικό να μπει παρόμοιο θέμα φέτος με αυτές τις συνθήκες. Στο δεύτερο προφανώς θα συμφωνήσουμε ότι για λόγους ηθικής και συμπαράστασης απέναντι στα παιδιά, δεν πρέπει να μπει ως θέμα.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
2 μήνες πριν
Απάντηση σε  Βασίλειος Μπάφας

Καλησπέρα Βασίλη.
Άρα και στην περίπτωση των αγωγών με ίσα μήκη δε μπορεί να είναι μονωμένο το σύστημα.”
Το σύστημα στην Α΄ περίπτωση είναι μονωμένο. Το διανυσματικό άθροισμα των εξωτερικών δυνάμεων (η συνισταμένη των εξωτερικών δυνάμεων, αν προτιμάς) είναι μηδενική.

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Βασίλη το “ακατάλληλον” εξαρτάται από πολλά.
Π.χ. Υπάρχουν “κατάλληλες” κινηματογραφικές Ιλιάδες (Στηβ Ρηβς) αλλά μπορεί να υπάρξουν και “αυστηρώς ακατάλληλες” αν κάποιος σκηνοθέτης το θελήσει.

Ρωτώ και εσένα (και όποιον θέλει) ότι ρώτησα τον Θοδωρή:
-Μπορώ με κατάλληλη εκφώνηση να την μετατρέψω σε ένα 4ο θέμα που αν και δύσκολο μπαίνει και σε Πανελλαδικές Εξετάσεις;
Πιθανές απαντήσεις:
-Δεν μπορείς.
-Μπορείς.
-Δεν γνωρίζω.

Εννοώ ένα θέμα που δεν θα είναι το πιο δύσκολο απ’ όσα έχουν πέσει κατά καιρούς.
Αν δεν μπορώ, έχει καλώς.
Αν μπορώ, η άσκησή σου και η άσκηση του Μανόλη είναι διδακτέες.

Μανόλης Μαργαρίτης
2 μήνες πριν

Γιάννη καλησπέρα έχω διδάξει παρόμοια με την άσκηση που ανάρτησα, στα παιδιά στις επαναλήψεις δίπλα δίπλα με το συστημα δυο σωμάτων που αναμεσά τους υπάρχει ελατήριο σε οριζόντιο λείο δάπεδο ζητώντας στη μια την θερμότητα στην ελάχιστη απόσταση των ράβδων και τη μέγιστη δυναμική ενέργεια ελατηρίου αντιστοιχα. Το έκανα για την εμπειρία και για να τους δείξω την αξία του νόμου Φαρανταυ σε σχέση με το ΒυΙ να τους εξηγήσω οτι όπως και στο περιστρεφόμενο πλαίσιο στα εναλλασσόμενα όλο το κινούμενο τμήμα του κυκλωματος αντιστοιχει στην Εεπ.

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Μανόλης Μαργαρίτης
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Μανόλη ο λόγος που έθεσα την ερώτηση (-Μπορώ να ….) είναι κατανοητός.
Η άσκηση είναι διδακτέα, ιδίως στην εκδοχή χωρίς ελατήριο.
Έτσι αυτό που γράφεις (όχι για υποψηφίους) μπορεί να αλλάξει αν θελήσουμε μια φιλική εκφώνηση. Μια πολύ φιλική εκφώνηση.

Πάμε διαφορετικά:
Μπορεί να υπάρξει φιλική εκφώνηση του θέματος;
Αν όχι, καλώς γράφεις “Όχι για υποψηφίους”.
Αν ναι, καλώς την διδάσκεις σε υποψηφίους, μια και ουδείς μπορεί να αποκλείσει το να βρεθεί κάποιος που θα παραθέσει την φιλική εκφώνηση που υπαινίσσομαι.

Μανόλης Μαργαρίτης
2 μήνες πριν

Ναι Γιάννη μάλλον μπορεί , όχι πάντως με τον τρόπο της δικής μου ανάρτησης. (μια διευκρίνηση παραπάνω μιλησα για δυο διαφορετικες ασκήσεις που διδαχτηκαν δίπλα διπλα , η μια με τις ράβδους σε ΟΜΠ χωρίς κάποι ελατήριο παρομοια με την αναρτηση μου και η άλλη την κλασική λειο οριζόντιο δαπεδο , ενα σωμα εκτοξευεται με υ0 μετα απο λιγο συγρουεται με ακίνητο οριζόντιο ελατηριο που είναι δεμενο σε ακινητο σώμα , ΑΔΟ κτλ να βρεθει η μεγιστη δυναμική στην ελαχιστη απόσταση χωρίς ΟΜΠ)

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Το καταλαβαίνω Μανόλη. Τι εννοώ:
Όταν ο Βασίλης και ο Μανόλης γράφουν ένα θέμα, αυτό μπορεί να ωφελήσει ένα μαθητή. Όχι διότι θα πέσει με ίδια εκφώνηση και ίδιο στυλ.
Θα τον ωφελήσει διότι αν βρεθεί κάποιος να δώσει το ίδιο με φιλική (καθοδηγητική) εκφώνηση, θα χαρούν που είχαν έρθει σε επαφή με το θέμα, άσχετα αν στην πρώτη επαφή δεν μπόρεσαν να το λύσουν και απλώς διάβασαν τη λύση. Τη δεύτερη φορά, με την συνδρομή και της εκφώνησης, θα το λύσουν.

Αυτά όλα είναι “χρησιμοθηρικά” και θα έπρεπε να τα αποφύγω αλλά τσίμπησα και εγώ.
Ένα θέμα είναι καλό αν σε κάνει να σκεφτείς κάτι.
Το 1987 μ.Χ. έπεσε θέμα στο οποίο δύο μάζες έλκονταν αμοιβαία. Οι μαθητές σκέφτηκαν ότι επρόκειτο για άσκηση των κεφαλαίων 3-4 και αφού δεν άκουσαν “μπαμ” δεν σκέφτηκαν ότι η ορμή διατηρείται.
Είχα βρει ανάλογη άσκηση (με φορτία) στον Αθανασάκη και την είχα κάνει. Αισθάνθηκα τυχερός και χάρηκα σκεπτόμενος ότι κάποιοι θα θυμόντουσαν την περίπτωση.
Ας υποθέσουμε ότι δεν έπεφτε το θέμα. Ζημιά προκάλεσε η παρουσίαση της άσκησης του Αθανασάκη;

Μανόλης Μαργαρίτης
2 μήνες πριν

Γιάννη συμφωνώ απόλυτα , άλλωστε με βάση αυτη τη λογική και στο βαθμό που είναι προσαρμόσιμο σε κάποιο τμήμα μπορούμε να επεκτείνουμε ορισμένα σημεια στη διδασκαλία για την εμπειρία . Το θυμάμαι το θέμα που λες εκείνη τη χρονια , διαβαζα χωρίς φροντιστήριο αλλα είχα πολλά βιβλία ευτυχώς και είχα χτίσει εμπειρία τέτοια ωστε να το αντιμετωπίσω σωστά ευτυχώς