Τα δύο έργα διαφέρουν.

Το όχημα κινείται με σταθερή ταχύτητα V=6m/s . Το μπαλάκι εκτοξεύεται με ταχύτητα υ=8m/s ως προς το έδαφος. Έχει μάζα 1kg.

ΟΙ εικονιζόμενοι παρατηρητές υπολογίζουν το έργο που παρήχθη στο μπαλάκι. Τι βγάζουν;

Συνέχεια:

(Visited 1.106 times, 4 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
62 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα σε όλους,
comment image

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Γιάννη 🙂

Χαράλαμπος Κασωτάκης

Πολύ ωραίο παράδειγμα. Πιστεύω ότι οι μαθητές μας στερούνται αυτού του τρόπου σκέψης. Θα πρέπει να πω ότι ήμουν από τους μαθητές που διδάχτηκαν (ευτυχώς) και σχετική ταχύτητα στην Α Λυκείου (δυστυχώς και… ταλαντώσεις όπως θα διδαχτούν οι μαθητές στην αρχή της Β Λυκείου με το νέο πρόγραμμα σπουδών χωρίς καν να έχουν διδαχτεί στα μαθηματικά το ημίτονο ως συνάρτηση). Πιστεύω ότι ένα μεγάλο διδακτικό σφαλμα είναι η μη διδασκαλία στην Α λυκείου της έννοιας της σχετικής ταχύτητας. Είναι σημαντικό οι μαθητές να κατανοούν το τι σημαίνει “να αλλαξω σύστημα αναφοράς” που μπορεί να οδηγήσει σε ερωτήσεις μαθητών τύπου “καλά μας είπατε ότι μόνο ενα επιταχυνόμενο φορτίο ακτινοβολεί . Τι θα γίνει αν αλλάξω σύστημα αναφοράς και μπω σε ένα επιταχυνόμενο σύστημα; Τελικά το φορτίο ακτινοβολεί ή όχι;” Καλό όμως είναι να ξέρουν τα αντίστοιχα μαθηματικά αλλιώς κάνουν παπαγαλία π.χ. Είδα στις παρατηρήσεις του νεου προγράμματος σπουδών το .. Θεώρημα Νoether για την ομοιομορφία του χώρου και του χρόνου.

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Χαράλαμπε!

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλημερα Διονύση.Ωραιο παραδειγμα. Το εργο του ελατηριου και εδω ειναι το ιδιο και ως προς τους δυο παρατηρητες οπως ειναι και το σωστο.Η βασικη φυσικηειναι η ιδια.

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Κωνσταντίνε 🙂

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
6 μήνες πριν

Καλημέρα συνάδελφοι.
Νομίζω ότι έχουν μπει δύο διαφορετικά πράγματα στη συζήτηση.
Το πρώτο, ένα μηχανικό σύστημα:comment image
comment image

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλημερα Διονυση.Ειναι προφανες οτι για τα επιμερους εργα δεν συμφωνουν αφου στην ερωτηση του Γιαννη το ενα εργο δεν υπαρχει καν αφου δεν υπαρχει κινηση.Η αρχικη ερωτηση του Γιαννη ηταν γιατι η Δυναμικη Ενεργεια του ελατηριου δεν ισουται και για τους δυο με τα επι,μερους εργα πανω στο ενα σωμα και η απαντηση ειναι προφανης.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
6 μήνες πριν

Ένα δεύτερο παράδειγμα.
comment image
comment image

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
6 μήνες πριν

Καλημέρα Διονύση.
Μόλις ολοκλήρωσα την δημοσίευση του σχολίου μου, είδα και το δικό σου…
Και σκεφτόμαστε το ίδιο πράγμα, τουλάχιστον στο πρώτο κομμάτι…

Τελευταία διόρθωση6 μήνες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλημέρα Διονύση 🙂

Βαγγέλης Κουντούρης

αναρωτιέμαι αν το όχημα μετά, παραμένει με ταχύτητα ίση με την αρχική του, και αν ναι, τότε επειδή κανονικά θα πρέπει να “φρενάρει” λόγω αρχής διατήρησης της ορμής, κάποιος πρέπει να του προσέφερε ενέργεια

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Βαγγέλη 😉

Θα μπορούσε να μπει ερώτημα,
Βρείτε το πρόσθετο έργο του κινητήρα, προκειμένου να διατηρήσει σταθερή την ταχύτητα του οχήματος:
Για τον ακίνητο παρατηρητή,
Wκιν + Uελ = ΔΚ

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Διονυση τι ειναι τα Wκιν, Uελ ,ΔΚ

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Για να ειναι σωστη η εξισωση που γραφεις πρεπει το Wκιν= εργο κινητηρα,, Uελ=εργο δυναμης ανακρουσης. ,ΔΚ μεταβολη κινητικης ενεργειας οχηματος.

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Κωνσταντίνε, η πλατφόρμα πρέπει να διαθέτει κάποιο κινητήρα που να συντηρεί την κίνηση.
Όσο το ελατήριο συγκρατείται ο κινητήρας παράγει έργο για να εξουδετερώνει τριβές, αντίσταση αέρα κλπ.
Κατά την εκτίναξη, το ελατήριο επιταχύνει το σώμα και επιβραδύνει το υπόλοιπο σύστημα.
Ο κινητήρας πρέπει επομένως να παράγει επιπλέον έργο Wκιν για να διατηρήσει σταθερή την ταχύτητα της πλατφόρμας.
Το έργο αυτό μεταφέρεται από την τάση στο σώμα, μαζί με την δυναμική ενέργεια Uελ που χάνει το ελατήριο, αφού αποσιμπιέζεται.
Δηλαδή το Wκιν είναι αντίθετο από το έργο της αριστερής τάσης.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Αν στην εξισωση Wκιν + Uελ = ΔΚ το Uελ ειναι η αρχικα αποθηκευμενη εναργεια στο ελατηριο,και ΔΚ η μεταβολη της κινητικης ενεργειας του οχηματος,τοτε εχουμε 12+2=0 που δεν ειναι σωστο.


Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Όχι το οχήματος Κώστα, του συστήματος:

Wκιν + Wελ1 = ΔΚοχημ = 0
Wελ2 = ΔΚσωμ
(+)
Wκιν + (Wελ1+Wελ2) = 0 + ΔΚσωμ
Άρα
Wκιν + Uελ = ΔΚσωμ

Τελευταία διόρθωση6 μήνες πριν από Διονύσης Μητρόπουλος
Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Το καταλαβα αυτο απλως σε ρωταω για τους συμβολισμους σου

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Αα, το Wκιν είναι αυτό το επιπλέον έργο του κινητήρα, η Uελ είναι αυτή που είχε το ελατήριο και την έχασε, και η ΔΚ είναι η αύξηση της Κ του συστήματος, δηλαδή τελικά του σώματος (για τον ακίνητο παρατηρητή).

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Οk got it 🙂

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Σκεφτείτε π.χ. ένα τάνκ που πυροβολεί ενώ κινείται.
Η δύναμη ανάκρουσης φρενάρει το τανκ και ο οδηγός θα πρέπει να “πατήσει” επιπλέον γκάζι για να συντηρήσει την κίνηση.

Το ίδιο και κατά την εκτίναξη του σώματος από το ελατήριο.
Ηδεξιά τάση σπρώχνει το σώμα, ενώ η αριστερή δρά ως δύναμη ανάκρουσης.