Subscribe
Ειδοποίηση για
29 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Βαγγέλης Κουντούρης

ευχαριστώ Μανόλη, να είσαι καλά

Βαγγέλης Κουντούρης

η νυσταγμένη μου ματιά “βλέπει” ότι η γωνιακή επιτάχυνση, λόγω της ταχύτητας, ως προς την κορυφή του σκαλοπατιού πρέπει να είναι οριακά μεγαλύτερη απο τη γωνιακή επιτάχυνση λόγω της ροπής του βάρους του κυλίνδρου ως προς το ίδιο σημείο (η αντίδραση του δαπέδου μηδενίζεται)

Σπύρος Χόρτης
1 μήνας πριν

Καλημέρα Μανόλη.
Διαλέγω το α – 2m/s.
Όμως έχεις ανεβάσει πολύ τον πήχη με τα Ρώσικα οπότε αυτό, παρά το γεγονός ότι είναι ωραίο πρόβλημα, μπορείς να το πεις και συνηθισμένο. Να ‘σαι καλά.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.
Είχα δει την άσκηση στο “Διδακτική της Φυσικής” του Ανδρέα Κασσέτα.

Βαγγέλης Κουντούρης

δεν την θυμάμαι Γιάννη, ανέβασέ την, αν σου είναι εύκολο
εγώ, επειδή δεν υπάρχουν εξωτερικές δυνάμεις “ενεργές”, η αντίδραση του δαπέδου είναι οριακά 0, η δύναμη από το εμπόδιο περνά από το κέντρο του κυλίνδρου, “βλέπω” την ταχύτητά του από οριζόντια να πρέπει να γίνει κάθετη στην ακτίνα του που φτάνει στην κορυφή, χωρίς να αλλάξει το μέτρο της, διότι ποίας δύναμης το έργο μείωσε την κινητική ενέργεια;, άρα υπάρχει μεταβολή της ω προς τα δεξιά ως προς την κορυφή του εμποδίου, άρα και γωνιακή επιτάχυνση που πρέπει να είναι οριακά μεγαλύτερη από την προς τα αριστερά που δημιουργεί η ροπή του βάρους του κυλίνδρου

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Βαγγέλη είναι η 23η.
Ο τροχός στο πεζοδρόμιο.

Βαγγέλης Κουντούρης

ευχαριστώ Γιάννη
και αν “μας έχει το νου του” και από “εκεί”, ευχαριστώ κι αυτόν…

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
1 μήνας πριν

Καλημέρα Βαγγέλη.
“ποιας δύναμης το έργο μείωσε την κινητική ενέργεια”
Το βάρος;
Για δοκίμασε ΑΔΣ ως προς το σημείο επαφής με το εμπόδιο και ΑΔΜΕ…

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Διονύσης Μάργαρης
Βαγγέλης Κουντούρης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

έχεις δίκιο, Διονύση
αφού ο κύλινδρος ανασηκώνεται το βάρος του “τρώει” κινητική ενέργεια

Βαγγέλης Κουντούρης

σωστά Μανόλη

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Υπάρχουν δύο στάδια.
Πριν την κρούση και μετά.
Χάνεται σημαντική ενέργεια κατά την κρούση. Διατηρείται μετά την κρούση μέχρι την άνοδο.

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Μανόλη, καλημέρα σε όλους,

Μανόλη συγχαρητήρια για την άσκηση, τώρα την είδα!

Το ίδιο πρόβλημα απώλειας ενέργειας συναντάμε και κατά το πέρασμα ενός κυλιόμενου τροχού από οριζοντιο επίπεδο σε κεκλιμένο:
comment image

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Διονύσης Μάργαρης
Βαγγέλης Κουντούρης

Διονύση, ναι

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης
1 μήνας πριν

Μανόλη καλησπέρα.
Ωραίο πρόβλημα. Προφανώς υπάρχει απώλεια ενέργειας εξαιτίας της κρούσης του δίσκου με το σκαλοπάτι. Σημαντικό για εμένα η σωστή έκφραση της στροφορμής ως προς την κόχη ως Ls+m*Ucm*d αρχικά και μετά ως Ι*ω’.
Σημαντική η παρατήρηση του Διονύση με το πέρασμα του κυλίνδρου που συνήθως αγνοούμε την κρούση.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα παιδιά.
Υπάρχει στη “Διδακτική της Φυσικής”.
Στεφάνι στην ανηφοριά.
Το νούμερο 6.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ευχαριστώ Μανόλη.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Τα προβλήματα που βάζει ο Μανόλης τελευταία και μου αρέσουν και μου έχουν λείψει τελευταία.
Είναι χρήσιμα για πολλούς λόγους.
Ένας λόγος είναι ότι μαθαίνουμε. Πολλά πράγματα τα βλέπουμε όλοι κάποτε για πρώτη φορά και γινόμαστε καλύτεροι. Δεν γεννηθήκαμε ξέροντας την διατήρηση στροφορμής ως προς σημείο επαφής και τον λόγο των ωθήσεων Τ/Ν.
Ένας άλλος είναι ότι μαθαίνοντας προστατεύουμε εαυτούς και τους μαθητές μας από ασκήσεις που απευθύνονται σε μαθητές αλλά είναι λανθασμένες επιστημονικά. Για να μην τριχολογώ μιλώντας γενικά, ένα παράδειγμα:

comment image

Ασκείται δύναμη F γνωστή στην γνωστής μάζας και ακτίνας σφαίρα, για 2 δευτερόλεπτα. Η απόσταση της σφαίρας από το κεκλιμένο είναι τέτοια ώστε η δύναμη να έχει καταργηθεί πριν φτάσει η σφαίρα σ’ αυτό.
Σε ποιο ύψος θ’ ανέβει η σφαίρα;
Προσθέτουμε και άλλα ερωτήματα ώστε η άσκηση να γίνει «πλούσια». Την απόσταση που έχει διανύσει μέχρι να καταργηθεί η δύναμη, την ταχύτητα και την γωνιακή ταχύτητα που αποκτά, τον ρυθμό μεταβολής της στροφορμής και τον ρυθμό μεταβολής της κινητικής ενέργειας την στιγμή τάδε.
Όμορφα όλα αυτά και καλή η πρόθεσή μας. Όμως η άσκηση είναι λαθέστατη.
Αν έχεις δει το πρόβλημα ή δεν βάζεις τέτοια άσκηση ή την θεραπεύεις «καμπυλώνοντας» την ένωση οριζοντίου-κεκλιμένου. Προσέχεις φυσικά η ακτίνα καμπυλότητας να είναι μεγαλύτερη από την ακτίνα της σφαίρας. Ίσως τονίζεις στην εκφώνηση ότι δεν έχουμε απώλεια ενέργειας κατά τη διάβαση από το ένα επίπεδο στο άλλο. Το τονίζεις όμως αφού έχεις βάλει την καμπύλωση στο σχήμα.

Τέτοια θέματα είναι εμμέσως και αμέσως χρήσιμα σε μαθητές. Εμμέσως διότι οι μαθητές ωφελούνται όταν ο καθηγητής τους μαθαίνει κάτι. Αμέσως διότι προστατεύονται από λανθασμένα θέματα.
Τα τελευταία έχουν αυξηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια.
Τα «εξεζητημένα» θέματα είναι εξ’ ίσου χρήσιμα με αυτά που απευθύνονται σε μαθητές και τα χρησιμοποιούν συνάδελφοι διά σχολικήν χρήσιν.
Όταν ο Ανδρέας ανάρτησε τα «70 θέματα» δεν το έκανε για να του στείλει σκάλα κάποιος ανόητος.
Το ίδιο και ο Πάνος Μουστάκας και πολλοί άλλοι.

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Διονύσης Μάργαρης