Η διάταξη του σχήματος αποτελείται από ανοικτό μανόμετρο που περιέχει νερό και κλειστό μανόμετρο που περιέχει υδράργυρο τα οποία συνδέονται με το δοχείο, όπως φαίνεται στο σχήμα.
Η συνέχεια από εδώ.
Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους…
Καλησπέρα Ξενοφώντα.
Τι γίνεται μισό αιώνα μετά το 1960;
Ποιος θα μπορούσε να “δει” τι θα γίνεται στο μέλλον μετά από μισό αιώνα;
Νομίζω η κατεύθυνση δείχνει την προοπτική…
Καλό μεσημέρι, Διονύση η προοπτική διαφαίνεται. Το καταληκτικό ερώτημά μου σχετίζεται με το αν χρειάζεται κάποιος να αναπτύξει συνθετική σκέψη.Αν όχι,γιατί ταλαιπωρούμε και ταλαιπωρουμαστε;
Καλησπέρα Ξενοφώντα. Άριστη παρουσίαση των θεμάτων. Οι εκφωνήσεις δεν είναι μόνο δεδομένα-ζητούμενα είναι από μόνες τους διδακτικές, αφού περιέχουν Ιστορία Φυσικής και θυμίζουν στους μαθητές ότι οι εξισώσεις δε φυτρώνουν αλλά αποδεικνύονται από άξιους ανθρώπους με την επιστημονική μέθοδο. Ας βρεθεί μια επιτροπή να βάλει ένα θέμα με π.χ. νόμο Boyle και θα σταματήσει αυτόματα η απαξίωση της Θερμοδυναμικής.
Να είσαι καλά!
Ξενοφώντα καλησπέρα.
Πολύ ωραίες όλες και ωραία και τα ιστορικά στοιχεία. Το σχόλιο στο τέλος δεν περνά απαρητήρητο.
Επιπλέον σημαντική η παρατήρηση στον σωλήνα Pitot ότι χρησιμοποιούμε τη σχετική ταχύτητα. Να τονίσω ότι σε κινούμενο εμπόδιο η εξίσωση Bernoulli εφαρμόζεται ως προς το κινούμενο εμπόδιο για να είναι η ροή μόνιμη. Αλλιώς θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε την εξίσωση Bernoulli για μη μόνιμη ροή.
Ξενοφώντα πολύ ωραία επιλογή θεμάτων στα ρευστά με πρακτικό ενδιαφέρον. Ο σωλήνας Pitot μου θύμισε το δυστύχημα της πτήσης 447 της Air France to 2009 (από Βραζιλία για Γαλλία). Μια δυσλειτουργία των σωλήνων Pitot σε συνδυασμό με την μοιραία, όπως αποδείχθηκε από τα μαύρα κουτιά, αντιμετώπισή της από έναν εκ των δύο πιλότων, οδήγησε ένα από τα πλέον σύγχρονα αεροσκάφη στον ωκεανό. Τα μαύρα κουτιά, που έδωσαν και την απάντηση στην έρευνα, βρέθηκαν μετά από 2 χρόνια!! σε βάθος 4500μ!
Παραθέτω το link όπου παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας των αιτίων του δυστυχήματος:
https://www.youtube.com/watch?v=LA-WeacusP4&ab_channel=S.Babey
Να είσαι καλά.
Καλησπέρα, απαντώ με καθυστέρηση για τους γνωστούς επαγγελματικούς λόγους.
Ανδρέα, Χρήστο, Αντώνη σας ευχαριστώ για την υποδοχή της ανάρτησης.
Ανδρέα, το καταληκτικό ερώτημά μου σχετίζεται με αυτό ακριβώς το θέμα. Ένα θέμα που θα απαιτούσε τον Ν.Boyle θα αναβάθμιζε τη Θερμοδυναμική και θα επιτύγχανε αυτό που δεν έχουν καταφέρει να επιβάλλουν οι εντεταλμένοι γι αυτό, αυτοί που επιτρέπουν η προκλητική καταστρατήγηση του αναλυτικού προγράμματος να αποτελεί δέλεαρ για επιλογή σχολείου.
Χρήστο, όντως έχει ενδιαφέρον η εφαρμογή ως προς το κινούμενο εμπόδιο και η χρήση σχετικής ταχύτητας.
Αντώνη , δυσάρεστη η υπενθύμιση, αλλά επιβεβαιώνει τα της χρήσης του σωλήνα.
Σας ευχαριστώ για το χρόνο που αφιερώσατε .Καλό βράδυ.
Καλησπέρα Ξενοφώντα, συγχαρητήρια για την εξαίρετη επιλογή πρακτικών εφαρμογών της εξίσωσης Bernoulli που παρουσίασες.
Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στον σωλήνα Pilot και στην εφαρμογή της εξίσωσης Bernoulli μεταξύ ενός σημείου στο άπειρο και είτε του σημείου αποκοπής, είτε του σημείου (2) της εφαρμογής 4.
Πρέπει να τονιστεί ότι το σημείο στο άπειρο δεν είναι κάποιο συγκεκριμένο σημείο της ροής το οποίο ανήκει σε μία ρευματική γραμμή, αλλά ένα οποιοδήποτε σημείο πολύ μακριά από τον σωλήνα Pilot, όπου θεωρούμε την ροή ομοιόμορφη με ταχύτητα ίση με αυτήν του αεροπλάνου (η απλούστερη περίπτωση είναι αυτήν στην οποία του αεροπλάνο κινείται με σταθερή ταχύτητα σε ακίνητο αέρα, η οποία ισοδύναμα αντιμετωπίζεται ωσάν να είναι ακίνητο το αεροπλάνο και να κινείται αέρας στο άπειρο με την αντίθετη ταχύτητα). Τότε όμως:
1. Για να επιτύχει ο υπολογισμός πρέπει η εξίσωση να μπορεί να εφαρμόζεται μεταξύ δύο τυχαίων σημείων ανεξάρτητα από τα αν ανήκουν σε μία ρευματική γραμμή. Δηλαδή να μπορεί η ροή να προσεγγιστεί ως αστρόβιλη.
2. Στην εφαρμογή 4, επιλέγουμε να εφαρμόσουμε την εξίσωση σε ένα σημείο στο οποίο η γεωμετρία του σωλήνα Pilot επιβάλλει μία γνωστή συνοριακή συνθήκη (πχ ταχύτητα μηδέν στο σημείο αποκοπής).
3. Είναι προφανές από την 2, ότι αν η γεωμετρία του αεροπλάνου μας επέτρεπε να ορίσουμε τις συνοριακές συνθήκες παντού γύρω από αυτό, θα μπορούσαμε με παρόμοιο τρόπο να υπολογίσουμε παντού τόσο το πεδίο της ταχύτητας μέσω της εξίσωσης της συνέχειας, όσο και το πεδίο της πίεσης γύρω από το αεροπλάνο μέσω της εξίσωσης Bernoulli (για παράδειγμα σε μία αεροτομή ελλειπτικού σχήματος).
4. Από το πεδίο της πίεσης είναι τότε δυνατό να υπολογίσουμε τις δυνάμεις που ασκούνται στο αεροπλάνο και να εξηγήσουμε την πτήση του.
Σκέφτηκα τα παραπάνω γιατί η ανάρτησή σου, εκτός των άλλων θετικών, μπορεί να ξεκαθαρίσει και δύο από τις πιο διαδεδομένες (λανθασμένες) πεποιθήσεις για την εξίσωση Bernoulli:
Πρώτον ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε δυο τυχαία σημεία μιας ιδανικής ροής, αλλά μόνον σε όσα ανήκουν στην ίδια ρευματική γραμμή (παρότι στην πλειοψηφία των ασκήσεων στα ρευστά της Γ Λυκείου ισχύει ακριβώς το ανάποδο) και δεύτερον ότι μέσω αυτής δεν μπορεί να εξηγηθεί η πτήση (αναφέρομαι καθαρά σε υποηχητικές πτήσεις, στις υπερηχητικές η ροή του αέρα είναι στροβιλώδης και τίποτα από τα παραπάνω δεν ισχύει).
ΥΓ. Μισόν αιώνα μετά επικρατεί, για πολλά πλέον χρόνια, και στην παιδεία η λογική του fast food.
Καλησπέρα Στάθη , σ΄ ευχαριστώ για το σχολιασμό. Συμφωνώ απόλυτα με τη θέση σου , που και παλαιότερα έχεις γράψει , σε σχέση με τη δυνατότητα εφαρμογής της εξίσωσης Bernoulli μεταξύ οποιουδήποτε σημείου μακριά από το σωλήνα Pitot και του σημείου ανακοπής, καθώς και μεταξύ τυχαίων σημείων που δεν ανήκουν στην ίδια ρευματική γραμμή τυχαίων σημείων με την προϋπόθεση ότι η ροή είναι ή θεωρείται αστρόβιλη.
Επίσης η δυνατότητα υπολογισμού της ταχύτητας του αεροπλάνου ως προς τον
ακίνητο αέρα ή του αέρα ως προς το ακίνητο αεροπλάνο μας ξαναθυμίζει την αναγκαιότητα διδασκαλίας της σχετικής ταχύτητας.
Δυστυχώς έχεις δίκιο για τη λογική του fast food.Συνήθως όμως αυτό είναι και junk food.
Καλό βράδυ.
Ξενοφώντα, καλημέρα.
Συγχαρητήρια για το άρθρο σου.
Καλημέρα, Αθανάσιε σ’
ευχαριστώ. Καλή συνέχεια.
Ξενοφώντος … ανάβαση !
Θέλει κι αυτή το χρόνο της για να ικανοποιήσει τον αναγνώστη -λύτη.
Και κάτι σχετικό …ώρες ώρες κατά την κατασκευή ενός θέματος φτάνεις σε φάση που φτιάχνοντας μια ερώτηση, ο λύτης θα χρειαστεί μια γνώση που “απέκτησε” στο παρελθόν αλλά, έχει κακώς κατά τη γνώμη μου επικρατήσει , ένα ερωτηματικό (;) για το κατά πόσον δικαιούμαι στο θέμα που φτιάχνω για να δώσω σε μια εξέταση να απαιτείται η γνώση που είχα πέρυσι π.χ αποκτήσει. Έτσι γκρεμίζονται οι γέφυρες που φτιάχνουν το δρόμο της γνώσης… νομίζω και οι γέφυρες έχουν ομορφιά.
Καλημέρα Ξενοφώντα ,να είσαι πάντα καλά.
Σαν συμπλήρωση σε όσα αναφέρει ο Στάθης να παραθέσω δύο συνδέσμους.
Εξίσωση Bernoulli και σύστημα αναφοράς
Ο σωλήνας Pitot και οι παραδοχές του
Καλό μεσημέρι, Παντελή σ ΄ευχαριστώ, αυτή η ανάκληση γνώσης και η συνθετική σκέψη είναι που έχει εκλείψει, έτσι η εκπαιδευτική διαδικασία έχει αποστεωθεί.
Χρήστο θυμάμαι την εκτεταμένη ενασχόληση σου με τα θέματα αυτά, τα αρχεία δεν υπάρχουν.
Καλησπέρα σε όλους.
Ξενοφώντα συγχαρητήρια για την εργασία σου! Εξαιρετική!
Ξενοφώντα συνειδητοποίησα ότι κάποια αρχεία ζητούν άδεια για να κατέβουν. Αυτο είχε γίνει μετά από κάποια αναβάθμιση ασφαλείας της Google. Νομίζω τώρα σε αυτά τα αρχεία διορθώθηκαν.