Για Φυσικούς

(Το σχήμα είναι κλεμμένο από ανάρτηση του Μάργαρη)

Παρακολουθώ με ενδιαφέρον τις αναρτήσεις και τα διαγωνίσματα συναδέλφων εν όψει των πανελληνίων τις οποίες βρίσκω αρκετά ενδιαφέρουσες που μπορούν πράγματι να βοηθήσουν τους μαθητές. Θα μοιραστώ μαζί σας μια ανάμνηση.

Κάποτε, την ηρωική εποχή των δεσμών, είχε πέσει μια τέτοια άσκηση όπου έδινε το h όπου ο αγωγός αποκτούσε υορ και εκτός των άλλων ζητούσε Qθ. Δεν ξέρω πως μου κατέβηκε και εκεί που βαθμολογουσαμε λέω σε ένα φίλο συνάδελφο. Ρε συ αυτό δεν είναι μεταβατικό φαινόμενο σαν τη φόρτιση πυκνωτή στο RC; Τότε ήταν στην ύλη τα RC, RL.

Μεταξύ καφέ και τυρόπιτας πήραμε το 2ο νόμο mg – (B2l2/R)υ = mdυ/dt, τη διαφορική υ + Αdυ/dt = Β και τη λύση υ = Β(1 – e-t/A). Όπου B η υορ και Α ή σταθερά χρόνου τ. Έτσι η ράβδος αποκτούσε υορ σε t=5τ. Το διάστημα μέχρι τότε ήταν dS = υdt, ολοκλήρωμα από 0 έως 5τ, δηλαδή το h. Όμως πολύ απείχε από το h που έδινε η άσκηση. Όχι ότι υπήρχε περίπτωση κάποιος μαθητής να σκεφτεί κάτι τέτοιο, άλλωστε δεν το θέσαμε σαν ερώτημα στην επιτροπή. Κάποιες φορές σε ασκήσεις φροντηστηριακων βιβλίων είχα βρει και h = 100 m, όταν το συνολικό ύψος της διάταξης ήταν 2 m.

Πέρα από αυτό οι ασκήσεις αυτές με ενεργειακή αντιμετώπιση και σύνδεση με στερεό, όπως είδα σε μια ανάρτηση, είναι πολύ καλές. Καλό κουράγιο στους ενεργούς συναδέλφους. Εγώ αλλού, πάω να γρασαρω το τηλεσκόπιο να δω το μισοφεγγαρο(είναι καλύτερα γιατί δεν είναι πολύ φωτεινό και βλέπεις λεπτομέρειες). Όποιος θέλει κατηφορίζει Ηλεία το καλοκαίρι για άστροκατάσταση. Τον Μάργαρη μπορεί να τον στριμώξω πριν σαλπάρει για το νησί.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
11 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
06/05/2022 7:35 ΠΜ

Καλημέρα Άρη.
Επί δεσμών, ο μαθητής μπορούσε να οδηγηθεί ευκολότερα και να περπατήσει στον δρόμο της εκθετικής αύξησης της ταχύτητας, αφού προηγούμενα είχε διδαχτεί την φόρτιση πυκνωτή και το κλείσιμο του διακόπτη, σε κύκλωμα RL, μέσω εξισώσεων. Σήμερα αυτή η δυνατότητα, μέσω διαφορικής, δεν υπάρχει.
Διαβάζοντας το παραπάνω κείμενό σου, διακρίνω μια έμμεση διαφωνία σου, με το θέμα. Μπορεί να κάνω και λάθος, αλλά με την ευκαιρία, ας πω δυο λόγια…
Προσωπικά βρίσκω ένα παρόμοιο θέμα, σαν ένα πολύ καλό διδακτικό εργαλείο για την μελέτη της επαγωγής και κυρίως των ενεργειακών μεταβολών που συμβαίνουν.
Γνωρίζω τις αντιρρήσεις κυρίως με τους υπερβολικά μεγάλα νούμερα που προκύπτουν, συνήθως «ασυνεπή», όπως αυτό που αναφέρεις, αλλά μπορεί να γίνουν πιο «γήινα», αν προσεχθούν λίγο.
Αλλά και σαν νοητικό πείραμα να το αντιμετωπίσει κάποιος και πάλι διατηρεί την αξία του. Ας μην ξεχνάμε ότι κατά την διδασκαλία της ειδικής σχετικότητας, διδάσκονται πειράματα, όπως του σχήματος:
comment image

Όπου σε όχημα που κινείται με ταχύτητα 0,8c μια ακτίνα πέφτει σε καθρέπτη και κάνουν υπολογισμούς χρόνου, ο κινούμενος και ο ακίνητος παρατηρητής.
Ποιος Θανάσης;
Όσον αφορά το πόσο τραβάμε ένα τέτοιο μοντέλο και σε ποια όρια το φτάνουμε, κυρίως όταν κατασκευάζουμε σύνθετα θέματα με ταλάντωση ή στερεό, δύο πράγματα.

  • Αν η επαγωγή αντί να διδάσκεται 30 ώρες στο σχολείο (αφού η ύλη είναι πολύ μικρή σε όγκο…) διδασκόταν 10 ώρες, αναγκαστικά θα μέναμε στα βασικά!
  • Και αν στις εξετάσεις υπήρχε θεσμικά η δυνατότητα να μπαίνουν ανεξάρτητα 8 ή 10 θέματα, δεν θα χρειαζόταν να μπει ένα Δ θέμα που να εξετάζει όλη την ύλη, μέσω μιας υπερπαραγωγής…
Χριστόπουλος Γιώργος

Αρη Καλημέρα. Για να είμαστε δίκαιοι η απόσταση που χρειάζεται η ράβδος για να αποκτήσει οριακή ταχύτητα στο παραπάνω θέμα του 1995 είναι 1,2m ,
Είμασταν τότε επιτροπή Σχολείου με τον Ανδρέα Μπουρτζόπουλο (που δυστυχώς εγκατέλειψε τον μάταιο κόσμο μας νωρίς) και σκεφτήκαμε το ίδιο δηλαδή σε πόση απόσταση αποκτά η ράβδος υορ και βρήκαμε ότι ειναι 1,8 m . Για την μνήμη του Ανδρέα λοιπον ανεβάζω την λύση,

comment image

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Διονύσης Μάργαρης
Χριστόπουλος Γιώργος

και η εκφωνηση:

comment image

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Διονύσης Μάργαρης
Χριστόπουλος Γιώργος

Μια μικρή διόρθωση x = 1,6 m . Ξέφυγε το 2 στις 2 τελευταίες σειρές.

Χριστόπουλος Γιώργος

Διορθώνω:Το όνομα του συναδέλφου που μας έφυγε νωρίς είναι: Ανδρέας Προυτζόπουλος, όπως πολυ σωστά μου υπενθύμισε ο Γιάννης Κυρ.(το γήρας ου γαρ…..)

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ο Ανδρέας είχε πάρει “χαρτάκι”. Για τους “πιτσιρικάδες” συναδέλφους ήταν ένα χαρτί που έλεγε ότι αν δεν πας στις Εξετάσεις ως επιτηρητής ή μέλος επιτροπής θα απολυθείς. Ο Ανδρέας ήταν ένας από τους ηρωικούς 11 της (τότε) Δυτικής Αττικής που αγνόησαν το χαρτάκι και πέρασαν ΕΔΕ. Ένας άλλος με ηρωική στάση ήταν ο φίλος μου Σωτήρης Κόχυλας, συμφοιτητής των Μάργαρη, Φασουλόπουλου, Κορκίζογλου, Χριστόπουλου. Επίσης πέρασε ΕΔΕ.
Με την αντικατάσταση Κοντογιαννόπουλου από τον Σουφλιά σταμάτησαν ευτυχώς οι ΕΔΕ. Η γενναιότητα παρέμεινε.

Με τον αείμνηστο Ανδρέα Γιώργο είχατε κάνει παρουσίαση, αν θυμάμαι καλά 1997 ή 1998, στον Κορυδαλλό, επόχή που είμασταν στο ίδιο Γραφείο. Μετά οι Κορυδαλλιώτες και εμείς χωρίσαμε.

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

«χαρτάκι» : ΦΑΠ : φύλλο ατομικής πρόσκλησης
ΕΔΕ : ένορκη διοικητική εξέταση
Κόχυλας : …. καριώτες

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Γιώργος Φασουλόπουλος
Θοδωρής Παπασγουρίδης

Τουλάχιστον το 1995 η απόκλιση ήταν 0,4m , 2m αντί για 1,6m, δηλαδή 25% μεγαλύτερη….

Το 2020 όμως η απόκλιση ήταν ….. λίγο μεγαλύτερη
Αντί για 11,2m πραγματική, δόθηκε 1,6m δηλαδή 7 φορές μικρότερη…

Γ3 “Αν το φορτίο που πέρασε από μία διατομή του αγωγού ΚΛ από τη χρονική στιγμή to=0 έως τη χρονική στιγμή t1 είναι ίσο με 0,4C, να υπολογίσετε τη θερμότητα που παράχθηκε σε καθέναν από τους αντιστάτες R1 και R2 στο παραπάνω χρονικό διάστημα.” η εκφώνηση

και εδώ η λύση από τον Κώστα Ψυλάκο

Λεπτομέρειες θα μου πείτε…

Χριστόπουλος Γιώργος

Καλημέρα Γιάννη . Ναι ο Ανδρέας ήταν ΠΑΛΙΚΑΡΙ! Είχαμε συνεργασθεί σε διάφορα πράγματα, στη Φυσική ΄στην διδακτική της Φυσικής, στην περιβαντολογική, στα θέματα των Σχολείων μας (εκείνος ήταν στο 3ο Λύκειο και εγώ στο 4ο και τότε συστεγαζόμασταν).