Με το τέλος και αυτής της δύσκολης χρονιάς, αναρτώ ένα διαγώνισμα στην Χημεία Προσανατολισμού. Θα ήθελα να ευχαριστήσω την συνάδελφο Π.Σ. για τον έλεγχο σε μέρος των θεμάτων που έκανε και να ευχηθώ ολόψυχα επιτυχία στο παιδί της που φέτος διαγωνίζεται και αυτό. Ταυτόχρονα, εύχομαι τύχη και επιτυχία σε όλους υποψηφίους των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων και να θυμήσω, όπως πολλές φορές έχει διατυπωθεί στο ylikonet, ότι οι Εξετάσεις αυτές δεν είναι η ζωή μας όλη, απλά ένα βήμα για την ζωή.
Υ.Γ. Στο Α2 έχει γίνει αλλαγή διατύπωσης, σε σχέση με την αρχική δημοσίευση του διαγωνίσματος.
Πέτρο καλημέρα. Ένα ακόμα ωραίο διαγώνισμα.
Στο Α2; Μικρή ποσότητα ΝαΟΗ δεν σημαίνει μερική εξουδετέρωση, σχηματισμό ΝαF;=> αύξηση F-, άρα μετατόπιση ισορροπίας αριστερά(όπως Ρυθ. Δ/μα)
Καλό μεσημέρι Πέτρο.
Να σε ευχαριστήσω για το διαγώνισμα που μοιράστηκες μαζί μας και που ελπίζω να φανεί χρήσιμο σε συναδέλφους και μαθητές, για τις τελευταίες επαναλήψεις…
Πέτρο καλησπέρα,
Συγχαρητήρια για το διαγώνισμα, στις απαντήσεις στο θέμα Δ4 για τα mol του HCl γιατί βάζεις 0.06+1/8λ=0.1 δηλαδή βάζεις μόνο τα mol του HCl που εμφανίζουν αναγωγική δράση και όχι ολικά mol HCl 0.1=0.06+λ?
Γιώργηδες και Διονύση καλησπέρα,
Στην 1η ερώτηση: η προσθήκη ΝαΟΗ μου απομακρύνει Η3Ο+ από την ισορροπία (Η3Ο+ + ΟΗ- = 2Η2Ο) οπότε λόγω LC η ισορροπία μετατοπίζεται δεξιά.
Αν λάβεις υπόψη την ΕΚΙ(λόγω NaF που παράγεται από αντίδραση) που σου μειώνει τον α, τότε μην ξεχνάς ότι ταυτόχρονα έχεις και μείωση της αρχικής συγκέντρωσης του HF(λόγω κατανάλωσης του στην αντίδραση) που οδηγεί σε αύξηση α.
Στην 2η ερώτηση: Το HCl σε αυτό το μέρος είναι 0,1mol, συμμετέχει σε 2 αντιδράσεις και παίζει 3 ρόλους: δημιουργεί το απαραίτητο όξινο περιβάλλον κατά την οξείδωση του ΗCOOH, οξειδώνεται το ίδιο και δημιουργεί και όξινο περιβάλλον για τη δράση του ΗCOOH κατά την οξείδωση του ιδίου. Οπότε τα συνολικά moles πρέπει να είναι 0,1mol.
Ναι αυτό ακριβώς λέω τα συνολικά mol του ΗCl απο τις δυο αντιδράσεις είναι λ+0.06=0.1 ενώ στη λύση δίνεται 1/8λ+0.06=0.1 κοίταξε στις απαντήσεις τι γράφει
Έχεις δίκαιο Πέτρο. Αναπολόγητος. Ευχαριστώ
Καλησπέρα, Γιώργο έχεις απόλυτο δίκιο, οπότε απαιτούνται 0,02+0,005=0,025mol ΚMnO4
Ακριβώς και V=0.25 L αντί 0.6
Πέτρο καλησπέρα. Σχετικά με την απάντηση στο Α2 νομίζω ότι δεν μπορώ να συμφωνήσω. Αν δεχθούμε την προσέγγιση του σχολικού βιβλίου, το NaOH θα αντιδράσει με το HF, οπότε δημιουργούνται ιόντα F στο διάλυμα, άρα ο βαθμός ιοντισμού μειώνεται (ΕΚΙ). Αλλιώς, καταλήγουμε στο παράδοξο η προσθήκη ΝaOH να αυξάνει τη συγκέντρωση οξωνίων (αφού σύμφωνα με την απάντηση γ, η αντίδραση μετατοπίζεται προς τα δεξιά).
Δημήτρη καλησπέρα,
εαν θεωρήσεις την αντίδραση του ΗF με ΝαΟΗ και την ΕΚΙ που προκαλεί το ΝαF, πρέπει να λάβεις υπόψη και την μείωση συγκέντρωσης ΗF που οδηγεί σε αύξηση του α.
Να δώσω ένα άλλο παράδειγμα: κατά την ανάμειξη δ/τος HF με δ/μα ΗCl, ο α του ΗF πάντα μειώνεται; Όχι, διότι ταυτόχρονα με την ΕΚΙ που οδηγεί σε μείωση του α, το δ/μα HF αραιώνεται στο HCl, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση του α. Οπότε η μεταβολή του α εξαρτάται από τις συγκεντρώσεις των διαλυμάτων που θα αναμειχθούν.
Όσον αφορά το θέμα της μετατόπισης προς τα δεξιά δεν σημαίνει υποχρεωτικά και αύξηση της συγκέντρωσης οξωνίων. Για παράδειγμα κατά την αραίωση υδατικού διαλύματος ασθενούς μονοπρωτικού οξέος, η ισορροπία ιοντισμού του ασθενούς μετατοπίζεται δεξιά και η συγκέντρωση οξωνίων τελικά μειώνεται.
Πέτρο και πάλι χαιρετώ. Συγγνώμη για την ώρα αλλά είδα αργά την απάντηση. Δυστυχώς δεν συμφωνώ και νομίζω ότι θα είχε ενδιαφέρον ένα αριθμητικό παράδειγμα, όπου η προσθήκη NaOH να οδηγεί σε μείωσητου pH. Τέλος, νομίζω ότι ο ορισμός της ΕΚΙ είναι η ελάττωση του βαθμού ιοντισμού ηλεκτρολύτη λόγω κοινού ιόντος. Εκτός κι αν κάτι δεν έχω καταλάβει, νομίζω ότι η επιλογή που δίνεται ως σωστή είναι λανθασμένη.
Με μια δεύτερη ματιά.. πάντα χρειάζεται
Έστω αρχικά διάλυμα 1L HF 1M, Ka=10-4, pH=2, a1=0,01
Α) + 4g NaOH
NaF=0,1M, HF=0,9M => [H3O+]=9.10-4=> a2 < a1
Β) + 1g NaOH
NaF=0,025M, HF=1M => [H3O+]=4.10-3=> a2 < a1
Επίσης Πέτρο στο Β1γ χρειάζεται διόρθωση δίνεις φορτίο ιόντος -2 αντί -4
Καλημέρα σε όλους τους συναδέλφους. Πέτρο εξαιρετικό όπως και των προηγούμενων ετών. Για το Α2 συμφωνώ με την απάντηση που δίνεις και θέλοντας να συμβάλλω στην κουβέντα :
Αν προσθέτουμε σταδιακά πολύ μικρές ποσότητες ΝαΟΗ , τα ΟΗ- θα αντιδράσουν με τα Η3Ο+ του διαλύματος μετατοπίζοντας την ισορροπία δεξιά, οπότε η νέα προσθήκη ΝαΟΗ θα έχει το ίδιο αποτέλεσμα μέχρι τελικά να προσθέσουμε ολόκληρη την ποσότητα ΝαΟΗ στην οποία αναφέρεται η ερώτησή σου
Μια διαφορετική προσέγγιση είναι η εξής:
η αντίδραση ΗF+NaOH είναι αντίδραση ιοντισμού. Συνεπώς στο λόγο που δίνει τον α ο αριθμητής αυξάνεται και ο παρανομαστής (ίδιος)
Συνάδελφοι καλησπέρα, και συγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση,
ευχαριστώ όλους για τον χρόνο που διαθέσατε στην ανάγνωση του διαγωνίσματος και στο Α2 που ήταν η αιτία να διαφωνήσουμε. Επειδή το ylikonet είναι σελίδα την οποία θα επισκέπτονται και μαθητές, δεν θα ήθελα να τους ανησυχήσουμε αυτή την περίοδο με κάτι στο οποίο διαφωνούμε εμείς οι ίδιοι, γι’ αυτό προχώρησα σε αλλαγή της εκφώνησης (επιπλέον έγιναν και κάποιες διορθώσεις στις απαντήσεις κατόπιν επισημάνσεων με μήνυμα από φίλο και συμμετέχων του δικτύου τον οποίο και ευχαριστώ).
Ωστόσο, για να μην φανεί ότι υπεκφεύγω, η προσωπική άποψη ταυτίζεται με αυτό που από το πρωί διατύπωσε ο Παναγιώτης Χριστάκος. Αντιλαμβάνομαι την σταδιακή προσθήκη ΝaOH ως μία σταδιακή απομάκρυνση οξωνίων από την ισορροπία ιοντισμού του ΗF (όπου επειδή η μεταβολή δεν αναιρείται η [Η3Ο+] μειώνεται και το pH αυξάνεται) μέχρι να προστεθεί όλη η ποσότητα(μικρή) που αναφέρεται στην εκφώνηση. Επομένως, η ποσότητα ΗF που ιοντίζεται γίνεται όλο και μεγαλύτερη (χωρίς να αλλάζει ο αριθμητής όπως αναφέρει ο Παναγιώτης.)
Σε μία άσκηση ΧΙ: Α = Β + Γ, αν σταδιακά απομακρυνεται Γ, τί παθαίνει ο βαθμός διάπασης του Α;
Αναρωτιέμαι όμως και κάτι επιπλέον: Το πρόβλημα δημιουργήθηκε στο τί παθαίνει ο α; Εκείνος που λόγω ΕΚΙ αναφέρει ότι α μειώνεται, πώς δικαιολογεί ότι η ισορροπία ιοντισμού μετατοπίζεται δεξιά και όχι αριστερά λόγω ΕΚΙ;
Αυτές είναι κάποιες προσωπικές σκέψεις και σε καμία περίπτωση δεν θέλω να έρθω σε αντιπαράθεση με κανέναν, απεναντίας σας εκτιμώ και σας σέβομαι όλους.
Εαν πάντως πρόκειται για δική μου γνωστική αδυναμία, ζητάω συγνώμη για την όποια αναστάτωση. Καλή συνέχεια και κουράγιο σε όλους μας και ιδιαίτερα στους μαθητές.