Πειράματα Ογκομέτρησης στο Σχολικό Εργαστήριο!!!
Επειδή τα περισσότερα σχολεία βρίσκονται στο τέλος του κεφαλαίου της ιοντικής ισορροπίας ετοίμασα τα παρακάτω φύλλα εργασίας για τα εξής πειράματα ογκομέτρησης.
1ο ΠΕΙΡΑΜΑ: Ογκομέτρηση ξυδιού (προσδιορισμός αιθανικού οξέος)
2ο ΠΕΙΡΑΜΑ: Ογκομέτρηση ελαιόλαδου (προσδιορισμός οξύτητας – ελαϊκού οξέος)
3ο ΠΕΙΡΑΜΑ: Ογκομέτρηση κρασιού (προσδιορισμός τρυγικού οξέος)
4ο ΠΕΙΡΑΜΑ: Ογκομέτρηση γάλακτος (προσδιορισμός γαλακτικού οξέος)
5ο ΠΕΙΡΑΜΑ: Ογκομέτρηση τοματοπολτού (προσδιορισμός κιτρικού οξέος)
6ο ΠΕΙΡΑΜΑ: Ογκομέτρηση χυμού λεμονιού (προσδιορισμός κιτρικού οξέος)
7ο ΠΕΙΡΑΜΑ: Ογκομέτρηση διαλύματος άγνωστου οξέος (Χ)
8ο ΠΕΙΡΑΜΑ: Ογκομέτρηση προϊόντος για μελισσοκομική χρήση (προσδιορισμός οξαλικού οξέος)
9ο ΠΕΙΡΑΜΑ: Ογκομέτρηση οξειδοαναγωγής (οξαλικού οξέος)
Οι μαθητές μου πραγματοποίησαν τα 8 πρώτα πειράματα (24 ογκομετρήσεις) σε 3 ώρες χωρίς τη μαθηματική επεξεργασία. Αυτή την έχουν ως εργασία για την επόμενη εβδομάδα.
Το 9ο πείραμα το αφήνω για όταν ολοκληρώσω το επόμενο κεφάλαιο της οξειδοαναγωγής.
Ελπίζω να σας φανούν χρήσιμα και περιμένω τις παρατηρήσεις σας.
ΥΓ. Την επόμενη εβδομάδα θα συμπληρώσω τη συγκεκριμένη ανάρτηση με τα πειραματικά αποτελέσματα των μαθητών μου, την μαθηματική τους επεξεργασία καθώς και τις καμπύλες ογκομέτρησης.
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ
Μαθηματική επεξεργασία 1ου πειράματος.

Όλα τα πειράματα έχουν προσαρμοστεί στις ανάγκες του σχολικού εργαστηρίου καθώς και του διαθέσιμου χρόνου. Θα παρατηρήσετε ότι και στα 8 πειράματα χρησιμοποιούμε το ίδιο πρότυπο διάλυμα NaOH 0,1 M ώστε να μη χρειάζεται οι μαθητές να αλλάζουν διάλυμα στην προχοΐδα. Αυτό βέβαια προϋποθέτει τις κατάλληλες αραιώσεις στα ογκομετρούμενα διαλύματα.
ΕΙΚΟΝΕΣ
Πολλά. μαζεμένα πειράματα!
Πολύ καλή δουλειά…
Σε ευχαριστούμε Αντώνη και ελπίζω να χρησιμοποιηθούν από τους συναδέλφους είτε είναι … απλοί Χημικοί, είτε όχι 🙂
Σε ευχαριστώ Διονύση.
Με τη συγκεκριμένη ανάρτηση προσπάθησα να δείξω πως μια αφηρημένη έννοια μπορεί να συνδεθεί με καθημερινά υλικά και έτσι να δούμε τη χρησιμότητά της. Η ενότητα της ογκομέτρησης είναι μάλλον η πιο δυσνόητη ενότητα της ύλης της Γ΄ Λυκείου. Αυτό βέβαια το βλέπω φυσιολογικό καθώς μία πειραματική διαδικασία προσπαθούμε πολλές φορές να τη διδάξουμε εντελώς θεωρητικά.
Μαθηματική επεξεργασία 2ου πειράματος.

Μαθηματική επεξεργασία 3ου πειράματος!

Μαθηματική επεξεργασία 1ου πειράματος.

Μαθηματική επεξεργασία 5ου πειράματος!

Μαθηματική επεξεργασία 6ου πειράματος!

Μαθηματική επεξεργασία 7ου πειράματος! Αυτό νομίζω άρεσε ιδιαίτερα στους μαθητές. Οτιδήποτε άγνωστο πάντα διεγείρει την περιέργειά τους (μας)!

Μαθηματική επεξεργασία 8ου πειράματος!
.