Δημοσιεύω μια συλλογή από προβλήματα Fermi που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη σχολική τάξη στα μαθήματα Φυσικών Επιστημών.
Ανάμεσα στα θετικά και αρνητικά self test, στις τάξεις ακορντεόν που γεμίζουν και αδειάζουν, στο τρέξιμο για να καλύψουμε τη χαμένη χρονιά του webex, στο βγαίνει δε βγαίνει η ύλη, στον καταιγισμό ασκήσεων της πνιγηρής Τράπεζας Θεμάτων πρέπει να βρούμε το οξυγόνο να αναπνεύσουμε εμείς και οι μαθητές μας. Λίγο παραπάνω χρόνο στο εργαστήριο και στην ομαδική δουλειά, λίγα παραπάνω φτερά στη φαντασία τους…
Η συλλογή αυτή αποτελεί συνέχεια μιας παλαιότερης ανάρτησής μου: Τα Προβλήματα Fermi πάνε σχολείο
Η συλλογή: Προβλήματα Fermi II
Παρακάτω δημοσιεύω και μια φόρμα για την επίλυση προβλημάτων Fermi: Φορμα για προβλήματα Fermi
Καλησπέρα Γιώργο. Εξαιρετική ιδέα. Δεν ήξερα την παλιά ανάρτηση και την εκεί παρουσίαση. Εκεί γράφεις
Οι μαθητές που καλούνται να ασχοληθούν με ένα πρόβλημα Fermi πρέπει να διαθέτουν μια σειρά από βασικές δεξιότητες:
1. Να μπορούν να πραγματοποιήσουν μετρήσεις βασικών φυσικών μεγεθών (μήκος, εμβαδόν, όγκος, μάζα, χρόνος κλπ).
2. Να κάνουν με άνεση αριθμητικές πράξεις.
3. Να κατανοούν τη χρήση κλασμάτων, τους δεκαδικούς αριθμούς και την έννοια του ποσοστού.
4. Να κατασκευάζουν αριθμητικές εξισώσεις ώστε να απαντήσουν σε ένα ερώτημα.
Δυστυχώς το σπρώξιμο που γίνεται από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, με υψηλές μάλιστα βαθμολογίες, έχει κάνει τους περισσότερους μαθητές να μην έχουν τα βασικά παραπάνω εφόδια, ούτε να γνωρίζουν τις αδυναμίες τους.
Η φόρμα επίλυσης που ανέβασες στην ουσία είναι μια διαδικασία που ακολουθούμε σε κάθε πρόβλημα Φυσικής, όταν θέλουμε ο μαθητής να μάθει να σκέφτεται και όχι να παπαγαλίζει τύπους.
Θα δοκιμάσω κάποια αυτά στην τάξη και ας πνιγόμαστε να τελειώσουμε την ύλη.
Να είσαι καλά!
Εξαιρετικά προβλήματα!
Απαιτούν ανώτερη νοημοσύνη.
Μου ειχαν πει ένα, όχι του Φέρμι:
-Πόσο είναι το μέγιστο ύψος ενός ελέφαντα που θα μπορουσε να περπατήσει στο έδαφος με ανεση;
Kαι αν πας στην Google για δουλεια σε ρωτανε ποσα παραθυρα εχει το Seattle
Εγω θα ρωταγα με δεκα οκαδες λαχανο ποσους ντολμαδες φτιαχνεις?
Προβλήματα για σκεπτόμενους πολίτες. Σε ευχαριστούμε Γιώργο γι αυτά, αλλά και για την Μαφάλντα στην προμετωπίδα.
Καλημέρα Γιώργο.
Προβλήματα ουσιαστικά και μιας άλλης λογικής, από την επικρατούσα στα σχολεία μας.
Η εμπλοκή μαθητών και με την βοήθεια της φόρμας επίλυσης, νομίζω ότι μπορεί να έχει πολύ θετικά αποτελέσματα.
Ένα ζήτημα είναι, πόσο μια αντίστοιχη πορεία μπορεί να πλησιάσει την πραγματικότητα ή ο υπολογισμός δίνει μια εντελώς υποκειμενική απάντηση (αποτελούμενη από πολλές μικρές εκτιμήσεις). Αλλά ακόμη και τότε η διαδικασία μετράει…
Καλησπέρα σε όλους! Ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Ανδρέα έχεις δίκιο. Είναι από τα πράγματα που δίνω πολύ χρόνο στις αρχές κάθε σχολικής χρονιάς στην Α Λυκείου. Ευπρόσδεκτες οι παρατηρήσεις σου αν το εφαρμόσεις. Η μέχρι τώρα εμπειρία μου δείχνει θετικά αποτελέσματα στην ενεργοποίηση μεγάλου ποσοστού της τάξης αλλά και μεγάλη όρεξη από τους “θετικούς”. Προφανώς και ένα βαθμολογικό μπόνους βοηθάει στην ενεργοποίηση…
Γιάννη αν οι μαθητές δουλέψουν σε ομάδα βρίσκουν τον τρόπο να κατακτήσουν αυτή την ανώτερη νοημοσύνη. Χρειάζονται χώρο και χρόνο που συχνά δεν τους τον διαθέτουμε. Κρατάω το ωραίο ερώτημά σου. Όταν βρω χρόνο θα το μελετήσω, νομίζω θα βγει κάτι καλό.
Κωσταντίνε αν κάνεις ντολμάδες με δέκα οκάδες λάχανο μια διμοιρία θα ξεκοιλιαστεί, ένας λόχος θα χορτάσει, ένα τάγμα θα το φάει για μεζέ…
Αποστόλη η Μαφάλντα είναι μεγάλη μου αγάπη!
Διονύση έχεις δίκιο, μερικές φορές οι απαντήσεις δεν πλησιάζουν την πραγματικότητα. Αλλά και στα προβλήματα της ζωής ποτέ δεν είμαστε σίγουροι ότι δώσαμε τη σωστή απάντηση. Το ζουμί είναι στη διαδικασία, στον τρόπο του καθενός. Και εκεί ο πλουραλισμός των απαντήσεων που βλέπω από τους μαθητές με εκπλήσσει ακόμα κι αν πέφτουν μακριά…