Η κίνηση με την επίδραση δύο ή μιας δύναμης
Ένα σώμα μάζας m=2kg ηρεμεί στο σημείο Α ενός λείου οριζοντίου επιπέδου. Τη στιγμή t0=0 ασκούνται πάνω του δυο σταθερές οριζόντιες δυνάμεις F1=3Ν και F2, όπως στο σχήμα, με αποτέλεσμα να κινηθεί προς τα δεξιά διανύοντας απόσταση 9m μέχρι τη στιγμή t1=6s.
- Να υπολογιστούν η επιτάχυνση με την οποία κινήθηκε το σώμα, καθώς και η ταχύτητά του τη στιγμή t1.
- Ποιο το μέτρο της δύναμης F2;
- Αν τη στιγμή t1 πάψει να ασκείται η δύναμη F1, να βρεθούν η ταχύτητα και η θέση του σώματος τις χρονικές στιγμές:
α) t2=8s και β) t3=12s
ή
Καλημέρα και καλή Κυριακή.
Μια επαναληπτική άσκηση για την Α΄ Λυκείου.
Ίσως ένα Γ΄ θέμα για τις προσεχείς εξετάσεις.
Καλημέρα Διονύση
Ήπιο ξεκίνημα με τα i), ii) σε απλό βηματισμό και το iii) να απαιτεί ποιο βαριά και σταθερά βήματα .
Θα μαρτυρήσω το πάθημα μου αφού βλέποντας την F2 σαν “τριβή” έφταξα μέχρι το μηδενισμό της ταχύτητας την t=9s χάνοντας την επιστροφή !
Και μια απορία που αυθόρμητα μου προέκυψε. Ζητάς θέση χωρίς στην εκφώνηση να προσδιορίζεται το σύστημα αξόνων και βεβαίως στη λύση ξεκινάς με προσδιορισμό αυτού. Να υποθέσω ότι παρά το ότι το λογικό είναι Χ=0 ,t=0 στο συγκεκριμένο ,γενικά
ο λύτης έχει δικαίωμα να προσδιορίσει ότι θέλει (π.χ σε περίπτωση δύο κινητών) με αποτέλεσμα τα αποτελέσματα για την θέση να διαφοροποιούνται (“μίνι πρόβλημα” στους βαθμολογητές) ή οφείλει ο θεματοδότης να προσδιορίσει το σύστημα.
Καλή Κυριακή
Καλημέρα Διονύση. Ένα πολύ καλό θέμα εξετάσεων για την Α Λυκείου!
Προτείνεις για Γ θέμα, αφού τα Β και Δ είναι καπαρωμένα λόγω του σχετικού νόμου! Μάλλον το θέτεις ως πιθανό θέμα Γ, αφού δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να είναι Δ θέμα! Ίσως σε κάποιο πρότυπό σχολείο…
Ή αν κληρωθεί Δ θέμα πιο ..εύκολο, δε νομίζεις;
Πέρα από το αστείο, το θέμα σου είναι πολύ καλό για διδασκαλία, θεμελιώνοντας τις γνώσεις και αυξάνοντας τις εμπειρίες ενός μαθητή, κι ας πέσει ό,τι νά’ναι.
Καλή Κυριακή.
Καλησπέρα Παντελή, καλησπέρα Πρόδρομε και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Το ονόμασα Γ θέμα Πρόδρομε, αφού όλοι ψάχνουν το Δ στην … τράπεζα. Και εγώ δεν είμαι τραπεζίτης 🙂
Παντελή επέλεξα να μην δώσω την αρχή του άξονα, αφήνοντας τον μαθητή να ορίσει την αρχή του, όπου θέλει! Βέβαια θα ήταν “παράλογο” να πάρει άλλο σημείο, αλλά αν το έκανε, αυτό καθόλου δεν θα μας πείραζε.
Όπως δεν μας πειράζει να μην ορίσει αρχή του άξονα, αλλά να δουλέψει με την βοήθεια μετατοπίσεων και ας ζητείται η θέση του σώματος.
Μια απάντηση που θα έλεγε ότι το σώμα βρίσκεται σε μια θέση 13m δεξιότερα της αρχικής θέσης του Α, θα ήταν απόλυτα σωστή.
Αντιληπτό και ευχαριστώ.