Κύλιση: Επαλληλία κινήσεων και στιγμιαίος άξονας

Κύλιση: Επαλληλία κινήσεων έναντι στιγμιαίου άξονα περιστροφής

Δίσκος κυλίεται (χωρίς να ολισθαίνει) με γωνιακή ταχύτητα 1 rad/s. Το σημείο Α βρίσκεται στην περίμετρο του δίσκου ενώ το σημείο Β βρίσκεται στο εσωτερικό του. Η απόσταση μεταξύ των δύο σημείων είναι 20 cm.  Όταν το σημείο A περνά από την κατώτατη θέση, πόση είναι η ταχύτητα του σημείου B;  

Το πρόβλημα να λυθεί (α) με επαλληλία κινήσεων και (β) με στιγμιαίο άξονα περιστροφής.

Να συγκρίνετε τους δύο τρόπους λύσης μεταξύ τους.

 

(Visited 675 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
37 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Θοδωρής Παπασγουρίδης

Ανδρέα, το ερώτημα που θέτεις, θυμίζει “φωτογραφική” προκήρυξη θέσης….
Ζητείται πτυχιούχος φυσικός, με μεταπτυχιακό στη ….., γεννημένος το……,
κάτοικος ……., ύψους……., με γαλανά μάτια και ξανθά μαλλιά….

Πέρα από την πλάκα….τη θέση μου τη γνωρίζεις….
Η διδασκαλία σε μαθητές που πασχίζουν να κατανοήσουν μια περιορισμένη
μεν ύλη, αλλά με ατελείωτη ασκησιολογία, πρέπει να έχει συνέπεια και να μην
στηρίζεται σε εντυπωσιασμούς, αλλά σε σταθερή-συγκεκριμένη μεθοδολογία…
Δεν μπορεί τη μία να λέμε επαλληλία και την άλλη περιστροφική ως προς….
Αν κάποιος επιλέξει να διδάξει την κύλιση ως περιστροφική γύρω από στιγμιαίο άξονα, θα πρέπει να είναι συνεπής και στη συνέχεια της διδασκαλίας στο στερεό…
Κάθε σύνθετη κίνηση να τη διδάσκει ως περιστροφή γύρω από στιγμιαίο άξονα…
Τότε όμως θα συνειδητοποιήσει πως θα έχει χάσει τους μαθητές και θα κάνει
μάθημα μόνος του….

Όσο για το 2ο που ρωτάς….
Για ένα τέτοιο θέμα στις Πανελλήνιες, θα λέγαμε ότι ήταν στημένο;(!)”

Δεν θα λέγαμε ότι ήταν στημένο….Θα ήταν απλά εκτός ύλης…..
Το βιβλίο διδάσκει επαλληλία…..και μόνο….
Η λύση με επαλληλία απαιτεί νόμο συνημιτόνων….
Οι μαθητές του προσανατολισμού Υγείας, νόμο συνημιτόνων δεν έχουν διδαχθεί,
τουλάχιστον στο Λύκειο….οπότε…..

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Ανδρέα καλημέρα, μάλλον δεν έγινε κατανοητό το πνεύμα της τοποθέτησής μου….

Προφανώς και δεν κάνεις πλάκα…εγώ θέλησα να κάνω πλάκα με τη…. φωτογραφική προκήρυξη…
Προφανώς επίσης “δεν είναι η πρόθεση οποιουδήποτε μοιράζεται γενναιόδωρα τον πνευματικό κόπο του” ο εντυπωσιασμός….
Γιατί κατάλαβες αυτό;

Έθεσες ένα ερώτημα για κύλιση με δεδομένα που καθιστούν την περιστροφή περί στιγμιαίο άξονα σαφώς προτιμότερη….όπως εκτιμώ πως η συγκεκριμένη θεώρηση
σε κάθε πρόβλημα κινηματικής στην κύλιση είναι ευκολότερη...

Αυτό όμως δεν σημαίνει κάτι….γιατί η ύλη δεν σταματά στην κινηματική….
Πιθανά στα νέα ΑΠ Φυσικής που το στερεό υποβαθμίζεται στη μελέτη κινηματικής και ισορροπίας, ίσως μια τέτοια θεώρηση είναι και η προτεινόμενη, αρκεί να υπάρχει στα σχολικά βιβλία που θα γραφούν….
Στο συγκεκριμένο βιβλίο που ακόμα διδάσκουμε όμως δεν υπάρχει…
Εκτιμώ δε πως δεν υπερτερεί στη δυναμική μελέτη και ενεργειακή μελέτη….

Διατυπώνω ξανά τη θέση μου η οποία δεν αναφέρεται σε όσα έγραψες
στην ανάρτηση

Σε κάθε περίπτωση, διαφωνώ με διαφορετικές προσεγγίσεις ανά ενότητα
διδασκαλίας…μόνο σύγχυση δημιουργεί…. και κρυφό “θαυμασμό” προς τον διδάσκοντα που ξέρει…..δεν έχει ειρωνικό πνεύμα αυτό…είναι όμως η αλήθεια….

Βέβαια, επειδή το υλικονετ είναι νήμα ελαστικό και όχι αβαρές, μια ανάρτηση δημιουργεί παράπλευρες μακροσκελέστατες συζητήσεις στις οποίες διατυπώνονται απόψεις “προχωρημένες” όπως ότι δεν δικαιούμαστε να μιλάμε για κίνηση μέσα από στιγμιότυπα…. Κάθε λοιπόν απεικόνιση κίνησης πρέπει να γίνεται με animation….
Όταν λοιπόν παίρνουμε πληροφορίες από στιγμιότυπα τρέχοντος κύματος μάλλον λάθος κάνουμε….

Καλό υπόλοιπο τριήμερου σε όλους