Στέφανος Τραχανάς : Η «επιστήμη» της … Νέας Εποχής

Γράφει ο δρ Στέφανος Τραχανάς*

Ο μέσος μορφωμένος πολίτης που θα επισκεφθεί το διαδικτυακό βιβλιοπωλείο Amazon για να αναζητήσει ένα εκλαϊκευτικό βιβλίο κβαντικής φυσικής θα πρέπει να είναι έτοιμος για μια δυσάρεστη έκπληξη. Αν και για το «πρόσημο» της έκπληξης δεν είμαι τελείως σίγουρος! Θα δει λοιπόν ο πολίτης αυτός να παρελαύνουν μπροστά του τίτλοι βιβλίων – συνήθως ευπώλητων – όπως οι παρακάτω, σε ακριβή μετάφραση: Ο κβαντικός γιατρός: Ενας κβαντικός φυσικός εξηγεί τη θεραπευτική δύναμη της ολιστικής ιατρικής. Κβαντική ίαση: Ερευνώντας τα μέτωπα της ψυχοσωματικής ιατρικής. Κβαντικό άγγιγμα: Η δύναμη του ιάσθαι. Ψυχοεπιστήμη: Πώς οι νέες ανακαλύψεις στην κβαντική φυσική εξηγούν τα παραφυσικά φαινόμενα. Κβαντική κάθαρση ψυχής: Επουλώνοντας τα τραύματα που αφήνει η ζωή στην ψυχή μας. Τηλεπάθεια: Μια κβαντική προσέγγιση. Το εγχειρίδιο του κβαντικού αστρολόγου. Το κβαντικό ταρό. Κβαντομηχανική για την ψυχή σας: Πώς να επισκευάσετε τον εαυτό σας και συγχρόνως να σώσετε τον κόσμο κ.λπ., κ.λπ.!
Ακραία και λαθραία οικειοποίηση της κβαντικής φυσικής

Η συνέχεια του άρθρου εδώ

(Visited 1,018 times, 2 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
33 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
9 ημέρες πριν

Με γοητεύει ο Στέφανος Τραχανάς και όταν διαβάζω την Κβαντομηχανική του και κυρίως όταν τον ακούω να παρουσιάζει κάτι με τόσο απλά λόγια, κάτι που απαιτεί βαθιά γνώση. Είναι μεγάλος!!
Θυμάμαι να τον χειροκροτούν οι πιτσιρικάδες στο Αιγάλω (Η Τζένη στη διοργάνωση).
Γι αυτό είναι κρίμα που οι προσπάθειές του είναι καταδικασμένες.
Τον θυμάμαι να λέει (περίπου) “Υποχρέωση απόδειξης έχει όποιος ισχυρίζεται κάτι περίεργο και όχι ο άλλος”. Πόσοι εκ των ανορθολογιζόντων αποδέχονται την απόλυτα λογική αυτήν ρήση;
Πόσοι θα μας ζητήσουν να τους αποδείξουμε ότι η γη δεν είναι επίπεδη, ότι τα εμβόλια δεν είναι κάποια εμφύτευση τσιπακίου διά του οποίου θα μας εκτελέσουν πατώντας ένα κουμπί;
Πόσοι θα μας ζητήσουν αποδειξη του ότι δεν μας ψεκάζουν;
Πόσοι θα δεχθούν την απόδειξη που (οι αφελείς εξ ημών) παραθέτουμε;
Γνωρίζουμε (ακόμα και όσοι έχουμε πάει φαντάροι) ότι υπάρχουν άνθωποι που λένε ότι:
-3% στην Αθήνα και 3% στη Θεσσαλονίκη σημαίνει 6%.

Τελευταία διόρθωση9 ημέρες πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
9 ημέρες πριν

Και για να θυμηθούμε άλλον μεγάλο, πάμε στον τίτλο μυθιστορήματος του Ισαάκ Ασίμωφ:
Ενάντια στην ηλιθιότητα ακόμα και οι θεοί μάταια αγωνίζονται.

Θοδωρής Βαχλιώτης
9 ημέρες πριν

Ας δούμε και την θετική πλευρά του πράγματος: Η κβαντική έχει γίνει της μόδας! Αν μη τι άλλο, εντυπωσιακό! Αν όσοι χρησιμοποιούν το όνομά της την κατέχουν κιόλας, θα πρέπει ένα σημαντικότατο ποσοστό ανθρώπων να είναι κβαντικές ιδιοφυίες!

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
9 ημέρες πριν
Απάντηση σε  Θοδωρής Βαχλιώτης

Θοδωρή έχει γίνει της μόδας ή την επικαλούνται ακριβώς διότι είναι δύσκολα κατανοήσιμη;
Μπορείς εύκολα να πεις:
-Σύμφωνα με την Κβαντομηχανική……
και να παραθέσεις ανοησία.
Δύσκολα θα σε διαψεύσουν.

Θοδωρής Βαχλιώτης
9 ημέρες πριν

ΑΥΤΟ ΑΚΡΙΒΩΣ προσπαθούν να εκμεταλλευτούν Γιάννη. Η κβαντομηχανική είναι, κατά τη γνώμη μου, η σημαντικότερη θεωρία της φυσικής, αλλά δεν είναι εύκολα προσβάσιμη, ακόμα και για τους φυσικούς επιστήμονες. Ωστόσο, το γεγονός αυτό καταδεικνύει την ανάγκη επιστημονικού εγγραμματισμού όλων των πολιτών, για να μην τους κοροιδεύει εύκολα ο καθένας.

Χαράλαμπος Κασωτάκης
9 ημέρες πριν

Που ειναι το παράξενο; Ποιός αγοράζει εκλαικευτικά βιβλία για μια τόσο δύσκολη θεωρία όπως η κβαντική ή τις μαυρες τρύπες χωρίς καν έχει αγοράσει εκλαικευτικά βιβλία για τη μηχανική, τον ηλεκτρομαγνητισμό κ.λ.π. Το μεγαλύτερο ποσοστό οι έχοντες ψευδαισθήσεις ότι θα καταλάβουν. Κάποτε είχαν προειδοποιήσει τον Hawking ότι για κάθε εξίσωση που θα έγραφε στο βιβλίο του θα έπεφταν οι πωλήσεις κατά 50% Εγραψε μόνο την E=mc2) Ακόμα και τα μαθήματα που παραδίδουν μεσω βίντεο στο Παν. Κρήτης προσπαθώντας να μιμηθούν το .. ΜΙΤ παρακολουθούνται, στη μεγάλη τους πλειονότητα, από φυσικούς που ψάχνουν για κάτι παραπάνω και μια επιμόρφωση που το κράτος δεν παρέχει.. Συμφωνώ με το Γιάννη. Από την άλλη θυμάμαι ακόμα τα λόγια ενός μεγάλου Πανεπιστημιακού δασκάλου μου στο Πανεπιστήμιο Κρήτης όταν γινόταν κάποτε λίγη φασαρία στο Αμφιθέατρο “Μην κάνετε φασαρία: Αφήστε σε αυτούς που έχουν την ψευδαίσθηση ότι κάτι καταλαβαίνουν να την έχουν”. Ελπίζω να μην γίνουν έτσι οι μαθητές μας με το νέο πρόγραμμα σπουδών και το.. πείραμα των δύο σχισμών, τον χρόνο planck κ.λ.π ..

Τελευταία διόρθωση9 ημέρες πριν από Χαράλαμπος Κασωτάκης
Ραμαντάς Άρης
Ραμαντάς Άρης(@arisramantas)
9 ημέρες πριν

Αγαπητέ συνάδελφε ένας μαθητής που τελειώνει το λύκειο από φυσική πρέπει να γνωρίζει μέχρι τα μισά του 19ου αιώνα; Και μη μου πεις ότι τα υπόλοιπα θα τα μάθει στο πανεπιστήμιο. Γιατί το 1887 έγινε το πείραμα Michelson Morley που έδωσε το έναυσμα για την έκρηξη της φυσικής του 20ου αιώνα και περί τα τέλη του 19ου αιώνα είχαμε την μεγαλειώδη Η/Μ θεωρία του Maxwell και τα πρώτα θεμέλια της κβαντικής φυσικής από τον plank. Μέχρι το 1887 λοιπόν στα Ελληνικά σχολεία η φυσική, αυτό περίπου λες. Είναι αστείο να λες για τον χρόνο plank. Τι δε θα καταλάβει ο μαθητής αν του πεις ότι είναι ο χρόνος μετά τη big bang από όπου άρχισαν να ισχύουν οι νόμοι της φυσικής. Ποσο δύσκολο είναι να πεις τη ειδική σχετικότητα με απλά λόγια; Πόσο δύσκολο είναι να πεις με τα γνωστά νοητικά μοντέλα τη ΓΘΣ και βασική κβαντική φυσική. Από το 1960 όλα τα παιδιά του κόσμου γνωρίζουν ότι στοιχειώδη σωματίδια της ύλης είναι τα κουαρκ και όχι τα νετρόνια και τα πρωτονια, τα Ελληνόπουλα όχι; Δε συνεχίζω γιατί είναι τόσο άθλια η φυσική λυκείου που χρειάζεται βιβλίο για να αναλύσεις το ζήτημα.

Χαράλαμπος Κασωτάκης
8 ημέρες πριν
Απάντηση σε  Ραμαντάς Άρης

Δεν ξέρω αν και πόσα χρόνια διδάσκετε φυσική αλλά και αν διδάσκετε φυσική Β λυκείου. Η ύλη εκτός από τον Ηλεκτρομαγνητισμό, θεωρία Maxwell . Plack κ.λ.π. φτάνει μέχρι και το μοντέλο του Bohr πολύ μεταγενέστερα από το 1887 που αναφέρετε. Στο δε παλιό πρόγραμμα σπουδών υπήρχε πυρηνική φυσική, ενέργεια σύνδεσης, αντιύλη, σχάση, σύντηξη κ.λ.π. και μια εισαγωγή στα στοιχειώδη σωμάτια και στην κοσμολογία που “κόπηκε” λόγω μείωσης ωρών καθώς υπήρχε στο σχολικό βιβλίο και διδάχρηκε για κάποαια χρόνια. Τώρα για το αν μπεί η κβαντική ή τα στοιχειώδη σωματίδια ή περαιτέρω όπως λέτε στο νέο πρόγραμμα σπουδών είχα διατυπώσει δημόσια σε forum την άποψη στον Υπεύθυνο καθηγητή του Πανεπιστημου Αθηνών να μην μπεί τίποτα που μην υποστηρίζεται από τα αντίστοιχα μαθηματικά στο αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών των μαθηματικών π.χ. να μην μπουν οι εξισώσεις Maxwell κλ.π. καθώς θεωρώ ότι τουλάχιστον οι μαθητές πρέπει να ξέρουν τι είνaι τα σύμβολα που χρησιμποποιούν. Τώρα θα αντιγράψω ένα κομμάτι από το βιβλιο το Arons Arnold με του οποίου τις ιδέες και τη φιλοσοφία συμφωνώ για αν γίνω πιο κατανοητός καθώς παρεξηγήθηκα:
“Παρουσια΄ζουμε στους μαθητές τα “συναρπαστικα” σωματίδια της φυσικής υψηλών ενεργειών ,χρησιμποιώντας ακατανόητη ορολογία, που περιλαμβάνει του όρους αλληλεπίδραση, στραφορμή, εξίσωση μα’ζας – ενέργειας, κβαντικές μεταβάσεις, κουάρκ, γλουον, χρώμα, ….. αρχή απροσδιοριστίας (παρένθεση δική μου: την έβαλαν στην ύλη στο νέο πρόγραμμα σπουδών) . Οι μαθητές ωστόσο έχουν ανεπαρκώς κατανοήσει τις έννοιες ταχύτητα, επιτάχυνση, δύναμη , μαζα ενέργεια φορτίο κ.α. και ακόμα λιγότερο τις αποδείξεις που διαθέτουμε για τη δομή της ύλης σε κλίμακα που υπερβαίνει την άμεσα αισθητή αντίληψη μας……..

  • Σε άλλο σημείο της εργασίας του αναφέρεται σε έναν συνάδελφο του που πήρε και διάκριση στην Αμερική διδάσκοντας στοιχεία στοιχειωδών σωματιδίων σε μαθητές δημοτικού με πρωτότυπο τρόπο. Θεωρεί ότι η αποστήθιση και των 50 πολιτειών της Αμερικής με τις πρωτεύουσες τους που τόσο έχει κατακριθεί από τους παιδαγωγούς στην Αμερική με δεκάδες άρθρα ως παπαγαλία αποτελεί απείρως χρησιμότερη γνώση για αυτούς τους μαθητές. Ο δάσκaλος της κόρης μου έβαλε ερώτημα σε μαθητές 5ης δημοτικού “τι είναι το quark”. Θεωρήθηκε επίτευγμα από καθηγητή του παιδαγωγικού τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης ότι είμαστε από τις λίγες χώρες στον κόσμο που διδάσκουμε για τα quark στο δημοτικό.
  • Η μόνη περίπτωση που θα συμφωνήσω εγώ προσωπικα να μπεί σύγχρονη φυσική όπως το θέτετε είναι στη Β λυκείου Γενικής παιδείας ώστε να έχουν όλοι οι μαθητές που τελειώνουν το λύκειο μια ιδέα για π.χ. τη δημιουργία του Σύμπαντος. Αυτό όμως έχει προυπόθεση την προσθήκη τουλάχιστον μίας επιπλέον ώρας στη Φυσική Γενικής Παιδείας Β λυκείου. Διαφορετικά θα μιλάμε όπως τώρα σε μαθητές για το πείραμα της συμβολής που απέδειξε την κυματική φύση του φωτός χωρις αυτοί να έρχουν διδαχθεί συμβολή ούτε καν μηχανικών κυμάτων που πρόσφατα βγήκε από την ύλη.
  • Ίσως γέρασα και δεν μπορώ να συμβιβαστώ με τη νέα παιδαγωγική που όπως μου δήλωσε ο επιμορφωτής του νέου προγραμματος σπουδών απορρίπτει ως ξεπερασμένη τη σπειροειδή επανάληψη. Φοβάμαι όμως ότι στο μέλλον με τις παρούσες διδακτικές ώρες θα κα΄νουμε στους μαθητές μόνο θεωρία,άντε και καμιά προσομοίωση στον υπολογιστή και ούτε πειράματα, ούτε ασκήσεις. Σε αυτό το πνεύμα Καλά έκαναν και “εκοψαν” πρόσφατα μια ώρα από τη φυσική Κατεύθυνσης Β Λυκείου και την έδωσαν στους Μαθηματικούς: Τι νόημα έχει να κάνει κανείς ισόθερμη μεταβολή στη Φυσική αν δεν ξέρει λογαρίθμους;
Τελευταία διόρθωση8 ημέρες πριν από Χαράλαμπος Κασωτάκης
Ραμαντάς Άρης
Ραμαντάς Άρης(@arisramantas)
8 ημέρες πριν

Συνταξιούχος επί 6 συναπτά έτη… ευτυχώς. Όλοι συμφωνούμε ότι η φυσική στο Ελληνικό σχολείο είναι ως μη γενόμενη, τώρα τι θεραπεία χρειάζεται σίγουρα θέλει δουλειά αρκεί να ασχοληθούν άνθρωποι που ξέρουν και μπορούν.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
8 ημέρες πριν
Απάντηση σε  Ραμαντάς Άρης

Άρη το θέμα θέλει και συζήτηση και μελέτη.
Στέκομαι σε μια φράση σου:
Αγαπητέ συνάδελφε ένας μαθητής που τελειώνει το λύκειο από φυσική πρέπει να γνωρίζει μέχρι τα μισά του 19ου αιώνα; 
Θα αλλάξω μία λέξη και θα αφαιρέσω το ερωτηματικό:
Αγαπητέ συνάδελφε ένας μαθητής που τελειώνει το λύκειο από φυσική πρέπει να γνωρίσει μέχρι τα μισά του 19ου αιώνα; 

Δηλαδή αν δεν γνωρίσει την βασική Φυσική, δεν θα μπορέσει να γνωρίσει την νεότερη και έτσι δεν θα γνωρίζει ούτε αυτήν του 19ου αιώνα, ούτε την νεώτερη.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
8 ημέρες πριν

Από τον Άρονς, μετάφραση Βαλαδάκη:
comment image
comment image

Οι υπογραμμίσεις δικές μου.

Δεν είναι τόσο απλό να υποστηρίξεις τη μία ή την άλλη θέση.

Ραμαντάς Άρης
Ραμαντάς Άρης(@arisramantas)
8 ημέρες πριν

Γιάννη ο Αρονς τη πάει τη δουλειά στο άλλο άκρο. Σωστές οι διαπιστώσεις, αλλά ένα πρόγραμμα σπουδών φυσικής λυκείου θέλει αναδιάρθρωση στη διδασκαλία της κλασικής φυσικής ώστε να μην δαπαναται πχ στην κινηματική Α λυκείου τόσος χρόνος με ασκοπους τύπους επί τύπων και ασκήσεις επί ασκήσεων κλπ σε άλλα κεφάλαια και να περιλαμβάνει κάτι σαν τη παλιά φυσική γ λυκείου γενικής παιδείας με λίγες προσθήκες. Όλο αυτό πρέπει να δένει οπωσδήποτε με αστρονομία – κοσμολογία αντί θρησκευτικών. Φυσικά εννοώ ύλη γενικής παιδείας για όλα τα παιδιά. Τώρα σε κατεύθυνση αν έχουν γίνει τα παραπάνω μπορείς να εμβαθύνεις λίγο σε σχετικότητα κβαντομηχανικη εις βάρος απειρων ασκήσεων μαθηματικών ουσιαστικά σε ταλαντώσεις, επαγωγή, στέρεο. Ομως επειδή εδώ είναι Ελλάς το μεγαλείο σου ή δουλειά θα πηγαίνει από μπάχαλο σε μπάχαλο. Εγώ συνταξιούχος είμαι πάντως και έχω βρει την ηρεμία μου κοιτάζοντας τα αστέρια.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
8 ημέρες πριν
Απάντηση σε  Ραμαντάς Άρης

Άρη δεν επικαλούμαι τον Άρονς ως αυθεντία.
Δεν λέω:
-Όταν ο Άρονς μιλά, εσύ δεν πρέπει να μιλάς.
Είμαι από αυτούς που έχουν ειρωνευτεί τις υπερπαραγωγές.
Όμως……
Δεν διδάσκουμε σχετική ταχύτητα και φιλοδοξούμε να διδάξουμε Σχετικότητα;
Κουβέντα για δύναμη D’ Alembert αλλά …. αδρανειακά συστήματα;
Θα στείλουμε στους Ηλεκτρολόγους παιδιά που αγνοούν το εναλλασσόμενο αλλά μιλούν για κουάρκ και καμπύλωση του χωρόχρονου;
Ο γιος μου είναι 3ος μηχανικός. Έκαναν ρευστά που τα βλέπω και με δυσκολεύουν. Δεν τα είχε κάνει στο σχολείο, όμως είχε διδαχτεί το πρότυπο του Μπορ.

Είμαι επίσης συνταξιούχος.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
8 ημέρες πριν
Απάντηση σε  Τίνα Νάντσου

Τίνα πρέπει να εισαχθεί αλλά με σχεδιασμό σοβαρό.
Και εμείς (τα παιδιά της χούντας) κάναμε Ατομική και Πυρηνική.
Γιατί τα σημερινά να μην γνωρίσουν τη σύγχρονη Φυσική;
Πως όμως;
Στα πλαίσια μιας Γενικής Παιδείας;
Σαν Φυσική Εισαγωγικών Εξετάσεων;
Ρίξε μια ματιά σε όσα προτείνονται για την διδασκαλία της Σχετικότητας.
Φέρνουν σε επαφή το παιδί με τις συναρπαστικές ιδέες της σχετικότητας ή το βάζουν να παπαγαλίσει τους μετασχηματισμούς Λόρεντζ και να λύνει ασκησούλες με μετασχηματισμούς ταχυτήτων χωρίς να καταλάβει τίποτα από την ουσία ;
Την τεράστια βιβλιογραφία που λες την διαβασαν οι προτείνοντες το πρόγραμμα;;
Μόνο εγώ πρέπει να την διαβάσω;
Αν την διάβασαν, την κατάλαβαν;

Τελευταία διόρθωση8 ημέρες πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
8 ημέρες πριν

Το Physics gg μου έκανε την τιμή να αναδημοσιεύσει κείμενό μου (χαμένο τώρα) από το υλικονέτ:
Γιατί να διδάσκουμε Φυσική σε μικρούς και λιγότερο μικρούς μαθητες;

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
Διονύσης Μάργαρης(@dmargaris_2z73r8xw)
8 ημέρες πριν

Καλησπέρα Γιάννη.
Πήγαινε εδώ και …κατέβα προς τα κάτω να δεις την τοποθέτησή σου!
Αλλά μετά, δες και εδώ.

Τελευταία διόρθωση8 ημέρες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Χαράλαμπος Κασωτάκης
9 ημέρες πριν
Απάντηση σε  Τίνα Νάντσου

Μαλλον παρεξηγήθηκα. Πρώτα πρώτα είμαι απόφοιτος του Πανεπιστημίου κρήτης 1ος επιτυχών το 1988 και κάτοχος του βραβείου Δρεττάκη που δίνεται στον αποφοιτήσαντα στα 4 χρόνια με την υψηλότερη βαθμολογία το 1992. Προφανώς ξέρω για ποιούς και τι μιλάω και έχω παρακουλουθήσει διαλέξεις όλων των καθηγητών και του κ. Τραχανά. Είμαι ενάντια στην ψευδοεπιστήμη (και στις πρόσφατες εξυπνάδες της ΕΕΦ) εδώ και 20-30 χρόνια όταν ίδρυσε την πρώτη ομάδα εναντίον της ψευδοεπιστημης ο κ. Σιμόπουλος. Οι πληροφορίες μου για το ποιοί παρακολουθουν τα μαθήματα είναι από καθηγητές του ίδιου του πανεπιστημίου Κρήτης με τους οποίους διατηρώ επαφή ως κρητικός φυσικός.Δεν ρίχνω καμιά χολή ούτε υποβιβάζω κανένα απλά περιγράφω μια σκληρή πραγματικότητα στον εκδοτικό χώρο των ελληνικών εκλαικευτικών βιβλίων και όχι μόνο αλλά και των διαδικτυακών μαθημάτων. Διατηρώ νομίζω το δικαίωμα να έχω την άποψη μου που εκφράζει εμένα και μόνο.

Κώστας Παπαδάκης
9 ημέρες πριν

Ο Στέφανος Τραχανάς είναι ο πανεπιστημιακός που έχει πολλά ταλέντα:

  • Οι φοιτητές του τον λατρεύουν
  • Οι φοιτητές που δεν τους έχει διδάξει προσωπικά, τους έχει δώσει ξεχωριστά συγγράμματα.
  • Έχει ξεχωρίσει στη προσπάθεια (είναι δύσκολη) να εκλαϊκευτεί η επιστήμη.
  • Έχει βοηθήσει να δημιουργηθεί online πλατφόρμα μαθημάτων.
  • Είναι καλός συγγραφέας.
  • Είναι (λένε) καλός άνθρωπος.
  • Καυτηριάζει την ψευδοεπιστήμη.

Μου άρεσε το εξής :
“Και μια καλή αρχή – ας πούμε για πανεπιστημιακούς δασκάλους – θα ήταν να σταθούμε για λίγο μπροστά στον καθρέφτη απαγγέλλοντας τον στίχο του τούρκου ποιητή Ναζίμ Χικμέτ: «Κι εσύ αδελφέ μου φταις λιγάκι». ”

Να σχολιάσω : καλή αρχή δεν θα ήταν μόνο για τους πανεπιστημιακούς.
Εμπρός λοιπόν, όλοι όσοι έχουν σχέση με την επιστήμη της φυσικής και την διδασκαλία της στην χώρα μας, όλοι μαζί με μια φωνή..

Βαγγέλης Κουντούρης
9 ημέρες πριν

“Θα αποφύγει όμως να υπερασπιστεί τον εαυτό του, με την ελπίδα ότι…απέναντι σε εκφυλιστικά φαινόμενα τέτοιου τύπου και τη διείσδυσή τους στον χώρο της εκπαίδευσης.”
Δεν έχω την τιμή να γνωρίζω τον Καθηγητή, δεν υπήρξα φοιτητής του, δεν έχω διαβάσει τα βιβλία του.
Στέκομαι, όμως, δίπλα του για όσα αναφέρει στην παραπάνω παράγραφο και ευκαιρία να ενημερώσω, όσους τυχόν τους λέει κάτι το όνομά μου, από τι δημοσιεύσεις μου στα περιοδικά, τότε, τη συμμετοχή μου σε διαγωνισμούς και τις οργανώσεις και προεδρίες σε εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα, ότι εδώ και δεκαπέντε χρόνια δεν είμαι καν απλό μέλος.
“Καλά εσύ έφυγες νωρίς” θα μου έλεγε ο Χρόνης Μίσσιος…

Κωνσταντίνος Σαράμπαλης
9 ημέρες πριν

Δεν έτυχε να τον έχω δάσκαλο ως φοιτητής γιατί είμαι αρκετά μεγάλος και σπούδασα στην Αθήνα. Τον είχα όμως σε αρκετά διαδικτυακά μαθήματα (μαθηματικά και κβαντική φυσική) και έχω όλα του τα βιβλία (παλαιότερες και νεότερες εκδόσεις).

Νομίζω ότι είναι στολίδι για τη χώρα μας. Τέτοιους δασκάλους θέλουμε. Αφοσιωμένους, ανιδιοτελείς, ανθρώπινους, ζεστούς, κοντά στους φοιτητές του, αποκλειστικής απασχόλησης με τα πανεπιστημιακά τους καθήκοντα.

Δεν έχουμε πολλούς όμοιους.

Αισθάνομαι την ανάγκη από το βήμα αυτό να του πω ένα μεγάλο ευχαριστώ για όσα μου έμαθε τα τελευταία χρόνια (δεν το έκανα όταν και εκεί που έπρεπε).



Όσο για «προσπαθώντας να μιμηθούν το ΜΙΤ …» το αφήνω ασχολίαστο.

Θοδωρής Παπασγουρίδης
9 ημέρες πριν

Εξαιρετικό άρθρο, μεγάλες αλήθειες που νομίζω κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει.

Σπύρος Χόρτης
Σπύρος Χόρτης(@spiros-chortis)
9 ημέρες πριν

Δεν ξέρω αν μπορεί να βρεθεί εύκολα κάποιος που έχει σπουδάσει φυσική και να μην βλέπει στο πρόσωπο του κυρίου Τραχανά έναν από τους μεγαλύτερους ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ στη χώρα μας (και όχι μόνο). Ούτε και εγώ τον είχα καθηγητή στο πανεπιστήμιο αλλά αν έχω μάθει κάτι από την κβαντομηχανική είναι από τα βιβλία του (τα έχω όλα), και έχω επίσης επωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από το Mathesis. Και ενώ τον είχα πολύ ψηλά στην εκτίμησή μου ανέβηκε πολύ ψηλότερα μετά από την παρακολούθηση του αποσπάσματος της συνέντευξης, της οποίας δίνω τον σύνδεσμο , μεταξύ 1:27:25 και 1:28:59 . Φαντάζομαι ότι ο ίδιος δεν θα είχε κανένα πρόβλημα αν κάποιος του “καταλόγιζε” ότι μιμείται το MIT. Δύσκολα κάποιος κορυφαίος στο είδος του παραδέχεται το θαυμασμό του για κάποιον συνάδελφό του.

Κώστας Παπαδάκης
9 ημέρες πριν
Απάντηση σε  Σπύρος Χόρτης

Respect (απόλυτος σεβασμός)
στην καταπληκτική “ανωμαλία” του εκπαιδευτικού συστήματος,
Δεν τα γνώριζα αυτά ευχαριστώ για τον σύνδεσμό.
Προσωπικά θα βάλω την δεκατετράχρονη κόρη μου να παρακολουθήσει την συνέντευξη την θεωρώ εξαιρετικά διδακτική.

Χαράλαμπος Κασωτάκης
9 ημέρες πριν
Απάντηση σε  Σπύρος Χόρτης

Το “προσπαθώντας να μιμηθούν το ΜΙΤ” δεν είχε σκοπό να υποβιβάσει οποιοδήποτε ή το πανεπιστήμιο. Προφανώς και επαινώ κάθε προσπάθεια διάδοσης της φυσικής με οτιδήποτε. Η φράση αναφέρεται στον αρχικό σχεδιασμό των προγραμμάτων που ξεκίνησε με με την προοπτική να παρακολουθούν νέοι φοιτητές το μάθημα όπως π.χ. στο ΜΙΤ και κατέληξε, σύμφωνα με έναν τουλάχιστον από τους συμμετέχοντες στο ίδιο πρόγραμμα, όπως μου είπε σε κατ΄ ιδίαν συζήτηση που είχαμε να αποτελεί επιμόρφωση για φυσικούς που το κράτος δεν δίνει. Σε καμία περίπτωση αυτό δεν σημαίνει υποβάθμιση ή αποτυχία του προγράμματος. Απλά δεν παρακολουθείται πλέον από φοιτητές ή μη φυσικούς , όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός αλλά από φυσικούς για επιμόρφωση που αποτελούν και τη μεγάλη πλειοψηφία αυτών που εγγράφονται κάθε εξάμηνο. Νομίζω αυτό είναι προφανές από την αρχική τοποθέτηση.

Τελευταία διόρθωση9 ημέρες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Γιάννης Σακελλαρίου
9 ημέρες πριν

Ο Στέφανος Τραχανάς είναι δάσκαλος!!!! είναι από τις περιπτώσεις εκείνων των πανεπιστημιακών δασκάλων που αν κάποιος είχε την τύχη να παρακολουθήσει διαλέξεις του στο πανεπιστήμιο, ένας εξ΄’ αυτών ΄ήμουν και γω, συνειδητοποιούσε πόσο όμορφο είναι να να χρησιμοποιείς απλές αλλά όχι απλοϊκές λέξεις για να περιγράψεις τόσο δύσκολες φυσικές έννοιες. Είναι από εκείνους τους δασκάλους που σου δίνουν τελικά την απάντηση για το αν αξίζει τελικά ή όχι να αγωνίζεσαι μόνος σου για να φτιάξεις τον κόσμο…
κλείνω με μια λέξη… RESPECT!!!