Φυσική Γ Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Επιστημών
Επαναληπτικό Διαγώνισμα
Το βαρούλκο ενός πηγαδιού αποτελείται από τροχαλία ακτίνας και μάζας , στο οποίο είναι προσαρμοσμένη χειρολαβή η οποία αποτελείται από τρεις ράβδους αμελητέας μάζας. Η ράβδος ΑΓ έχει μήκος . Στην τροχαλία είναι τυλιγμένο αβαρές σχοινί στο άκρο του οποίου είναι κρεμασμένο σώμα μάζας . Στην χειρολαβή του βαρούλκου είναι τοποθετημένο σημειακό σώμα, μάζας το οποίο μπορεί να μετακινείται κατά μήκος της ράβδου ΑΓ η οποία είναι οριζόντια και στο άκρο της ασκείται κατακόρυφη δύναμη όπως στο σχήμα.
Δ1. Να υπολογίσετε τη θέση, κατά μήκος της ράβδου ΑΓ, στην οποία πρέπει να τοποθετήσουμε το σώμα μάζας m1 ώστε το βαρούλκο να ισορροπεί με τη χειρολαβή οριζόντια.
Ενώ η ράβδος είναι ακίνητη μετακινούμε το σώμα μάζας m1 στο σημείο Α της χειρολαβής ώστε να βρίσκεται πάνω στον άξονα περιστροφής ΟΟ΄. Τη χρονική στιγμή t0= 0 αφήνουμε το βαρούλκο να περιστραφεί.
Κατά τη διάρκεια της περιστροφής το m1 παραμένει διαρκώς στη θέση Α και δε συμμετέχει στην κίνηση. Η δύναμη F παραμένει ίση με 50 Ν και η διεύθυνσή της είναι διαρκώς κάθετη στη ράβδο ΑΓ.
Δ2. Να υπολογίσετε τη μετατόπιση του σώματος m2 τη χρονική στιγμή t = 3/2 s.
Ενώ η ράβδος είναι ακίνητη (στην αρχική της θέση) μετακινούμε το σώμα μάζας m1 σε σημείο Δ της χειρολαβής, ώστε να βρίσκεται σε απόσταση d = π/2 m = 1,57 m από τον άξονα περιστροφής ΟΟ΄, με αποτέλεσμα το βαρούλκο να αρχίσει να περιστρέφεται. Κατά τη διάρκεια της περιστροφής το m1 παραμένει διαρκώς στη θέση Δ. Η δύναμη F παραμένει ίση με 50 Ν και η διεύθυνσή της είναι διαρκώς κάθετη στη ράβδο ΑΓ. Όταν η ράβδος ΑΓ γίνεται για πρώτη φορά κατακόρυφη:
Καλησπέρα σε όλους
Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά που δίνουν εξετάσεις!
Εξαιρετικό!
Έτσι πρέπει να είναι τα θέματα.
Τα Β1 και Β2 μην βιαστούμε να τα χαρακτηρίσουμε ασκήσεις. Προσεγγίζονται και ως θεωρία.
Καλημέρα Δημήτρη και καλή Κυριακή.
Πιστός και φέτος στο “ραντεβού” με το διαγώνισμά σου, πριν τις εξετάσεις!
Σε ευχαριστώ που το μοιράστηκες μαζί μας.
Καλημέρα Δημήτρη


Θέματα αξιοπρεπή με απαιτήσεις βασικών γνώσεων και προσοχής εννοείτε…
Όλα μου άρεσαν αλλά με τσίγκλησαν τα Β και μένω σ’αυτά ,για να δώσω την “γραφική” ματιά μου στην επίλυση των Β2 και Β3.
Για το Β2 :
Για το Β3
(προσπάθεια μεταφοράς από Ιpad που ακόμη δεν χειρίζομαι ικανοποιητικά)
Καλή Κυριακή και δύναμη στα ξέτελα του σχολικού έτους
Καλημέρα και καλή Κυριακή σε όλους.
Γιάννη, Διονύση, Παντελή ευχαριστώ για τα σχόλια σας
Γιάννη χαίρομαι πολύ που συμφωνούμε για το πως πρέπει να είναι τα θέματα.
Διονύση ευχαριστώ και για το χρόνο που ασχολήθηκες με την εμφάνιση της ανάρτησης
Παντελή ευχαριστώ και για τη ¨γραφική¨ σου ματιά.
Μια χαρά το πας το ipad και μου βάζεις ιδέες
Καλημέρα Δημήτρη.
Έχει γίνει θεσμός για το ylikonet το διαγώνισμά σου κάθε χρόνο.
Πολύ καλά θέματα πράγματι.
Να είσαι καλά και του χρόνου αλλά και ενδιάμεσα με τις πάντα φροντισμένες δουλειές σου.
Γεια σου φίλε Δημήτρη, “λελογισμένης δυσκολίας” το διαγώνισμα που προτείνεις…
Δίνει τη δυνατότητα επανάληψης χωρίς ακρότητες, λαμβάνοντας υπόψη το πιο σημαντικό, τη ψυχολογία των μαθητών….
Θα μου επιτρέψεις κάποιες παρατηρήσεις… που τις κάνω ξέροντας πως καταλαβαίνεις το γιατί…
Α3 “Σε μια φθίνουσα ταλάντωση της οποίας το πλάτος μειώνεται εκθετικά με το χρόνο…”
Μεταξύ μας ας μην νομιμοποιούμε αυτό το χαρακτηρισμό…
Α5β “β. Όταν ένα νετρόνιο συγκρουστεί κεντρικά και ελαστικά με ακίνητο πυρήνα πρωτίου ”
Δεν θυμάμαι αν κάπου το σχολικό στη θεωρία αναφέρει για ισότητα μαζών πρωτονίου-νετρονίου….. Αν το αναφέρει καλώς…. Αν όχι νομίζω δεν το θεωρούμε γνωστό….
Β3 ” Η μέγιστη τιμή της τάσης που πρέπει να δέχεται το νήμα χωρίς να κόβεται, για να μπορεί να πραγματοποιηθεί το φαινόμενο, ..”
Διαφωνώ με το “πρέπει”
Η μέγιστη τιμή της τάσης στη διάρκεια της ΑΑΤ είναι Τmax=2mg
Αυτό είναι και το ελάχιστο όριο θραύσης που πρέπει να έχει το νήμα…
Θα μπορούσε να έχει όριο θραύσης πολλαπλάσιο αυτού…
Θα ζητούσα “το ελάχιστο όριο θραύσης ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί το φαινόμενο…
Δ4 Επιλέγεις επίπεδο μηδενικής δυναμικής που περιπλέκει πολύ τους υπολογισμούς
Μια άλλη προσέγγιση της ΑΔΕ
προσφερόμενη ενέργεια + ελάττωση δυναμικής m1= κινητική + αύξηση δυναμικής m2
WF+ m1gd = K + m2gRπ/2 –> Κ=0 –> ω=0
Ο μαθητής που θα έγραφε 95+ στο διαγώνισμα αυτό, θα είχε αποκτήσει όλες τις
απαιτούμενες γνώσεις για να συνεχίσει τις σπουδές του
Ο μαθητής που θα έγραφε 95+ στο διαγώνισμα αυτό, θα έβγαινε από την αίθουσα
γνωρίζοντας που δοκιμάστηκε σε θέματα που εξέταζαν γνώσεις φυσικής και όχι
ικανότητα αντίδρασης σε πίεση χρόνου….
Σε αυτά όμως τα θέματα θα υπήρχε και κλιμάκωση βασιζόμενη σε φυσική και όχι σε ταχύτητα…
Καλή δύναμη για τη συνέχεια Δημήτρη
Δημήτρη, καλησπέρα.
Ασχολήθηκα επισταμένως και νομίζω ότι είναι από τα λίγα «κανονικά» διαγωνίσματα. Σε αρκετά (και των πανελλαδικών) ο χρόνος ως σημαντική παράμετρος δε λαμβάνεται σοβαρά υπόψη. Πολλές φορές κοιτώντας αφ’ υψηλού τα θέματα αποφαινόμαστε «ελαφριά τη καρδία» ότι είναι εύκολα, χωρίς να βάλουμε κάτω χαρτί και στυλό για να δούμε πόσος χρόνος απαιτείται. Σε ένα ερώτημα από τα 4 ή 5 μπορούμε να ζητάμε απίστευτα πράγματα (3-4 υποερωτήσεις).
Συμφωνώ με κάποιες από τις παρατηρήσεις του Θοδωρή (πχ. θραύση νήματος).
Να είσαι καλά.
Καλησπέρα σε όλους
Άρη, Θοδωρή, Κωνσταντίνε ευχαριστώ πολύ για το σχολιασμό και για τα καλά σας λόγια.
Επίσης ευχαριστώ που ασχοληθήκατε επισταμένως με το διαγώνισμα αλλά και για τις παρατηρήσεις που κάνει ο Θοδωρής και ο Κωσταντίνος.
Πράγματι προσπάθησα να δώσω ένα “κανονικό διαγώνισμα” στο οποίο ο μαθητής και η μαθήτρια που έχουν δουλέψει να γράψουν καλά.
Αλλά και αν ακόμα χάσουν κάποιο θέμα να μάθουν από αυτό και να γίνουν καλύτεροι.
Όσο αφορά τις παρατηρήσεις του Θοδωρή τώρα:
Για τη φθίνουσα ταλάντωση έχεις δίκιο Θοδωρή δεν έχω κάτι να πω. Νομίζω ότι στο ylikonet το θέμα έχει εξαντληθεί.
Η κρούση του νετρονίου με το πρώτιο υπάρχει στην 5.28 άσκηση του σχολικού.
Για το Β3 η αρχική διατύπωση ήταν ” η ελάχιστη τιμή της τάσης θραύσης (η μέγιστη τιμή της τάσης που μπορεί να δεχθεί το νήμα χωρίς να κοπεί) για να μπορεί να πραγματοποιηθεί το φαινόμενο είναι:
Στη συνέχεια όμως μου φάνηκε αρκετά δύσκολη σαν εκφώνηση.
Έδωσα λοιπόν τη διατύπωση που είδατε με τη λογική ότι είναι Β θέμα και πρέπει να διαλέξει από συγκεκριμένες απαντήσεις.
Παρόλα αυτά η σωστή διατύπωση είναι η αρχική και θα την αλλάξω.
Τώρα για τις πράξεις Θοδωρή προσπάθησα να δείξω αναλυτικά την εφαρμογή της ΑΔΕ
Κωσταντίνε το αρχείο με τα θέματα των εξετάσεων που μας προσφέρεις το χρησιμοποιώ διαρκώς!
Καλή δύναμη σε όλους στα ξέτελα του σχολικού έτους (όπως ξέρεις την αγαπάω πολύ την Κρήτη Παντελή!)
Δημητρη μας εδωσες για ακομη μια φορα ενα αρκετα ενδιαφερον διαγωνισμα θεματολογικα και με εναν πολυ λογικο βαθμο δυσκολιας που χρειαζεται ενα επαναληπτικο διαγωνισμα. Εκτιμω ότι με μιας τετοιας μορφης διαγωνισμα μπορει ο μαθητης να μετρήσει τις γνωσεις του αλλα και να εξοικειωθεί με την διαχείριση του χρόνου που ειναι και αυτο κατι πολυ σημαντικο.
Ολα τα θεματα εχουν ενδιαφερον . Μου αρεσε που στο θεμα Δ στο Δ2 χρειάζεται να κανει χρηση καποιος του δευτερου νομου του Νευτωνα ενώ μετα την αλλαγη που κανεις στην θέση της m2 η λύση των υπόλοιπων ερωτηματων απαιτει χρήση ενεργειακων εργαλειων . Υπαρχει μια ποικιλια 🙂
Να εισαι καλα!