Το τέλος της πιο δύσκολης χρονιάς

Ήταν η δυσκολότερη χρονιά για όλους, μαθητές και διδάσκοντες. Οι λόγοι γνωστοί και ευχή όλων να μην ζήσουμε μια ανάλογη εμπειρία. Η ύλη περικόπηκε σωστά κατά τη γνώμη μου και έγκαιρα. Αυτό όμως δημιούργησε παρενέργειες αφού υπήρξαν έντονες διαφωνίες για το τι τελικά δικαιούμαστε να εξετάσουμε. Θυμίζω μία από αυτές τις αμφισβητούμενες έννοιες που συνεχίζει να υφίσταται, αφού το οφείλουμε στα παιδιά και κυρίως στην αξιοπιστία της εξέτασης.
Θέμα Α4β από το προτεινόμενο διαγώνισμα του ΨΕΒ στο στερεό

Σωστή απάντηση η (δ)

Συμπέρασμα: Εφόσον υπάρχει σημείο του στερεού που μπορεί να κάνει ομαλή κυκλική κίνηση, το στερεό που ισορροπεί, εκτελεί ομαλή περιστροφική

Πιθανή ερώτηση (από προτεινόμενο διαγώνισμα του 2017 του Κώστα Παρασύρη, όταν εξεταζόταν όλο το στερεό )

Σωστή απάντηση η (γ)

Αμετάβλητη κινητική ενέργεια συστήματος, άρα σταθερές κινητικές ενέργειες σωμάτων, άρα σταθερές ταχύτητες, άρα ομαλές κινήσεις, άρα ισορροπία για κάθε ένα από αυτά: Τ1=m1g, Τ2=m2g, Στ=0–>m1gR1=m2gR2 Όμως R1>R2–>m1<m2
Και μην πείτε πως η περιστρεφόμενη τροχαλία δεν γνωρίζουμε αν έχει κινητική ενέργεια, αφού όπως μας είπαν
“ό,τι γυρνάει έχει ενέργεια”

Αν το Α4β είναι εντός της εξεταζόμενης ύλης και η πιο πάνω ερώτηση είναι επίσης εντός

Πιστεύω ότι οι θεματοδότες δεν θα πέσουν σε ανάλογο ατόπημα, ώστε να μην δούμε και στη φυσική κριτική θέματος 5 μορίων που κάποιοι θα θεωρούν σύννομο και η πλειοψηφία θα “φωνάζει” πως δεν έπρεπε να ζητηθεί

Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά και ως επιτυχία θεωρώ ο κάθε ένας να γράψει το μέγιστο που αντιστοιχεί
στην προσπάθεια που κατέβαλε

(Visited 1.670 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
10 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Ελευθερία Νασίκα
Αρχισυντάκτης
1 έτος πριν

Καλημέρα Θοδωρή.
Το πρόβλημα με το Α4β δε βρίσκεται στο αν είναι εντός ύλης, αλλά στο αν είναι σωστό…
Νομίζω πως ένα σώμα λέμε ότι ισορροπεί, όταν είναι ακίνητο ή κινείται ευθύγραμμα και ομαλά, οπότε τότε υπάρχει κάποιο αδρανειακό σύστημα αναφοράς ως προς το οποίο να είναι ακίνητο.
Ένα περιστρεφόμενο στέρεο, ακόμα και ομαλά περιστρεφόμενο, δε λέμε ότι ισορροπεί, γιατί το σύστημα, ως προς το οποίο είναι ακίνητο, δεν είναι αδρανειακό.
Ελπίζω να μην κάνω κάπου λάθος…
Όμορφη Κυριακή σε όλους!

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Ελευθερία Νασίκα

Kαλημέρα σας. Συμφωνω εχετε δικιο,το ζητημα ειναι αν ειναι σωστό.Επισης ομως και αν ειναι εντος υλης.Το αν ειναι εντος υλης η οχι εξαρταται απολυτως απο το αν ο ορισμος της ισορροπιας στερεου σωματος,ειναι εντος υλης η οχι.Αν εχουμε διαθεσιμο εναν ορισμο,τοτε τεχνικα ειναι πολυ ευκολο να απαντησουμε. Το μονο που εχουμε να κανουμε ειναι να δουμε αν ικανοποιειται ο ορισμος η οχι.Οταν ομως αλλο ορισμο χρησιμοποιει ο ενας και αλλον ο αλλος τοτε δεν υπαρχει καμμια δυνατοτητα συνεννοησης.Σε διαφορες πηγες ομως μπορει κανεις να βρει διαφορετικους ορισμους για το ιδιο πραγμα.
Ορισμος 1 Ενα σωμα ισορροπει οταν υπάρχει κάποιο αδρανειακό σύστημα αναφοράς ως προς το οποίο να είναι συνεχως ακίνητο.
Ορισμος 2. Ενα σωμα ισορροπει αν και μονον αν η συνολικη δυναμη και η συνολικη ροπη που ασκουνται πανω του να ειναι μηδεν.
Ορισμος 3.Ενα σωμα ισορροπει ως προς καποιο συστημα αναφορας οταν ως προς αυτο το συστημα ειναι συνεχως ακινητο.
Και οι τρεις αυτοι ορισμοι ειναι μαθηματικα σαφως διατυπωμενοι. Βεβαια ο ορισμος 1 απαιτει να εχει οριστει προηγουμενως το αδρανειακο συστημα αναφορας
Ενας μετεωριτης ο οποιος κινειται ελευθερος μακρια απο ολα τα ουρανια σωματα,με βαση τον ορισμο 2. ισορροπει και ας κανει συνθετη κινηση.Με βαση τον ορισμο 1. ομως, δεν ισορροπει.Με βαση τον ορισμο 2.η απαντηση δ) του ερωτηματος Α4β ειναι σωστη. Μεβαση τον ορισμο 1.ειναι λαθος. Με βαση τον ορισμο 3. η ερωτηση ολοκληρη ειναι
λαθος διοτι πρεπει να μας καθορισει ως προς ποιο συστημα αναφορας εννοει.
Αν σε ενα αρχικα ακινητο ελευθερο στερεο ασκησουμε για ενα δευτερολεπτο μια δυναμη και μετα την καταργησουμε,τοτε αν αυτη η δυναμη περνουσε απο το κεντρο μαζας,το στερεο μετα την καταργηση της δυναμης θα ισορροπει για παντα και με βαση τον ορισμο 1. και με βαση τον ορισμο 2.Αν η δυναμη δεν περνουσε απο το κεντρο μαζας,τοτε θα ισορροπει μονο με βαση τον ορισμο 2.
Και οι τρεις αυτοι ορισμοι μπορει να βρεθουν σε βιβλια η στο διαδικτυο.Π.χ https://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_equilibrium
Ας παμε στο σχολικο βιβλιο.Ο μονος τροπος να συννενοηθουν οι μαθητες μεταξυ τους και με τους καθηγητες τους ειναι να αναφερονται ολοι στον ορισμο του σχολικου.
Αυτος υπαρχει υποτιθεται στην σελιδα 116. Δεν θα επαναλαβω αυτα που γραφει.Ο ορισμος αυτος ειναι μαθηματικα τελειως λαθος. Αν τον διαβασει ενας μαθηματικος δεν θα καταλαβει τιποτα.Αν διατυπωνε εναν μαθηματικα σαφη ορισμο της ισορροπιας αλλα ηταν το μονο βιβλιο στον κοσμο με αυτον τον ορισμο,τοτε δεν θα μπορουσαμε να πουμε οτι ο ορισμος ειναι λαθος αλλα οτι ειναι αχρηστος διοτι ερχεται σε αντιθεση με την παγκοσμια βιβλιογραφια.Ομως στην περιπτωση του σχολικου ο ορισμος ειναι απλως μια συνεπαγωγη που λεει : Aρχικα ακινητο σωμα ισορροπει,αρα ΣF=0 και Στ=0. Αυτο δεν ειναι ορισμος. Αρα το ερωτημα αυτο οντως δεν θα επρεπε να μπει στις εξετασεις.Βγαζοντας ενα ρεζουμέ απο ολα τα βιβλια του λυκειου δεν μπορω να βγαλω συμπερασμα για το τι ειναι ισορροπια.Εγω οταν λεω ισορροπια εννοω οτι κατι ειναι συνεχως ακινητο (οχι απλως στιγμιαια) και μεταφορικα και στροφικα.Αυτα που λεμε θεωρω οτι ειναι μαλλον προφανη και οχι επιστημη υψηλου επιπεδου και θα επρεπε να ειναι αυτονοητα και σε εκεινους που επιλεγουν τα θεματα των εξετασεων.
Καλη Κυριακη και καλη δύναμη.

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
1 έτος πριν

Καλησπέρα Θοδωρή, καλησπέρα σε όλους.
Θοδωρή σαφής ο στόχος της ανάρτησης, αλλά και σοβαρή η αντίρρηση της Ελευθερίας.
Ποια ακριβώς “ισορροπία” διδάσκονται οι μαθητές;
Διδάσκονται την στατική ισορροπία, όταν ένα σώμα παραμένει ακίνητο σε κάποιο αδρανειακό σύστημα αναφοράς.
Ο,τιδήποτε άλλο, ξεφεύγει από την εξεταστέα ύλη τους.
Επί της ουσίας τώρα, νομίζω ότι υπάρχει μια σύγχυση για το τι σημαίνει ένα στερεό ισορροπεί. Δεν έχουμε ένα ξεκάθαρο ορισμό για το στερεό, οπότε ενώ για το υλικό σημείο τα πράγματα είναι καθαρά, για το στερεό συναντάμε διαφορετικούς ορισμούς…
Προσωπικά δέχομαι την οπτική γωνία της Ελευθερίας.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
1 έτος πριν

Στοίχημα το είχαμε να σχολιάσουμε ταυτόχρονα;
Καλησπέρα Θοδωρή.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
1 έτος πριν

Αν και η γιορτή του πατέρα, είναι… υποβαθμισμένη, χρόνια πολλά σε όλους τους πατεράδες.
Ευχαριστώ για τα “διπλά”, αφού είμαι και father κα grandfather 🙂

Κωνσταντίνος Σαράμπαλης

Συνάδελφοι καλησπέρα.
Ενώ στο υλικό σημείο η έννοια της ισορροπίας του είναι απολύτως διευκρινισμένη (σύνδεση με τον τρόπο κίνησης ή με τη συνθήκη για ισορροπία, παρακάμπτοντας λανθασμένα το σύστημα αναφοράς) στο στερεό τα πράγματα θέλουν διευκρίνηση που δεν υπάρχει στο σχολικό βιβλίο.
Υπάρχουν πολλών ειδών ισορροπίες (με συνδυασμό των δύο επιμέρους κινήσεων ή συνθηκών).
Γι αυτό ας παραμείνουμε στα του σχολικού βιβλίου, δηλ. κανένα υλικό σημείο του σώματος δεν κινείται καθ’ οιονδήποτε τρόπο (στατική ισορροπία).

Κωνσταντίνος Σαράμπαλης

Θοδωρή καλημέρα.
Η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει και προετοιμάζομαι ψυχολογικά. Στα δύο τελευταία χρόνια πλάκωσε και η πανδημία. Μου έλαχε ο κλήρος.
Το σχολείο «ήταν μια κάποια λύσις» στο 24ωρο. Για τη συνέχεια ίδωμεν.
Φέτος, όπως και τις άλλες χρονιές, είμαι στα μηχανήματα και έτσι, εντέχνως, απέφυγα τη διόρθωση, μια άκρως απαιτητική, υπεύθυνη και κουραστική δουλειά, που γίνεται στην Τρίπολη (150 km από δω). Ειδικά φέτος είχα μια επιπλέον δικαιολογία λόγω συνταξιοδότησης από 1η Ιουλίου. Την εποχή των δεσμών (ποιο δύσκολη η διόρθωση) έμενα μια βδομάδα (περίπου) σε ξενοδοχείο.
Οι φετινοί λίγοι και καλοί μαθητές μου έχουν πάει καλά στα προηγούμενα μαθήματα. Μάλλον και αύριο θα έχουμε τα ίδια.
Εύχομαι και στους δικούς σου μαθητές καλή επιτυχία.