Α. Στοιχεία Ειδικής Θεωρίας Σχετικότητας
1. Σχετικιστική ορμή
Ένα σωματίδιο που ηρεμεί ως προς ένα ακίνητο σύστημα αναφοράς Σ, έχει μάζα m0 (μάζα ηρεμίας).
Αν κάποια στιγμή έχει ταχύτητα υ, ως προς το Σ, η σχετικιστική ορμή του είναι
Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους…
Α. Στοιχεία Ειδικής Θεωρίας Σχετικότητας
1. Σχετικιστική ορμή
Ένα σωματίδιο που ηρεμεί ως προς ένα ακίνητο σύστημα αναφοράς Σ, έχει μάζα m0 (μάζα ηρεμίας).
Αν κάποια στιγμή έχει ταχύτητα υ, ως προς το Σ, η σχετικιστική ορμή του είναι
Μια διδακτική πρόταση αφιερωμένη στο Θοδωρή, που έκανε την πρώτη ανάρτηση
Φαινόμενο Compton.
Πρόσθεσα μερικά σχήματα, περισσότερο σαν ανάγκη να καταλάβω το φαινόμενο πρώτα εγώ, αφού τελευταία ασχολήθηκα το 1983…
Ανδρέα ευχαριστώ για την αφιέρωση.
Αύριο ξυπνάω 05:00 γιατί θα λείψω για λίγες μέρες…
Μόλις γυρίσω θα τη διαβάσω και θα τη μελετήσω
Καλημέρα Ανδρέα.
Πολύ καλή εργασία, η οποία θα βοηθήσει νομίζω πολλούς συναδέλφους “να καταλάβουν το φαινόμενο”.
Στην διδασκαλία, προβλέπω να αρκεί το τελευταίο σου παράδειγμα. Κάπου εκεί θα μπει το ταβάνι…
Καλημέρα Διονύση. Σε ευχαριστώ. Κι εγώ νομίζω ότι οι ασκήσεις θα είναι μόνο για εμπέδωση της μετατόπισης Δλ. Γενικά βλέπω μεγάλη δυσκολία για κατανόηση των εννοιών του φαινομένου. Πρέπει να συνδυαστεί και με τα αντίστοιχα κεφάλαια της Β΄ Γενικής…
Το φαινόμενο Compton περιέχει μεγάλους κινδύνους στη διδασκαλία του αν δεν καταλαβαίνει κάποιος βαθειά τη φύση του. Υπάρχει περίπτωση κάποιος μαθητής να ρωτήσει το εξής: Αφού σύμφωνα με τον Planck η συχνότητα είναι το μέγεθος που χαρακτηρίζει το φωτόνιο τότε πως σε μια ελαστική σκέδαση αυτή αλλάζει. Ή για να το πούμε χαρακτηριστικά πως αν πέσει ένας Βαγγέλης σε ένα ηλεκτρόνιο και σκεδασθεί ελαστικά αυτός πως θα γίνει Ιωάννα; Η απάντηση έρχεται από την κβαντική ηλεκτροδυναμική: Δεν υπάρχει καμία σκέδαση. Το φωτόνιο απορροφάται και μετά από λίγο το σύστημα επανεκπέμπει ένα δεύτερο φωτόνιο με διαφορετικά χαρακτηριστικά (αυτά που προβλέπει η θεωρία που παρουσίασαν οι συνάδελφοι). Για περισσότερα όποιος θέλει: Greiner Reinhardt : Quantum Electrodynamics, second edition, σελ. 174. Και μπορεί να ρωτήσει κάποιος. Αφού πάει τόσο βαθειά γιατί πρέπει να διδάσκεται στο Λύκειο; Γιατί δυστυχώς όσοι μαθητές μπουν στις ιατρικές σχολές θα διδαχθούν σχεδόν αμέσως ακτινοφυσική, δηλαδή απορρόφηση ακτινοβολίας από ύλη (φωτοηλεκτρικό, Compton κλπ) και όχι μηχανική!
Καλησπέρα Βασίλη. Δε θα πάω σε τέτοιο νοητικό άλμα, που είναι για άριστους μαθητές. Θα είναι εύκολο να καταλάβουν οι μαθητές γιατί λέμε το φωτόνιο σωματίδιο, ενώ έχει μηδενική μάζα; Και έχει ορμή; Νομίζω ότι θα αναγκαστούν απλά να κάνουν αυτό που ξέρουν πολύ καλά. Να παπαγαλίζουν.
ε, ναι, θα σκάσω αν δεν σχολιάσω, διότι δεν είμαι από σίδερο φτιαγμένος, αλλά και διότι έχω μνήμη ελέφαντα, ακόμη, άσε που είμαι και Λάκων, όπου και η λεβεντογένα Μάνη, αυτό που το βάζεις;
λοιπόν εδώ, here, έχει σκάσει κάποιος, που νομίζει ότι δεν τρέχει τίποτα πλέον, και σχολιάζει κιόλας
συμβαίνει να τον ξέρω και προσωπικά, είχαμε συνεργαστεί σε μερικές επιτροπές, υποθέτω να θυμάται ποιος ήταν ο πρόεδρος και ποιος απλό μέλος…
κάποιος, που όχι μόνο επέμενε σε λάθος απάντηση στο θέμα Φυσικής των Πανελληνίων του 2020, 7 περιστροφές, αντί για το σωστό 6,75, όλοι επισημάναμε το λάθος, γέλασε το Πανελλήνιο τότε, διότι και ο αξιότιμος καθηγητής το ίδιο λάθος έκανε, και μετά τα διέγραψε όλα, αυτό είναι το έλασσον, αλλά με εγκαλούσε κιόλας για το τί διδάσκω τους μαθητές μου!
με εγκαλούσε, διότι δίδασκα το σωστό!
Θεέ και Κύριε!
2005
η άποψή μου είναι ότι το “δικαίωμα” στο λάθος το έχουν όλοι και ο όποιος κάποιος και ο όποιος καθηγητής και ο όποιος όποιος…
με μια βασική προϋπόθεση όμως: ότι θα το αποδεχθούν και θα το αναγνωρίσουν στη συνέχεια και ας μην ζητήσουν συγγνώμην σε όσους χλεύασαν και αδίκησαν…
Καλημέρα Βαγγέλη.
Ο σύνδεσμος δεν λειτουργεί, βάλε ξανά σε νέο σχόλιο το σωστό και θα κάνω εγώ την μεταφορά, όπως έκανα και μια μικρή παρέμβαση στο σχόλιο… Θα καταλάβεις εσύ…
καλημέρα Διονύση
δεν βρίσκω τη μεγάλη συζήτηση (σιγά την είδηση;)
βρίσκω μια μικρότερη
https://ylikonet.gr/2020/06/27/%ce%bc%ce%b5-%ce%b1%cf%86%cf%81%ce%bc%ce%ae-%cf%84%ce%bf-%ce%b45/comment-page-2/#comments\
που παραπέμπει στον δικό μου χώρο εδώ https://ekountouris.blogspot.com/2020/06/5.html
το πείσμα, πάντως, και οι ειρωνείες, ήταν σε μια, επίσης πολύ μεγάλη συζήτηση, στο fb, η οποία κάποια στιγμή εξαφανίστηκε, τί σεβασμός προς όσους είχαμε πάρει μέρος!
(το κατάλαβα το υπονοούμενο, καλά έκανες…)
Καλησπέρα Βαγγέλη. Ως πειραματικός θα εκτιμήσεις το παρακάτω πείραμα στο φαινόμενο Compton, αφήνοντας στην άκρη τα παλιά…
https://youtu.be/uICnnfYHYJ4
ή
https://youtu.be/vvDy2aA4eVU
Καλημέρα Βαγγέλη.
Η μεγάλη συζήτηση ήταν ο σχολιασμός των θεμάτων το 2020, εδώ.
Αλλά ταυτόχρονα είχαμε και άλλες δευτερεύουσες και παράλληλες, όπως αυτή και αυτή και αυτή…
καλημέρα Ανδρέα, ευχαριστώ, οι ”παλιοί” μένουμε ανεξεταστέοι στα υπερμοντέρνα πειράματα, μου φάνηκε καλύτερο το δεύτερο
καλημέρα Διονύση
“πολλές οι Λερναίες Ύδρες”, που γράφω κι εγώ
ατελείωτες συζητήσεις, γόνιμες πάντως,
αλλά και “αρκετοί οι ξεροκέφαλοι Άρη”
που αρνούνται να αποδεχθούν “μας συγχωρείτε λάθος”
(προσωπικά δεν το ξεχνώ…)
Ανδρέα μπράβο, ειλικρινή συγχαρητήρια.
Μας προσφέρεις μια πολύ μεγάλη και ολοκληρωμένη εργασία
στη σχετικιστική φυσική και το φαινόμενο Compton.
Η δομή της εργασίας σου μπορεί να αποτελέσει διδακτική ολοκληρωμένη
προσέγγιση, σε έννοιες που έχουμε εγκαταλείψει πολλά χρόνια πίσω.
Τέτοιες εργασίες αναδεικνύουν την αξία του ylikonet στο χώρο της εκπαίδευσης.
Το μεράκι συναδέλφων βάζει πάλι πλάτη για να καλύψει κενά
που θα έπρεπε να αναλάβει η πολιτεία.
Θεωρώ πως η ανάρτηση αυτή πρέπει να δοθεί ως σύνδεσμος από το ΙΕΠ
στις οδηγίες της διδασκαλίας του φαινομένου Compton.
Ως σύνδεσμος κατανόησης και όχι εξεταστικής κουλτούρας
Οι 1200 προβολές μέσα στον Ιούλιο, δείχνουν την ανάγκη της εκπαιδευτικής
κοινότητας για τέτοιες αναρτήσεις.
Σε ευχαριστούμε
Καλησπέρα Θοδωρή. Καλώς επέστρεψες και πάλι. Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό σου. Με τιμούν οι παρατηρήσεις σου. Σε αντίθεση με ότι θέλουν να πιστεύουν κάποιοι δεν κάνουμε τους ειδικούς. Δίνουμε την ταπεινή μας διδακτική πρόταση με βάση την εμπειρία μας στην τάξη και όχι σε κάποιο γραφείο και όστις θέλει…Τα αρχεία μας είναι πάντα ελεύθερα σε κριτική.
Και για το συνδέσω με τη διπλανή σου τοποθέτηση, είναι θετική η προσθήκη της Σύγχρονης Φυσικής. Με τα υπάρχοντα βιβλία ό,τι μπορούμε θα κάνουμε ώστε να γίνει πιο κατανοητή στα παιδιά. Από ποιους θα πρέπει να ακούσουν οι μαθητές για το Compton, το φωτοηλεκτρικό κ.λ.π. αν όχι από μάχιμους Φυσικούς; Εναλλακτικά υπάρχει το Internet και οι κβαντικοί μάγοι.
Από κεκτημένη ταχύτητα, στην κεφαλίδα έγραφα Ηλεκτρομαγνητισμός αντί για Κβαντομηχανική. Ας το διορθώσουν οι κατεβάσαντες το αρχείο ή ας κατεβάσουν τη νέα έκδοση.
Να είσαι καλά!