Καθάριζα τον ΗΥ για να ετοιμαστώ για τις αλλαγές της νέας χρονιάς και βρήκα μία εργασία μου στο πλαίσιο ενός μεταπτυχιακού όταν ήμουν 26. Έκοψα μερικές σελίδες που αφορούσαν στο μάθημα και την επισυνάπτω όπως ήταν τότε … οπότε δεν είναι κάτι σπουδαίο…αλλά έχει ένα ενδιαφέρον να θυμηθεί κάποιος τον Robert Owen..εμένα μου είχε προκαλέσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Ενώ αρχικά φαίνεται πως δεν κολλάει στο ylikonet να παραθέσω ένα απόσπασμα:
“…Σε όλο το έργο του Owen ο ρόλος της εκπαίδευσης έχει μείζονα αξία. Σε δοκίμιο του αναφέρει: «Το πιο καλά κυβερνώμενο κράτος θα είναι εκείνο που διαθέτει το καλύτερο σύστημα εκπαίδευσης». Η μόνιμη επωδός του ήταν «εκπαιδεύστε τους νέους συλλογικά» γιατί η ευτυχία του ατόμου εξαρτάται από την ευτυχία της κοινωνίας….”
Το μεγαλύτερο μέρος της εργασίας στηρίζεται στο βιβλίο (που ήταν τότε ότι πληρέστερο μπορούσε να βρεθεί για τον Owen)
Robert Owen (2007). Μία Νέα Θεώρηση της Κοινωνίας. Επιμέλεια-Μετάφραση: Β. Δρουκόπουλος, Α. Μιχαλάκης, Ν. Χριστοδουλάκης. Αθήνα: Εκδόσεις Αλεξάνδρεια.
Καλησπέρα Δημήτρη.
Σε ευχαριστούμε που μας θύμισες έναν “ξεχασμένο” Owen…
Διάβασα το ιστορικό πλαίσιο, μέχρι στιγμής, θα συνεχίσω στη συνέχεια με το υπόλοιπο.
Καλημέρα Διονύση.
Ευχαριστώ για το σχόλιο.
… καθυστερημένα
η όψιμη γνωριμία μου με το πνεύμα και το εγχείρημα του Όουεν έγινε με πολύ καλό οδηγό – το καλογραμμένο κείμενο που ανάρτησες Δημήτρη
η αυγή των κοινωνικών μεταρρυθμίσεων της βιομηχανικής περιόδου ξεκινούν από το αίτημα ισονομίας, που θίγεται και σε πρόσφατη ανάρτηση,
έγινε με αφετηρία την χριστιανική θεώρηση της κοινωνίας και επικεντρώθηκε στην οικοδόμηση ουτοπιστικών βιομηχανικών κοινοτήτων με μοχλό την εκπαίδευση, αγκαλιά με ισχυρές παραδειγματικές πρακτικές
απ το κείμενο προκύπτει αβίαστα ότι η αποτυχία και αυτής της ουτοπίας με την συνακόλουθη παραδοχή της αδυναμίας αναπαραγωγής της στη μεγάλη κλίμακα κι απ τον ίδιο τον Όουεν
μπορεί να καθησυχάζει όσους επικαλούνται εσαεί τον 1ο Νόμο του Νεύτωνα,
κυοφόρησε όμως συζητήσεις που οδήγησαν σε μεγάλες αλλαγές σε όλες τις βιομηχανικές χώρες, όχι όπως αρχικά τις φαντάστηκε ο Όουεν, αλλά προς την ίδια κατεύθυνση
έτσι δε γίνεται πάντα;
ελπίζω η ανάγνωσή μου να μην πρόδωσε το γραπτό σου Δημήτρη
Σε ευχαριστώ Γιώργο για το σχόλιο.
Χαίρομαι που σου κίνησε το ενδιαφέρον.
Οι ουτοπικές κοινωνίες του Οουεν, Γιώργο, υποστήριξαν το δρόμο για την υποχρεωτική εκπαίδευση αλλά και για εγχειρήματα συνεργατικών/συνεταιρεστικών χώρων εργασίας (εργοστάσια).
Αποσπασμα από τον Μαρξ: «Από το
εργοστασιακό σύστημα, όπως μπορούμε λεπτομερειακά να το
παρακολουθήσουμε στον Robert Owen, ξεφύτρωσε το σπέρμα της μελλοντικής
παιδείας, που θα συνδυάζει για όλα τα παιδιά πάνω από μια ορισμένη ηλικία
παραγωγική εργασία με διδασκαλία και γυμναστική, όχι μόνο σαν μια μέθοδο
για την αύξηση της κοινωνικής παραγωγής, αλλά σαν την μοναδική μέθοδο για
την παραγωγή πολύπλευρα αναπτυγμένων ανθρώπων».
Κρατώ Γιώργο όμως και τον επίλογο σου.. Πως στην επίκληση από πολλούς του εσαει 1ου Νομου Νεύτωνα οι σπόροι των κοινωνικών αλλαγών φυτρωνονται σε εγχειρήματα που <<απέτυχαν>>.
Και κάτι ακόμη.. Ο χώρος αυτός είναι ένα εγχειρημα ουτοπικό.. Το να μοιράζεσαι είναι καλό για όλους.. Το ξεκίνησε ο Διονύσης, το στήριξαν οι γνωστοί <<στυλοβάτες>> και λειτουργεί σε ένα πλαίσιο συνεργατικό και ελεύθερο.. Η εξέλιξή του εξαρτάται από όλα τα μέλη της κοινότητας με πάρα πολλούς τρόπους που δεν θα αναλύσω αλλά ο καθένας καταλαβαίνει..