Γραμμικη ταχύτητα

Συναδελφοι καλησπερα. Εαν σε ενα προβλημα ζητειται να υπολογιστει η γραμμικη ταχυτητα του ανωτερου σημειου ενος τροχου που εκτελει ΚΧΟ ποα ταχυτητα εννοει;  Η αποψη μου ειναι οτι πρεπει να υπαρχρι διευκρινηση για γραμμικη ταχυτητα στροφικης κινησης ή γραμμικη ταχυτητα  του σημειου

(Visited 788 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
47 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Θανάση.
Αν το σημείο είναι κάπου αλλού , όχι στην ανώτερη θέση και το στερεό δεν κάνει Κ.Χ.Ολίσθηση, στην ερώτηση ποια είναι η γραμμική του ταχύτητα θα απαντούσα “υγρ = ds(τόξο)/dt = ωR. To ίδιο θα απαντήσω κι εδώ.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ο Ανδρέας Κασσέτας θεωρούσε αδόκιμο τον όρο “γραμμική ταχύτητα”.
Όντως έχει νόημα μόνο ως διάκριση των “γωνιακή ταχύτητα” και “ταχύτητα”.
Καταλαβαίνω βέβαια ότι εννοεί μια ταχύτητα εφαπτόμενη στιν δίσκο και ίση με ω.R.
Το σημείο αυτό διαγράφει κάποιες φορές κυκλοειδή τροχιά.
Τι σημαίνει “γραμμική ταχύτητα” στην περίπτωση αυτήν.

Το τοπίο γίνεται ακόμα χειρότερο όταν ζητάμε την “κεντρομόλο επιτάχυνση” του σημείου.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
2 μήνες πριν

Καλησπέρα Αθανάσιε.
Το ανώτερο σημείο έχει μία και μόνο ταχύτητα. Χωρίς προσδιορισμούς, σκέτη ταχύτητα.
Αυτό ισχύει και για κάθε υλικό σημείο που κινείται ή για κάθε σημείο ενός κινούμενου σώματος. Είτε μιλάμε για υλικό σημείο, είτε για σημείο, αυτό έχει μία ταχύτητα.
Όταν όμως διδάσκεται στην Β΄ τάξη η κυκλική κίνηση, ξαφνικά και από το πουθενά (μάλλον για να μην μπερδεύονται οι μαθητές με την γωνιακή ταχύτητα) διδάσκεται η γραμμική ταχύτητα. Και αφού ορίζεται και διδάσκεται είμαστε υποχρεωμένοι να την “σεβαστούμε”. Ορίστηκε στην κυκλική κίνηση και ας χρησιμοποιείται στην κυκλική κίνηση…
Ερχόμαστε τώρα στην κύλιση τροχού. Υπάρχει κυκλική κίνηση; Όχι δεν υπάρχει, όσο περίεργο και αν ακούγεται, το ανώτερο σημείο έχει μια …ταχύτητα.
Αν όμως στην προσπάθειά μας να μελετήσουμε την σύνθετη κίνηση, την αναλύσουμε σε μια μεταφορική και μια στροφική, τότε εξαιτίας της δεύτερης, το σημείο της περιφέρειας εκτελεί μια κυκλική κίνηση και έχει μία γραμμική ταχύτητα, εξαιτίας αυτής της κίνησης, την οποία εισάγουμε στην μελέτη μας.
Συμπέρασμα: Αν κάποιος μιλήσει για γραμμική ταχύτητα, προφανώς μιλάει εννοώντας την επιμέρους κυκλική κίνηση του σημείου και είναι αυτή που συνδέεται με την γωνιακή ταχύτητα με την εξίσωση υγρ=ωR.
Και σε εξετάσεις;
Ελπίζω οι της ΚΕΕ να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις διατυπώσεις και να είναι ξεκάθαρο τι ζητάνε.
Δεν υπάρχει λόγος να παίξουν με το όνομα σε σημείο που υπάρχει διάχυτη μια ασάφεια. Η εξέταση της ασάφειας δεν αποδεικνύει ύπαρξη ή μη γνώσης ή κατανόησης κάποιου τμήματος της ύλης.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
2 μήνες πριν

Αυτό ακριβώς Αθανάσιε εννοούσα παραπάνω, γράφοντας ότι δεν εξετάζουμε ασάφεια!
Κυρίως δεν την εξετάζουμε σε ερώτηση πολλαπλής επιλογής που ο μαθητής δεν μπορεί να δικαιολογήσει την θέση του…

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
2 μήνες πριν

Γράφαμε μαζί Γιάννη και μάλλον είπαμε και τα ίδια πράγματα, με άλλα λόγια…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Ναι αυτά πιστεύω και εγώ.
Ένα στερεό κάνει δύο κινήσεις και η ταχύτητα της μίας χαρακτηρίζεται “γραμμική”.
Κακώς ίσως.

Ξενοφών Στεργιάδης
2 μήνες πριν

Καλησπέρα, ο μαθητής δεν έχει τα εφόδια για να υπολογίσει την επιτρόχια και κεντρομόλο επιτάχυνση της κυκλοειδούς.Αν αναλύσει την κίνηση και η μεταφορική και η στροφική είναι επιταχυνόμενες, το σημείο έχει την επιτρόχια, την επιτάχυνση της μεταφορικής και την κεντρομόλο.Αυτός που θα χρησιμοποιήσει την ταχύτητα(ολική) και όχι τη γραμμική ταχύτητα για να υπολογίσει την κεντρομόλο επιτάχυνση,προφανώς δεν έχει κατανοήσει τι συμβαίνει.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ξενοφών μάλλον καταλαβαίνω τι εννοείς.
Όμως ένας όρος έχει ένα περιεχόμενο ανεξάρτητα από τις δυνατότητες των μαθητών. Όμως μιλάω γενικά. Παράδειγμα:
comment image

Ποια είναι η κεντρομόλος επιτάχυνση του σημείου;
Είναι το διάνυσμα (1) ή το διάνυσμα (2);
Είναι 8 m/s^2 ή μικρότερη (ως προβολή της οχτάρας);

Ενδεχομένως να εννοείς κάτι άλλο από αυτό που κατάλαβα.

Αν κατάλαβα καλά, καλό θα είναι να μην τίθενται τέτοιες ερωτήσεις.
Σκέψου π.χ. να αποτύχει ο Σπύρος σε τέτοιο ερώτημα που θα απαντήσουν όλοι οι πολύ καλοί μαθητές.

Βαγγέλης Κουντούρης

βέβαια και συμφωνώ με τον Διονύση
η ταχύτητα είναι μία, στιγμιαία, (όπως και η επιτάχυνση)
φυσικά δεν το “ξέρει”, ούτε και το “νοιάζει” το κινητό τι θα γίνει μετά
το μπέρδεμα αρχίζει από την κυκλική κίνηση όπου “κάτι”, που θα έλεγε ο αείμνηστος Ανδρέας, ονομάστηκε επίσης ταχύτητα, αντί ξέρω ΄γω, “σάρωση επιβατικής ακτίνας”
συσσωρευμένο πρόβλημα μέγα: τα σχολικά βιβλία μας γράφτηκαν πριν δεκαετίες, χρειάζονται τροποποιήσεις, συμπληρώσεις, προσθήκες, διορθώσεις, έως και καταργήσεις,
“φωνάζω” χρόνια γι αυτό και, επειδή σε ένα βαθμό είμαι συνυπεύθυνος και συνένοχος, προσφέρομαι δωρεάν, όπου μου ζητηθεί, χωρίς καμία αμοιβή, τζάμπα πώς το λένε…

Ξενοφών Στεργιάδης
2 μήνες πριν

Γιάννη ( Βαγγέλη χαιρετώ) εννοώ ότι το διάνυσμα 2 δεν θα μπορούσε να ζητηθεί από τους υποψηφίους, εκτός βέβαια και αν, όταν, διδάχθηκαν στο σχολείο τους την οριζόντια βολή και επιχείρησαν να την υπολογίσουν από τη σχέση ακ=υ^2/R, οι καθηγητές τους ανέφεραν (ανελλιπώς….) τα περί συνεφαπτόμενου κύκλου…
Επομένως οι ερωτήσεις ή δεν τίθενται ή τίθενται με διεξοδική διατύπωση και ας γίνονται τότε εύκολες οι απαντήσεις.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Πιστεύω και εγώ ότι δεν πρέπει να τίθενται τέτοιες ερωτήσεις.
Γιατί;
Οι μαθητές διδάσκονται ότι σε ένα σημείο σημειώνουμε τρεις επιταχύνσεις:
Αυτήν του γεωμετρικού κέντρου.
Την κεντρομόλο (που βλέπει ο οδηγός του οχήματος).
Την επιτρόχιο (που βλέπει ο οδηγός του οχήματος).
Καλώς τα διδάσκονται διότι κάποιος πρέπει να διευκολύνει τα παιδιά με βάση όσα ξέρουν και μπορούν εύκολα να καταλάβουν.

Αυτά τα “που βλέπει ο οδηγός του οχήματος” δεν λέγονται έτσι.
Οπότε οι μαθητές θεωρούν ως κεντρομόλο την (1).
Αυτό έχει δύο κινδύνους:

  1. Να χαρακτηρισθεί λανθασμένη η επιλογή της (1) ως κεντρομόλου, ενώ τα παιδιά δεν φταίνε.
  2. Το απείρως χειρότερο, να βρεθεί ένας Σπύρος που θα χαρακτηρίσει κεντρομόλο την (2) και να βρεθούν άνθρωποι που θα το θεωρήσουν λάθος.

Εμείς που ξέρουμε “τον δολοφόνο του μυθιστορήματος” δεν πρέπει να κάνουμε τέτοιες ερωτήσεις.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Αντε να πεις στα πιτσιρίκια ότι η οχτάρα είναι (σχεδόν) επιτρόχιος!
comment image

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γενόμενη στην κατώτερη θέση “ακριβώς επιτρόχιος”.

Ξενοφών Στεργιάδης
2 μήνες πριν

Και να το πεις δύσκολο θα πείσεις…
Επειδή αυτός που θα απαντήσει ότι είναι η (2) θα είναι η εξαίρεση, συμφωνώ να μην τεθεί έτσι διατυπωμένο το ερώτημα, διαφορετικά θα πρέπει να υπάρχει επεξήγηση ότι η κίνηση έχει αναλυθεί σε μεταφορική και στροφική κ.λ.π , διατύπωση που είναι από αυτές που δεν σου αρέσουν, αφού αποφεύγεις να γράφεις με μακροπερίοδο.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ας ανεχτώ για μία φορά εκτενείς εκφωνήσεις.
Πως θα ετίθετο τέτοιο ερώτημα χωρίς αναφορά σε παρατηρητή;
Θα ετίθετο ως;
-Η κίνηση είναι σύνθετη, αναλυόμενη σε μία μεταφορική και μία στροφική. Βρείτε την κεντρομόλο επιτάχυνση της στροφικής κίνησης.
Αν όμως τεθεί ως:
-Ποια είναι η κεντρομόλος επιτάχυνση του σημείου Σ;
υπάρχει πρόβλημα. Σωστή απάντηση είναι μόνο η (2).
Οπότε θα ξαναγίνει “των στροφών” με τις δύο αποδεκτές απαντήσεις.

Επειδή έχουμε καταλάβει όλα αυτά, δεν κάνουμε τέτοιες ερωτήσεις.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλησπερα Γιάννη. Η Υποθεση οτι θα τεθει ερωτημα περι κεντρομολου επιταχυνσεως και εμεις θα απαντησουμε το 2 αλλα αυτος θα εννοει το 1 κλπ μου θυμιζει λιγο το ανεκδοτο με τον γρυλο η με την τρομπα αναλογα πως το ξερεις

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Κωνσταντίνε τώρα είδα το σχόλιο.
Τίποτε δεν είναι απίθανο να δούμε ως θέμα.
Αυτό με την επιτάχυνση υπάρχει ως ερώτημα στο σχολικό βιβλίο της Β:
comment image

Προκάλεσε μεγάλη συζήτηση το 2009.

Ξενοφών Στεργιάδης
2 μήνες πριν

Η δεύτερη διατύπωση “Ποιά είναι η κεντρομόλος του σημείου Σ;” θα προκαλέσει αυτό που φοβόμαστε, άρα πρέπει να αποφευχθεί.
Καλό βράδυ.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλό βράδυ Ξενοφώντα.

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα σε όλους,

Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω στο τί ονομαζει το σχολικό της Β΄ “γραμμική ταχύτητα”.

Στη σελίδα 12 διαβάζουμε:
Ομαλή χαρακτηρίζεται η κυκλική κίνηση ενός κινητού, όταν η τιμή
της ταχύτητάς του παραμένει σταθερή.

Και πιο κάτω, σελ. 13:
Σύμφωνα με τον ορισμό της ομαλής κυκλικής κίνησης, η τιμή της ταχύτητας του κινητού παραμένει σταθερή, ενώ η κατεύθυνσή της μεταβάλλεται συνεχώς, επειδή κάθε στιγμή είναι εφαπτόμενη στην τροχιά. Άρα τα διανυόμενα τόξα είναι ανάλογα των χρόνων στους οποίους διανύονται. Μπορούμε συνεπώς να γράψουμε: s = υ t
Επομένως το μέτρο της ταχύτητάς του, που ονομάζεται γραμμική ταχύτητα, θα είναι: υ = s / t

Σε ποιό σημείο γράφει ότι:
Αν το σώμα κάνει κυκλική κίνηση, τότε η ταχύτητά του λέγεται γραμμική ταχύτητα“;

Αυτό που καταλαβαίνω διαβάζοντας το σχολικό, είναι ότι:
Το μέτρο της ταχύτητας ενός κινητού μπορούμε να το λέμε και “γραμμική ταχύτητα”.

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Διονύσης Μητρόπουλος
Βαγγέλης Κουντούρης

καλημέρα σε όλους
Διονύση, επειδή “ως εκ του Κλασσικού”, το ξαναγράφω για να το …εμπεδώσετε,
γνωρίζω ότι το μεταξύ δύο κομμάτων, λειτουργεί ως παρένθεση
(π.χ. ο ΣΥΡΙΖΑ μεταξύ ΚΙΝΑΛ και ΚΚΕ, καλά αυτό κι αν είναι “ατάκα”…),
επομένως εισπράττω ότι “το μέτρο” αναφέρεται στην ταχύτητα, η οποία ταχύτητα και ονομάζεται γραμμική και όχι ότι το μέτρο ονομάζεται γραμμική ταχύτητα, διότι τότε φιλολογίστικα η πρόταση έπρεπε να είναι “το μέτρο της ταχύτητάς του  ονομάζεται γραμμική ταχύτητα”, χωρίς το κόμμα και το “που”=η οποία
Χριστόφορε, και ένας Βαγγέλης έγραψε ότι η ταχύτητα είναι μία, αλλά και ότι και η επιτάχυνση είναι μία,
και για την απόδοση δικαίου και ένας Θοδωρής παλιότερα, μελετώντας οριζόντια βολή

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Βαγγέλη,

Συ είπας 🙂 :
χωρίς το κόμμα και το “που” = η οποία!

Δηλαδή,

Χωρίς το κόμμα:
“το μέτρο της ταχύτητας η οποία ονομάζεται γραμμική ταχύτητα …”
(η επεξήγηση αναφέρεται στην προηγούμενη λέξη)

Με το κόμμα:
“το μέτρο της ταχύτητας, το οποίο ονομάζεται γραμμική ταχύτητα, είναι …”
(Η επεξήγηση αναφέρεται στο υποκείμενο της κύριας πρότασης)

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Διονύσης Μητρόπουλος
Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Βαγγέλη. Έχεις δίκιο: κι εσύ το είπες.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
  • Καλημερα Διονυση. Συμφωνω. Η γραμμικη ταχυτητα βασιζεται στην μετρηση μηκων τοξων πανω σε καμπυλες.(dx/dt) ενω η γωνιακη ταχυτητα βασιζεται στην μετρηση γωνιων (dφ/dt). Απλως επειδη η πρωτη καμπυλη που χρησιμοποιησαμε ως παραδειγμα ηταν ο κυκλος,κακως νομιζεται οτι η γραμικη ταχυτητα ειναι μονο για τον κυκλο.
Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα κι από μένα Κωνσταντίνε.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
2 μήνες πριν

Καλημέρα σε όλους.
Γιάννη και Ξενοφώντα, η αναφορά μας στην επιτάχυνση στο σχήμα του Γιάννη, δεν είναι ανάγκη να έχει τον χαρακτηρισμό κεντρομόλου.
Μπορεί να ζητηθεί απλά η επιτάχυνση του σημείου και ας αφήσουμε τον μαθητή να χρησιμοποιήσει την αποδεικτική του πορεία και εκεί ας ονομάσει και κάποια συνιστώσα της κεντρομόλο…
Διονύση, στο απόσπασμα του βιβλίου:
comment image
το “που” θεωρείς ότι πάει στο “μέτρο” και όχι στη λέξη “ταχύτητα”;
Δεν θα συμφωνήσω, αφού παρακάτω γράφει:
comment image
όπου χρησιμοποιεί τον όρο “γραμμική ταχύτητα” αντί του όρου “ταχύτητα”.
Τέλος πάντων, όπως και να είναι, ο όρος μόνο προβλήματα δημιουργεί…

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλημέρα Διονύση,

Λογικό είναι να μιλάει για “γραμμική ταχύτητα” αφού όλες οι σχέσεις είναι σχέσεις μέτρων!

Δες πχ. στη σελ. 14:
Στην ομαλή κυκλική κίνηση λοιπόν, εκτός από την ταχύτητα (γραμμική) που δίνει το ρυθμό με τον οποίο διανύει το κινητό διαστήματα, χρειαζόμαστε …
(γραμμική, δηλαδή μέτρο, διαστήματα)

και πιο κάτω, σελ. 15:
Στην ομαλή κυκλική κίνηση η τιμή της ταχύτητας είναι σταθερή, όμως η διεύθυνση και η φορά αλλάζουν συνεχώς. Άρα το διάνυσμα της ταχύτητας αλλάζει με αποτέλεσμα να εμφανίζεται επιτάχυνση …
(το διάνυσμα της ταχύτητας αλλάζει, όχι το διάνυσμα της “γραμμικής ταχύτητας”).

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Διονύσης Μητρόπουλος
Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
2 μήνες πριν

Καλημέρα Διονύση.
Θα συμφωνήσω ότι ένα μπέρδεμα υπάρχει, αφού χρησιμοποιεί πότε το ένα και πότε τον άλλο όρο, χωρίς διάκριση…
Όμως τον όρο δεν τον εισάγει για πρώτη φορά το παρόν βιβλίο.
Διαβάζω από το βιβλίο του πολυκλαδικού των Δαπόντε- Κασέτα…
“γ. Στις κυκλικές κινήσεις η ταχύτητα συνηθίζεται να αναφέρεται ως γραμμική, για να αντιδιαστέλλεται με την γωνιακή…”

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Το ξέρω Διονύση, κι εγώ τόσα χρόνια θεωρούσα ότι ο προσδιορισμός “γραμμική” είναι … πλεονασμός, μία είναι η ταχύτητα και ένα το μέτρο της 🙂
Διαβάζοντας όμως (νομίζω εσύ το έγραψες) ότι “έτσι την ορίζει το σχολικό”, λέω για κάτσε να το διαβάσω προσεκτικά, και … διαπιστώνω ότι (εδώ τουλάχιστον) είναι … “αθώο”!
Ονομάζει απλά “γραμμική ταχύτητα” το μέτρο της ταχύτητας!
Οπότε και τύποις δεν υπάρχει αμφιβολία ποια ταχύτητα εννοούμε “γραμμική”. 🙂 🙂

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.
Ποια είναι η γραμμική ταχύτητα σε μια σύνθετη κίνηση;

Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.
Μισό λεπτό. Επειδή απομένουν 2,5 εβδομάδες πριν από τη μεγάλη μάχη και μας διαβάζουν παιδιά:

Πιστεύω πως όλοι ασπαζόμαστε αυτό που είπαν ο Διονύσης και ο Γιάννης: η ταχύτητα είναι ΜΙΑ. Ο όρος γραμμική είναι πλεονασμός. Αν το συζητάμε μεταξύ μας δεν θα ετίθετο τέτοιο ερώτημα. Η ταχύτητα του οιουδήποτε σημείου είναι η σύνθεση. Τελεία. Άρα και στο ανώτερο η ταχύτητα είναι υcm + υγρ. Κι αν είναι Κ.Χ.Ο. 2ωR.

O υποψήφιος υποχρεούται να απαντήσει με βάση αυτά που διδάχτηκε στην Β΄ Λυκείου και κατ επέκταση στην Γ΄. Γραμμική ταχύτητα είναι η ωR. ΤΟ ΙΔΙΟ ΘΑ ΕΚΑΝΑ ΚΙ ΕΓΩ. Να το πω αλλιώς: αν με κάποιο μαγικό τρόπο αναστρεφόταν η χρονολογική σειρά και πήγαινα πρώτα Φυσικό και μετά έδινα πανελλαδικές και ετίθετο τέτοιο ζήτημα , θα απαντούσα με την γνώση του Λυκείου: ωR. Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο. Οι λόγοι εξαντλήθηκαν , τους ανέφεραν με ωραιότατα επιχειρήματα (οι) προλαλήσαντες.

Διονύση (Μητρόπουλε) την καλημέρα μου. Εύχομαι κι εγώ όπως κι εσύ τα θέματα να είναι σαφή , μέσα στα πλαίσια της (όποιας) επιστημονικής σκέψης και γραφής των σχολικών εγχειριδίων της Β΄και της Γ΄. Δεν ξέρω για το τι θα ευχόμουν “να μην πέσει”.

Αυτό που σίγουρα εύχομαι είναι στο Ψ.Ε.Β. να αναζητήσουν το πραγματικά πρωτότυπο θέμα , όχι αυτό που προκαλεί σύγχυση στους υποψηφίους, λίγες ημέρες πριν από τις πανελλαδικές. Αυτό έχει ξανασυμβεί. Εξυπνακισμούς με κάποιο Σ-Λ όλοι μας λίγο – πολύ μπορούμε να κάνουμε.

Οι υποψήφιοι δεν φταίνε σε τίποτα να τους υφίστανται.

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Χριστόφορε.

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Γιάννη,
Είναι αυτό που οι Εγγλέζοι λένε speed αντί velocity 🙂
Το μέτρο της ταχύτητας του σημείου.
Αν δηλαδή σου ζητήσει τη γραμμική ταχύτητα ενός σημείου, … δεν είσαι υποχρεωμένος να βρεις τη διεύθυνσή της 🙂

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Διονύσης Μητρόπουλος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Διονύση.
Η γραμμική ταχύτητα του ανώτερου σημείου ενός τροχού που κυλίεται είναι η ω.R ή η 2ω.R ;

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Πιστεύω ότι η ορθή απάντηση είναι:
υγρ = |υ| = 2ωR
Αλλά … ας ελπίσουμε ότι δεν θα πέσει τέτοιο ερώτημα στο θέμα Α!

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Κυκλοφορεί Διονύση.

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γι’ αυτό λέω … να μην πέσει 🙂

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Με την ευκαιρία, κοίταξα και το σχολικό της Γ΄, εκεί που αναφέρεται στη σύνθετη κίνηση (σελ. 110):

“Το σχήμα 4.4 δείχνει ένα τροχό που κυλίεται. Η κίνησή του μπορεί να θεωρηθεί ως το αποτέλεσμα της επαλληλίας μιας μεταφορικής κίνησης, στην οποία όλα τα σημεία του τροχού, κάθε στιγμή, έχουν την ίδια ταχύτητα υcm (σχ. 4.4α) και μιας στροφικής κίνησης, γύρω από άξονα που περνάει από το κέντρο του τροχού και είναι κάθετος σ’ αυτόν (σχ. 4.4β). Στη στροφική κίνηση όλα τα σημεία του τροχού που απέχουν το ίδιο από τον άξονα περιστροφής έχουν ταχύτητες με το ίδιο μέτρο υ, εφαπτόμενες στην κυκλική τους τροχιά. Η ταχύτητα κάθε σημείου του τροχού είναι η συνισταμένη της ταχύτητας υcm, λόγω μεταφορικής κίνησης και της υ λόγω της στροφικής (σχ. 4.4γ).”

Πουθενά δεν χρησιμοποιεί τον όρο “γραμμική ταχύτητα”.