Λίγο πριν τις πανελλήνιες και κατά τη διάρκεια των παν-ολανδικών εξετάσεων
Weesp. Πόλη των 20000 περίπου κατοίκων στα περίχωρα του Άμστερνταμ (20 Km). Με το Vechtstede college ένα από τα 11 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην περιοχή γύρω από την πόλη του Άμστερνταμ. Η δευτεροβάθμια υποχρεωτική εκπαίδευση στη χώρα των διαμαντιών και του νέου χρηματο-οικονομικού city (Rotterdam) μετά την αποχώρηση της Βρετανίας από την Ε.Ε. αναπτύσσεται σε 3 άξονες: 1) VMBO προ-επαγγελματική εκπαίδευση, διάρκειας 4 χρόνων (3+1) που παρέχει τεχνική κατάρτιση, 2) HAVO ανώτερη γενική εκπαίδευση, διάρκειας 5 χρόνων (3+2), 3) VWO προ-πανεπιστημιακή εκπαίδευση διάρκειας 6 χρόνων (3+3) που οδηγεί στις «μεγάλες» σχολές.
Βλ. και https://www.esos.gr/arthra/41874/ekpaideytiko-systima-tis-ollandias
Vechtstede college (Weesp). ΔΗΜΟΣΙΟ Γυμνάσιο – λύκειο που παρέχει και τους τρείς άξονες εκπαίδευσης (περίπου 1400 μαθητές/τριες). Το σχολείο αρχίζει στις 8.30 χωρίς κουδούνι (χτυπά όπως οι αναγγελίες πτήσεων στα αεροδρόμια). Πρωινή συγκέντρωση και προσευχή? Τι είναι τούτο! Όταν το αναφέραμε στους ολλανδούς συναδέλφους δεν μπορούσαν να καταλάβουν. Από τις 8 παρά μέχρι τις 8.30 εκατοντάδες παιδιά με ποδήλατα κυκλοφορούσαν στην πόλη για το σχολείο. Παιδιά από 5 ετών για το νηπιαγωγείο μέχρι 18.
Reception στην είσοδο με 4-5 εργαζόμενους και 3 φωτοτυπικά. Πλήρης καντίνα με τους αντίστοιχους χώρους εστίασης. Περίπου 10 άτομα υπεύθυνα καθαριότητας (κάποια με ειδικές ανάγκες) και 8 άτομα το προσωπικό φύλαξης, (κυκλοφορούσαν με τους φορητούς ασυρμάτους)!!! Στην αυλή τα παιδιά μάζευαν τα σκουπίδια με ειδικές απόχες.
Τάξεις με παιδιά 20 – 22. Τόσους περίπου μετρούσαμε κοιτάζοντας από τους διαφανείς γυάλινους τοίχους στο εσωτερικό τους. Όλοι οι συνάδελφοι Ολλανδοί μας καλούσαν να παρακολουθήσουμε το μάθημά τους, στις αίθουσες ανά μάθημα. Ο μαθηματικός παράδιδε δευτεροβάθμιες εξισώσεις στη διαδραστική οθόνη και τα παιδιά παρακολουθούσαν ή μελετούσαν με laptop ή tablet. Κάποια δύο τρία χάζευαν βιντεάκια. Επιλογή τους! Ο εκπαιδευτικός δεν φώναζε για να τους επαναφέρει στην τάξη. Ο καθένας υπεύθυνος των επιλογών του (προτεσταντική ηθική).
Δύο αίθουσες φυσικής, δύο αίθουσες χημείας (τόσες προχοΐδες και ογκομετρικούς δεν είχαμε ούτε στο χημείο) με τον παρασκευαστή να ετοιμάζει τα διαλύματα, μία βιολογίας, μία γεωλογίας. Στο γυμνάσιο ώρες φυσικής 2+1. Στο λύκειο 2+2. Το ένα δίωρο υποχρεωτικά εργαστηριακό. Στο γυμνάσιο ο πιτσιρικάς φυσικός (γύρω στα 30-35) δίδασκε θερμική αγωγιμότητα και πως μπορούμε με διάφορα υλικά να αναβαθμίσουμε ενεργειακά την απόδοση του σπιτιού μας. Κατασκευή θερμός με πλαστικά μπουκάλια το ένα μέσα στο άλλο και δοκιμές με χαρτί, άχυρο, αλουμινόχαρτο κλπ. Σε άλλη τάξη ιδιότητες του φωτός. Πρίσματα και κάτοπτρα πάνω στα θρανία. Και στον διαδραστικό η κυματική και σωματιδιακή φύση του φωτός με το PHET.
Κανείς δεν ύψωνε φωνή και η ομαδοσυνεργατική μάθηση να υλοποιείται σε γκρουπ των 2-3 ατόμων. Τελείωνε το μάθημα και τα παιδιά κατευθυνόταν σε άλλη αίθουσα αφού πρώτα έπαιρναν τα χρειαζούμενα από τους φωριαμούς με ψηφιακά κλειδιά. Λήξη μαθημάτων στις τέσσερις το απόγευμα.
Μάθημα της Γ λυκείου δεν μπορέσαμε να παρακολουθήσουμε. Τέλος Μαΐου τα παιδιά συμμετέχουν στις παν-ολλανδικές εξετάσεις για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ . Βρίσκονταν στο κλειστό γυμναστήριο του σχολείου με τα laptop και tablet και έδιναν εξετάσεις (ψηφιακά). Στη μηχανική συμπεριλαμβανομένου και στερεού, ηλεκτρισμό μέχρι και επαγωγή, κύματα, οπτική κοινώς η κλασσική φυσική που χρειάζεται να γνωρίζει ένας μαθητής. Όχι δεν είδαμε κινούμενη ράβδο με ελατήριο από τη μια μεριά και νήμα με τροχαλία και έμβολο σε υγρό από την άλλη!!!
Πως διαχειρίζεται το σχολείο τις απουσίες ενός παιδιού; Ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός ενημερώνει τη γραμματεία, η οποία με τη σειρά της τον αρμόδιο φορέα του δήμου!!! Η υπηρεσία του δήμου καλεί τους γονείς για τις αναγκαίες διευκρινήσεις. Ο δήμος παίζει σημαντικότατο ρόλο στο αποκεντρωμένο εκπαιδευτικό σύστημα της Ολλανδίας. Απλά το Ministry of Education, Culture and Science δίνει τους άξονες. Το δίνω στα αγγλικά για να δείτε τι λείπει από τον τίτλο!
Βλ. και https://www.iamsterdam.com/en/living/settling-in/family-and-education/secondary-school
Η επιστροφή συνοδεύθηκε με ισχυρά «αντικαταθλιπτικά».
ΥΓ. Βέβαια άλλος λαός, άλλα ήθη (προτεσταντικά). Μαθητής μας άφησε 7 ευρώ στο τραπέζι για το κομμάτι πίτσας σε πιτσαρία (όπως κάνουμε μερικές φορές εδώ) . Ο σερβιτόρος δεν τα βρήκε με αποτέλεσμα να τα πληρώσει η οικογένεια που τον φιλοξενούσε. Αποτέλεσμα. Τηλεφώνησαν στο σχολείο και έδωσαν IBAN τράπεζας για την αποστολή των 7 ευρώ!!!
Καλή δύναμη σε όλες και όλους…
Kαλησπερα.Μιλαμε για μια χωρα οπου οταν οι Philips δημιουργησαν το ερευνητικο κεντρο NatLab https://en.wikipedia.org/wiki/Philips_Natuurkundig_Laboratorium
και προσεληφθησαν οι πρωτοι φυσικοι,οταν ρωτησαν ποια ειναι τα καθηκοντα τους η απαντηση ηταν: “καντε οτι θελετε. Οτι ιδεα σας ερχεται εφαρμοστε την”
Οταν ενας δημοσιογραφος ρωτησε τον Casimir για ποιο λογο οι εγκαταστασεις ειναι ολοκληρες σε ενα επιπεδο,φλατ ισογειο ολο το εργαστηριο,εκεινος ειπε :” Δυο φυσικοι που βγαινουν απο το γραφειο τους για μια μπυρα η τουαλετα,θα συναντηθουν στον διαδρομο και θα ανταλαξουν καποιες κουβεντες,θα κανουν μια μικρη συζητηση.Απο αυτη την συζητηση μπορει να προκυψει καποια ιδεα.Αν το κτηριο ειχε οροφους,αυτοι οι φυσικοι δεν θα συναντιοντουσαν ποτε.Για αυτο το καναμε φλατ”
Δεν ειναι μονο η Ολλανδια.Ο πατερας μου εχει σπουδασει Χημεια στην Γερμανια και εχει εργαστει στο πανεπιστημιο στην Νυρεμβεργη και στην φαρμακευτικη βιομηχανια για πανω απο 30 χρονια. Θεωρει οτι καθε δυτικη χωρα ειναι πολυ μπροστα σε σχεση με εμας.