Στον πυθμένα των λιμνών συχνά παρατηρείται σχηματισμός φυσαλίδων αερίου CΗ4. Έχοντας πυκνότητα μικρότερη από την πυκνότητα του νερού, ανέρχονται προς την επιφάνεια της λίμνης.
- Ο όγκος αυτών των φυσαλίδων αυξάνεται κατά την άνοδο. Μπορείτε να εξηγήσετε το φαινόμενο;
- Ένας δύτης – ερευνητής πήρε κάποιες μετρήσεις. Θερμοκρασία στον πυθμένα θ1 = 170C, θερμοκρασία στην επιφάνεια θ2 = 270C και ατμοσφαιρική πίεση p2 = p0 = 1∙105N/m2. Υπολόγισε επίσης ότι ο όγκος μιας φυσαλίδας τετραπλασιάζεται μέχρι την επιφάνεια της λίμνης. Βρήκε έτσι την πίεση κοντά στον πυθμένα. Πόσο;
- Θεωρώντας την πυκνότητα του νερού ρ = 103kg/m3, πόσο λέτε ότι κατάφερε να βρει το βάθος της θάλασσας;
- Αν είχε θεωρήσει τη μεταβολή ισόθερμη πόσο % θα ήταν το σφάλμα του;
Θεωρείστε ότι η φυσαλίδα ανεβαίνει αργά, ώστε η πίεση και η θερμοκρασία στο εσωτερικό της προλαβαίνει να εξισώνεται με την πίεση του νερού εξωτερικά. Επίσης g = 10m/s2.
Μια εύκολη ασκησούλα για ένα γνωστό φαινόμενο, που από του χρόνου θα έχει τη βάση του στη β΄Γυμνασίου. (To Pdf ήθελε μια ενημέρωση).
Καλημέρα Ανδρέα.
Συγχαρητήρια για την προσπάθεια να διδαχτεί η ύλη της Β΄ με θέματα που θα μπορούσαν να κινήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών σου…
Καλημέρα Ανδρέα.
Ωραίος συνδυασμός!
Καλημέρα Ανδρέα. Πολύ ωραίο θέμα που προκαλεί το ενδιαφέρον των μαθητών, γιατί μπορεί να πραγματοποιηθεί πειραματικά κάτι ανάλογο, π.χ. φυσαλίδα αέρα, να βιντεοσκοπηθεί και να γίνουν μετρήσεις.
Να είσαι καλά που μας δίνεις θέματα που άπτονται της πραγματικότητας.
Γειά σου Ανδρέα. Η απάντηση στο ερώτημα του τίτλου είναι ναι, αν ο δάσκαλος έχει μεράκι.
Καλησπέρα συνάδελφοι. Σας ευχαριστώ.
Διονύση πιο πολύ ενδιαφέρον ελπίζω να δείξουν όταν φτάσουμε στις θερμικές μηχανές, αλλιώς θα οδηγούν οχήματα και θα παραμένει μυστήριο, πως βγαίνουν εκείνα τα “άλογα”.
Βασίλη απλός συνδυασμός, αλλά στα όρια της νομιμότητας, αφού δε μπορώ να πω ούτε το κλασσικό “Θα το βρείτε μπροστά σας του χρόνου”.
Πρόδρομε ωραία ιδέα. Μπορώ να τους το δώσω να το κάνουν σπίτι και να τους χρησιμεύσει και κάπου το κινητό.
Αποστόλη ο τίτλος έπρεπε να είναι “…με τα πρώην ρευστά της Γ΄”. Όλοι οι συνάδελφοι που μπαίνουμε στις τάξεις κάνοντας Θερμοδυναμική (και όχι Κρούσεις ή Ταλαντώσεις) στην Β΄, Απρίλιο ή Μάη, με ενθουσιασμό, εξηγώντας τους την αξία της, μπορούμε να κρατήσουμε τα παιδιά. Αλλιώς άστο καλύτερα.
Ανδρέα μπράβο και για την ιδέα και για την υπομονή-επιμονή…
Αύριο μπαίνει ο Απρίλης και επίσημη ανακοίνωση του τέλους της χρονιάς
δεν έχουμε…..Σε κάθε περίπτωση όμως δε νομίζω πως θα έχουμε περισσότερες
από 4 βδομάδες ακόμα, άρα 8 ώρες διδασκαλίας για θερμοδυναμική, μέχρι
Carnot …. και φυσικά μπορεί η κλήρωση να βγάλει ερώτηση στην Carnot
τελευταία παράγραφο…τελευταία ώρα διδασκαλίας….
Νομίζω πως μπορούμε να βάλουμε και ερώτημα στον 1ο ΘΔΝ (εκεί έχω φτάσει εγώ)
-Το αέριο της φυσαλίδας κατά την άνοδο προσλαμβάνει θερμότητα, αποβάλλει θερμότητα ή δεν ανταλλάσσει θερμότητα με το νερό της λίμνης;
Απ: Εφόσον εκτονώνεται W>0, εφόσον θερμαίνεται ΔU>0, άρα Q>0 συνεπώς
προσλαμβάνει
Μήπως να προσθέσεις πως
“η φυσαλίδα ανεβαίνει αργά οπότε η πίεση και η θερμοκρασία στο εσωτερικό της προλαβαίνει να εξισώνεται με την πίεση και τη θερμοκρασία του νερού εξωτερικά.”
Καλημέρα Θοδωρή. Η ανακοίνωση του κ. Κόπτση ήταν σαφής. Να γίνει αναμόρφωση προγράμματος και να τελειώσουμε την ύλη μέχρι το τέλος της χρονιάς, ώστε να λειτουργήσει η Τράπεζα, το οποίο θα υποθέσουμε μόνοι μας!
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό. Τώρα είμαι στο σχολείο και συντονίζω Pisa 2022…
Το μεσημέρι θα κάνω την προσθήκη για τη θερμοκρασία, που αναφέρεις.
Έχω την αίσθηση ότι η Θερμοδυναμική πάει για περαιτέρω υποβάθμιση. Θα κάνουμε άραγε μέλαν σώμα και την έννοια θερμοκρασία θα την αγνοούν οι μαθητές;