Οριζοντίως και καθέτως

Κάνοντας μία αναδρομή της θητείας μου ως ενεργός φυσικός και ενίοτε χημικός , έπεσα πάνω στην ηρωική εποχή των δεσμών εκεί γύρω στο ’90. Η έλλειψη φυσικών κυρίως όμως χημικών με έφερνε απο την Ηλεία βαθμολογητή φυσικής και χημείας στην Πάτρα. Κάποια απο αυτές τις χρονιές είχε πέσει μία άσκηση στην επαγωγή με δυο κεκλιμένους αγωγούς και τρίτος που ολίσθαινε πάνω σε αυτούς. Την άσκηση την είχε το σχολικό αλλά στις πανελλήνιες έπεσε με μία διαφοροποίηση. Αντι να λέει ότι το “σύστημα βρίσκεται σε κατακόρυφο μαγνητικό πεδίο” έλεγε σε οριζόντιο. Περιττό να θυμίσω ότι η συντριπτική πλειοψηφία αγνόησε το οριζόντιο και δούλεψε με κατακόρυφο, αλλά και όσοι προβληματίστηκαν δεν μπορούσαν να χωνέψουν ότι σε οριζόντιο αγωγό είναι κάθετο ένα οριζόντιο μαγνητικό πεδίο. Μια ομάδα κολητάρια σε μια αίθουσα βρήκαμε μόνο ένα σωστό γραφτό και το περιφέραμε σαν λάφυρο.

Στη δυναμική – κινηματική συναντάμε πολλές τέτοιες περιπτώσεις . Για παράδειγμα αν το σχήμα της εικόνας δεν είχε σχεδιασμένο το επίπεδο κίνησης αλλά είχε την κλασική ευθεία γραμμή και έλεγες ” …ασκείται οριζόντια δύναμη κάθετη στην F ” ο μαθητής αντί για οριζόντια θα τη σχεδίαζε κατακόρυφη. Όταν σχεδιάσουμε τη γραμμούλα-οριζόντιο επίπεδο, ελάχιστοι απαντούν στο ερώτημα ” ποιό είναι το οριζόντιο επίπεδο;” . Στις ασκήσεις λέμε πχ ασκείται δύναμη που σχηματίζει γωνία θ με το οριζόντιο επίπεδο. Ο μαθητής θεωρεί ότι η θ είναι η γωνία με την ταχύτητα, που ναι μεν είναι αλλά δεν ισχύει και αντίστροφα…κλπ και μία άσκηση.

Η ΑΣΚΗΣΗ ΕΔΩ

(Visited 240 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
1 Σχόλιο
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Χριστόπουλος Γιώργος

Άρη καλό απόγευμα. Για χρόνια στη Β΄Λυκείου αλλά πολλές φορές και στη Γ΄Λυκείου
έβαζα στην τάξη το εξής ερώτημα:
Σώμα κινείται σε οριζόντιο επίπεδο με ταχύτητα υ . Ασκούμε στο σώμα οριζόντια δύναμη F που είναι κάθετη στην ταχύτητά του υ. Σχεδιάσατε την δύναμη F.
Από ένα τμήμα περίπου 20 μαθητών στα πρώτα 5-6 λεπτά κανένας μαθητής(εκτός μιας ή δύο περιπτώσεων) κανένας δεν έκανε το σωστο σχήμα ,πολλοί μαθητές δε, λεγανε ότι αυτό είναι αδύνατον!
Και αυτό γιατί με το μυαλό τους λειτουργούν σε δύο διαστάσεις.
Ειδικότερα τωρα με τον Η/Μ αυτό το παράδειγμα είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για να αρχίσουν να σκέφτονται “τρισδιάστατα”.