Σε λείο οριζόντιο μονωτικό δάπεδο, έχουμε ακλόνητα τοποθετήσει στο σημείο Ο ευθείας (ε), ένα σημειακό θετικό φορτίο Q. Στο σημείο Κ της ευθείας (ε), σε απόσταση (ΟΚ)=r, συγκρατούμε ακίνητη μια μικρή σφαίρα μάζας m και θετικού φορτίου q. Το επόμενο σχήμα παρουσιάζει κάτοψη του οριζόντιου δαπέδου
Κάποια στιγμή αφήνουμε ελεύθερη τη σφαίρα να κινηθεί.
i) Να περιγράψετε το είδος της κίνησης που θα εκτελέσει η σφαίρα και να σχεδιάσετε ένα ποιοτικό διά-γραμμα της ταχύτητάς της σε συνάρτηση με το χρόνο υ=f(t)
ii) Η αύξηση του μέτρου της ταχύτητας, δηλώνει αύξηση της κινητικής ενέργειας της σφαίρας. Ποιας δύναμης το έργο προκάλεσε την αύξηση της κινητικής ενέργειας; Το έργο αυτό εκφράζει μετατροπή βαρυτικής δυναμικής ενέργειας σε κινητική; Ποια ενεργειακή μετατροπή εκφράζει το έργο αυτό;
Ολόκληρο το ΦΕ με προτεινόμενες απαντήσεις
Θοδωρή καλημέρα.
Φαίνεται η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος σε έχει ανανεώσει μιας και τον τελευταίο καιρό είσαι.σε φόρμα. Πολύ καλό φύλλο εργασίας. Μακάρι να βρει ανταπόκριση. Διόρθωσε στην τελευταία σχέση την κινητική ενέργεια από -2J σε 2J
Καλημέρα Θοδωρή.

Ωραία η συνέχεια στα ΦΕ με την δυναμική ενέργεια δύο φορτίων.
Κάνε σωστή αντικατάσταση στην σχέση:
Και αφού πάτησα δημοσίευση, είδα και το σχόλιο του Χρήστου με την επισήμανση για την Κ…
Καλημέρα Χρήστο.
Αφορμή η αναφορά στο βαρυτικό πεδίο της γης.
Η βαρυτική δυναμική ενέργεια είναι έννοια “χειροπιαστή” για τους μαθητές!
ευτυχώς έβαλε ο Διονύσης το χεράκι του μετά του πληκτρολογίου βεβαίως!
(με αυτό το φύλλο εργασίας ξεκινούσα το μάθημα στην ηλεκτρική δυναμική ενέργεια).
Καλησπέρα, Χρήστο, Διονύση ευχαριστώ για την επισήμανση.
Βασίλη, το “χειροπιαστό” της δυναμικής βαρυτικής ενέργειας
με την κατανοητή σχέση που την εκφράζει στο “ομογενές”
βαρυτικό πεδίο, σε μικρά ύψη από την επιφάνεια, είναι ο λόγος που
την κάνει προσιτή και εισάγεται από το γυμνάσιο….
Αντίθετα η δυναμική βαρυτική στο ανομοιογενές πεδίο ξενίζει το ίδιο
όπως η αρνητική ηλεκτρική δυναμική..
Ευχαριστώ για τον εμπλουτισμό της ανάρτησης με το σχόλιο
Μια σκέψη…
Μήπως θα ήταν προτιμότερο αντί για ασκήσεις στην ΤΘΔΔ να γράφονταν
κάποια ΦΕ με κοινό διδακτικό προσανατολισμό;;;;
Έτσι η κοινή στόχευση θα επιτυγχάνονταν στη διδασκαλία και όχι στην
αξιολόγηση…
Ωραία δομημένο φύλλο, Θοδωρή, και σε ευχαριστούμε γι΄αυτό.
Μήπως το δεδομένο πως η δύναμη Coulomb είναι συντηρητική, να δίνονταν από το iii), για να δικαιολογείται ο ορισμός δυναμικής ενέργειας για το σύστημα;
Φυσικά είμαι πολύ πιο πίσω ακόμα, αλλά θεωρώ ότι το κομμάτι αυτό είναι το πιο δύσκολο του κεφαλαίου.
Από παλιά (που τα δίδαξα για τελευταία φορά) θυμάμαι ότι στη γενική παιδεία προτιμούσα τον υπολογισμό του έργου μέσω της διαφοράς δυναμικού, παρά μέσω της μεταβολής της δυναμικής ενέργειας.
Χρησιμοποιούσα δε στις κινήσεις το ΘΜΚΕ και όχι την ΑΔΕ.
Βέβαια, η οδηγία λέει να μη διδαχθούν ερωτήσεις και προβλήματα, που αναφέρονται σε κίνηση ηλεκτρικών φορτίων.
Αν υποθέσουμε, όμως, ότι κάνουμε και μια απλή κίνηση, ποιος τρόπος πιστεύετε ότι είναι προτιμότερος για τη λύση;
Καλημέρα Θοδωρή
Σταθερά τα βήματα…
Χρησιμοποιούσα τη σχέση ΒΠ με ΗΠ όπως ο Βασίλης επειδή το ΒΠ είναι ποιό ευκολοχώνευτο .
Επέμενα στην απαραίτητη αλληλεπίδραση για την έννοια της δυναμικής ενέργειας…
μιλώντας πως αν δεν υπήρχε …
Ελευθερία καλημέρα… και τους δύο θα έλεγα .Το Θμκε καλύπτει βέβαια και την περίπτωση που ο ….”εξωγήινος” δρα κάπως στο κινούμενο
Καλή Κυριακή
Καλησπέρα Ελευθερία, καλησπέρα Παντελή, συγγνώμη για την αργοπορημένη απάντηση και ευχαριστώ για την ενασχόληση
Ελευθερία, νομίζω είναι ακριβώς το ίδιο
Προσωπικά θα επέλεγα τη διαφορά δυναμικής ενέργειας W=Uαρχ-Uτελ
ώστε να υπάρχει ομοιομορφία με τα έργα και των άλλων διατηρητικών
δυνάμεων, κυρίως της δύναμης ελατηρίου
Βασική πρόθεσή μου ήταν να γίνει αντιληπτό πως από τη στιγμή που επιταχύνεται
και αυξάνει η κινητική ενέργεια, κάποια άλλη ενέργεια μετατρέπεται σε κινητική…
Ίσως έχει ενδιαφέρον να τονίσουμε αργότερα στον προσανατολισμό πως ενώ διατηρείται η μηχανική ενέργεια του συστήματος δεν διατηρείται η ορμή αφού το σύστημα δεν είναι μονωμένο
Καλησπέρα Θοδωρή. Εξαιρετικό το φύλλο εργασίας και μας δίνει πολύ ωραία διδακτική πρόταση, αλλά νομίζω κάνει για τη Φυσική Προσανατολισμού.
Κατά τη γνώμη μου δεν είναι Γενικής Παιδείας, ιδιαίτερα με τις φετινές προϋποθέσεις, που και εσύ έχεις τόσες φορές αναφέρει. Αν ένα τμήμα είναι αμιγώς και θετικής και γενικής, εντάξει.
Εγώ ας πούμε 18/10/21 και κάνω ακόμα το κεφάλαιο της Ενέργειας από την Α΄ Λυκείου… Δεν γνωρίζουν τη σχέση έργου και μεταβολής δυναμικής ενέργειας, συντηρητικές δυνάμεις, ισχύ κ.λ.π.
Οι οδηγίες λένε για τη Γενική Παιδεία ” Να μη διδαχθούν ερωτήσεις και προβλήματα που αναφέρονται σε κίνηση ηλεκτρικών φορτίων”
Πριν 2 χρόνια θα αγνοούσα τη συγκεκριμένη οδηγία, τώρα όμως δυστυχώς είναι πολύ επίκαιρη. Αν τους αρχίσω και κινήσεις σε ηλεκτρικό πεδίο, θα χάσω το λίγο ενδιαφέρον των πολλών…και δε θα βγει χρονιά, αφού δεν επιτρέπω να διαβάζουν στην ώρα μου, άλλα μαθήματα ή να κοιμούνται στα θρανία…
Να είσαι καλά!
“…αφού δεν επιτρέπω να διαβάζουν στην ώρα μου, άλλα μαθήματα ή να κοιμούνται στα θρανία…”
Τα είπες όλα Ανδρέα
Ναι μπορεί να χρησιμοποιηθεί στον προσανατολισμό…..
Καλησπέρα σε όλη την παρέα, καλησπέρα Παντελή και Θοδωρή.
Παντελή, δεν το έπιασα αυτό με τον “εξωγήινο”, είναι η αλήθεια!
Θοδωρή, και γω προς τα κει κλίνω τελικά, για τους λόγους που αναφέρεις.
Καλημέρα Ελευθερία.
Δεν πιστεύω να σε τρομοκράτησε ο “εξωγήινος” τον οποίο θεώρησα ότι δρά με κάποιο τρόπο στο κινούμενο φορτισμένο σώμα οπότε με βολεύει το ΘΜΚΕ που απαιτεί έργα δυνάμεων …
Καλημέρα σε όλους.
Διάβασα τις τοποθετήσεις σας, οπότε να πω μια σκέψη.
Δεν διαφωνώ Θοδωρή ότι καλό είναι να συνδέουν οι μαθητές το έργο με τις μεταβολές της δυναμικής ενέργειας και μακάρι να περάσει η μέθοδος.
Έπεισες και την Ελευθερία βλέπω (καλημέρα Ελευθερία).
Αλλά εγώ θα προτιμούσα το ΘΜΚΕ (αν και Αλεξοπουλικός…) και την χρήση των δυναμικών. Γιατί;
1) Γιατί περνάει πιο εύκολα στα παιδιά.
2) Γιατί καλύπτει και την κίνηση σε ομογενές πεδίο.
3) γιατί και στο συνεχές ρεύμα μας ενδιαφέρει η τάση και το έργο qV και όχι οι δυναμικές ενέργειες.
4) Γιατί ισχύει και στην περίπτωση που στο σωματίδιο ασκείται και κάποια άλλη δύναμη, εκτός αυτής του πεδίου.
Η τελευταία περίπτωση ήταν ο … εξωγήινος του Παντελή! (Καλημέρα Παντελή).
Καλημέρα Διονύση.
Τα είπες σαν γήινος !