Μια μπίλια ακινητοποιείται.

Μια ομογενής μπίλια βρίσκεται ακίνητη σε λείο οριζόντιο δάπεδο.

Δέχεται χτύπημα από τη στέκα μικρότατης διάρκειας. Ο φορέας της δύναμης περνάει από το σημείο επαφής μπίλιας-δαπέδου.

Η μπίλια μπαίνει σε οριζόντιο επίπεδο με το οποίο παρουσιάζει τριμή ολίσθησης με συντελεστή μ.

Δείξατε ότι η μπίλια θα ακινητοποιηθεί.

Δύο λύσεις:

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
25 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλησπερα Γιαννη.Πολυ ωραιο προβλημα.Μηπως μπορεις να φτιαξεις ενα σχηματακι με εναν παρατηρητη με τηλεσκοπιο ο οποιος παρακολουθει την μπιλια σε μια ενδιαμεση χρονιμη στιγμη μεταξυ του χτυπηματος και της τελικης της ακινητοποιησης και να εξηγησεις γιατι βλεπει συνολικη στροφορμη μηδεν?

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Αυτος ο παρατηρητακος δεν ειναι ακινητος πανω στο εδαφος?

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Ωραια.Αν βαλουμε παρατηρητη ακινητο πανω στο εδαφος ο οποιος βρισκεται στο αρχικο σημειο επαφης,τοτε αυτος βλεπει ροπες μηδεν ως προς αυτο το σημειο κατα την διαρκεια της κρουσης και σε μια μεταγενεστερη χρονικη στιγμη βλεπει ιδιοστροφορμη αντιθετη της στροφορμης λογω της μεταφορικης κινησης.Αυτες και οι δυο στροφορμες μειωνονται κατα μετρο με ισους ρυθμους λογω της τριβης ολισθησεως μεχρι να μηδενιστουν ταυτοχρονα.Αυτη δεν ειναι επισης σωστη περιγραφη?

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Ναι σωστα.Καταλαβα.Απλως στην αρχη μπερδευτηκα λιγο ως προς το ποιος παρατηρητης τα περιγραφει αυτα. Για αυτο σου ειπα να κανεις ενα σχημα με παρατηρητη με τηλεσκοπιο. Αν ειναι κινουμενος κατω απο το σημειο επαφης τοτε δεν βλεπει τροχιακη στροφορμη αλλα μονο ιδιοστροφορμη ετσι δεν ειναι?

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Πολυ ωραια ασκηση.Και δυσκολη.Για μενα η πρωτη απαντηση που δινεις ειναι καλυτερη απο καθε αποψη.Μαζι με την δευτερη απαντηση ομως για να φανει η υπεροχή της μεθοδου.

Διονύσης Μάργαρης
19/03/2022 4:59 ΜΜ

Καλησπέρα Γιάννη.
Πολύ ωραίο πρόβλημα που αναδεικνύει την αξία του στιγμιαίου άξονα!
Η πρώτη λύση είναι όλα τα λεφτά, ενώ η “μαθητική” δεν…

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλησπερα Διονυση.Που βλεπεις καποια σχεση της ασκησης με την εννοια του στιγμιαιου αξονα?

Διονύσης Μάργαρης
19/03/2022 5:14 ΜΜ

Καλησπέρα Κωνσταντίνε. Έχεις δίκιο, παρασύρθηκα σκεπτόμενος μηδενική ταχύτητα του σημείου επαφής, πράγμα που δεν ισχύει εν γένει…

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Νομιζω οτι ειναι ωραια ασκηση για Γ λυκειου οχι σαν ασκηση στα πλαισια της εκπαιδευσης με στοχο της πανελληνιες αλλα σαν επιδειξη της ισχυος μιας μεθοδου οπου καποιοι μαθητες ταλεντα,μπορει να ενθουσιαστουν με την λυση.Και ειναι και συντομη.

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
19/03/2022 5:11 ΜΜ

Πολύ όμορφο θέμα Γιάννη.
Όποιος μαθητής πιάσει τον πρώτο τρόπο (δεν είναι νομίζω με την μία αντιληπτός από έναν μαθητή) μερακλώνει, όποιος θελήσει να πάει με τον “μαθητικό” μάλλον τα θαλασσώνει.

Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής

Πολύ καλή Γιάννη, με την πρώτη λύση να εντυπωσιάζει!

Αρτεμιος Σαραντης
19/03/2022 8:38 ΜΜ

Εξαιρετικη.

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Καλησπέρα Γιάννη.
Πώς φαίνεται ο άνθρωπος που στα νιάτα του έπαιζε μπιλιάρδο!
Πώς το λέγαμε το χτύπημα, πικέ;
Ως άσκηση, όμορφη, καλοντυμένη, με την πρώτη φορεσιά της στο ..ξεπέτα, και τη δεύτερη ..γιαβας- γιαβας, ήρεμη , καθωςπρέπει, με σίγουρα βήματα !
Να είσαι καλά.