Στο πληκτρολόγιο κάποιων laptop, κάτω από κάθε πλήκτρο υπάρχει ένας πυκνωτής, όπως φαίνεται στο σχήμα 1. Ο οπλισμός Α συνδέεται με το πλήκτρο, ο οπλισμός Β είναι σταθερός και ανάμεσά τους υπάρχει ελαστικό μονωτικό υλικό. Το τροφοδοτικό του laptop δημιουργεί σταθερή τάση V0 ανάμεσα στους δύο οπλισμούς. Πριν πατήσουμε το πλήκτρο, η απόσταση ανάμεσα στους οπλισμούς είναι l0, η σχετική διηλεκτρική σταθερά του μονωτικού υλικού ε, το εμβαδό κάθε οπλισμού S και η χωρητικότητα του πυκνωτή C0. Όταν πατήσουμε το πλήκτρο, η απόσταση ανάμεσα στους οπλισμούς γίνεται l0/2.
i) H χωρητικότητα του πυκνωτή μετά το πάτημα του πλήκτρου γίνεται
Καλό μεσημέρι Ανδρέα.
Ένα πολύ γνωστό θέμα, με αλλαγή της απόστασης των οπλισμών ενός επίπεδου πυκνωτή, το “έντυσες” με στοιχεία τεχνολογίας και το … απογείωσες!
Να είσαι καλά.
Ανδρέα, συμφωνώ με τον Διονύση….Εξαιρετική ιδέα, που σίγουρα
θα προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών, αφού αναφέρεται σε κάτι
πολύ οικείο γι αυτούς….
Προχτές έλεγα στο Διονύση, πως κάτι ανάλογο σε θεωρητικό επίπεδο
έκανα στην τάξη…. Ήρθε την κατάλληλη στιγμή να δοθεί ως συνέχεια….
Τα δικά μου όμως πολλά συγχαρητήρια, έχουν να κάνουν με το γεγονός
πως αναβαθμίζεις ένα μάθημα που πολλοί θέλουν να “τελειώσουν”…
Ευχαριστούμε Ανδρέα.
Ένα εξαιρετικό παράδειγμα “σύνδεσης με την πραγματικότητα” με κατά τα άλλα απλά και “τυποποιημένα” ερωτήματα!
Ερώτηση:
Γνωρίζει κανείς εάν υπάρχει σύνδεση μεταξύ αυτών των πυκνωτών; Σκέφτηκα την περίπτωση συνδυασμού πλήκτρων (π.χ. Alt + Ctrl + Del).
Γειά σου Ανδρέα. Πολύ καλή άσκηση με φρεσκάδα. Μπράβο.
Εξαιρετική!
Καλησπέρα συνάδελφοι. Σας ευχαριστώ.
Διονύση έκανα lifting στο γνωστό θέμα.
Θοδωρή εμείς ξέρουμε την αξία του πυκνωτή, ο οποίος κρύβεται πίσω από τόσες ηλεκτρονικές συσκευές, το δύσκολο είναι να την περάσουμε στους μαθητές μας, όταν το μάθημα ανήκει στη Β΄κατηγορία.
Μίλτο τα ερωτήματα είναι πολύ γνωστά σε μας – όχι βέβαια στους μαθητές – και εύκολες οι πράξεις επίτηδες, αφού στη Γενικής προέχει να τραβήξουμε λίγο το ενδιαφέρον. Στο 1ο Κεφάλαιο, ο πυκνωτής είναι το μόνο που μπορεί να το κάνει, αφού έχει πολλές εφαρμογές.
Το κάθε πλήκτρο έχει το δικό του κύκλωμα στο χάρτη, άρα με δύο πλήκτρα που πατάμε ταυτόχρονα, πως μπορεί να γίνει σύνδεση πυκνωτών;
Νίκο, σε ευχαριστώ. Δεν τη λες και “φρέσκια” την άσκηση, αλλά με την κορδελίτσα της τεχνολογίας, μπορεί κάποιος μαθητής να την προσέξει…Οι gamers και οι γραφίστες, προτιμούν τέτοια πληκτρολόγια, που παρέχουν μεγάλη ακρίβεια και ήσυχη λειτουργία.
Ανδρέα καλησπέρα.
Πολύ καλό το σενάριο και έτσι πρέπει να διδάσκεται η φυσική. Πολλοί μαθητές παίζουν στα δάκτυλα τους υπολογιστές αλλά πώς λειτουργεί και πως δίνονται οι εντολές το γνωρίζουν πολλοί λίγοι.
Θεωρώ στο ενεργειακό περιεχόμενο παίζει ρόλο και η κίνηση του πλήκτρου από το δάκτυλο καθώς προσφέρεται ενέργεια για την κίνηση του από εμάς και τοτε ενεργοποιείται το ηλεκτρονικό επί της ουσίας κύκλωμα για να κρατά σταθερή τάση.
η σημερινή πρόταση σου Ανδρέα δεν νομίζω ότι αποτελεί λίφτιγκ
αλλά επικαιροποίηση παραδοσιακών σχολικών εφαρμογών
διερωτήθηκα πως επηρεάζει η συμπίεση του διηλεκτρικού την καινούργια χωρητικότητα και υποθέτω ότι θα διευκόλυνε να υπάρχει μόνον αέρας , οπότε δεν προκύπτει η περίπτωση μεταβολής της διηλεκτρικής σταθεράς
οι ρεαλιστικές διατάξεις, που αναφέρει το υλικό που απάντησα στο pi-sch
αναφέρονται είτε σε λειτουργία διακόπτη κατά τη συμπίεση,
είτε σε ελάττωση του τμήματος των οπλισμών που έχουν ως διηλεκτρικό τον αέρα με αποτέλεσμα πάλι την αύξηση της χωρητικότητας
τα προηγούμενα σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητούν τον μηχανισμό που πρότεινες και προβλέπει πλησίασμα των οπλισμών,
άσε που προσφέρεται περισσότερο για το λόγο που τον επέλεξες
εδώ σχολιάζουμε μια περίπτωση άσκησης που προκαλεί σε παράπλευρες διαδρομές, εξίσου ενδιαφέρουσες με τον αρχικό προορισμό
Καλησπέρα συνάδελφοι. Σας ευχαριστώ πολύ.
Γιάννη χαίρομαι που σου άρεσε η ιδέα.
Χρήστο γράφεις “Πολλοί μαθητές παίζουν στα δάκτυλα τους υπολογιστές αλλά πώς λειτουργεί και πως δίνονται οι εντολές το γνωρίζουν πολλοί λίγοι.” Αυτό ακριβώς θέλουν κάποιοι. Να χρησιμοποιούν οι μαθητές εφαρμογές των φαινομένων, γρήγορα και αποδοτικά – στην προκειμένη περίπτωση να γράφουν γρήγορα στο πληκτρολόγιο – χωρίς να ξέρουν γιατί συμβαίνει και τη Φυσική που κρύβεται από πίσω του. Θα προσθέσω στην απάντηση και την ενέργεια που προσφέρεται από εμάς, ειδικά αν δούμε το σχέδιο που έδωσε πιο κάτω ο Γιώργος, όπου φαίνεται και ελατήριο.
Γιώργο σε ευχαριστώ ιδιαίτερα για την προσθήκη. Στο link που δίνεις οι σχετικές πληροφορίες βρίσκονται στη σελ. 133-134. Η 1η εικόνα δίνει την εντύπωση ότι η αλλαγή στη χωρητικότητα γίνεται με εισαγωγή διηλεκτρικού και όχι μεταβολή στην απόσταση. Στην άσκηση έγραψα για ελαστικό διηλεκτρικό, γιατί βρήκα στο διαδίκτυο ότι χρησιμοποιείται ως διηλεκτρικό νεοπρένιο, που είναι ελαστικό υλικό με διηλεκτρική σταθερά περίπου ε = 6. Σίγουρα θα υπάρχει και εγκλωβισμένος αέρας.
Μπράβο Ανδρέα! Αν με ρωτούσαν, μάλλον ελατήριο θα έλεγα κι εγώ ότι υπάρχει κάτω από το πλήκτρο, όμως το ελαστικό διηλεκτρικό φαίνεται να είναι καλύτερη επιλογή, αφού ελαχιστοποιεί τις φθορές κατά τη χρήση. Όσο για το αν οι μαθητές παίζουν στα δάχτυλα τους υπολογιστές, έχω κάποιες επιφυλάξεις: τις προάλλες έστειλα ένα συμπιεσμένο αρχείο και ελάχιστοι γνώριζαν πώς να το ανοίξουν. Μάλλον από το κινητό τα κάνουν όλα…
η αρχική υπόθεσή μου για τη μεταβολή της διηλεκτρικής σταθεράς με την πίεση
διασκεδάζεται από σχετικές πειραματικές μετρήσεις
μόνο θηριώδεις μεταβολές της πίεσης μπορούν να προκαλέσουν αισθητές μεταβολές στη διηλεκτρική σταθερά των μονωτικών υλικών
οι μετρήσεις απ’ εδώ
Ευχαριστώ Αποστόλη. Έγραψα και στο Γιώργο, ότι μια καλή επιλογή είναι το πολύ ελαστικό νεοπρένιο, δηλαδή συνθετικό καουτσούκ. Το ελατήριο λογικά θα χρησιμοποιείται σε πλήκτρο με ηλεκτρική επαφή.
Αν σκεφτούμε ότι οι μαθητές κάνουν από το Δημοτικό Πληροφορική, ποια εξήγηση δίνεται στο ότι δεν γνωρίζουν τα βασικά;
Εργαστήρια δεξιοτήτων και ξερό ψωμί…Χρήστες και όχι γνώστες…
Καλημέρα Γιώργο. Πολύ ενδιαφέρουσες οι μετρήσεις που παραθέτεις. Είναι σαφές ότι δεν αλλάζει η διηλεκτρική σταθερά, πατώντας ελαφρά το πλήκτρο. Αλλάζει η απόσταση των οπλισμών. Αν υπάρχει νεοπρένιο, έχει πολύ μεγάλη ελαστικότητα, μπορεί να μεταβάλλει το πάχος του μέχρι 6 φορές. Γιαυτό το χρησιμοποιούμε π.χ. σε καταδυτικές στολές.
Καλημέρα Ανδρέα.
Ένα θέμα που δίνει στοιχεία ερμηνείας, στο πως ένα κλικ στο πληκτρολόγιο αντικαθιστά κατά “κάποιο τρόπο” την επαφή μολυβιού χαρτιού μέσω δακτύλων…
άσχετα με το ότι το τεχνολογικό επίτευγμα μας στερεί την χειροποίητη καλλιγραφία.
Σταθερός στο προφίλ των θεμάτων σου.
Καλή εβδομάδα
Γιάννη σε ευχαριστώ πολύ. Ίσως να την προτιμούσες σε εκδοχή χωρίς τύπους, με ωραίες ποιοτικές εξηγήσεις.