Η διπλανή διάταξη του σχήματος περιλαμβάνει ένα ιδανικό ελατήριο σταθεράς k=100Ν/m το ένα άκρο του οποίου είναι συνδεδεμένο σε ακλόνητο τοίχο και στο άλλο άκρο του έχει συνδεθεί σώμα Σ1 μάζας Μ1=1kg. Το σώμα Σ1 στην δεξιά του πλευρά έχει συνδεθεί με το άκρο αβαρούς μη εκτατού νήματος, (νήμα 1), το οποίο έχει τυλιχτεί πολλές φορές σε ομογενή τροχαλία, μάζας Μτρ=1,5kg και ακτίνας r=0,1m και η οποία μπορεί να στρέφεται χωρίς τριβές περί ακλόνητο άξονα που διέρχεται από το κέντρο της Ο. Το άλλο άκρο του νήματος, (νήμα 2), είναι δεμένο εφαπτομενικά στην περιφέρεια ομογενούς κυλίνδρου μάζας ΜΚ=2kg και ακτίνας R=2r. To νήμα 2 είναι παράλληλο στον άξονα του κεκλιμένου επιπέδου το οποίο έχει γωνία κλίσης φ ώστε ημφ=0,6 και συνφ=0,8.
Αρχικά όλο το σύστημα ισορροπεί.
i. Να βρείτε την αρχική επιμήκυνση Δℓ0 του ελατηρίου.
Κάποια στιγμή που θεωρούμε t=0 κόβουμε το νήμα 1 που συνδέει το σώμα Σ1 και την τροχαλία.
ii. Να βρείτε την εξίσωση της δύναμης του ελατηρίου σε συνάρτηση με το χρόνο θεωρώντας ως θετική φορά για την ταλάντωση την αρχική απομάκρυνση του σώματος.
iii. Να βρεθεί η στροφορμή της τροχαλίας ως προς άξονα που διέρχεται από το κέντρο μάζας της τη χρονική στιγμή που ο κύλινδρος διαγράφει 40/π πλήρεις περιστροφές.
iv. Να βρεθεί ο ρυθμός μεταβολής της κινητικής ενέργειας του κυλίνδρου τη δεύτερη φορά που μηδενίζεται ο ρυθμός μεταβολής της ορμής του σώματος Σ1.
v. Αν στην αρχική διάταξη αντί να κοπεί το νήμα 1 κόβεται το νήμα 2, τότε, να βρεθεί το πλάτος ταλάντωσης που θα εκτελέσει το σώμα Σ1.
Καλημέρα Χρήστο. Μια άσκηση ότι πρέπει για επανάληψη!
Μπορεί να εσωκλειονται τρεις επί μέρους ασκήσεις, βασικές και απαραίτητη γνώση για έναν υποψήφιο, αλλά μελετώντας την κάποιος, και ιδιαίτερα το τελευταίο ερώτημα, αποκομίζει πράγματα που είναι απαραίτητα!
Να είσαι πάντα καλά.
Καλημέρα Πρόδρομε.
Σε ευχαριστώ για το σχόλιο. Θεωρώ όπως κι εσύ ότι κάτι έχει να δώσει χωρίς να είναι ακραία. Μάλιστα το τελευταίο ερώτημα απαιτεί κατανόηση και κρίση στο λυγισμα του νήματος.
Να σαι καλά
Χρήστο όλο το θέμα είναι πολύ καλό, αλλά ξεχωρίζω το v. Μου αρέσει η ιδέα του νήματος που μετά τη θέση φυσικού μήκους χαλαρώνει.
Χωρίς να είναι ακραία δύσκολο, νομίζω ότι μπορεί τεθεί και σε μαθητές.
Μπράβο και καλό βράδυ.
Καλησπέρα Χρήστο, η άσκηση είναι στο πνεύμα των ασκήσεων που περιμένουμε να δούμε στις εξετάσεις….Για να γλυτώσουμε λίγη από την πολύ δουλειά, θα πρότεινα το (iii) να μην αντιμετωπιστεί ενεργειακά, αλλά με νόμους κινήσεων αφού έτσι θα έχουμε τις επιταχύνσεις έτοιμες για το ερώτημα (iv) που αναγκαστικά θα πάμε με εξισώσεις κίνησης αφού υπάρχει χρονικό δεδομένο.
Στο ερώτημα (v) θα έβρισκα την επιτάχυνση σε συνάρτηση με την επιμήκυνση του ελατηρίου. Αν δεν κάνω λάθος, βγάζω α=kΔl /(Μ1+1/2Μτρ)
Από τη σχέση αυτή προκύπτει άμεσα πως στη θέση φμ όπου Δl=0, μηδενίζεται η επιτάχυνση οπότε έχουμε μέγιστες ταχύτητες για σώμα και τροχαλία. Στη συνέχεια ξεκινά η ΑΑΤ του Σ1
Μου άρεσε πολύ η μεγέθυνση της τροχαλίας στο σχήμα, εξηγεί πράγματα
Η άσκηση δεν είναι εύκολη, αφού βάζει στη σέντρα πολλά
Καλημέρα Στέφανε και Θοδωρή.
Σκοπός μου όπως επισημάνατε ήταν ένα θέμα στο πνέυμα των εξετάσεων χωρίς να είναι η ακραία υπερπαραγωγή και να υπάρχει κλμάκωση των ερωτημάτων και κάποια ερωτήματα να έχουν φυσική. Δεν είμαι οπαδός αλλά ομολογώ τα κάνω.
Θοδωρή έχει δίκιο απλώς βαριόμουν από την αρχή να βρω εξισώσεις και επιταχύνσεις και πήγα μέσω ΑΔΜΕ. Η έκφραση της επιτάχυνσης με το Δl είναι πολύ καλή ιδέα να γίνει αντιληπτό το λύγισμα του νήματος.