Μανόμετρα σε θερμοδυναμική ισορροπία και άλλα συναφή

Η διάταξη του σχήματος αποτελείται από ανοικτό μανόμετρο που περιέχει νερό και κλειστό μανόμετρο που περιέχει υδράργυρο τα οποία συνδέονται με το δοχείο, όπως φαίνεται στο σχήμα.

Η συνέχεια από εδώ.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
16 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
02/02/2022 1:14 ΜΜ

Καλησπέρα Ξενοφώντα.
Τι γίνεται μισό αιώνα μετά το 1960;
Ποιος θα μπορούσε να “δει” τι θα γίνεται στο μέλλον μετά από μισό αιώνα;
Νομίζω η κατεύθυνση δείχνει την προοπτική…

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Ξενοφώντα. Άριστη παρουσίαση των θεμάτων. Οι εκφωνήσεις δεν είναι μόνο δεδομένα-ζητούμενα είναι από μόνες τους διδακτικές, αφού περιέχουν Ιστορία Φυσικής και θυμίζουν στους μαθητές ότι οι εξισώσεις δε φυτρώνουν αλλά αποδεικνύονται από άξιους ανθρώπους με την επιστημονική μέθοδο. Ας βρεθεί μια επιτροπή να βάλει ένα θέμα με π.χ. νόμο Boyle και θα σταματήσει αυτόματα η απαξίωση της Θερμοδυναμικής.
Να είσαι καλά!

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης

Ξενοφώντα καλησπέρα.
Πολύ ωραίες όλες και ωραία και τα ιστορικά στοιχεία. Το σχόλιο στο τέλος δεν περνά απαρητήρητο.
Επιπλέον σημαντική η παρατήρηση στον σωλήνα Pitot ότι χρησιμοποιούμε τη σχετική ταχύτητα. Να τονίσω ότι σε κινούμενο εμπόδιο η εξίσωση Bernoulli εφαρμόζεται ως προς το κινούμενο εμπόδιο για να είναι η ροή μόνιμη. Αλλιώς θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε την εξίσωση Bernoulli για μη μόνιμη ροή.

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Χρήστος Αγριόδημας
Αντώνης Τρίμης
02/02/2022 10:32 ΜΜ

Ξενοφώντα πολύ ωραία επιλογή θεμάτων στα ρευστά με πρακτικό ενδιαφέρον. Ο σωλήνας Pitot μου θύμισε το δυστύχημα της πτήσης 447 της Air France to 2009 (από Βραζιλία για Γαλλία). Μια δυσλειτουργία των σωλήνων Pitot σε συνδυασμό με την μοιραία, όπως αποδείχθηκε από τα μαύρα κουτιά, αντιμετώπισή της από έναν εκ των δύο πιλότων, οδήγησε ένα από τα πλέον σύγχρονα αεροσκάφη στον ωκεανό. Τα μαύρα κουτιά, που έδωσαν και την απάντηση στην έρευνα, βρέθηκαν μετά από 2 χρόνια!! σε βάθος 4500μ!
Παραθέτω το link όπου παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας των αιτίων του δυστυχήματος:
https://www.youtube.com/watch?v=LA-WeacusP4&ab_channel=S.Babey
Να είσαι καλά.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
02/02/2022 11:58 ΜΜ

Καλησπέρα Ξενοφώντα, συγχαρητήρια για την εξαίρετη επιλογή πρακτικών εφαρμογών της εξίσωσης Bernoulli που παρουσίασες.
Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στον σωλήνα Pilot και στην εφαρμογή της εξίσωσης Bernoulli μεταξύ ενός σημείου στο άπειρο και είτε του σημείου αποκοπής, είτε του σημείου (2) της εφαρμογής 4.
Πρέπει να τονιστεί ότι το σημείο στο άπειρο δεν είναι κάποιο συγκεκριμένο σημείο της ροής το οποίο ανήκει σε μία ρευματική γραμμή, αλλά ένα οποιοδήποτε σημείο πολύ μακριά από τον σωλήνα Pilot, όπου θεωρούμε την ροή ομοιόμορφη με ταχύτητα ίση με αυτήν του αεροπλάνου (η απλούστερη περίπτωση είναι αυτήν στην οποία του αεροπλάνο κινείται με σταθερή ταχύτητα σε ακίνητο αέρα, η οποία ισοδύναμα αντιμετωπίζεται ωσάν να είναι ακίνητο το αεροπλάνο και να κινείται αέρας στο άπειρο με την αντίθετη ταχύτητα). Τότε όμως:
1.      Για να επιτύχει ο υπολογισμός πρέπει η εξίσωση να μπορεί να εφαρμόζεται μεταξύ δύο τυχαίων σημείων ανεξάρτητα από τα αν ανήκουν σε μία ρευματική γραμμή. Δηλαδή να μπορεί η ροή να προσεγγιστεί ως αστρόβιλη.
2.      Στην εφαρμογή 4, επιλέγουμε να εφαρμόσουμε την εξίσωση σε ένα σημείο στο οποίο η γεωμετρία του σωλήνα Pilot επιβάλλει μία γνωστή συνοριακή συνθήκη (πχ ταχύτητα μηδέν στο σημείο αποκοπής).
3.      Είναι προφανές από την 2, ότι αν η γεωμετρία του αεροπλάνου μας επέτρεπε να ορίσουμε τις συνοριακές συνθήκες παντού γύρω από αυτό, θα μπορούσαμε με παρόμοιο τρόπο να υπολογίσουμε παντού τόσο το πεδίο της ταχύτητας μέσω της εξίσωσης της συνέχειας, όσο και το πεδίο της πίεσης γύρω από το αεροπλάνο μέσω της εξίσωσης Bernoulli (για παράδειγμα σε μία αεροτομή ελλειπτικού σχήματος).
4.      Από το πεδίο της πίεσης είναι τότε δυνατό να υπολογίσουμε τις δυνάμεις που ασκούνται στο αεροπλάνο και να εξηγήσουμε την  πτήση του.
Σκέφτηκα τα παραπάνω γιατί η ανάρτησή σου, εκτός των άλλων θετικών, μπορεί να ξεκαθαρίσει και δύο από τις πιο διαδεδομένες (λανθασμένες) πεποιθήσεις για την εξίσωση Bernoulli:
Πρώτον ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε δυο τυχαία σημεία μιας ιδανικής ροής, αλλά μόνον σε όσα ανήκουν στην ίδια ρευματική γραμμή (παρότι στην πλειοψηφία των ασκήσεων στα ρευστά της Γ Λυκείου ισχύει ακριβώς το ανάποδο) και δεύτερον ότι μέσω αυτής δεν μπορεί να  εξηγηθεί η πτήση (αναφέρομαι καθαρά σε υποηχητικές πτήσεις, στις υπερηχητικές η ροή του αέρα είναι στροβιλώδης και τίποτα από τα παραπάνω δεν ισχύει).

 ΥΓ. Μισόν αιώνα μετά επικρατεί, για πολλά πλέον χρόνια, και στην παιδεία η λογική του fast food. 

Χριστοφιλόπουλος Αθανάσιος

Ξενοφώντα, καλημέρα.
Συγχαρητήρια για το άρθρο σου.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Ξενοφώντος … ανάβαση !
Θέλει κι αυτή το χρόνο της για να ικανοποιήσει τον αναγνώστη -λύτη.
Και κάτι σχετικό …ώρες ώρες κατά την κατασκευή ενός θέματος φτάνεις σε φάση που φτιάχνοντας μια ερώτηση, ο λύτης θα χρειαστεί μια γνώση που “απέκτησε” στο παρελθόν αλλά, έχει κακώς κατά τη γνώμη μου επικρατήσει , ένα ερωτηματικό (;) για το κατά πόσον δικαιούμαι στο θέμα που φτιάχνω για να δώσω σε μια εξέταση να απαιτείται η γνώση που είχα πέρυσι π.χ αποκτήσει. Έτσι γκρεμίζονται οι γέφυρες που φτιάχνουν το δρόμο της γνώσης… νομίζω και οι γέφυρες έχουν ομορφιά.
Καλημέρα Ξενοφώντα ,να είσαι πάντα καλά.

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης

Σαν συμπλήρωση σε όσα αναφέρει ο Στάθης να παραθέσω δύο συνδέσμους.
Εξίσωση Bernoulli και σύστημα αναφοράς
Ο σωλήνας Pitot και οι παραδοχές του

Γιάννης Φιορεντίνος

Καλησπέρα σε όλους.
Ξενοφώντα συγχαρητήρια για την εργασία σου! Εξαιρετική!

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης

Ξενοφώντα συνειδητοποίησα ότι κάποια αρχεία ζητούν άδεια για να κατέβουν. Αυτο είχε γίνει μετά από κάποια αναβάθμιση ασφαλείας της Google. Νομίζω τώρα σε αυτά τα αρχεία διορθώθηκαν.