Μπρος ή πίσω;

 

Σε λείο οριζόντιο επίπεδο κινείται με σταθερή ταχύτητα u0=5m/s μια μακριά σανίδα μάζας Μ=10kg. Σε μια στιγμή αφήνουμε πάνω της, χωρίς αρχική ταχύτητα, ένα σώμα Α μάζας m=2,5kg, όπως στο σχήμα και παρατηρούμε ότι παρασύρεται από την σανίδα γλιστρώντας για λίγο πάνω της.

  1. Το σώμα Α θα κινηθεί προς τα δεξιά ή προς τα αριστερά; Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας, δίνοντας και κατάλληλο σχήμα, στο οποίο να έχουν σημειωθεί οι δυνάμεις που ασκούνται σε σανίδα και σώμα Α.
  2. Το σύστημα των δύο σωμάτων είναι ή όχι μονωμένο;
  3. Κάποια στιγμή t1, το σώμα Α κινείται προς τα δεξιά με ταχύτητα μέτρου υ2=2m/s. Να υπολογιστεί η ταχύτητα της σανίδας την στιγμή αυτή.
  4. Αν τη στιγμή t1 η ορμή του σώματος Α μεταβάλλεται με ρυθμό dp2/dt=5kg∙m/s2, ενώ η ασκούμενη δύναμη τριβής μεταξύ των δύο σωμάτων είναι σταθερή, να βρεθούν:

α) Η ολική μεταβολή της ορμής της σανίδας.

β) Το χρονικό διάστημα που διαρκεί η ολίσθηση του σώματος Α, πάνω στη σανίδα.

Απάντηση:

ή

 

 

(Visited 545 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
16 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Πρόδρομος Κορκίζογλου
14 ημέρες πριν

Καλημέρα Διονύση και συγχαρητήρια!
Καί αυτή η ανάρτησή σου είναι άκρως στοχευμένη
προκειμένου να δείξεις τη γενικευμένη μορφή του 2ου νόμου του Νεύτωνα, που σημειωτέον πολλοί υποψήφιοι την ..ξεχνάνε στη Γ Λυκείου!
Το σύστημα που μελετάς θα μπορούσαμε να το βαφτίσουμε ότι ανήκει στις ”κρούσεις μακράς χρονικής διάρκειας”
και έχει τις ιδιαιτερότητές του, που εδώ εύστοχα αναδεικνύεις!
Να είσαι καλά και καλή Κυριακή.

Αποστόλης Παπάζογλου
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Καλημέρα Διονύση και Πρόδρομε.
Διονύση νομίζω ότι το παρατραβάς: μια άσκηση απαγορευμένη στη Γ Λυκείου, την «κατεβάζεις» στη Β;
Τέτοια θέματα πρέπει να παρουσιάζονται από νωρίς, αφού γκρεμίζουν τον μύθο, ότι ΑΔΟ σημαίνει μόνο κρούση και μας πηγαίνουν μπρος και όχι πίσω…

Τελευταία διόρθωση14 ημέρες πριν από Αποστόλης Παπάζογλου
Θοδωρής Παπασγουρίδης
14 ημέρες πριν

Καλημέρα Διονύση, καλημέρα σε όλους τους συνομιλητές***

Αποστόλη με πρόλαβες… Ναι μεν “απαγορεύεται” στην Γ Λυκείου,
αλλά για την Β Λυκείου δεν υπάρχει απαγόρευση, οπότε μπορούμε
να ….. το “ρίξουμε έξω”…..
Την Παρασκευή είχαμε ακριβώς την ίδια συζήτηση με τον Ανδρέα…
Διδάσκουμε ή όχι;;;;
Διδάσκουμε, γιατί διδάσκουμε φυσική και όχι τυπολόγιο εύρεσης
ταχυτήτων…..

Το “πρόβλημα” βρίσκεται ακριβώς στο ερώτημα:
“Το σώμα Α θα κινηθεί προς τα δεξιά ή προς τα αριστερά;”

Κάποιος μπορεί να ισχυριστεί πως δεν καταλαβαίνει ως προς τι ορίζεται
το “δεξιά” και το “αριστερά”….
Ως προς το σημείο του εδάφους που βρισκόταν το Α όταν τοποθετήθηκε
στη σανίδα, θα κινηθεί δεξιά
Ως προς το σημείο της σανίδας στο οποίο τοποθετήθηκε θα κινηθεί αριστερά
Αυτό δεν το γράφω για να δημιουργήσω “κλίμα” αλλά γιατί το έχω
δεχτεί ως ερώτηση από μαθητές
Οι περισσότεροι μαθητές σχεδιάζουν την τριβή ολίσθησης ως δύναμη
αντίθετης φοράς από αυτή της κίνησης
Ποιας κίνησης όμως; Ως προς τη σανίδα…..που το σώμα Α κινείται αριστερά,
άρα η τριβή ολίσθησης θα είναι προς τα δεξιά

Καλό Σ/Κ σε όλους
Εύχομαι και ελπίζω Πρόδρομε να κλείσει η Κυριακή, χαρούμενα ….

*** Έγραψα το σχόλιο πριν γράψει το δικό του ο Διονύσης,
η ουσία όμως είναι ίδια…

Τελευταία διόρθωση14 ημέρες πριν από Θοδωρής Παπασγουρίδης
Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
14 ημέρες πριν

Καλημερα Διονυση,Καλημερα σε ολους.Ενα ενδιαφερον ερωτημα για το συγκεκριμενο φυσικο συστημα ειναι να συγκριθουν οι απολυτες τιμες των εργων των δυναμεων αλληλεπιδρασης μεταξυ σωματος Α και σανιδας,κατα το χρονικο διαστημα που διηρκεσε η ολισθηση.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
14 ημέρες πριν
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Διονύση το ειδα δεν το ειχα υπ’οψιν μου.Παντως καλο ειναι να τα επαναλαμβανουμε.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Καλησπέρα Διονύση.
Ωραίος τίτλος να απευθυνθεί προς τους …”ειδικούς”.
Και αποδίδεται εύκολα …πειραματικά πάνω στον πάγκο …νομίζω.
Το 3ο μ’άρεσε ιδιαίτερα.
Να είσαι πάντα καλά

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Καλησπέρα Διονύση. Συγχαρητήρια για την ανάρτηση. Αυτή είναι Φυσική!
Eπίσης δεν πιστεύω ότι μπορεί να δημιουργηθεί παρανόηση εύκολα, αφού όλο το οικοδόμημα της Φυσικής του Λυκείου, στηρίζεται στον ακίνητο παρατηρητή. Η σχετική κίνηση, που ήταν παλιά στην ύλη, μάλλον πέφτει βαρύ θέμα στους J, που αποφασίζουν…
Η δόμηση των ερωτημάτων θυμίζει φύλλο εργασίας και οδηγείς μαεστρικά το μαθητή να κατανοήσει το μονωμένο σύστημα.
Μελέτησα και ενεργειακά το θέμα σου, σε περίπτωση που μας ρωτήσουν οι μαθητές…
α. Το σύστημα ξεκινά με αρχική κινητική ενέργεια Κο = 1/2Μuo^2 = 125J
Με την απόκτηση της υκ κρατάει Κ = 1/2(Μ+m)υκ^2 = 100J
Παράγεται Q = 25J θερμική ενέργεια.
β. Πόσο σύρθηκε πάνω στη σανίδα;
Δεν ξέρω αν νομιμοποιούμαστε να μιλήσουμε για τη σχετική μετατόπιση, οπότε
Q = T . s άρα s = 5m.
Αλλιώς
ΘΜΚΕ για σανίδα … s1 = 9m
ΘΜΚΕ για σώμα …s2 = 4m
και αφαιρούμε.
γ. Έργα τριβών
Η τριβή Τ1 αφαιρεί συνολικά |W(T1)| = 45J από την Κο της σανίδας και την μοιράζει
W(T2) = 20J στο σώμα και Q = 25J σε θερμική.

Και σε i.p. που επιβεβαιώνει τα αποτελέσματα:
Μπρος ή πίσω;
Να είσαι καλά!

Τελευταία διόρθωση14 ημέρες πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Πολύ καλή Διονύση.
Προτιμώ και εγώ τον γενικευμένο 2ο νόμο.

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Διονύση καλησπέρα.
Δεν θα επαναλάβω ότι είπαν οι υπόλοιποι συνάδελφοι για την αξία της και τον τρόπο της.
Βρήκες τον τρόπο πως να γίνει στη Β λυκείου αφού απαγορεύεται στην Γ.
Μία μικρή διόρθωση στη σελίδα 2 στη μεταβολή της ορμής Δp1 στο αποτέλεσμα αφαίρεσε το 4.

Νεκτάριος Πρωτοπαπάς
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Καλησπέρα Διονύση, καλησπέρα σε όλη την παρέα.
Πολύ ωραίο θέμα με υπέροχη Φυσική.
Η γνώμη μου είναι ότι 2-3 τέτοια θέματα θα πρέπει να τα δείχνουμε στη Β΄ Λυκείου ακόμη και αν ξεφεύγουμε …. ακόμη και αν μας τα απαγορεύουν στη Γ΄ Λυκείου.
Να είσαι καλά. Καλή εβδομάδα σε όλη την παρέα.

Τελευταία διόρθωση14 ημέρες πριν από Νεκτάριος Πρωτοπαπάς